Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 373
1 medlemmer og 372 gæster
Ferifawew
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 05-05-2010, 23:47
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Unhappy Lænsepumper

Den lænsepumpe, der er i min Fletcher, er desværre ikke særlig kraftig. Det bekymrer mig lidt. Jeg ved ikke, om den er slidt, eller om den bare er konstrueret utilstrækkelig. Lænsepumpen er sluttet til en udpumpningsslange med en udvendig diameter på cirka 20 mm. Udpumpningsslangen er cirka 75 cm lang. Lænsepumpen pumper 2 kopper vand per sekund. Det svarer vel til 0,2 liter per sekund.

Jeg kunne godt ønske mig, at lænsepumpen kunne pumpe 200 liter søvand op på max 5 min. Jeg har derfor kigget lidt efter en ny.

Jeg kan se, at nytdrev.dk sælger en lænsepumpe, der fås i forskellige styrker. Den fås fra 1500 liter per time (0,4 liter per sekund) til 8700 liter per time (2,4 liter per sekund).

En af dem lover 5300 liter per time (1,4 liter per sekund). Hvis det passer, kan den pumpe 200 liter på 2,4 min og dermed imødekomme ønsket.



Det er dog ikke specificeret, hvorvidt der bruges samme diameter på udpumpningsslangen på alle modellerne. Er der nogen, der ved, hvilken diameter, der bruges? Er det en standard, der bruges, så jeg kan bruge den eksisterende udpumpningsslange? Hvordan sikres det, at udpumpningsslangen ikke skydes af på grund af trykket?
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
  #2  
Gammel 06-05-2010, 08:18
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Den mindste er rigeligt stor til din båd - men du skal naturligvis vælge den du er mest tryg ved.
I min båd har er den er kontakt (http://www.johnson-pump.com/JPMarine...imaswitch.html) som automatisk tænder lænsepumpen når den når et vidst niveau - sådan kunne du jo også overveje. Mener den koster 399,-

På min pumpe sidder slangen fastspændt med et spændbånd, derved kan den ikke hoppe af.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #3  
Gammel 06-05-2010, 21:33
Campion 165(seb)'s Avatar
Campion 165(seb) Campion 165(seb) er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
Billeder: 14
Enig!
Den du har er mere end rigelig og gør det godt nok.

Har du overvejet at lægge din sejlstil om siden du har brug for en større pumpe??!
__________________
/ Seb

Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha

Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
Reply With Quote
  #4  
Gammel 11-05-2010, 02:29
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Unhappy

Jeg sejler nu ikke aggressivt, men, jeg må da indrømme, at jeg var uheldig, at navigere ind i brændingen i Køge Bugt under et kortvarigt, men, ganske ubehageligt vejrskifte.

Det var 4 meter høje bølger i pludselig kraftig nord-østlig vind, der knækkede med kæmpe hvidt skum ved oversejling.

Ved den lejlighed skyllede store mængder søvand ombord. Pumpen kunne slet ikke følge med. Vi var tre ombord, men, vi havde nok i, at bevare roen og holde fast.

Det endte med, at vi hævede motoren og sprang i, hvorefter båden blev skyllet det sidste stykke op på stranden. Halvanden time efter kom Falck's kæmpe terrængående lastbil og bjærgede båden med stort besvær da den selv kørte fast, hvilket ridsede og skadede skroget, der var godt tung af søvand.

Batteri, alle kabler og GPS måtte udskiftes.

De søde livredningspiger kom med varmetæpper og behandlede mit blødende ben. De var så søde og forklarede, at den særlige vindretning, og den pludselig kraftige vind var direkte farlig. Der havde været dødsfald op mod stensætningerne.

Jeg kan bare huske, at jeg sådan ville ønske, at jeg havde en kraftig pumpe den dag, så jeg kunne sejle den til nærmeste havn.

Falck var søde, at donere bjærgningen, omstændighederne taget i betragtning.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 11-05-2010, 07:01
bhvvs's Avatar
bhvvs bhvvs er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: Esbjerg V
Indlæg: 279
Billeder: 46
Det var dog en ubehagellig oplevelse, men tror du det havde hjulpet med en større pumpe, når der kommer så meget vand.
__________________
Saga 24 med en Bladt Diesel 21 HK dieselmotor, fast skrue aksel og ferskvandskølet med varmeveksler.
Koldt trykvand samt søtoilet
Gasblus
Autopilot.
Fishfinder.
Kortplotter.
Kompas
VHF radio
Stereo radio/cd/mp3


Hvorfor fræse afsted når man kan nyde livet i roligt tempo.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 11-05-2010, 07:38
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hold da op - det kan ikke havde været en sjov oplevelse.!
Som Bent er inde på så ville en større pumpe måske ikke have gjort den helt store forskel, men hvis du vil være mere tryg når du tager ud med gutterne, så syntes jeg da helt klart at du skal installere en..
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #7  
Gammel 11-05-2010, 16:40
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Jeg bemærkede, at det store, kraftige vindspejl på min Fletcher tog meget af søvandet. Det meste søvand blev smidt ind over stævnen - og så fejet op og ud til siderne af vindspejlet. Uden det vindspejl, var der formentlig kommet dobbelt så meget søvand ombord.

Jeg er overbevist om, at en kraftig pumpe kunne have betydet, at vi kunne holde mængden af søvand i skroget nede og sejle i havn. Der kan være cirka 100 liter søvand i den dobbelte bund. Det tog alligevel et pænt stykke tid før den dobbelte bund var fyldt - og søvandet kom op til elektronikken. På det tidspunkt stoppede pumpen.

Jeg bestiller den kraftige pumpe, trækker kraftige kabler og sikrer slangen med dobbelte metalspændbånd. Så skulle vi være klar til skybrud.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 11-05-2010, 21:48
bhvvs's Avatar
bhvvs bhvvs er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: Esbjerg V
Indlæg: 279
Billeder: 46
Kan elektronikken ikke sikres på en anden måde, så du undgår at der trænger vand ind i det, evt. med en anden ledningsføring eller vandtætte dåser.
__________________
Saga 24 med en Bladt Diesel 21 HK dieselmotor, fast skrue aksel og ferskvandskølet med varmeveksler.
Koldt trykvand samt søtoilet
Gasblus
Autopilot.
Fishfinder.
Kortplotter.
Kompas
VHF radio
Stereo radio/cd/mp3


Hvorfor fræse afsted når man kan nyde livet i roligt tempo.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,175
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Ferifawew
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 03:12.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden