Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 576
1 medlemmer og 575 gæster
TommyMag
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 05-11-2012, 17:44
Holten Holten er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
Suzuki DF70 driller igen igen.....

Jeg prøver lige med en ny tråd med et ganske kort resume. Vil lige indskyde at motoren kommer til rep. hos mekker om 14 dage (han har ventetid) hvis ikke fejlen er fundet inden da, og han sætter så tester på.
Min 70 HK Evindrude (Suzuki) 4 takt 4 cylindre årgang 1999, "hakkede" i det for 2 måneder siden.
Jeg konstaterede vand i filter mellem tank og motor, og skiftede derfor alle filtre både det inden motor og de 2 i selve motoren. Jeg ved dog ikke om vandet nåede at komme helt frem til dysserne.
Jeg har desuden renset tank 2 gange , og renset alle slanger fra tank til motor og alle slanger i motor frem til rører hvor dysserne sidder i.
Når jeg har båden hjemme og starter den med det samme og snurrer og tager gassen perfekt.
Den dag hvor jeg søsætter den sejler den perfekt.
5 dage senere hvor den har ligget i havn vil den igen som jeg vil. Allerede når den er startet og kører i tomgang går den ujævnt.
Dette senarie har nu gentaget sig 3 gange, altså op og hjem, rense /skifte filtre og så i vandet med den igen. Den sejler perfekt dagen hvor den bliver søsat, men efter nogle dage i vandet er problemet der igen :-(
I går lod jeg den hoste og hakke med gashåndtag i bund, men den tog kun 2-3000 omdrejninger/min. Pludselig tog den fuld gas, og kom op på de 5300 omdr/min som den skal kunne.
Jeg sejlede så med fuld gas i 10 minutter uden problemer, og gik så ned i tomgang. Efter½ min i tomgang gik den igen ujævnt og ville først ikke tage gassen, men efter ½ minut med gashåndtag i bund tog den igen fuld gas.
Efter 5 minutter med fuld gas "dør" den pludselig helt. Jeg starter den igen og lister "igen hakkende i havn. Det skal lige siges at konen opdagede at når den "hakkede" så var der benzinlugt, og dette passer meget godt med at der omkring motoren flyder lidt benzin ud når den ligger i tomgang i havnen.
Jeg synes det ser ud til at kommer ud ved "åndehullet" ved siden af sladrehanken. Alle slanger, samlinger m.m. er kigget efter og konstateret tætte ved flere lejligheder.
Nu går min teori på om det er en eller 2 cylindre, som mister tænding, samtidig med at dysserne fortsætter med at sprøjte benzin ind i indsugningen. Dette benzin bliver ikke antændt og ryger så ud med udstødningsgassen, og derfor benzinlugt og benzin på overfladen af vandet ??
En har tidl. snakket om dårlig stelforbindelse, ja min teori om en "løs forbindelse" kunne måske være relateret til dette. ??
Kan ovenstående være en fejl i en eller 2 dysser ?? jeg kan jo ikke udelukke at der har været vand fremme ved disse.
Hjælp mig lige til at spare et dyrt værkstedsbesøg :-)
__________________
____________________
Holten

TG 6300 Sports Cruiser årg. 1999
Evinrude 90 HK E-Tec årg. 2005
Reply With Quote
  #2  
Gammel 05-11-2012, 19:22
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Er du sikker på dine tændrør virker,
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
  #3  
Gammel 05-11-2012, 19:32
Holten Holten er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
99,99%. Havde problemet igennem 1 måned, og har så skiftet tændrør i sidste uge, og problemet er der stadig.

Men om de gnister mens den "hoster" ved jeg ikke.

MVH

HH
__________________
____________________
Holten

TG 6300 Sports Cruiser årg. 1999
Evinrude 90 HK E-Tec årg. 2005
Reply With Quote
  #4  
Gammel 05-11-2012, 20:42
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Ok har du prøvet at tag stikket af hver dyse en efter en mens motoren går, så har du mulighed for at høre hvilken en der driller
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
  #5  
Gammel 05-11-2012, 20:56
Holten Holten er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
Nej det har jeg ikke, og måske en god idé.
Det tager motoren vel heller ikke skade af hvis jeg gør det i tomgang ?
Jeg får så vel "bare" kun konkluderet hvilken eller hvilke cylindre det er galt med, det kan jo stadig være både dysser der ikke sprøjter rigtigt eller manglende gnist ikke ?
__________________
____________________
Holten

TG 6300 Sports Cruiser årg. 1999
Evinrude 90 HK E-Tec årg. 2005
Reply With Quote
  #6  
Gammel 06-11-2012, 06:41
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Du kan få en tester, som du kan holde på tændrørsledningerne, den glimter hvis der sendes strøm til tændrøret. Min er af mærket Champion og den har næsten facon, som en kuglepen. Så det er let at teste om tændingen svigter, så ved du, om det er der, fejlen er.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,523
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Bogdancuj
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:59.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden