Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 577
2 medlemmer og 575 gæster
Charlesenece, Phillipgisse
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 07-10-2013, 18:16
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Ekstern tank til oliefyr

Hej,

Jeg har i fredags overtaget min "nye" båd. Båden har monteret oliefyr, men da det ikke kunne starte/køre er der givet et afslag i prisen. Jeg har her i weekenden kort været ved at kigge lidt på det. Og da jeg ikke har nogen erfaring med oliefyr er jeg lidt på bar bund.

Det mest åbenlyse som jeg kunne se var at der i den lille plastslange der går fra den lille pumpe der sidder efter det eksterne dieselfilter og op til fyret, ja der var der bobler i dieselen. Og det må der vel ikke være.

Jeg har hørt/læst om flere der har haft problemer med luft i slangen når dieselen til fyret "pattes" fra den indbyggede tank. Så derfor overvejer jeg nu at montere en lille ekstern tank. Men er der noget med at denne eksterne tank SKAL sidde under fyret således at dieselen ikke bare løber ud i kølen af båden hvis en slange bliver utæt?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 13-10-2013, 18:33
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Så er jeg kommet lidt videre. Jeg har igår prøvet at afmonterer dieselforsyningen til fyret. Og der kommer ingen diesel ud af den lille slange når fyret forsøger at starte. Desværre havde jeg ikke mit multimeter med så jeg kunne ikke checke om pumpe faktisk fik forsyning.

Jeg har læst lidt på nette om hvordan sådan et fyr virker. Og kan det passe at den lille pumpe ikke skal have konstant forsyning men pulser - For så er det jo ikke sikkert man får så meget ud af at måle med et multimeter......
Reply With Quote
  #3  
Gammel 14-10-2013, 09:47
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Citér:
Originally Posted by megelundo Se indlæg

Jeg har læst lidt på nette om hvordan sådan et fyr virker. Og kan det passe at den lille pumpe ikke skal have konstant forsyning men pulser - For så er det jo ikke sikkert man får så meget ud af at måle med et multimeter......
Ja pulser
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #4  
Gammel 14-10-2013, 21:02
frk yde frk yde er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: 8940
Indlæg: 80
Du skal nok lige kikke lidt i manulen, da der både findes stempel pumper og vaccum pumper, men ja olien kommer i pulser. Hvis du fortæller hvilket fyr det er skal jeg se om der ligger en manual i gemmerne.

Troels
Reply With Quote
  #5  
Gammel 15-10-2013, 18:51
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Fyret er et eberspächer Airtronic D4. Jeg har en manual til fyret, men kan ikke umiddelbart finde noget om fejlfinding. Men hvis der evt står noget i den manual du har må du gerne sende den til mig...

Men måske der er nogle der kan hjælpe mig lidt videre, og forklare mig præcis hvilke betingelser der skal være opfyldt for at fyret vil tænde for pumpen.

For det første - Hvor længe vil der gå inden der vil begynde at blive pumpe diesel ind i fyret? Jeg har indtil nu haft tændt fyret i ca. 15-20 sek. uden det har startet, og ej heller begyndt at pumpe diesel. Men det er måske ikke længe nok? Hvis man ser div. klip på youtube så ser det jo ud til at fyret burde starte på måske 3-5 sek.

Jeg forestiller mig også at der formentligt også sidder en temp. føler der måler om gløderøret har varmet brændkammeret nok op inden der pumpes diesel ind i brændkammeret. For der er jo ingen grund til at fylde brændkammeret med diesel hvis ikke det kan antænde. Så måske kan det også være gløderør/tempføler der er defekt.

Jeg har også fået lavet en ledning med en lille trykknap på således at jeg kan prøve at "tvangspulse" pumpen uden om fyret - Og så må vi se hvad der sker. For på den måde kan jeg finde ud af om det er pumpen der svigter, eller om det måske er fordi at pumpen mangler pulserne af en eller anden grund. Diesel slangen vil jeg afmontere og så pumpe ned i en flaske.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #6  
Gammel 15-10-2013, 20:08
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Jeg har en webasto og ifølge instruktionsbogen foregår opstart sådan.
direkte skrevet efter bogen.

Når fyret startes indledes en test fase. motoren kører i ca. 10 sek. hvor det vigtige elektriske kredsløbs funktion testes.
derefter begynder startfasen hvor tænding står på i 27-30 sek. og pumpen startes. efter endnu 2 sek. startes den elektriske motor.
ved hjælp af gløderøret antændes blandingen af brændstof og luft i brændkammeret og varm røg passerer gennem varmeveksleren som opvarmer flammeindikatoren. Når den ønskede temperatur er nået stopper kontrolboksen det kredsløb til gløderøret og derefter kører forbrændingen uafhængigt.


håber dette giver en fingerpeg om hvordan det foregår.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #7  
Gammel 15-10-2013, 20:59
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Hej Goffy,

Mange tak for dit indlæg - Det var præcis det jeg søgte.

Hvis ellers Webasto og Eberspächer gør tingene nogenlunde ens(og hvorfor skulle de ikke det i denne sammenhæng) så kunne det jo tyde på at jeg har været for utålmodig.

Jeg fik afslag på prisen idet sælger sagde at fyret ikke virkede. Og jeg ved at han har haft brugt det - Så det ville undre mig meget hvis han pludselig havde "glemt" hvor lang tid det er om at starte. For fyret er også forsøgt startet sammen med ham, men desværre også uden held.

Jeg regner med at kigge på det imorgen - Så vender jeg tilbage hvis der kommer "Breaking News" :-)
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #8  
Gammel 18-10-2013, 18:20
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Så er jeg kommet lidt videre. Idag lod jeg fyret stå og så hvad der skete. Det endte med at det begyndte at pumpe diesel op til fyret, så pumpen er ok.

Til gengæld kunne jeg så konstatere at gløderøret er defekt. Så nu må jeg prøve at få det skiftet og se hvor langt jeg så kommer. Nogen der har en god hjemmeside med stumper til sådan et eberspacher airtronic?
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #9  
Gammel 18-10-2013, 20:02
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by megelundo Se indlæg
Så er jeg kommet lidt videre. Idag lod jeg fyret stå og så hvad der skete. Det endte med at det begyndte at pumpe diesel op til fyret, så pumpen er ok.

Til gengæld kunne jeg så konstatere at gløderøret er defekt. Så nu må jeg prøve at få det skiftet og se hvor langt jeg så kommer. Nogen der har en god hjemmeside med stumper til sådan et eberspacher airtronic?
husk at der også sidder en lille fotocelle i brændkammeret. Hvis den er sort af sod registrerer fyret ikke flammen/lyset og fyret går på fejl.

ps. fyrene ligner næsten hinanden alle sammen så det skulle ikke undre mig op gløderøret passer fra andre mærker.

http://www.bilvarmer.com/index.php?p...hk=1&Itemid=10
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år

Sidst redigeret af goffy; 18-10-2013 kl. 20:13.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 18-10-2013, 22:08
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
husk at der også sidder en lille fotocelle i brændkammeret. Hvis den er sort af sod registrerer fyret ikke flammen/lyset og fyret går på fejl.


http://www.bilvarmer.com/index.php?p...hk=1&Itemid=10
Idet jeg kunne måle at gløderøret var afbrudt må det være defekt. Så det bliver skiftet, og så må jeg se om det så virker, eller der kommer en anden fejl.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #11  
Gammel 19-10-2013, 10:59
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by megelundo Se indlæg
Idet jeg kunne måle at gløderøret var afbrudt må det være defekt. Så det bliver skiftet, og så må jeg se om det så virker, eller der kommer en anden fejl.
Helt enig, var ikke klar over du havde målt den
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,523
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Bogdancuj
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:49.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden