Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Off topic > Off topic

» Online brugere: 363
1 medlemmer og 362 gæster
Thomascot
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 14-12-2010, 15:58
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Piratkopi

Jeg vandt en auktion på Qxl over en Evinrude/Johnson rep manual på cd.

Den er netop ankommet, og det er en kopi !!!.

Det er forbudt at handle sådanne kopier på Qxl, og der er jo også copyright på cd´en...

Jeg har netop kigget teksten efter i auktionen om sælger gør opmærksom på det ikke er en orginal og dermed lovlig rep.cd, og der står intet der kan give bydere en hint om det drejer sig om en pirat-kopi...

Jeg har nu mailet til sælger og gjort ham opmærksom på at det er en kopi, og at jeg ser det som en fejl, og beder ham om at sende mig den orginal cd jeg har købt og dermed har krav på...

Sælger må være dummere end en bedøvet vandmand, at putte en pirat-kopi på auktion...

Hvad ville i gøre ?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 14-12-2010, 16:12
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
I virkeligheden tror jeg også du har handlet ulovligt, og kan straffes for det. Synes jeg så et program med nogle der havde købt kopi-gummisko på nettet og de blev stævnet af producenten. De vidste naturligvis heller ikke at det var kopivarer før de modtog dem.

Sælger skal naturligvis meldes til QXL. Derudover må du forsøge at henvende dig til sælger og gøre dit krav gældende. Sker der ikke noget ved det, er du på den. For så tror jeg du skal igang med de skrappe midler, og det gider du muligvis ikke. Hvis du har handlet med mastercard el. lign. kan du forsøge at få banken til at tilbageføre overførslen med det argument at du ikke har modtagen den bestilte vare, og så er det faktisk bankens problem at få opdrevet pengene fra sælger. Du får dine tilbage.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #3  
Gammel 14-12-2010, 16:43
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg har naturligvis mailet til Qxl.

Jeg har handlet i god tro, så jeg tvivler jeg har gjort noget ulovligt, da Qxl forbyder al handel med piratkopier, og det var jo på en åben aktion, så prisen kunne heller ikke bruges til at gøre mig mistænksom...

Jeg ønsker ikke at gøre livet surt for sælgeren, så hvis han betaler mig de penge tilbage jeg har brugt på han´s auktion, vil jeg ikke fortage mig andet en at destruere cd´en eller sende den til Qxl...

Men hvis han stiller sig på bagbenene vil jeg selvføgelig gå til politiet og fortage en anmeldelse af ham.

Jeg køber og bruger ikke ulovlige kopier, så det er den forkerte person han har sendt en kopi til.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 14-12-2010, 19:06
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Tror såmænd heller ikke du er i nærheden af at kunne hænges ud for noget. Lidt info. om emnet http://www.forbrugereuropa.dk/Koeb-i...r-det-ulovligt
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #5  
Gammel 14-12-2010, 23:09
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Da jeg købte kortplotter faldt jeg også over et billigt kort på dba, der ved forespørgsel viste sig at være en kopi.
Uanset hvad sælger siger, så er det tyveri at kopiere med salg for øje.
Jeg ville anmelde ham, hvis jeg var dig, for en sikkerheds skyld.
Ellers kunne din passivitet tolkes som billigelse.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #6  
Gammel 14-12-2010, 23:48
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvis sælgeren kan se den er gal og betaler mig mine penge tilbage samt porto, syntes jeg ikke jeg vil politianmelde ham, det er nok for meget at gøre ud af det, men viser han sig at være ligeglad er det jo en anden sag.....
Reply With Quote
  #7  
Gammel 15-12-2010, 12:11
mpa mpa er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: midt jylland
Indlæg: 90
Billeder: 1
tja

kan det da ikke være en skid, brug da bare den cd og så fuck det, meget bøvl for ingen ting. eller er det bare fordi du allerede har kopieret den cd og gerne vil have dine penge retur. hvem har ikke set en film hentet fra nettet. det er jo også ulovligt også selv om man ikke selv har hentet den
__________________
campion 580 chase
evinrude 250 ho
Reply With Quote
  #8  
Gammel 15-12-2010, 13:05
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Bip Bip Bip - mine popcorn er klar, så mangler jeg bare cola'en.....
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #9  
Gammel 15-12-2010, 13:27
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Bip Bip Bip - mine popcorn er klar, så mangler jeg bare cola'en.....
hehehe
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #10  
Gammel 15-12-2010, 16:24
Campion 165(seb)'s Avatar
Campion 165(seb) Campion 165(seb) er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
Billeder: 14
Citér:
Originally Posted by mpa Se indlæg
kan det da ikke være en skid, brug da bare den cd og så fuck det, meget bøvl for ingen ting. eller er det bare fordi du allerede har kopieret den cd og gerne vil have dine penge retur....
HØRT!!!
__________________
/ Seb

Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha

Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
Reply With Quote
  #11  
Gammel 15-12-2010, 16:57
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by mpa Se indlæg
kan det da ikke være en skid, brug da bare den cd og så fuck det, meget bøvl for ingen ting. eller er det bare fordi du allerede har kopieret den cd og gerne vil have dine penge retur. hvem har ikke set en film hentet fra nettet. det er jo også ulovligt også selv om man ikke selv har hentet den
Fordi du ikke har problemer med at købe stjålne varer, er vi altså nogle der ikke ønsker at være hælere under nogen former, og selvom jeg syntes at en politi-anmedelse nok er for meget i denne sag, så vil jeg ikke finde mig i at modtage et stjålet produkt, når jeg har købt et, hvad jeg troede var et lovligt produkt.

Det er den ligegyldighed som du udviser der gør at vi andre ikke kan have vores lovlige erhvervede ting i fred for tyveknægte.

Jeg syntes det er under lavmålet at fremkomme med sådanne beskyldninger om at jeg har taget kopier af denne pirat-kopi, og blot vil have mine penge retur, så havde jeg nok ikke skrevet om det herinde.

Jeg er fuldstændig ligeglad med sådanne småpenge, det ved enhver der kender mig, og de ved også at jeg ikke køber stjålne varer uanset prisen og hvor de stammer fra.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 15-12-2010, 18:50
Mark B Mark B er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Sønderjylland
Indlæg: 230
Citér:
Originally Posted by Chribs Se indlæg
Fordi du ikke har problemer med at købe stjålne varer, er vi altså nogle der ikke ønsker at være hælere under nogen former, og selvom jeg syntes at en politi-anmedelse nok er for meget i denne sag, så vil jeg ikke finde mig i at modtage et stjålet produkt, når jeg har købt et, hvad jeg troede var et lovligt produkt.

Det er den ligegyldighed som du udviser der gør at vi andre ikke kan have vores lovlige erhvervede ting i fred for tyveknægte.

Jeg syntes det er under lavmålet at fremkomme med sådanne beskyldninger om at jeg har taget kopier af denne pirat-kopi, og blot vil have mine penge retur, så havde jeg nok ikke skrevet om det herinde.

Jeg er fuldstændig ligeglad med sådanne småpenge, det ved enhver der kender mig, og de ved også at jeg ikke køber stjålne varer uanset prisen og hvor de stammer fra.


... men i en verden hvor det vælter ind over grænserne med kopi-varer, er en kopi-cd af en manual nok ikke den største synder. Jeg tror en myg er ved at udvikle sig til 5 elefanter
Reply With Quote
  #13  
Gammel 15-12-2010, 19:21
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Vi har heldigvis vidt forskellige holdninger og indgangsvinkler til hverdagens udfordringer, opgaver og ikke mindst forventninger.

Som jeg læser chribs indlæg, så er cd´en solgt som værende en original vare og ikke en kopi som leveret - hvis det er tilfældet, ville jeg måske også kræve, at handelen blev ophævet og pengene tilbagebetalt til køber.

Omkring politianmeldelse, så tænker jeg straks; Arh, politiet har måske andet at foretage sig end at forfølge en person der laver en piratkopi, men hvis nu det forholder sig sådan, at sælger har en stor forretning med piratkopier, så er sagen måske lidt anderledes for nogen.

Jeg ville vurdere mit eget tidsforbrug i enhver situation, hvor der er involveret flere parter; Kan det svare sig at forfølge sagen helt til vejs ende, eller findes der en kompromisløsning, hvor jeg alligevel kan blive tilfreds.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #14  
Gammel 15-12-2010, 19:32
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by mpa Se indlæg
kan det da ikke være en skid, brug da bare den cd og så fuck det, meget bøvl for ingen ting. eller er det bare fordi du allerede har kopieret den cd og gerne vil have dine penge retur. hvem har ikke set en film hentet fra nettet. det er jo også ulovligt også selv om man ikke selv har hentet den
Du mener at det er i orden at sælge kopierede varer og man skal bare lade som ingenting hvis man som køber havde forventet en orginal vare og i stedet fik en ulovlig kopi ?
Reply With Quote
  #15  
Gammel 15-12-2010, 19:57
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Mark B Se indlæg
... men i en verden hvor det vælter ind over grænserne med kopi-varer, er en kopi-cd af en manual nok ikke den største synder. Jeg tror en myg er ved at udvikle sig til 5 elefanter
Så du mener at sælgeren bare skal foresætte med at sælge ulovlige kopier på QXL, eftersom det alligevel vælter ind over grænserne med kopivarer ?
Reply With Quote
  #16  
Gammel 15-12-2010, 19:59
bhvvs's Avatar
bhvvs bhvvs er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: Esbjerg V
Indlæg: 279
Billeder: 46
Gir Chribs fuldstændig ret, jeg ville heller ikke finde mig i at modtage en kopi for noget jeg opfattede som en originalvare, den ville ryge retur med krav om tilbagebetaling straks, det er ikke så meget beløbet, det er mere måden det bliver gjort på. havde der stået at det var en kopi kunne man jo vælge det fra og lade være med at byde på varen. jeg vil ikke stemple de som køber kopivare det må de jo selv om, det er dem der står med smerten den dag det går galt og de bliver taget, og så vil jeg iøvrigt ikke have spor ondt af dem, da de vidste hvad de gjorde dengang.
__________________
Saga 24 med en Bladt Diesel 21 HK dieselmotor, fast skrue aksel og ferskvandskølet med varmeveksler.
Koldt trykvand samt søtoilet
Gasblus
Autopilot.
Fishfinder.
Kortplotter.
Kompas
VHF radio
Stereo radio/cd/mp3


Hvorfor fræse afsted når man kan nyde livet i roligt tempo.
Reply With Quote
  #17  
Gammel 15-12-2010, 20:00
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by Mark B Se indlæg
... men i en verden hvor det vælter ind over grænserne med kopi-varer, er en kopi-cd af en manual nok ikke den største synder. Jeg tror en myg er ved at udvikle sig til 5 elefanter
Jeg nægter at acceptere at have købt en pirat-kopi i den tro at den var lovlig, det kan ikke være rigtigt at man bare skal acceptere dette fordi andre har gjort det til en levevej at stjæle andres varer og sælge dem vidre som var det deres egne.

Sælgeren har accepteret at købe den tilbage, men det fritager ham ikke for at have solgt en vare han ingen rettigheder har til at sælge, og han vil have cd´en tilbage, og det får han ikke, så kan han bare beholde pengene, den vil blive sendt til Qxl hvis de ønsker det, eller destrueret....

Om det er en kopi af en film eller manual osv. er fuldstændig det samme som at sælge feks. en stålet påhængsmotor eller plæneklipper, hvis nogen siger det ikke kan sammenlignes vil jeg meget gerne have at vide forskellen.

Mit firma fik for få år siden fremstillet en undervisnings Dvd hos Danardi production, og det kostede næsten kr 25000,- plus moms, da vi havde solgt under 100 af dem, stoppede salget fuldstændigt fordi den pludselig kunne købes rundt omkring til under kr 50,- mod de kr 250,- vi tog for den. Den var blevet piratkopieret i stor stil af mange forskellige personer, som solgte den og tjente penge, de penge som skulle have tilgået mit firma og have dækket produktions-omlostningerne samt givet en fortjenste på sigt....

Og uanset vi tog kontakt til flere af sælgerne, mente de alle uden undtagelse at det ikke var rigtigt tyveri.

Vores Advokat vurderede at en retforføgelse af hver enkelt kopi-sælger ville overstige vores formåen både tidsmæssigt og økonomisk mange gange i forhold til det udbytte vi kunne forvente selv af vundne sager, så vi måtte opgive at stoppe det, og vi er nu kureret for at gentage den succes.

Så i mine øjne er kopiering ikke bare lidt drengepjat man bare skal lukke øjnene for, men betragte som tyveri på linie med alle andre tyverier.

Så jeg er bedøvende ligeglad med at nogen herinde syntes det er at skyde gråspurve med kanoner, for mig er det en sag om tyveri og hæleri uanset hvad en stjålen vare er værd, det skal ikke være en samfundsmæssigt acceptabel ting bare fordi der er rigtigt mange købere og brugere til sådanne ting..... Tyveri er nu engang tyveri, det kan ikke gradbøjes.....
Reply With Quote
  #18  
Gammel 15-12-2010, 20:57
Mark B Mark B er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Sønderjylland
Indlæg: 230
... og jeg fik ret.. En myg blev til 5 elefanter..

Jeg har ikke læst dit sidste indlæg - Simpel årsag - vi har virkelig seriøst større problemer i vores samfund end en piratkopi af en skide manual til en bådmotor
Reply With Quote
  #19  
Gammel 15-12-2010, 21:07
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by Mark B Se indlæg
... og jeg fik ret.. En myg blev til 5 elefanter..

Jeg har ikke læst dit sidste indlæg - Simpel årsag - vi har virkelig seriøst større problemer i vores samfund end en piratkopi af en skide manual til en bådmotor
Ikke helt enig. Jo, selvfølgelig er det enkeltstående tilfælde ikke det der vælter læsset. Men sagen handler principielt om 2 meget alvorlige og meget seriøse sager for samfundet.

1. At der i stigende grad stjæles, kopieres, unddrages osv osv
2. At en stigende del af befolkningen synes det er ok. Det er i min optik et mega moralsk problem, og klart et af de største vi har
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #20  
Gammel 15-12-2010, 21:08
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by Mark B Se indlæg
... og jeg fik ret.. En myg blev til 5 elefanter..

Jeg har ikke læst dit sidste indlæg - Simpel årsag - vi har virkelig seriøst større problemer i vores samfund end en piratkopi af en skide manual til en bådmotor
Når svarene på dine indlæg ikke intresserer dig, fatter jeg virklig ikke at du laver indlæg i tråden ?
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,181
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, tracyft69
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:39.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden