Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Off topic > Off topic

» Online brugere: 484
3 medlemmer og 481 gæster
Charlesenece, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Se afstemningsresultat: Er du påvirket af finanskrisen - og hvor længe varer den?
Nej jeg har intet mærket til den 17 48.57%
Ja jeg har mærket konsekvenserne af krisen 10 28.57%
Jeg tror krisen er ovre på under 1 år 5 14.29%
Jeg tror krisen varer mere end 1 år 18 51.43%
Multiple Choice afstemmning. Stemmer: 35. Du må ikke afgive din stemme

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 30-11-2008, 17:23
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Finans Krise ?

Jeg tænkte det kunne være interesant at spørge en lille sluttet kreds som brugerne på fenderen om deres syn på finanskrisen og hvad de tror fremtiden bringer

Jeg har jo noteret mig at antallet af både der er til salg nærmest er eksploderet her de sidste måneder så bådejere er jo åbenbart ramt af krisen på en eller anden facon
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #2  
Gammel 30-11-2008, 19:09
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Det bare dejligt den er her benzinen er billig

Jeg tror bestemt den var mere end 1år.
Nu har vi haft 7 gode år, nu kommer 7 dårlige...
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #3  
Gammel 30-11-2008, 19:40
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
Ja krisen er til at se,

Men som nicolaj siger er benzinen jo billig

Men jeg mange markede kommer der mange dyrer ting til salg, og mindre "billigere" jeg har jo fx kigget efter motor, og der er massere dyre, men de lidt billigere er ikke til at finde mere, øv
Men hvor længe der vare? hmm det er et godt spørgsmål
Reply With Quote
  #4  
Gammel 30-11-2008, 20:11
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Der er ingen tvivl om, at mange brancher er ramt af købernes tilbageholdenhed herunder bygge- og anlæg, auto-, marine-, møbel- og inventarbrancherne for blot at nævne nogle få.

Jeg har bemærket at omsætningen i det andet job jeg har - grossist indenfor sengebranchen - har været faldende siden første kvartal 2008. Vi har i denne branche haft nogle gyldne år i perioden 2004-2007, hvilket bl.a skyldes nye lånemuligheder for alle uanset økonomisk situation og stigende ejendomspriser hvilket giver større friværdi og dermed mulighed for at bruge penge. Mange af vore kunder har oprustet i perioden 2004-2008 i den tro, at det eksplosive boom der har været ville fortsætte et godt stykke ud i fremtiden. Desværre er der sket det modsatte, og mange af vore kunder har oplevet følgende:

1) Firmaet lukket pga. for store udgifter til husleje og lønninger.
2) Svingende købedygtigt publikum.
3) Forkert varesortiment.
4) Forkert targetgroup.
5) Inaktive sælgere uden interesse i deres job og fremtid i firmaet.

Som situationen er i dag for mange møbel- og sengebutikker, er jeg overbevist om, at alle - uden undtagelse - har nedgang i omsætningen sammenlignet med sidste år, og at langt størstedelen kommer ud af dette regnskabsår med røde tal på bundlinien. Møbelbranchen er presset og det sætter sit præg når Hr. og Fru Danmark skal købe møbler. Der kan uden tvivl gøres gode handler i øjeblikket, hvor markedet er købers. Jeg hører jævnligt om rabatter på senge i området omkring 30% hos de mest pressede på markedet.

Spørgsmålet er så, hvem der egentlig er hårdest ramt ?
Uden tvivl de butikker - indenfor mange brancher - der henvender sig til det dyre publikum. Jeg talte igår med en god bekendt der til daglig arbejder hos en af Sjællands største Audi og VW forhandlere. Her er der ingen tvivl om, at de dyre biler sjældent bliver serviceret og i flere tilfælde, må ejeren skille sig af med bilen, fordi virksomheden - de dyre biler er typisk firmabiler - ikke har råd til at holde direktionsvognen kørende. Er drømmen en stor lækker Audi A8, er det nu der skal handles. Priserne på denne type biler og dennes konkurrenter, har aldrig været bedre. Ser vi globalt på automobilbranchen er både Mercedes-Benz, BMW, Volvo, GM, Chrysler, Ford og mange andre hårdt ramt. Enkelte bilfabrikker har bedt regeringen støtte dem økonomisk, andre har lukket produktionen ned i flere måneder imens nogen har svært ved at se en ende på de katastrofale regnskabstal. Fælles for ovenstående bilmærker er, at de henvender sig til det dyre publikum, hvor denne kundegruppe måske er de første til at mærke en økonomisk afmatning og tager konklusionen af samme.

Indenfor marinebranchen har jeg ikke kunne mærke tilbageholdenhed fra mine kunder. Købelysten er stor specielt når vejret er godt og bådejeren er villig til at ofre hvad der skal til for at komme på vandet. Måske skal årsagen til købelysten findes i priserne på både, hvilket kan få mange til at bruge lidt flere penge på at holde den nuværende båd sejlende fremfor at investere i nyt. Jeg tror ikke at salget af reservedele til både vil falde i fremtiden, men salget af både vil uden tvivl stagnere eller falde, og her vil de dyre mærker blive hårdest ramt. Tag eksemplet med STONES INVEST, der gik konkurs for nylig. Hvorfor ? Alt for store udgifter, det viste sig at de ingen penge havde og havde lånt dem alle og satset på en hel forkert targetgroup. Træerne vokser ikke ind i himlen, og det gør omsætningen i øvrigt heller ikke !!!!
På et tidspunkt vil markedet være overophedet - som det er tilfældet nu - men hvor langt ud i fremtiden det vil vare, er svært at gisne om. Mit gæt vil være, at den opståede finanskrise vil vare nogen år endnu. Vi har kun set toppen af isbjerget. Desværre.

Derfor er det klogt at sætte tæring efter næring uanset markedssituation.

Jeg ser en tydelig tendens når markedet er eksplosivt, at mange brancher "glemmer" at lægge penge til side til dårlige tider. Skete det, ville mange virksomheder kunne håndtere en økonomisk afmatning noget bedre end det er tilfældet i øjeblikket.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 30-11-2008, 23:00
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Ja det er dejligt med billig fuel, men det bare 5måneder for sent båden er pakket væk

Syntes sgu egentlig det er godt nok det gør ondt her og der, folk tror træerne gror ind i himlen.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 30-11-2008, 23:06
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Er der nogen der har en tank på 3-5000liter der kan stå i min have ,så kan jeg fylde lidt benz i den når det er billigt,og vupti har jeg benzin til hele sommeren,jeg regner med et placere den i skel op af naboen terrasse,håber bare ikke de skal grille så meget i vinter,så er de nok også færdige med at smide skoder i hækken
Reply With Quote
  #7  
Gammel 01-12-2008, 06:42
Jess's Avatar
Jess Jess er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 977
Billeder: 6
Citér:
Originally Posted by casper t Se indlæg
er der nogen der har en tank på 3-5000liter der kan stå i min have ,så kan jeg fylde lidt benz i den når det er billigt,og vupti har jeg benzin til hele sommeren,jeg regner med et placere den i skel op af naboen terrasse,håber bare ikke de skal grille så meget i vinter,så er de nok også færdige med at smide skoder i hækken
:d:d:d:d:d:d:d:d
__________________
www.jess.dk
Reply With Quote
  #8  
Gammel 01-12-2008, 12:56
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Krise, hvad er egentlig definitionen på den type krise mange oplever/hører om?

Er det på/i?
--> boligmarkedet?
--> finanssektoren?
--> luksusvarer?
osv osv.

Jeg syntes der bliver skudt med spredhagl og resultatet bliver alt for bredt.
Der er stadig en del markeder hvor det boomer og vækst opleves, men dem hører vi jo ikke om.

-> Telefoni/bredbånd/IT branchen
-> Transport sektoren
-> byggebrancehn (Silvan, Bauhaus, Bygma, Harald Nyborg osv)
-> Kompetenceudviklingsområdet (hvor jeg selv sidder)

Personligt syntes jeg at medierne endnu engang, i høj grad er med til at blæse det her endnu mere op end hvad godt er.
Der forkuseres mere på de "knap" som gode ting end de positive.. Ja arbjedsløsheden er steget til omkring 1.5 % men det er stadig ekstremt lavt og rekordsættende i forhold til alle tidligere år. Det har gået super godt i snart 8 -10 år og nu går det lidt langsommmere/ned af bakke for nogle brancher, men imø går det altså stadig ganske fornemt hvis man sætte tingene i perseepktiv og måske ikke lige sammeligner med ens rekordår sidste år

TUT - er båden fyldt op? for jeg fik da tanket 250liter på til omrking 8.50
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #9  
Gammel 01-12-2008, 13:56
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Citér:
Originally Posted by Lars T;

TUT - er båden fyldt op? for jeg fik da tanket 250liter på til omrking 8.50
Jo Jo den er fuld den fik 192liter til 8.32 var helt dejligt at få over 100 liter for en tusse men skulle have ventet til idag så den til 7,92.
Håber lige vi kan tanke hele sæsonen til under 9kr så bliver den jo kun bedre

Sidst redigeret af JOR; 01-12-2008 kl. 17:25.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 01-12-2008, 14:10
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Krise, hvad er egentlig definitionen på den type krise mange oplever/hører om?

Er det på/i?
--> boligmarkedet?
--> finanssektoren?
--> luksusvarer?
osv osv.

Jeg syntes der bliver skudt med spredhagl og resultatet bliver alt for bredt.
Der er stadig en del markeder hvor det boomer og vækst opleves, men dem hører vi jo ikke om.

-> Telefoni/bredbånd/IT branchen
-> Transport sektoren
-> byggebrancehn (Silvan, Bauhaus, Bygma, Harald Nyborg osv)
-> Kompetenceudviklingsområdet (hvor jeg selv sidder)

Personligt syntes jeg at medierne endnu engang, i høj grad er med til at blæse det her endnu mere op end hvad godt er.
Der forkuseres mere på de "knap" som gode ting end de positive.. Ja arbjedsløsheden er steget til omkring 1.5 % men det er stadig ekstremt lavt og rekordsættende i forhold til alle tidligere år. Det har gået super godt i snart 8 -10 år og nu går det lidt langsommmere/ned af bakke for nogle brancher, men imø går det altså stadig ganske fornemt hvis man sætte tingene i perseepktiv og måske ikke lige sammeligner med ens rekordår sidste år

TUT - er båden fyldt op? for jeg fik da tanket 250liter på til omrking 8.50

Transportbranchen er hårdt ramt - måske den hårdest ramte ordreindgangen i transportbranchen er 30% af sidste år og der forventes mange konkurser i de kommende måneder

Byggemarkederne er også ramt og afskediger folk - hele byggeindustrien (som konen er i) mærker krisen meget hårdt

Men jeg tror det er noget der skal til for at luse ud i de knap så fornuftigt drevne virksomheder - og når krisen er ovre så står kun de bedste tilbage

Jeg er forundret over at regeringerne taler om at støtte enkeltindustrier fx GM og Ford i USA - volvo og Saab i Sverige - Opel i Tyskland - de har jo simpelthen ikke fulgt tiden og burde efter min mening gå ned skatteborgerne skal ikke betale for deres fejltrin - der vil så opstå nogle nye mere tidssvarende virksomheder der producerer produkter der kan sælges - støtter man dem med skattekroner sker ingen udvikling efter min mening
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #11  
Gammel 01-12-2008, 19:40
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Transportbranchen er hårdt ramt - måske den hårdest ramte ordreindgangen i transportbranchen er 30% af sidste år og der forventes mange konkurser i de kommende måneder

Byggemarkederne er også ramt og afskediger folk - hele byggeindustrien (som konen er i) mærker krisen meget hårdt

Men jeg tror det er noget der skal til for at luse ud i de knap så fornuftigt drevne virksomheder - og når krisen er ovre så står kun de bedste tilbage

Jeg er forundret over at regeringerne taler om at støtte enkeltindustrier fx GM og Ford i USA - volvo og Saab i Sverige - Opel i Tyskland - de har jo simpelthen ikke fulgt tiden og burde efter min mening gå ned skatteborgerne skal ikke betale for deres fejltrin - der vil så opstå nogle nye mere tidssvarende virksomheder der producerer produkter der kan sælges - støtter man dem med skattekroner sker ingen udvikling efter min mening
Men de er så bange for at de virksomheder ikke opstår i deres land
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #12  
Gammel 01-12-2008, 19:41
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Jeg er forundret over at regeringerne taler om at støtte enkeltindustrier fx GM og Ford i USA - volvo og Saab i Sverige - Opel i Tyskland - de har jo simpelthen ikke fulgt tiden og burde efter min mening gå ned skatteborgerne skal ikke betale for deres fejltrin - der vil så opstå nogle nye mere tidssvarende virksomheder der producerer produkter der kan sælges - støtter man dem med skattekroner sker ingen udvikling efter min mening
HELT HELT enig..!
Ligsom Roskilde Bank - Det kan bare ikke være rigtigt at skatteborger skal betale gildet for dårlige forretningsmænd, der iøvrigt kan leve at deres pension restenaf livet.!! Det er direkte pinligt at at der kræves saltvandsinsprøjtninger i milliard-klassen, når virksomhedsledere/bestyrelser ikke har været innovative nok/fulgt med tiden og trimmet deres organisation. Man bør vide hvornår en "supertanker-sejlrute" skal justeres eller helt lægges om. Dårlig ledelse har intet med skatteborgere at gøre - Punktum..

Der er sgu ingen der hjælper den lille selvstændige mand når han går på røven fordi han kom til at investere i en forkert bank/produkt.

Men når det så er sagt så er det jo ikke ligefrem en hemmelighed at diverse regeringer subsidierer nationale interesser, uanset om de er gode eller ej det stopper man nok aldrig..

Anyways min filosofi er = Det som ikke kan stå må falde
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #13  
Gammel 01-12-2008, 19:47
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Der er vi helt enige LarsT

Jeg bifalder den statsgaranti der sikrer almindelige folks opsparing af kontanter i en bank (kontantindskud) uden begrænsninger - det er rimeligt for at sikre at vi ikke gemmer pengene under dynen - men det pladder med at garantere realkreditobligationer (=dem med flexlån) er ikke OK efter min mening og statsstøtte til virksomheder er helt forkert - i bedste fald trækker det bare krisen ud - de private virksomheder der ikke kan overleve pga dårlige finanser eller utidssvarende produkter må bukke under.

I Roskilde bank sagen mener jeg det er OK at staten dækker de privatpersoner der har haft kontantindskud i banken - men dem der har aktier og direktionen mv samt spekulanter i værdipapirer må sejle deres egen sø

Går GM og Förd på røven betyder det jo ikke at vi ingen biler har i morgen - der dukker nye produkter op - og sådan er det hele vejen rundt. Støtter vi skrantende virksomheder så trækkes krisen i langdrag da de ingen overlevelsesevne har vist - og vi forvrider konkurancen - ja det er så min mening

For at vende tilbage til lidt bådrelavant så er jeg sikker på at også bådfabrikanter der ikke producerer tidssvarende produkter vil bukke under i denne krise vi for tiden oplever - men så vil nye dukke op
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt


Sidst redigeret af ENN; 01-12-2008 kl. 19:53.
Reply With Quote
  #14  
Gammel 02-12-2008, 23:41
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
læste lige at GM skal fyre 31.500 mand og de vil sælge SAAB
det er sgu noget af en slat
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #15  
Gammel 03-12-2008, 19:27
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Ja de er nødt til at gøre noget

Men hvem vil eje SAAB det er jo ikke hvad det var - i dag er det en "relabled" Opel - og Volvo hvem mon vil købe dem? de er heller ikke hvad de har været på personbilsfronten - det er jo mest relablede Förd de laver

GM som jo er hårdt ramt producerer jo for øvrigt vores Mercruiser/Volvo maronemotorer - men mon ikke industri motor divisionen overlever?
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #16  
Gammel 20-12-2008, 09:22
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Hvad med bådbranchen - er der nogen der ved hvordan Brunswich etc klarer sig i disse krisetider?

Jeg læste at askeladen i norge er gået konkurs men har ikke hørt om andre bådmærker der er kuldsejlet
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #17  
Gammel 20-12-2008, 10:04
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
GM som jo er hårdt ramt producerer jo for øvrigt vores Mercruiser/Volvo marinemotorer - men mon ikke industri motor divisionen overlever?
Hvis salget af nye både falder, så mister GM sikkert interessen for at producere motorer til maritimt brug.

Jeg så en udsendelse på svensk tv forleden dag ang. markedssituationen for Volvo og Saab. Hvis Volvo og Saab ikke fornyer sig - og laver billigere og bedre biler - så er deres eksistens grundlag alvorligt truet, var kommentaren fra førende svenske bileksperter.

Situationen i Tyskland er mere eller mindre den samme. For 20-25 år siden, var den tyske Autobahn domineret - det ved ENN uden tvivl alt om - af BMW, Mercedes-Benz, Opel, Ford, Audi og VW, men som tiden er gået og med en strammere økonomi - specielt efter genforeningen i 1989 - har den tyske borger valgt at kigge efter billigere biler, der er produceret uden for Tyskland. Japanske, koreanske og franske biler er absolut ikke sjældne på de tyske veje længere og heller ikke i fremtiden.

Hvis jeg ser på møbelmarkedet, hvor jeg også arbejder til daglig, er det discountbutikkerne der har gode tider i øjeblikket. JYSK har offentliggjort deres regnskab for 2007/2008, og det viser et overskud på kr. 550 mill. Det er det største overskud i firmaets historie. IKEA har ligeledes et tordende overskud både i Danmark men også på verdensplan. Den dyrere kundegruppe, der førhen købte møbler i "Mærkevarebutikkerne", er nu blevet kunde i JYSK, IKEA mv., uden tvivl fordi økonomien ikke er til at købe dyrt ind. Den udvikling vil fortsætte indtil finanskrisen aftager, markedet bliver stabiliseret, hussalget boomer igen og folk ikke frygter arbejdsløsheden.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #18  
Gammel 21-12-2008, 12:54
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Hvad med bådbranchen - er der nogen der ved hvordan Brunswich etc klarer sig i disse krisetider?
Brunswick er også under pres. De har lukket 12 fabrikker i de seneste 2 år som det kan læses her: http://www.brunswick.com/news/newsst.../2/1226409.php hvor de beskriver den seneste lukning af en fabrik.

Brunswicks resultatet for 3. kvartal er beskrevet her: http://www.brunswick.com/news/newsst.../1/1216564.php.

Brunswick havde totalt set et stort underskud på 591.4 millioner USD ud af en omsætning på 1,04 mia USD. Umiddelbart ser de tal helt katastrofale ud men de har regnsskabsført store udgifter som jeg ikke helt hvad betyder: 374 millioner USD for goodwill og 121 millioner for tradename.

Marine motor divisionen tabte 8,6 millioner USD ud af en omsætning på 449 millioner USD hvoraf 12,9 millioner USD blev brugt på omstruktureringer og 4,5 millioner i "tradename impairments".
Reply With Quote
  #19  
Gammel 21-12-2008, 13:24
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Brunswick havde totalt set et stort underskud på 591.4 millioner USD
Hvis man fordeler Brunswicks underskud ud på hele året ( 365 dage ), så har det kostet ca. 1.6 mill. USD om dagen at holde åbent i 2008....

Omregnet til danske kroner, har hver dag i 2008 kostet Brunswick ca. 8.50 mill. DKK...Det er også en slags penge i disse tider.

Gad vide om de lader nogle af de dårligst rentable firmaer i gruppen gå konkurs i løbet af 2009 ?

Selvom Brunswick er store, kan de ikke holde til en økonomisk rutchetur igennem længere tid.

Bortset fra det, så har jeg set at ShipShape ( det er i samme hus som det konkursramte Stones Invest ) på Rungsted Havn kører en lidt utraditionel prispolitik...."Kom og byd på alle vore både". Går man med tanker om at gøre en god handel med en ChrisCraft, Four Winns eller Sunseeker, så ville jeg kigge forbi ShipShape Rungsted Havn.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #20  
Gammel 21-12-2008, 17:06
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Fuck finanskrisen;)

Yees sir! så fik jeg lige solgt min Passat.. Kæft man bliver rørt som "brugtvognsforhandler" af finanskrisen.

i sommers solgte jeg biler på 1-uge 14dage.

Har haft passaten i 2mdr:/

Men nu den endenlig solgt

Nu skal min flyvemaskine bare på plader
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,486
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Donaldtar
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:38.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden