Jeg har forsøgt at finde en sprængskitse over transom til Mercruiser Alpha One Gen I, da jeg er i tvivl om det omtalte hul på siden af transomen, er originalt eller lavet af tidligere ejer.
Som jeg husker det, skal der IKKE være huller på siden af transomen, men en sprængskitse, bør kunne kaste lys over dette - desværre er Merc. online-server nede i øjeblikket.
På billedet af transomen er der lavet et andet hul, og ført en slange igennem. Det er med sikkerhed ikke originalt udført - hvad slangen bruges til kunne være interessant at vide.
I dit udstødningssystem - i toppen af bullhorn´et - sidder der i hver side en "Water shuttle", hvis formål er, at fungere som en envejs-ventil, så hækbælgen ikke skyller baglæns ind i motoren, når båden decellererer.
Som ofte knækker akslen som hver Water shuttle hænger omkring, eller også smuldre vulkaniseringen, og delen falder ned i bunden af bullhorn´et.
Det kan i værste tilfælde give motorskade enten i form af hækbølgen som skyller ind i motoren, eller fordi motoren ikke kan komme hurtigt nok af med udstødningsvandet. Et godt råd, er, at efterse sine water shuttle hvert år - det er nemt at gøre og kræver blot, at udstødningsbøjningen imellem afgangsknæ og bullhorn afmonteres. Det er ikke nødvendigt at aftappe motorens kølesystem for vand ved inspektion af Water shuttle ( blot til info.
)
Husk på, at ældre både og drivlinjer kræver omsorg og regelmæssig kontrol / vedligeholdelse, for ikke at give ubehagelige overraskelser under sejlads.