Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Off topic > Off topic

» Online brugere: 367
7 medlemmer og 360 gæster
Charlesenece, HatlodPseully, HogarDesHearia, JaffarMug, StevenNic, Thomasmum, UrkrassSep
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 18-10-2010, 18:07
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Marstal - Holbæk

Ja så kom dagen hvor jeg skulle have den fine GB fra marstal til Holbæk...

Eller dvs vi havde aftalt med sælger ( en rigtig gammel søulk fra Marstal ), at han ville sejle med.

Så jeg hoppede på båden kl. 10.30 i går formiddags i Rudkøbing.

Det var helt blikstille og solen skinnede, perfekt vejr til at sejle op igennem Storebælt i. Kl. 15 passerede vi Storebæltsbroen stadig i fantastisk godt vejr. Det var dog begyndt at lufte lidt....

Ca. kl. 22 passerede vi Røsnæs og var på højde med Samsø, der ændrede vi kurs op mod Sejerø og Sjællandsodde. Samtidig betød det at vi fik bølgerne ( som var blevet helt pæne ) ind skråt fra agter.

Det betød at båden hoppede og dansede + at det var bælgravende mørkt. Det var min første nat sejllads, og jeg er dælme glad for at sælger var med. Selv måtte jeg liiige ned at ligge imellem kl. 22.30 og 24, da jeg var begyndt at få lidt kvalme, og kraftigt overvejede at nærstudere bølgerne henover rælingen...Dette skete dog ikke, nok mest fordi jeg ikke ville tabe ansigt overfor søulken

Omkring kl. 01 sejlede vi ind i Isefjorden, og kl. 02.30 lagde vi til i Holbæk...

Det har været en noget speciel oplevelse for mig, dels fordi jeg ikke tidligere har sejlet om natten, og dels fordi at søulken virkelig var en erfaren sejler...

Oplevelserne fra natten synes jeg er en del, både det meget syrede at se en hel kaskade af lys bevæge sig meget hurtigt på tværs foran os ( hurtig færge ), dels fornemmelsen af udelukkende at sejle ud fra instrumenterne da vi ikke kunne se et øje foran os. Der er både radar, plotter, gps og computer med gps i båden, så der var instrumenter nok at kigge på.

Søulken som i de sidste 26 år har arbejdet på Marstal søfratsmuseet, har haft et langt liv på vandet bag sig. han er uddannet bådebygger, har sejlet med turister i 5 år på Grønland, har haft en Jupiter han har sejlet norden rundt med til udstillinger, hvor båden blev brugt til at fragte grej med, i sommers sejlede han til Berlin osv osv osv...

Han ved alt om både, og jeg pumpede ham for informationer alt det jeg kunne. Det startede ellers knap så godt ham og jeg imellem, han spurgte hvad jeg selv sejlede i, og i samtalen nævnede jeg at jeg havde bovpropel...Det fik ham næsten til at stoppe båden og kyle mig overbord

Som han sagde, "hvis ikke man kan sejle uden bovpropel, så kan man ikke sejle"....Han havde aldrig haft en båd med bovpropel, så jeg benyttede lejligheden til at lære nogle tricks...

Det bedste trick han havde var..."stor fart = stor bule - lille fart = lille bule"...

En rigtig herlig mand som jeg kommer til at se og snakke mere med i fremtiden.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 18-10-2010, 19:18
klinse klinse er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: Marstal
Indlæg: 63
Lyder rigtig godt at i kom sikkert frem ,ja Henning er herlig ,og han kan en masse gode historier ,håber vi kommer til at høre hvordan det går jer med skibet
Reply With Quote
  #3  
Gammel 18-10-2010, 19:32
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Så har du også prøvet natsejllads, og kan kalde dig for søulk
Vi tog turen fra Lynæs til kerteminde sidste år med afgang kl. 22,30 fra Lynæs.
Det kan være en oplevelse hvis der er meget trafik, og alle de lys omkring en kan godt forvirre lidt, for hvad er bøjer/fyr og hvad er lanterner fra skibe
natsejlads er altid spændende jeg elsker det, men har man tendenser i retning af søsyge bliver det kun værre af at ikke kunne se bølgerne. Den bedste kur mod søsyge er at sætte sig ved roret, så har man andre ting at tænke på.
de gange jeg har været på sviptur med Englandsfærgen har jeg også været søsyg, men hvis jeg går ud på dækket og får lidt frisk luft er søsygen pist væk.

Det blev meeeget nemmere at sejle om natten da navigatoren gjorde sit indtog, da det foregik med kompas og kort var det sgu nærmest prøv lykken

ps. det med bovpropel er jeg enig med ham i.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #4  
Gammel 18-10-2010, 21:08
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er rigtigt Klinse, jeg havde glemt at du er fra Marstal ;-)

Henning er herlig, og proppet med gode historier
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,353
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, UrkrassSep
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:23.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden