Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 349
5 medlemmer og 344 gæster
Donaldken, miteenhah, Sobotaneach, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 11-04-2010, 23:32
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
X-dimension

Jeg er ved at bytte Volvo 290 drevet på Suntop'en ud med SX, og er klar til at bore huller i agterspejlet. Jeg har en original adaptorplade, så det store 290 hul ikke skal støbes til. SX drevet er kortere end 290'eren og selvom jeg installerer adaptorpladen og dermed drevet, så dybt som muligt, kommer det til at knibe med at få kavitationspladen under bunden.

Så jeg har egentlig tænkt mig at installere drevet, så kavitationspladen ligger lidt over bunden og se hvordan det sejler.

Derfor vil jeg høre efter, om der er nogen af jer der sejler med kavitationspladen over bunden og hvordan det sejler, fordele/ulemper osv.

Der findes en forlænger til SX drev, så er det helt ad H til, er der en løsning.

Men jeg har tænkt mig at prøve uden forlænger, det kan evt. gi' lidt fart.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #2  
Gammel 12-04-2010, 09:00
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Da jeg monterede mit SX drev gjorde jeg meget ud af at måle det hele godt og grundig for den skulle jo monteres rigtig. kavitationspladen flugtede med bunden. Da båden blev søsat og afprøvet blev jeg noget overrasket over den larm fra udstødningen men larmen var der kun når båden var i plan ??
5-6 cm over kavitationspladen er der en lidt mindre plade (lige under hydr. cylinderne) og mellem disse plader er der 2 store huller i hver side af drevet og der kommer udstødningen ud. Dvs. at når båden planer er der fri udblæsning
Jeg blev så træt af at høre det larm at jeg allerede næste vinter afmonterede hele lortet igen og kortede 5,5 cm af motorfundementet + transom blev sænket 5,5 cm. Det var sgu et større stykke arbejde men resultatet blev at nu er det til at være i båden når vi sejler og nu kan vi også snakke sammen under sejladsen
Det er den øverste plade på drevet jeg har til at flugte bunden.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år

Sidst redigeret af goffy; 12-04-2010 kl. 09:06.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 12-04-2010, 12:22
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
Da jeg monterede mit SX drev gjorde jeg meget ud af at måle det hele godt og grundig for den skulle jo monteres rigtig. kavitationspladen flugtede med bunden. Da båden blev søsat og afprøvet blev jeg noget overrasket over den larm fra udstødningen men larmen var der kun når båden var i plan ??
5-6 cm over kavitationspladen er der en lidt mindre plade (lige under hydr. cylinderne) og mellem disse plader er der 2 store huller i hver side af drevet og der kommer udstødningen ud. Dvs. at når båden planer er der fri udblæsning
Jeg blev så træt af at høre det larm at jeg allerede næste vinter afmonterede hele lortet igen og kortede 5,5 cm af motorfundementet + transom blev sænket 5,5 cm. Det var sgu et større stykke arbejde men resultatet blev at nu er det til at være i båden når vi sejler og nu kan vi også snakke sammen under sejladsen
Det er den øverste plade på drevet jeg har til at flugte bunden.
Holy shit, det var noget af et arbejde...

Larm fra udstødningen bliver uændret på min, da den har udstødning igennem agterspejlet.
Jeg tænkte mere på om skruen kan hitte på at tage luft. Prøvede en kammerats Campion Chase sidste år, med Bravo 1, husker ikke lige hvor højt drevet sidder på den, men den kan godt tage luft. Det er nok også til dels et spørgsmål om at lære den at kende.

På de gamle Volvodrev skal kavitationspladen sidder omkring 1,5cm under bunden.

På projekt Flyfish (2x SX) sidder drevene så lavt som muligt, de kan ganske enkelt ikke komme længere ned. Når drevene sidder i hver side, sætter V bunden en stopper for hvor dybt de kan komme ned. (når hjørnet af transompladen nærmer sig bunden.)
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #4  
Gammel 12-04-2010, 12:47
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
jeg fandt lige disse i mine papirer
Attached Images
File Type: jpg Apr12^29.JPG (619.5 KB, 9 views)
File Type: jpg Apr12^30.JPG (267.5 KB, 4 views)
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #5  
Gammel 12-04-2010, 13:49
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hej Per,
Det er noget af et arbejde du begiver dig ud i Goffy's beskrivelse afskrække allerede

Der er vel relativ stor sandsynlighed for at propellen vil tage luft ind, samt at du skal bruge en propel med MEGET løft. Høj x-dimension er vel egentlig mest velegnet til både med en sædeles højt kraft til vægt forhold.

På min gamle Phantom tog propellen luft og kunne være svær at få op og plane når motoren var hævet højt.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #6  
Gammel 12-04-2010, 14:27
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Hej Per,
Det er noget af et arbejde du begiver dig ud i Goffy's beskrivelse afskrække allerede

Der er vel relativ stor sandsynlighed for at propellen vil tage luft ind, samt at du skal bruge en propel med MEGET løft. Høj x-dimension er vel egentlig mest velegnet til både med en sædeles højt kraft til vægt forhold.

På min gamle Phantom tog propellen luft og kunne være svær at få op og plane når motoren var hævet højt.
Hehe, det er ikke så meget selve ombygningen, det var mere tanken om at skulle lave hele skidtet om, nu når man har været grundig med at få målt op.

Når man regner lidt ud, efter Volvo's anvisninger, kommer drevet til at sidde ca 2 cm OVER bunden. De skrå afstande giver alle en lodret afstand på ca 346 mm. Drevet er 325 mm høj(krumtap til kavitationsplade)
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,349
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Sobotaneach
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:06.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden