Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 290
8 medlemmer og 282 gæster
Anthonylot, IvanFleefeada, JaffarEntitah, miteenhah, StevenNic, Thomasmum, ThordirEffifunda, WilliamGal
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 13-02-2010, 09:42
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nyt elektrisk DIY powertrim til under kr 500,-

Hejsa. Har du lyst og mod på at ofre nogle få timer samt kr 500,- kan du bygge elektrisk powertrim på din båd...

Du gør således... Køb en elektrisk donkraft hos Jem & fix til kr 295,- monter den på et solidt beslag inde bag hækpladen... monter en rustfri jernstang der går gennem hækken ud til motoren, lad den gå gennem en vandtæt pakdåse. Den skal naturligvis fastgøres på både donkraft og motor, det kan gøres på et utal af måder, kun fantasien sætter grænsen...
Der er en fjernbetjening med donlraften, den skal blot monteres ved siden af din gear/gas box... Voila...et stk powertrim til småpenge der er utrolig stærk og kan med lethed holde til selv den største motor...

Mvh Christian
Reply With Quote
  #2  
Gammel 13-02-2010, 11:20
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Har du lavet det ?
Hvordan løser du problemet med den lodrette bevægelse af "trimstangen" der går ud igennem pakdåsen i agterspejlet, som jeg ser det skal hullet være aflangt eller donkraften skal sidde på en glideskinne.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #3  
Gammel 13-02-2010, 13:40
bhvvs's Avatar
bhvvs bhvvs er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: Esbjerg V
Indlæg: 279
Billeder: 46
Den bliver da vist ikke nem at få tæt, når den både skal glide vandret og lodret, jeg her endnu ikke set sådan en pakdåse. Skal det laves, bliver det vist med en gummimembran, i retning af det der sidder på trækakselen på en forhjulstrukket bil.
__________________
Saga 24 med en Bladt Diesel 21 HK dieselmotor, fast skrue aksel og ferskvandskølet med varmeveksler.
Koldt trykvand samt søtoilet
Gasblus
Autopilot.
Fishfinder.
Kortplotter.
Kompas
VHF radio
Stereo radio/cd/mp3


Hvorfor fræse afsted når man kan nyde livet i roligt tempo.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 13-02-2010, 14:30
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hej
Om jem & fisk dunkraften kan holde, til at bruge, ved jeg ikke, men kunne godt tvivle på om den kunne.

Men jeg har haft et lignende system, på en tidligere båd.
Det var dog lavet, med en actuator fra linak, som er beregnet til at blive brugt meget.
Jeg havde også lavet en rustfri stang (ø 25 mm) gennem hækken, jeg havde lavet et rustfrit, rør, med tætningsring, og skrabering, så her var ingen "slup".
Så nej den behøves ikke at være monteret i et stort hul, der skal bare være en nylonklods for enden at stangen, som er afrundet, så den kan glide op af den faste del af motorbenet.
Det virkede fortrinligt på en 25 hk motor, slet ingen problemer med at trimme op, heller ikke ved max belastning...


mvh jens
Reply With Quote
  #5  
Gammel 13-02-2010, 18:29
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Citér:
Originally Posted by je__ns Se indlæg
der skal bare være en nylonklods for enden at stangen, som er afrundet, så den kan glide op af den faste del af motorbenet.
Det virkede fortrinligt på en 25 hk motor, slet ingen problemer med at trimme op, heller ikke ved max belastning...


mvh jens
Det lyder som en løsning.

Måske lige et par skinner på motorbenet til at tage det værste slid.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #6  
Gammel 14-02-2010, 10:53
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg har ikke selv lavet et, blot tænkt det kunne gøres nemt og billigt... Den omtalte donkraft er en sakse-donkraft og er med garanti holdbar nok til at agere powertrim... Der er jo kun belastning af selv metallet når motoren ikke kører, det vil ikke blive overført kræfter til elmotoren/tandhjulet gennem gevindstangen på selv donkraften, systemet er selvlåsende...Hvis man ikke vil lave en glide-mekanisme kan man montere en bælg istedet for pakdåse, den er jo over vandlinjen og kræver ikke som sådant andet en den er stænktæt.... Men som sagt, brug den løsning der passer til din fantasi og båd... Denne tråd er kun en tænkt løsning på at lave et powertrim til en brøkdel af prisen, samt nemt at lave og montere for de fleste...Jeg vil nok prøve at lave et selv her til sommer bare for sjov . . .
Mvh Christian
Reply With Quote
  #7  
Gammel 14-02-2010, 10:59
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Man kunne måske også bruge donkraften til at åbne en motorrumsluge ?
Hmm.. den skal der lige tænkes over.
Men husk. det er ikke en gnistfri marinedel.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #8  
Gammel 14-02-2010, 12:06
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Du kan vel ikke bare lave en bælg, så er der jo ikke noget som styere stangen.
Så skal stangen fastgøres til motoren, i et drejeled, hvilket så jo vil forhindre tiltning af motoren.Det vil nok heller ikke være nemt, at få lavet et drejeled på motoren...

Det system jeg lavede, med en styrebøsning i hækken, med tætnings og skrabering fungerede max.
Slet ingen problemer med, at nylonklodsen kørte op af motorbenet, jeg sleb lige let så der var en jævn overflade, jeg obseverede ingen slid i metallet på motoren.
Jeg havde så meget vandring, at det også fungerede som lavtvandsbeslag.

Så skulle jeg lave det igen, blev det med en Linak aktuator, og fast styrebøsning i hækken.
Det har jeg afprøvet, og det virker helt uden problemer.

mvh jens
Reply With Quote
  #9  
Gammel 14-02-2010, 22:00
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Donkraften har så lang vandring den også kan bruges til at tilte motoren med elektrisk hvis man ønsker det, det afgøres af hvor tæt på motorens vippeaksel man tilslutter den, den har nemt kræfter nok til en placering tæt på akslen... Men det er da ingen problem at lave et fastgørelse på det der er der i forvejen eller lave et andet knap-af system.... Det skal jo helst ikke kun virke ved sejlads fremad, men også kunne holde motoren når man bakker, det kan dit system ikke hvis jeg har forstået det ret... Men som sagt, der er tusind løsninger, det er kun fantasien der sætter grænsen... Der er allerede flere der har kontaktet mig og sagt de vil prøve at lave et med omtalte saks donkraft... så der kommer nok en masse smarte forskellige løsninger på samme problem...lav løsninger i stedet for begrænsninger, så skal der nok blive lavet mange gode DIY powertrim.... Mvh Christian
Reply With Quote
  #10  
Gammel 14-02-2010, 22:24
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nu ved jeg ikke, hvilken påhængsmotor størrelse du tænker på?
Men at lave den med både trim og tilt, ved at plasere den tæt på motorens omdrejningspunkt den tror jeg ikke rigtig på.
Typisk vil der jo ikke være plads, til en koblings anordning når motoren er trimmet helt ind.
At lave et klik af/på system tjaa, det lyder jo besnærende, men næppe muligt at lave, medmindre man skal rode med at fjerne en sprosbolt, hvilket der ikke vil være plads til.

Så alt i alt vil jeg ikke anse det for muligt, at lave det ret meget anderledes, end som jeg har beskrevet.

Med det system jeg lavede virkede motorens normale "benlås" ved bak
Dog ikke når den var tiltet ud til lavvands sejlads, men ikke noget problem, da jeg aldrig bakker ved lavvandssejlads...

jens
Reply With Quote
  #11  
Gammel 15-02-2010, 12:30
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det kan sagtens laves som som jeg har beskrevet...Og et system som dit der ikke kan bakkes med hvis motoren er trimmet er en halv løsning for mig og ikke en løsning som jeg vil bruge når jeg laver trimmet... Som sagt tror jeg på løsninger i stedet for begrænsninger Og jeg har hørt så mange gange med andre ting det ikke er muligt, men altid fundet en løsning.... Mvh Christian
Reply With Quote
  #12  
Gammel 15-02-2010, 12:40
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Der kunne sagten bakkes når der var trimmet, men ikke når der der tiltet længere op.
Bak låsen har sin begrænsning, men hvem bruger også powertrimmet når de bakker :-)

Jeg tror ikke rigtig på du kan lave det, så det virker som du beskriver det.
Og da slet ikke med sådan en skod donkraft, som jo vil ruste for et godt ord..

Har du tænkt over hvormeget det fylder?

Hvis du ikke har adgang til drejebænk og frædser og en tig svejser, er det nok slet ikke realistisk. (medmindre du er tilfreds med en gang klamp)
Reply With Quote
  #13  
Gammel 15-02-2010, 13:55
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Den omtalte donkraft er galvaniseret/rustbeskyttet så den ruster ikke, den vil også være beskyttet inde i båden, og den fylder ikke meget... den kan være i selv en lille speedbåd... Din løsning er det du har valgt til din båd, fint nok, jeg vælger at prøve på min måde. Vi er nogen der kan lave sådan en løsning uden det ligefrem er klamp, selv uden drejebænk, men svejser har jeg dog ... Jeg tror ikke du ved hvor lidt den omtalte donkraft fylder inc motor og gear... Den er overkill angående krafter til opgaven... Jeg ville hellere høre om smarte løsninger i stedet for at det er spild af tid og klamp... Min ide er et billigt trim alle har råd til, og som de fleste kan lave... Jeg vil lave et når sæsonen starter og oploade pic af det samt beskrive hvad der virkede og ikke virkede... Mvh Christian
Reply With Quote
  #14  
Gammel 15-02-2010, 15:02
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jammen held og lykke med dit project, det bliver spændende at se billederne.
Hvilken størrelse påhængsmotor har du egentlig?

jens
Reply With Quote
  #15  
Gammel 15-02-2010, 16:05
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Min egen båd er en bowrider med Indenbords motor, jeg har dog nogle brugte både stående med alt fra 30 til 115 HP, og ved folk foretrækker både med trim, så jeg vil prøve at lave en DIY til små-penge som virker godt... Bare for sjov for at se om det kan gøres...
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,371
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, ThordirEffifunda
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 19:40.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden