Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Off topic > Off topic

» Online brugere: 561
0 medlemmer og 561 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 16-01-2010, 15:43
Manorwar
Gæst
 
Indlæg: n/a
Info ønskes om brugernes rettigheder i div fora

HVIS jeg sende en klart mærket som "fortrolig" email til en dataansvarligt af en fora må han so poste dette uden min sammtrykke i en offentligt fora ???

jeg mener han må ikke ..
kender nogen reglerne ??
og er der ikke datatilsyn man skal klage til ??

Sidst redigeret af Manorwar; 16-01-2010 kl. 15:59.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 16-01-2010, 16:01
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hvis det er "hans" - den dataansvarliges - site så må han gøre fuldstændig som han har lyst til.

Et offentligt forum er jo stadig privat ejendom, hvilket betyder at den som ejer det, ejer al data som brugerne oploader.

Ligesom at der er sites som ejer de indlæg man har lavet og de billeder man har uploadet.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #3  
Gammel 16-01-2010, 16:16
Manorwar
Gæst
 
Indlæg: n/a
hm jeg mener at en fora må ikke bruger private data uden tiladelse efter persondataloven ..
so den her gelder ikke ??

"Hvis en organisation ved en fejl er kommet til at lægge fortrolige oplysninger, der ikke må offentliggøres, på internettet, skal organisationen gøre hvad den kan for at begrænse skaden.
Dette er efter Datatilsynets opfattelse også et led i det krav om god databehandlingsskik, der følger af persondatalovens § 5.
Yderligere oplysninger findes i Datatilsynets hjemmeside tekst "Utilsigtet offentliggørelse på internettet" .
Reply With Quote
  #4  
Gammel 16-01-2010, 16:27
Manorwar
Gæst
 
Indlæg: n/a
Her gælder so ikke lovgivningens almindelige ansvarsprincipper. ???
Journalister og andre, der skriver en tekst eller udtaler sig, er ansvarlig for indholdet. Personer, der medvirker f.eks. ved redaktionen og opsætningen, kan også være ansvarlige (straffeloven § 23).

Anonymitet fritager ikke for ansvar.

Redaktøren er ansvarlig for det, han medvirker til eller har kendskab til.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 16-01-2010, 16:31
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Persondataloven er kun gældende for offentlige og private virksomheder - jeg tvivler stærkt på at den er gældende overfor privat ejet sites.
Jeg er ret sikker på at et site får lov til at behandle en brugers data som de ønsker når en bruger opretter en profil/opretter et indlæg.Det er så op til ejerne af sitet at udforme bruger rettigheder som brugerne vil/kan acceptere.

En ejer af et site er ikke ansvarlig for udtalelser oprettet af hans brugere. Skulle have være det ville Nationen på EB nok have et seriøst eksistensproblem Der er gudskelov ytringsfrihed i landet fortstået på den måde at man har ytringsfrihed, inden for de grænser et site opsætter

På fenderen.dk har vi ingen decideret regler, da vi tror på at brugerne selv har jusists, moral, etik, modenhed, situationsfornemmelse samt selvindsigt til at kunne moderer deres sprog. Alle brugere har ret til deres indlæg, billeder mm. samt retten til at få deres profil deaktiveret og evt. slettet hvis dette ønskes.
Denne måske lidt Laissez-Faire holdning har fungeret indtil videre og brugerne har håndteret forskelligheder/holdning/meninger på et normalt plan, dog med mindre udfordringer Når alt kommer til alt så er der ingen der gider at deltage aktivt i en ren børnehave..

Administratorer og moderatorer har naturligvis en "grundlov" som følges.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..

Sidst redigeret af Lars T; 16-01-2010 kl. 16:37.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 16-01-2010, 16:32
Jess's Avatar
Jess Jess er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 977
Billeder: 6
Måske skulle du konsultere en af de advokater du truer med ?
__________________
www.jess.dk
Reply With Quote
  #7  
Gammel 16-01-2010, 16:43
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
God pointe Jess.
Nu har jeg jo læst jura i 5 år, for 10 år siden så jeg er nok ikke den bedste rådgiver
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #8  
Gammel 16-01-2010, 16:44
Manorwar
Gæst
 
Indlæg: n/a
nu er der ja generelle spørgsmål om brug af ALLE fora og ikke kun om en fora --og de må ja sikkert diskutere her , JESS OG TAK FOR DE FINE SVAR LARS
Citér:
hvilket betyder at den som ejer det, ejer al data som brugerne oploader.

Ligesom at der er sites som ejer de indlæg man har lavet og de billeder man har uploadet.
so der mener at alle fora eks fendern har ret at bruge mine enlag og fotos so de har lyst til , selvom jeg har anmøded sener om slettning
til eks fenderns ,datansvarligt ..og skal siden ikke henvise til dette ??
der lytter mærkligt ..
i øvrig skla der ikke findes på siden foras ejerns navn, og cpr nummer ?
og SKAL da ikke findes brugerbetingelser ang data samling på siden ??

Sidst redigeret af Manorwar; 16-01-2010 kl. 17:03.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 16-01-2010, 16:53
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by Manorwar Se indlæg
so der mener at alle fora eks fendern har ret at bruge mine enlag og fotos so de har lyst til , selvom jeg har anmøded om slettning
til eks fenderns ,datansvarligt ..
der lytter mærkligt ..
Ja desværre - det er helt op til ejeren/sitet om de vil efterkomme brugernes ønske.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #10  
Gammel 16-01-2010, 17:05
Manorwar
Gæst
 
Indlæg: n/a
der lytter jo farligt
so fx scor.dk kan sende private fotos fra brugene og post de vider på nettet ??


en til lars -skal siden dataansvarlige kontakt ikke findes på siden ??
Reply With Quote
  #11  
Gammel 16-01-2010, 17:50
Manorwar
Gæst
 
Indlæg: n/a
nu fundet jeg lidt i loven .på data tilsyns side .ps ...jeg hygger med med det idag- konen er ude med venninerne ..


I Danmark skal du følge den danske persondatalov, når du offentliggør personoplysninger.

Det gælder også, hvis du gør personoplysninger tilgængelige for en så stor kreds af personer, at det kan sidestilles med offentliggørelse.

Du er i disse tilfælde dataansvarlig og skal overholde den danske persondatalov.

Hvis du har offentliggjort oplysninger om eller billeder af andre personer, har de personer ret til at protestere over for dig.

Du skal så som ansvarlig tage stilling til protesten og f.eks. fjerne oplysningerne eller billederne fra internettet.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 16-01-2010, 17:58
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
En mail er at sidestille med et brev, når den er sendt er det modtagerens, og hvad modtageren gør med den er helt og holdent op til modtageren...

Iøvrigt kan al foto materiale fra eksempelvis Facebook bruges af facebook i eksempelvis reklame øjemed...

Præcis ligesom de banner reklamer der eksempelvis er for Dating.dk, de spørger heller ikke profilerne før de viser dem på andre sider, og det behøver de heller ikke...
Reply With Quote
  #13  
Gammel 16-01-2010, 18:03
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Red face

Du skal ikke skrive mere på eller til div. fora'er end du vil have ud i offentligheden!

Men hvad med at afslutte sagen i det andet fora, det har ikke megen relevans her i fenderen. Hvor de fleste tråde er stille og fredelige, og ikke prøver at hænge nogen ud for hverken det ene eller andet...

mvh jens
Reply With Quote
  #14  
Gammel 16-01-2010, 18:24
Manorwar
Gæst
 
Indlæg: n/a
tak for jeres fine svar
desvære er der ikke muligt at forsvare os i den ander fora . Vi er jo banned for det ene eller andet
for liv ..*gg*
sagen er afsluttet fra mig og jeg ydere mig ikke långer øffentlig i sagen ..
so nu skal piraten har en fyraftensbaier ...

Sidst redigeret af Manorwar; 16-01-2010 kl. 18:38.
Reply With Quote
  #15  
Gammel 16-01-2010, 22:29
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Mit første kendskab til Fenderen kom, som en pm fra ENN med en opfordring til at deltage, vistnok fordi jeg vidste lidt om ældre både og var lidt kritisk overfor visse personer i et andet forum. Alle indlæg, som ikke var helt enige med eliten, blev straks massivt nedgjort. Enn redegjorte for dette forums sammensætning, det gav en vis forståelse af hvorfor. Jeg sagde i første omgang nej, og begyndte at fjerne alt, hvad jeg kunne fra min hånd fra forum. Og meddelte min afgang, hvilket ikke medførte mange tårer. På en senere opfordring fra ENN, sagde jeg dog ja. Det jeg vil sige er, så længe man er venner, er man måske ikke så forsigtig med, hvad man skriver, men når ( hvis ) det ændrer sig, hænger man på den, da man har overdraget sine rettigheder til forum.
Det havde jeg ikke tænkt over før nogen ændrede på et indlæg, hvilket jeg gjorde vrøvl over, og fik svaret " alt hvad du skrevet her tilhører os, og vi gør, som vi vil "
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #16  
Gammel 17-01-2010, 00:12
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Jeg tror nu ikke tingene er så simple, som der gives udtryk for.
Hvis man nu up-loader eksempelvis billeder som er hentet fra en anden hjemmeside, så er der måske copyright på disse, og dermed kan sitet ikke bare bruge løs. Her er det brugeren der er ansvarlig.

Og der er kan også være copyright på tekst, f. eks citater og udtalelser. Disse må heller ikke distribueres på net-fora uden videre.

Der er en grund til at advokater lever godt og fedt af folks udgydelser...lidt ligesom rotter
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #17  
Gammel 17-01-2010, 02:31
Mark B Mark B er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Sønderjylland
Indlæg: 230
Citér:
Originally Posted by Clasg Se indlæg
Jeg tror nu ikke tingene er så simple, som der gives udtryk for.
Hvis man nu up-loader eksempelvis billeder som er hentet fra en anden hjemmeside, så er der måske copyright på disse, og dermed kan sitet ikke bare bruge løs. Her er det brugeren der er ansvarlig.

Og der er kan også være copyright på tekst, f. eks citater og udtalelser. Disse må heller ikke distribueres på net-fora uden videre.

Der er en grund til at advokater lever godt og fedt af folks udgydelser...lidt ligesom rotter


Både og. Alle de "paragraffer, love og regler" som Manorwar kommer med, kræver jo lidt mere kød for at kunne sige om de er for eller imod noget. Eksempelvis er der jo forskel imellem, om det er strid imellem to handlende (-virksomheder), to private, eller én af hver. Ligeledes kan det godt være at HOVEDREGLEN fortæller noget om en lovgivning, men i Danmark er vores lovgivning sådan bygget op, at vi har Hovedreglen og efterfølgende alle UNDTAGELSERNE. Så det der med at kaste nogle love og regler op i luften, holder overhovedet Sorry to say it.

Jeg mener forøvrigt at man på de fleste fora skal accepterer nogle "regler" når man opretter en profil, og disse vil også spille en vigtig rolle den dag en retsag evt. finder sted.

Lars - ret mig gerne hvis jeg tager fejl, jeg har ikke fulgt SÅ godt med igen i mine Jura timer
Reply With Quote
  #18  
Gammel 17-01-2010, 09:24
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by Mark B Se indlæg
Jeg mener forøvrigt at man på de fleste fora skal accepterer nogle "regler" når man opretter en profil, og disse vil også spille en vigtig rolle den dag en retsag evt. finder sted.

Lars - ret mig gerne hvis jeg tager fejl, jeg har ikke fulgt SÅ godt med igen i mine Jura timer
Mark - Du har helt ret.
Når man går ind og opretter en profil på et site accepterer man samtidigt de regler som sitets ejer har lavet - hvis de har lavet nogle. Disse regler er gældende. Ralph - Ang. diverse datingssites så er jeg 100 % sikker på at man ved oprettelse skal acceptere deres regler med hensyn til upload af indlæg og foto, men de sites kræver 100 % sikkert ikke ejerskab at hvad de indlæg som bliver oprettet og de billeder som bliver uploadet.

At et site ønsker at disponerer over oprettede indlæg og uploadet materiale er jo en helt anden sag, men det bør man overveje når man oprette en profil. Det er helt sikkert mange som ikke uploader billeder på facebook da man acceptere at facebook må bruge de billeder man uploader i marketingsmæssige sammenhæng.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #19  
Gammel 17-01-2010, 10:33
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Mark - Du har helt ret.
Når man går ind og opretter en profil på et site accepterer man samtidigt de regler som sitets ejer har lavet - hvis de har lavet nogle. Disse regler er gældende. Ralph - Ang. diverse datingssites så er jeg 100 % sikker på at man ved oprettelse skal acceptere deres regler med hensyn til upload af indlæg og foto, men de sites kræver 100 % sikkert ikke ejerskab at hvad de indlæg som bliver oprettet og de billeder som bliver uploadet.

At et site ønsker at disponerer over oprettede indlæg og uploadet materiale er jo en helt anden sag, men det bør man overveje når man oprette en profil. Det er helt sikkert mange som ikke uploader billeder på facebook da man acceptere at facebook må bruge de billeder man uploader i marketingsmæssige sammenhæng.
Jeg hiver lige et eksempel frem...
Hvis jeg bliver fotograferet af en professionel fotograf (hvilket er nødvendigt grundet mit udseende ) så ejer fotografen alle rettigheder til billedet.
Jeg scanner billedet derhjemme og up-loader det til diverse dating sider, facebook m.v.
HVIS fotografen opdager dette, er der pludselig en tvist om rettigheder.
Jeg tror ikke mange af os bryder os om, at se vores foto brugt som reklame for dating eks. (I mit tilfælde virker det nok omvendt )
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #20  
Gammel 17-01-2010, 10:42
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Ja det er rigtigt men inden du oplader på Facebook og andre sitet (jeg ved dog ikke lige om det gælder datingssites mener jeg at man som bruger skal bekræfte/afkrydse at man ejer rettighederne til det pågældende billede - og dermed har Facebook sikret sig at de ikke gør noget ulovligt hvis de bruger billeder - Men det derimod er brugeren som har gjort noget ulovligt ved at uploade billedet.

Er det ikke sådan det fungerer.?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,563
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Denpokrhice
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 01:04.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden