Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 575
2 medlemmer og 573 gæster
DennisGloth, TommyMag
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 23-10-2011, 23:38
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
start problemer...

har i den senere tid haft lidt problemer med start f min ene motor.. den ligesom klikker når jeg forsøger starte den.. efter et par forsøg går en dog igang, men starter så fejl alarmen.. ??? når jeg starter den anden motor, den springer igang med det samme, så slukkes dens batteri lampe ikke, betyder det så at der er fejl på ladeanlæg?? generator?? troede faktisk også at de kørte på samme batteri de 2 motorer, men de har hver sin måler..(voltmeter).. jeg prøvede så at gå en tur i motorrummet, og checke remme ved generator.. i manual står at de ca skal kunne trykkes 5 mm ned... mine går ihvertfald mere end 1 cm, nok næsten 1½ cm ned, kan det være en årsag??
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #2  
Gammel 24-10-2011, 06:08
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
har i den senere tid haft lidt problemer med start f min ene motor.. den ligesom klikker når jeg forsøger starte den.. efter et par forsøg går en dog igang, men starter så fejl alarmen.. ??? når jeg starter den anden motor, den springer igang med det samme, så slukkes dens batteri lampe ikke, betyder det så at der er fejl på ladeanlæg?? generator?? troede faktisk også at de kørte på samme batteri de 2 motorer, men de har hver sin måler..(voltmeter).. jeg prøvede så at gå en tur i motorrummet, og checke remme ved generator.. i manual står at de ca skal kunne trykkes 5 mm ned... mine går ihvertfald mere end 1 cm, nok næsten 1½ cm ned, kan det være en årsag??
Du kan være inde på noget af det rigtige.

- Dårlig start kan f.eks. skyldes starteren, manglende batteriforbindelse, dårligt batteri eller startrelæ.

- Ladelampe slukker ikke efter start kan f.eks. skyldes en "slap" kilerem, laderelæ i generator eller en anden elektronisk enhed i ladekredsen.

Handlingsplan

- Juster kileremmen. Udskift om nødvendigt.

- Kontroller væskeniveau i batterier. Efterfyld om nødvendigt.

- Er "propperne" i batterier sorte i bunden, kan det være tegn på et defekt batteri.

- Batterikontrol med belastningsmåler.

- Kontroller laderelæ på generator ( sidder som ofte monteret på bagsiden af generatoren med to skruer )

- Kontroller batteriforbindelser specielt dem til starteren

- Starter afmonteres og kontrolleres evt. hos autoelektriker. Defekte komponenter udskiftes.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 24-10-2011, 07:29
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Tak Nyt Drev..

-Justering af kilerem, er jeg med på...
-Batterierne er af de vedligeholdeses fri type, kan ikke efterfylde, de har dog en indikator, og alle 4 er grønne...
-Propperne?? det er på efterfyldbare batterier ikke??
-Batterikontrol med belastningsmåler?? hvad er det for en sag??
-kontrol af laderelæ?? altså måle om der er spænding??

Det er den nyeste motor, Mercruiseren fra 2004, der laver alarm efter start, der har problemer med at komme igang..

BMW'en som fik ny varmeveksler sidste år, starter som en drøm, men slukker ikke ladelampe, tror den løses med en opstramning...

der må være noget andet med Mercruiseren, udover stramning af rem, da den laver alarm...

mvh

Lindegaard
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #4  
Gammel 24-10-2011, 09:06
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
Tak Nyt Drev..

-Justering af kilerem, er jeg med på...OK
-Batterierne er af de vedligeholdeses fri type, kan ikke efterfylde, de har dog en indikator, og alle 4 er grønne... OK
-Propperne?? det er på efterfyldbare batterier ikke?? Jo.
-Batterikontrol med belastningsmåler?? hvad er det for en sag??Batteritester til at se, om cellerne er "faldet sammen"
-kontrol af laderelæ?? altså måle om der er spænding?? Både og. Se hvor meget kul der er tilbage

Det er den nyeste motor, Mercruiseren fra 2004, der laver alarm efter start, der har problemer med at komme igang..Hvad skyldes alarmen ?

BMW'en som fik ny varmeveksler sidste år, starter som en drøm, men slukker ikke ladelampe, tror den løses med en opstramning... Prøv.

der må være noget andet med Mercruiseren, udover stramning af rem, da den laver alarm...

mvh

Lindegaard
Se ovenstående svar med rød skrift.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 24-10-2011, 10:56
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Ja, altså da jeg fik den igang første gang, var dr inn alarm... da jeg så efter en halv time lie ville se hvrdan det så gik, om den stadig bare tikkede/klikkede så ar det at den, lige efter opstart lavede en alarm... motore er hverken varm eler ophedet da den kun kørte 10 min første gang.. underligt og ved sgu ikke helt hvad/hvor jeg kal kigge hen...har lige scannet manualen igennem men der står jo bare man skal kontakte en service mand.. ville gerne forsøge at finde fejl/udbedre inden jeg tilkalder ekstrem dyr hjælp udefra he he
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #6  
Gammel 06-11-2011, 10:05
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
så tror jeg problemerne er fastslået...
fik spændt remmene, og mekanikeren kiggede lige ind med måleapperat...
konklutionen er at der ikke blev ladet fuldt ud fra styrbords generator, den gamle, og så mente han ud over det at der var for lang ledningsføring til given kvadrat til at bagbordsmotor fik nok strøm til at starte...
det har nu ellers virket al den tid vi har haft båden... (ca. 35 kvadrat), ved at sætte startkabel på direkt fra batteri til motor sprang den igang med det samme..
han er inde på at skifte det hele til 50 kvadrat ?? og så føre minus direkte til gearkasse, forstod jeg det som..
umiddelbart fejlede batterierne ikke noget, har dog ikke checket dem med modstand... generatoren ville han skifte, til en ny, da de ikke kostede alverden... 4700,- incl moms var ikke alverden for ham, jeg har dog hørt at man godt kan renovere dem, og det skal siges at denne mekaniker hellere skifter til nyt en reparerer, men jeg har det sgu lidt sådan at kan det repareres/renoveres til en fornuftig penge, hvor der spares i forhold til en ny, så gør jeg det..
en ældre herre på vejen sagde det bare var at skille den gamle ad,og få den renset godt, skiftet kul og evt. lejer.. så tror sgu jeg prøver at kaste mig ud i det først, inden en ny bliver bestilt...
det var forøvrigt samme mekaniker der solgte mig pis.. dyre zinc, se anden tråd, og spurgte ham lige igen om ikke man kunne bruge andet, og nu kunne man pludselig sikkert godt finde alternativ, han havde det bare ikke og gad ikke rode rundt med det for at finde alternativ, det havde de ikke tid til.. en skam jeg havde brudt forpakningen på dem, ellers havde de sgu fået dem tilbage... my bad... kunne ha undersøgt det først..
Er der nogen der har erfaring med at renovere en generator.. eller kender til et sted at få det gjort her på sjælland, så hører jeg gerne om det..
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #7  
Gammel 06-11-2011, 12:35
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Hvis du har et motornummer, så skal jeg se, hvad jeg kan skaffe en "orginal" generator til.

Reparation af en generator bruges af mange, hvis en ny generator koster mere end hvad retfærdigt er.

Der findes flere producenter af generatorer bl.a. BOSCH, VALEO, MAGNETI-MARELLI, LUCAS mfl. Du bør nok forhøre dig på et værksted om de kan give et overslag på en renovering af generatoren inden reparationen påbegyndes. Timelønnen er nok den tungeste del af budgettet.

Ekstra stelkabel til begge motorer eliminere mange irriterende elektriske fejl og giver endvidere optimal startstrøm.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #8  
Gammel 06-11-2011, 14:37
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Hvis du har et motornummer, så skal jeg se, hvad jeg kan skaffe en "orginal" generator til.

Reparation af en generator bruges af mange, hvis en ny generator koster mere end hvad retfærdigt er.

Der findes flere producenter af generatorer bl.a. BOSCH, VALEO, MAGNETI-MARELLI, LUCAS mfl. Du bør nok forhøre dig på et værksted om de kan give et overslag på en renovering af generatoren inden reparationen påbegyndes. Timelønnen er nok den tungeste del af budgettet.

Ekstra stelkabel til begge motorer eliminere mange irriterende elektriske fejl og giver endvidere optimal startstrøm.
Ekstra stel, er det når den går direkte fra Bat ?? som mekaniker foreslår..??

Motor nummer?? Det er en BMW D 3.6... men der står et nummer et eller andet sted??

det specielle ved de generatorer er vist at de også er koplet på omdrejningstælleren, som jeg har forstået det..

tænkte på om ikke jeg selv kunne skille og rengøre.. skifte kul osv...
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #9  
Gammel 06-11-2011, 14:42
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
glemte lige... alarmen kom fra en defekt vandtryks giver... eller vandtemps giver..
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #10  
Gammel 06-11-2011, 15:07
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
Ekstra stel, er det når den går direkte fra Bat ?? som mekaniker foreslår..??

Motor nummer?? Det er en BMW D 3.6... men der står et nummer et eller andet sted??

det specielle ved de generatorer er vist at de også er koplet på omdrejningstælleren, som jeg har forstået det..

tænkte på om ikke jeg selv kunne skille og rengøre.. skifte kul osv...
Ja, ekstra stel er direkte fra batteri til stel på motoren - se vedhæftede billede fra Dollarprinsessen, hvor der er monteret dobbelt stelforbindelse fra batteri til stel. Stelkabler følger farvekoden og bør være sorte eller brune, men ikke på Dollarprinsessen ( jeg havde ikke den rigtige farvekode på lager, så et rødt plus kabel blev løsningen )...

Som ofte er det klemme W på generatoren, som giver udslag i instrumentet til omdrejningstælleren.

Er det en BMW / VM blok, så kan jeg skaffe en fabriksny generator med 3 års garanti til kr. 1953,- incl. moms og levering til din adresse. Du bør kunne skifte generatoren selv - husk at afbryde strømmen til stel inden generatoren skiftes.
Attached Images
File Type: jpg Four Winns 05.jpg (395.4 KB, 1 views)
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #11  
Gammel 06-11-2011, 15:43
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Takker Nyt drev.. VM som i fabrikken i Italien?? det mener jeg at ha' hørt det er.. det skulle efter sigende også være dem der fortsatte for Mercruiser... jeg undersøger, ved ikke lige hvor/hvordan men må jo forhøre mig frem.. mener jeg hørte at det var VM der producerede for BMW. det lyder som en rigtig god pris.. noget siger mig at CG i ishøj er alt for dyr.. 3700,- + moms.. men inden jeg sige go for it, kan jeg vel forsøge at rense den gamle eller va?? Fik lige en melding fra en der arbejder med generatorer i det daglige på TOMS, (chokolade) de lå inde med alle slags kul osv, og kunne måske godt renovere for en lille skilling.. men vender lige tilbage til dig.. og tusind tak for tilbuddet.. det luner..
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #12  
Gammel 06-11-2011, 17:46
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Helt OK.

Husk på, at den generator som jeg tilbyder dig lever op til eller overstiger OEM kravene - også mht. til garanti.

Generatoren er fabriksny og ikke renoveret, som den fra aut. dansk Mercruiser forhandler....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #13  
Gammel 06-11-2011, 18:58
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Helt OK.

Husk på, at den generator som jeg tilbyder dig lever op til eller overstiger OEM kravene - også mht. til garanti.

Generatoren er fabriksny og ikke renoveret, som den fra aut. dansk Mercruiser forhandler....
Den er jeg helt med på :-) det viser også bare at min mekaniker er alt for dyr.. og så har jeg sikkert også betalt over pris da jeg fik ombygget det gamle kølesystem så det lignede det nye, sidste år, for det var da også nogen ekstremt dyre stumper, øv, men man tror jo på folk når man er ny på markedet...
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #14  
Gammel 06-11-2011, 23:07
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
motorerne er vist de man kalder BMW D 636... og mercruiseren hedder det samme D 636
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #15  
Gammel 08-11-2011, 08:19
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Generelt vil jeg bare sige at hvis du går til en autoriseret forhandler, så bruger han normalt originale reservedele som han får gennem de officielle kanaler, og de kan være noget dyrere eller meget dyrere end OEM eller uoriginale dele.
Reply With Quote
  #16  
Gammel 08-11-2011, 10:33
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Jo Brian, det er jeg klar over, men mener nu også at man bør spørge kunden om man ønsker andre dele, OEM, da der jo er tale om en gammel motor hvor garantien for længst er bortfaldet... i mit tilfælde kunne en original generator ikke fåes, men en ny, skulle jeg så betale 3700,- + moms, hos Bin mek.. og nytdrev kan klare, sikkert den samme for knap 2 k... det sætter da tankerne igang, specielt da jeg ved, det ikke var nemt at finde dele til motoren da den skulle ha ombygget køle systemet... men har da lært at jeg nok ved kyndig vejledning herinde kan finde dele til priser der passer min lomme...
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #17  
Gammel 08-11-2011, 11:49
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Generelt vil jeg bare sige at hvis du går til en autoriseret forhandler, så bruger han normalt originale reservedele som han får gennem de officielle kanaler, og de kan være noget dyrere eller meget dyrere end OEM eller uoriginale dele.
Lidt omkring definitionen af en "original" reservedel:

http://www.nytdrev.dk/hvad_er_en__or...l__-a-432.html
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #18  
Gammel 09-11-2011, 20:09
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
Jo Brian, det er jeg klar over, men mener nu også at man bør spørge kunden om man ønsker andre dele, OEM, da der jo er tale om en gammel motor hvor garantien for længst er bortfaldet

Det kunne man måske forvente, men min erfaring er at de mere seriøse autoriserede bådforhandlere kun sælger originale reservedele, mens de mindre seriøse sælger også tilbyder alternative dele.
Jeg ser det som et spørgsmål om man kan acceptere den pris man bliver tilbudt på en reservedel, og hvis man ikke kan det så kan man spørge om der findes billigere alternative dele, og hvis forhandleren ikke ønsker dette så må man selv ud at lede efter billigere dele.

Jeg mener ikke du kan laste forhandleren. Jeg mener at det er dit ansvar som kunde at undersøge prisen inden du køber.
Reply With Quote
  #19  
Gammel 09-11-2011, 22:56
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Wink

Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Det kunne man måske forvente, men min erfaring er at de mere seriøse autoriserede bådforhandlere kun sælger originale reservedele, mens de mindre seriøse sælger også tilbyder alternative dele.
Jeg ser det som et spørgsmål om man kan acceptere den pris man bliver tilbudt på en reservedel, og hvis man ikke kan det så kan man spørge om der findes billigere alternative dele, og hvis forhandleren ikke ønsker dette så må man selv ud at lede efter billigere dele.

Jeg mener ikke du kan laste forhandleren. Jeg mener at det er dit ansvar som kunde at undersøge prisen inden du køber.
jeg laster såmænd ikke forhandleren, men først da jeg havde brudt pakningerne til zincen og monteret det, og spurgte igen til om ikke der var andre muligheder, da jeg på et forum, her, var blevet opmærksom på at man da nok kunne finde noget alternativt, så sagde han det kan man nok, bare gevind er det samme så kan den sagtens anvendes... i butikken sagde han ellers at det var specielle gevind osv... samt at det var prisen uanset om det var til VOLVO eller Mercruiser og andet..
Derudover ved han jeg er NEWBIE udi det med både, og jeg har nævnt til ham at det skal gøres billigst muligt, så bliver man da lidt undrene når han starter med at sige at en generator ikke koster det helt store, og så får en pris på 3700,- + moms, hvor en venlig sjæl herinde kan skaffe en til små 2000,-
nå men sådan er det, og jeg skrev vist også tidligere at så havde jeg fået min lektie...
jeg spørger mig omkring herind først, når jeg fremover skal bruge reservedele eller råd til steder det kan erhverves til den billigste pris..
tak til alle får svar, og NYTDREV, jeg vender lige tilbage til dig ang. generator :-)
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #20  
Gammel 10-11-2011, 09:07
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Man kan under alle omstændigheder konkludere, at markedet mht. reservedele hvadenten det er til biler eller både, er blevet mere nemt og overskueligt for forbrugeren.

Vi har haft diskussionen tidligere med reservedele og de ublu priser, som mange møder hos de aut. forhandlere. Indenfor bilverdenen er enhver bil efterhånden strikket sammen af varer fra et utal af underleverandører f.eks. indsprøjtningssystemet på mange tyske biler er fra BOSCH - smutter en injector i dieselmotoren, er der uden tvivl to forskellige priser, om injectoren handles hos et aut. bilværksted eller direkte hos en BOSCH forhandler. Behøver jeg at nævne, hvor injectoren med overvejende sandsynlighed er billigst...

De aut. forhandlere ( inden for marinefaget ) er underlagt en kontrakt imellem forhandler og importør dvs., at der f.eks. ikke må handles reservedele til det pågældende mærke hos andre udbydere. Såfremt det sker og opdages af importøren, vil kontrakten med overvejende sandsynlighed blive annulleret. Alligevel, er der mange aut. forhandlere ( jeg vil undlade at nævne inden for hvilke mærker ), der handler både OEM og OE dele hos nytdrev.dk
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,523
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Bogdancuj
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:00.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden