Fenderen.dk
 
GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 569
1 medlemmer og 568 gæster
Robertniz
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 01-10-2010, 07:46
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Sejle HELE året

Denne tråd er tiltænkt alt hvad der drejer sig om at have båden liggenden i vandet hele året. Det er jo specielt vinterhalvåret der er usikkerhed omkring. Tråden er ikke tiltænkt trailerbådene, der ikke har samme udfordringer.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #2  
Gammel 01-10-2010, 09:28
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
jeg er en af dem

der vil ha båden i vandet over vinteren, så kan vi måske få et par gode dage på vandet, men fik da lidt "kolde" fødder da jeg læst man skulle skylle motoren igennm med kølevæske efter hver tur på vandet... er det ikke besværligt?? eller hvordan?? har planer om som forrige ejer at la den stå med varme på i de kolde måneder, er det så nødvendigt med at tømme vandtank og holdingtank, osv... ville jo også godt kunne anvende toilettet når man er der.. folk der "bor" i deres både over vinteren tømmer vel heller ikke det hele?? er modtagelig for alle de gode råd der kan komme.. er jo først lige blevet ejer af eget skib, så fyr løs venner...
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #3  
Gammel 01-10-2010, 10:01
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Jeg ville tømme ferskvandstank og toilet og så slet ikke bruge det igennem vinteren. Når jeg er i havn, bruger jeg aldrig toilettet alligevel. Jeg tror i det hele taget at jeg ville indrette mig så ukompliceret som muligt, så der ikke er så meget at spekulere på. Men at sørge for at motoren ikke tager skade er meget meget højt prioriteret, og der kunne vi godt diskutere nogle gode effektive løsninger.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #4  
Gammel 01-10-2010, 10:49
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Er modtagelig for effektive løsninger... så skyd løs herinde..
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #5  
Gammel 01-10-2010, 12:24
Manorwar
Gæst
 
Indlæg: n/a
husk at checke med din forsikring om de dækker vintersejlage ...
Reply With Quote
  #6  
Gammel 01-10-2010, 12:28
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Har Pantaenius.. de dækker sejlads hele året.. Der står følgende: Du kan fortsat sejle og have båden til at ligge i vandet hele året, uden at skulle betale merpræmie.
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #7  
Gammel 01-10-2010, 12:38
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
fandt denne fremgangsmåde, godt nok til VOLVO Penta, men sikkert samme fremgangsmåde til andre motorer.. :http://www.baadsnak.dk/forum/downloa...VinterKlar.pdf
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #8  
Gammel 01-10-2010, 14:47
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Fenderen har selv denne
http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=549

Og Quicksilver har et helt site
http://www.quicksilverwinterization.com/
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #9  
Gammel 01-10-2010, 17:33
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Min båd skal op om vinteren. Den har aldrig lagt i vandet om vinteren og kommer heller ikke til det. (især ikke med isvinteren i baghovedet....................)

De få ture det kan blive til, er ikke slidet/risikoen værd. Man kan jo kun komme afsted i weekenden, aftenture i buldrende mørke, bliver man hurtigt træt af, tror jeg. Man kan selvfølgelig sidde dernede og hygge sig, men oliefyret skal jo gå for fuld skrald, de færreste både er isoleret.

En ting jeg mener man skal være sikker på, er at ens båd ikke har sår/dybe skrammer i underskrovet og samtidig har den korrekte bundbehandling, hvis den skal ligge i, hele året. Dvs, 5-6 lag epoxi eller anden vandtæt primer og derpå den almindelig antifouling ("giftmaling")

Gelcoat er IKKE vandtæt. Og hvis båden kun har fået en salgslakering på bunden, det vil sige antifouling og ingen primer, ja så er der stor risiko for at skrovet suger vand. Og det kan forårsage osmose.

Det kan selvfølgelig også ske i sommerperioden, men risikoen er større når båden ligger i vandet hele tiden, og ikke kommer op og bliver gennemtørret.

Synes at have læst et sted, at risikoen for Osmose er mindre i kolde farvande, men det er nu ikke noget jeg vil gamble med.

Selvom man har ferskvandskøling på motoren, skal søvandsdelen frostsikres, når man har været ude at sejle. Der kommer frost på et eller andet tidspunkt. Det vil nok være bedst at lave et rørsystem på en eller anden måde, sammen med en stor dunk kølervæske, så denne opgave kan overstås nemt.

Det lyder nok noget trist for dem der lige har købt båd og er trætte af at sæsonen allerede er slut. Men man skal virkelig ville det, for om vinteren bremser vejret en i at komme ud at sejle, endnu mere end om sommeren.

Og det skal nok blive sommer igen........
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #10  
Gammel 01-10-2010, 18:29
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
jeg har min båd til at overvintre i vandet ca hver 3. år og frostsikrer/tømmer altid ferskvandssystemet + toilettet hvis vi får en periode med dagsfrost. Vandet som båden ligger i har jo + grader langt hen på vinteren så det der er under vandlinien fryser kun ved hård frost. Sidste vinter som var en rigtig vinter havde vi ikke is på åen, pga den stærke strøm fryser åen først ved temp under - 10-15 gr. Før havde jeg tit min Reflex ovn til at køre om vinteren for at holde frost og fugt ude, dette har jeg også brugt når båden står på land, men på land kniber det med at holde frosten ude, da båden jo får kulden nede fra. slanger og tanke ligger under dørken og der kommer varmen ikke ned.
Motoren står i en isoleret rum og der kommer varmen heller ikke ud/ned så motoren bliver frostsikret hvergang den har været startet hvis der er dagfrost.
på min volvo er der en studs beregnet til at skylle motoren med ferskvand og den bruger jeg til kølevæske, så det er ikke bøvlet.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #11  
Gammel 01-10-2010, 18:47
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Har lige rettet vedhæftelsen - Den gamle fil var desværre defekt, elelr manglede. Så nu har jeg fundet det rigtige dokument frem igen..
Download gerne
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #12  
Gammel 01-10-2010, 19:18
Manorwar
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
Har Pantaenius.. de dækker sejlads hele året.. Der står følgende: Du kan fortsat sejle og have båden til at ligge i vandet hele året, uden at skulle betale merpræmie.
ja vi har ja også vintersejlage dææket .dermed mener forsikringselskaber kun at sejlage er tillad og henligende i VANDET- og ikke henligend med vilje i pakisen ---som mange har haft dårlige erfaringer med siste vinter..is og frostskader er normalt altrig dækket,med ingen forsikringselskab.
PT skriver ikke om is/frost i deres betingelser men check lige dine forsikringsbetingelser §6 H.
grov uagtsomhedsparagrapen er MEGA flexibel ..

sprenger din søventil/motor pga mangelnde frostsikring , eller pga isdryk på dreven synker båden -få du papnæsen
(VIGTIGT-både med zdrev og UB er ikke byget til at overvinter i isen )
so synker båden fordi båden er ikke bygget til at overvinter i isen,eller glemmer du frostsikring handler du klart uagtsom i forsikrings øjene...
sagen er generell so -synker din båd pga is eller frost få du ikke en krone eller få minimum en stort medskyld og mindere erstattning..
forsikringsbetingelser er en djungel

jeg anbefaler at du kontake din forsikringselskab og få på skrift at henligen i is og is/frostskader er FULD dækket.

Sidst redigeret af Manorwar; 01-10-2010 kl. 19:30.
Reply With Quote
  #13  
Gammel 01-10-2010, 21:42
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
jeg har min båd til at overvintre i vandet ca hver 3. år og frostsikrer/tømmer altid ferskvandssystemet + toilettet hvis vi får en periode med dagsfrost. Vandet som båden ligger i har jo + grader langt hen på vinteren så det der er under vandlinien fryser kun ved hård frost. Sidste vinter som var en rigtig vinter havde vi ikke is på åen, pga den stærke strøm fryser åen først ved temp under - 10-15 gr. Før havde jeg tit min Reflex ovn til at køre om vinteren for at holde frost og fugt ude, dette har jeg også brugt når båden står på land, men på land kniber det med at holde frosten ude, da båden jo får kulden nede fra. slanger og tanke ligger under dørken og der kommer varmen ikke ned.
Motoren står i en isoleret rum og der kommer varmen heller ikke ud/ned så motoren bliver frostsikret hvergang den har været startet hvis der er dagfrost.
på min volvo er der en studs beregnet til at skylle motoren med ferskvand og den bruger jeg til kølevæske, så det er ikke bøvlet.
ja lige præcis med det at vandet jo er plus grader er også det jeg hæfter mig ved.. talte med en motormand her tidligere idag.. som han sagde, der er jo ikke - grader under isen, så ville der jo være bundfrosset... så der skal tyk is til for at det går helt galt.. den forrige ejer af vores skib kommer i morgen og forklarer lidt om det hele.. de fejrede nytår 09/10 i båden og fra okt/nov til april har den stået med varme.. et panel for, et panel i salon samt et panel i agterkahyt, samt en olieradiator i motorrummet, som er et aflukke som dit hvor slanger og tanke også er, her nede i motorrummet har han holdt konstant 12 grader sagde han idag, panelerne oppe står bare på mellem 7 og 8 grader for frostfri.. hans forbrug af el var i perioden på små 1800 Kr hvilket vel er ok, ihvertfald i mine øjne, omkring 300 kr i mdn. Dette med tanke på at det var en voldsom kold vinter kan vi alle vist godt blive enige om. . . hvis han har skullet køre kølevædske igennem noget efter hver sejlads må det have været noget der er nemt da han så absolut ikke er gør det selv mand, som jeg skrev i anden tråd så fik han skiftet 3 pærer med fuld regning hos skibsfirma, en ting vi fleste "normale" nok godt ku ha håndteret.. måske he he...
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #14  
Gammel 01-10-2010, 22:24
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
har du en radiator i motorrummet burde der ikke være problemer så længe der er strøm, og når du ikke får - grader i rummet behøves kølevæsken ikke.
grunden til jeg bruger kølevæske er at jeg har ingen strøm om vinteren, vores strømstandere kan blive oversvømmet ved efterårets og vinterens pust fra vest og bliver derfor afbrudt i tide og utide.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #15  
Gammel 01-10-2010, 22:33
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
her er der ikke noget problem hos mig... har lige fået anvist plads og der er blot 10 meter til strømstanderen der står 2 meter over havet, på god solid moder jord ;-)
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #16  
Gammel 02-10-2010, 14:46
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
her er der ikke noget problem hos mig... har lige fået anvist plads og der er blot 10 meter til strømstanderen der står 2 meter over havet, på god solid moder jord ;-)


vores strømstander står skam også på solid jord i kvote 2,5-3,0 meter, men her ved vadehavet og op i varde Å kan vandet stige til kvote 4,5 meter når vi får en meget frist pust fra vest
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,563
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Denpokrhice
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 01:00.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden