Fenderen.dk
 
GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 585
4 medlemmer og 581 gæster
Dimitarevaddib, Kentraf, Leifkayasidly, RaymondSag
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 18-12-2010, 19:22
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Luftkølet marinemotor

Kunne man bare løse problemet med at køle udstødningmanifolden/e ned på en nem og billig måde, ligger der i tusindvis af supergode bilmotorer rundt omkring ved auto-ophuggerne til små penge sammenlignet med mariniserede motorer.

Det vil gøre det billigt at udskifte den orginale motor og dermed mere attraktivt at eje en klassisk båd.

Jeg godt at nogle aldrig vil acceptere andet end en orginal drivline, men de fleste kunne nok nøjes.

Jeg har tit tænkt på at i biler som WV boble og 2CV indkapslede man motorens manifold og tvangsblæste luft ind i disse indkapslinger for at nedkøle manifoldende, og til dels skaffe varme til kabinen. og det virkede effektiv, det beviser mange millioner af disse modeller solgt gennem 40 år.

Kunne man da bare lave et sådant luftkølet system til vandkølede motorer, der effektiv kunne holde temperaturen nede på manifoldende ville der åbne sig en ny verden af muligheder for at udskifte en defekt motor i sin båd på en billig måde.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 18-12-2010, 19:49
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Skal starte med at sige, at jeg ikke ved hvordan det blev gjort. Men den var ikke blæserkølet.

Men jeg har haft fornøjelsen af at sejle en skude med fire fremadgående gear og et bak.
Skide sjovt, og kæft hvor folk gloede når man lagde fra kaj, og fyrede den af med fire gearskift og mellemgas!

Det var efter sigende en mercedes 60hk diesel varevognsmotor som var lagt i, udstødningen var varm udstødning, med udgang bagud i siden over vandlinjen.
Lød pisse godt.

Og ja, fine brugte motorer er der masser af hos ophuggerne. Købte lige i mandags en fineste 1.6D Golfmotor, med en Goller-test på kun 18mbar.

Pris: 2500 incl. moms
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #3  
Gammel 18-12-2010, 19:55
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
Jeg har set flere både med bil motorer. så en sidste år en en 1,9TDI fra en Peugeot. det virkede fint. den var koblet på en vandjet nok også den nemmeste måde at lave en drivline,

Men hvordan udstødningen var kølet kan jeg ikke huske, men der er jo flere mercedes motor tilsalg rundt omkring der er mariniseret. så alt efter hvilken motor du kigger efter kan du vel lade sig gøre at finde et vandkølet manifold.

Mange amerikanske ski boats, er jeg med tøre udstødninger men dog også med blottet motorum.
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda

Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk



20 43 99 58
Reply With Quote
  #4  
Gammel 18-12-2010, 21:24
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Norvik20" Se indlæg
Men jeg har haft fornøjelsen af at sejle en skude med fire fremadgående gear og et bak.
Skide sjovt, og kæft hvor folk gloede når man lagde fra kaj, og fyrede den af med fire gearskift og mellemgas!
Hahahahahahahaha
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #5  
Gammel 18-12-2010, 21:56
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Der er sikkert nogle både derude, som har en bilmotor, uden køling på manifolden, hvor det også indtil videre er gået godt.


Men den varme udstødningsmanifold har to problemer.
  • Brandfaren
  • opvarmning af motorrum = dårlig økonomi & risiko for damp-lommer i brændstof-rør.
Den originale bil manifold har også et andet problem. Udformningen er tit meget uhensigtsmæssig, set i forhold til at man skal have gassen ledt op, for at lave "vandlåsen". I hvert fald hvis den skal kobles sammen med Z-drev.

Skal motoren kobles sammen med drev, er man stort set altid nødt til at lave en anden manifold, medmindre man kan affinde sig med en kryptisk rørføring.

Jeg har set nogle marinemanifolde, hvor der var et vandkølet skjold omkring en bil eller traktormanifold, whatever. Det var måske en mulighed i nogle tilfælde.

Spekulerer meget på hvordan jeg skal lave manifolde til Mercedes motorerne til projektet, snakkede om det med en kammerat, der arbejder en del med turbomotorer. Og essensen var egentlig, at så længe det ikke er nogle high performance motorer vi snakker om, så er der ingen grund til at lave avancerede snoede rør, som man sommetider ser på nogle motorer.

Hullerne i topstykke på Mercedes'en er runde, det gør det hele nemmere. Så jeg regner med at T-stykker og 90° bøjninger samt et firkantet rør til at kapsle det hele ind i, er det som mine manifolde bliver lavet af.

De stumper rør som går fra topstykke til manifold bliver ikke kølet, i stedet bliver den viklet ind i "Power-wrap"
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #6  
Gammel 18-12-2010, 22:09
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Her et par billeder af motorrummet i familiens motorbåd. Motoren er en Mercedes-Benz OM352 ( lastvognsmotor og bedre kendt fra den terrængående Unimog ) mariniseret af BOWMAN med kombineret varmeveksler, udstødningsmanifold og køler - smart system. Hydraulisk gear fra BorgWarner og oliekøler fra BOWMAN.

Driftøkonomien på drivlinien er helt i top - 6 liter / pr. time / marchfart.
Marchfart ca. 7 knob - topfart ca. 11 knob
Bådens vægt er ca. 10000 kg.

En meget pålidelig løsning, der ALDRIG siden installationen i 1974 har svigtet.

Bemærk buen på udstødningen og det som er viklet omkring.
Attached Images
File Type: jpg Blue Paint.jpg (195.1 KB, 13 views)
File Type: jpg Blue Paint 1.jpg (458.2 KB, 18 views)
File Type: jpg Blue Paint 2.jpg (705.6 KB, 20 views)
File Type: jpg Blue Paint 3.jpg (411.9 KB, 12 views)
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #7  
Gammel 18-12-2010, 22:30
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Bowman laver nogle fine sager, til mange motorer.

Vil man putte en bilmotor i båden, er ejbowman.co.uk det første sted man skal kigge, hvis man ikke selv vil lave en manifold.

Bowman laver desværre ikke noget til Mercedes OM 603, så jeg skal selv igang.

Men jeg er ikke længere så nervøs for at svejse en manifold selv. Se denne turbomanifold, der er ikke gjort meget ud af at få lige lange rør, eller undgå T stykker. Men det virker sikkert alligevel.

Et firkantet rør hen over det hele og vand på, færdigt arbejde.
Attached Images
File Type: jpg turbomanifold.jpg (156.0 KB, 6 views)
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #8  
Gammel 18-12-2010, 23:09
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Flot arbejde Horizonblue, men det er jo stadigvæk et vandkølet system.

Det jeg syntes kunne være genialt ville være luftkøling af manifoldene der fungerede, således at man ikke behøver at sejle rundt med åben motorum, men blot havde nogle luftindtag og afgange der ikke forstyrrede sejladsen mere med larm og varme, end vandkølede motorer gør.

Og så kunne alle bilmotorer i princippet blive en god marine-motor til små penge, enten med gearkasse eller uden.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 19-12-2010, 07:28
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Nu tror jeg ikke man forestiller sig den luftmængde, der skal til, og så er der jo også brug for en oliekøler, samt kølevand på motoren.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 19-12-2010, 08:04
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Chribs Se indlæg
Flot arbejde Horizonblue, men det er jo stadigvæk et vandkølet system.

Det jeg syntes kunne være genialt ville være luftkøling af manifoldene der fungerede, således at man ikke behøver at sejle rundt med åben motorum, men blot havde nogle luftindtag og afgange der ikke forstyrrede sejladsen mere med larm og varme, end vandkølede motorer gør.

Og så kunne alle bilmotorer i princippet blive en god marine-motor til små penge, enten med gearkasse eller uden.
Det skal lige tilføjes at manifolden på billedet ikke er en jeg har lavet, den er fundet på nettet. Det var blot for at illustrere at det nok egentlig ikke er så farligt at svejse en manifold selv.

Det jeg selv har spekuleret meget over, var nemlig det der med at have lige lange rør og ikke nogle skrape knæk, men manifolden på billedet viser at det nok går alligevel.

Som Lynæs også er inde på, så tror jeg at der skal en enorm mængde luft til, hvis man vil undgå vandkøling.

Men har man ikke muligheden for selv at svejse en manifold sammen, kan jeg godt se at det kunne være smart at lave noget luftkøling på den eksisterende manifold og så var den hjemme.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #11  
Gammel 19-12-2010, 13:18
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
jeg har set en ældre mercedes motor i en 28 fods træbåd, hvor motorens kølevand cirkulerede i tykke kobberrør under bådens bund og der var monteret en lille remtrukket pumpe som smed vand rundt i nogle tynde 8 mm kobberrør som var viklet om udstødnings manifolden og det vand endte så i udstødningen for at køle den.
manden havde sejlet med det system i mange år uden problemer.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #12  
Gammel 19-12-2010, 13:28
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
jeg har set en ældre mercedes motor i en 28 fods træbåd, hvor motorens kølevand cirkulerede i tykke kobberrør under bådens bund og der var monteret en lille remtrukket pumpe som smed vand rundt i nogle tynde 8 mm kobberrør som var viklet om udstødnings manifolden og det vand endte så i udstødningen for at køle den.
manden havde sejlet med det system i mange år uden problemer.
Ja, nedkøling af motorens kølevand i kobberrør under skroget har jeg set på en ældre træbåd i Hornbæk Havn ( den var på land, da jeg så det.. )

Systemet er simpelt og man undgå flere komponenter i motorrummet.

Ulempen er hvis man påsejler en genstand, går på grund eller lignende og rørene bliver utætte - så har man balladen.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #13  
Gammel 19-12-2010, 17:02
dolphin dolphin er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: _Ringsted
Indlæg: 75
Til min gamle båd lavede jeg selv en manifold til Mercedes om615. Jeg tog et stykke kraftigt ujern og en manifoldspakning som skabelon. Så satte jeg støtteboltene i u-jernet og spændte flancerne på som var 12 mm, så blev rørstykkerne svejset på flancerne. Dernæst blev der sat en 2 mm plade med hullerne ind over rørene og hæftet fast i den længde som kølkassen nu skulle have.Så blev et 60mm rør svejse på rørstykkerne. Så blev der bukket et U i 2 mm plade der så blev svejset sammen med pladen som blev hæftet på røret, så det blev en kasse. Efter det var svejst var det stort set ikke blevet skævt, pga. U-jernet. Det var ikke nødvendigt at fræse det. Jeg brugte også Mercedes'en koblingshus hvor der blev sat en 8 mm plade på hvor gearkassen havde siddet. Og koblet med et ZF gear via en klokobling. Det hele var selvfølgelig lavet i rustfri. Det sejlede vi med i 9 år hvor motoren blev skiftet med en 100 hk Ford, fordi Mercedes'en var lidt for lille til de 16 tons som båden vejede. Bygningen af båden kan ses i mit fotoalbum på bådgalleriet.http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=206

Sidst redigeret af dolphin; 19-12-2010 kl. 17:46.
Reply With Quote
  #14  
Gammel 19-12-2010, 19:53
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Det er den de fleste fiske/erhversbåde sejler med i daglig tale kaldes den for en udenbords køler kobberrør er den mest brugte til træ og glasfiber både jern både har dem i jern pga tærring men de bliver også lavet i rustfri hvor det en kasse kaldet boxkøler.


I kan sagtens bruge en bilmotor men jeg vil hellere bruge en traktor eller anden type industri motor de går ikke så mange rpm for at yde det samme, med hensyn til manifold kan den bruges som den er husk at den skal pakkes ind i asbest bånd fåes i flere typer.
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
  #15  
Gammel 19-12-2010, 22:46
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Selv kølingen af motoren vil nok ikke blive det store problem, der burde man kunne bruge det orginale system med køler og blæser, den luftmængde det skal bruges til at trækkes gennem en radiator for at køle motoren ned burde sagtens kunne trækkes gennem systemet ved hjælp af den orginale blæser og nogle luftgæller til ind og udgang, det er helt sikkert udstødnings-manifoldene der er det store problem.

Man kunne vel også gøre det nemmere, og blot bruge sejlvandet til at køle motoren ned med, det kræver vel blot en passende termostat og et sted at tage kølevandet ind og og et sted at lede det ud igen, det ville kunne løses let og billigt når man ikke skulle tage hensyn til at få vand i cylinderne via udstødningernes udgang og kølesystem..

Men der er jo helt sikkert en grund til at det ikke gøres i større udstrækning end det gør.
Reply With Quote
  #16  
Gammel 20-12-2010, 08:04
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Da jeg var meget ung i 50'erne, var brugen af bilmotorer meget brugt i både, mest Ford T og A, som enten var saltvandskølede eller med rør under bunden og ferskvand i systemet. Man loddede nogle rør indv. i oliesumpen og lod kølevandet rende derigennem.
Enten brugte man gearkassen, som den var eller udskiftede noget af indmaden med en kæde, så man kun havde frem og bak, men skulle stadigvæk bruge koblingen.
Udstødningen blev pakket ind i asbest i hele længden, men der blev stadig varmt i motorkassen, med øget brandrisiko til følge. Man skulle derfor være påpasselig med at filtrere benzinen, når man fyldte på, så der ikke kom skidt med, som kunne sætte sig i nålevetilen, med øverløb til følge. Den gang fandtes der et brændstof kaldet traktolin, som ikke var afgiftsbelagt, men man skulle ha' en registreret båd og et traktolinkort.
nå lidt sidespring.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,558
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Dimitarevaddib
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:09.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden