Fenderen.dk
 
GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 571
2 medlemmer og 569 gæster
Charlesenece, Phillipgisse
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 06-12-2008, 13:54
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Opdrift skum og problemerne med det

Vores både er som oftest fyldt med skum i hulrummene skærer man op ser det sådan ud:




Skummet har flere opgaver:

-Det giver opdrift hvis bunden skades - populært sagt gør det båden synkefri (hvis ellers det ikke er vædet med vand - mere om det senere)

-Det giver styrke idet det limer gulv spanter og skrog sammen

-Det støjdæmper

MEN skummet suger ganske langsomt vand og det gør at båden bliver tungere - og hvad værre er - det gør at spanter agterspejl mv. som er lavet med krydsfiner som kerne begynder at rådne det kan meget vel se sådan ud når man skærer op for at forny spanter agterspejl mv.






Vores både har derfor en indbygget tidsindstillet bombe - de fleste både laves stadig med Plywood som spanter og agterspejl - indstøbt i glasfiber og med skum som fyldmateriale og skummet vil med tiden syge vand til sig og forrådnelsen vil begynde.

Enkelte både er lavet uden brug af plywood/vandfast krydsfiner og det minimerer selvfølgeligt problemet men de vil også suge vand i deres skum med tiden

Jeg har renoveret et par mindre både der alle havde meget vand i deres opdriftskum, og jeg har købt et par bøger om emnet bla denne:


(kan varmt anbefales)

Konklusionen er at der trods påstande om det modsatte ikke findes "vandtæt" skum alle de 2 komponent skumtyper der findes vil suge vand hvis de får mulighed for det

Processen kan selvfølgeligt bremses hvis ens båd ikke får lov til at ligge med vand i bunden og er afdækket for regn mv. men stoppe processen kan man ikke

Jeg har læst at nogle der renoverer både ny går over til at fylde hulrummene med fx tomme colaflasker - de giver jo opdrift men suger ikke vand, jeg har dog ikke selv prøvet metoden

Jeg har den vane at veje min båd hvert år for at kunne konstatere hvor meget vand der evt. er i skummet, og jeg overvejer at lave et par inspektionsdæksler hvor jeg kan konstatere tilstanden på skummet mv.

Er der nogle af jer der har ideer eller erfaringer med hvad man evt. kunne gøre for at forsinke processen og/eller undgå problemet?
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #2  
Gammel 06-12-2008, 15:39
ChristianX's Avatar
ChristianX ChristianX er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
Billeder: 17
Hvad med flamingo- suger det vand
__________________
Mvh Christian Berendt

Marineservice-sjælland
Reply With Quote
  #3  
Gammel 06-12-2008, 15:53
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Det er umuligt at støbe med ved renovering (fås kun i plader) og det tåler ikke polyester - så skal det ligge op af glasfiber så opløses det af polyesteren - desuden tåler det ikke benzin og er derfor ikke USCG godkendt som opdriftmateriale
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #4  
Gammel 06-12-2008, 17:06
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Talking colaflasker

Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Det er umuligt at støbe med ved renovering (fås kun i plader) og det tåler ikke polyester - så skal det ligge op af glasfiber så opløses det af polyesteren - desuden tåler det ikke benzin og er derfor ikke USCG godkendt som opdriftmateriale
colaflasker tåler da heller ikke benzin
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #5  
Gammel 06-12-2008, 17:14
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Colaflasker er i hvert fald ikke USCG godkendt - men tåler de ikke benzin? jeg har da engang haft lidt stående i en colaflaske og der skete ikke noget så vidt jeg husker

Man kunne jo også fylde hulrummene med Plasticbolde men hvis så man slog hul så flød de jo bare ud
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #6  
Gammel 06-12-2008, 23:07
ChristianX's Avatar
ChristianX ChristianX er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
Billeder: 17
Har da set på discovery, at de sendte en masse bordtennisbolde ind i en sunken båd, så de fik opdrift nok til at få den til overfladen igen, det er måske noget lignende, bare i tykkere materiale man skal bruge?
__________________
Mvh Christian Berendt

Marineservice-sjælland
Reply With Quote
  #7  
Gammel 07-12-2008, 11:18
frk yde frk yde er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: 8940
Indlæg: 80
Ang. flamingo, ja det suger vand. Vi havede det i akvariet som underlag til sand og efter 1år var flamingoen vanddrukken og mindst tredobling af vægten.

Troels
Reply With Quote
  #8  
Gammel 07-04-2013, 22:17
Asbjørn Asbjørn er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: 8300, Denmark
Indlæg: 17
Jeg river lige op i et gammelt topic - der er måske kommet nye råd/løsninger

Jeg har lige brækket/pillet/skrabt polyurethanskum ud af min ny erhvervede Trifoil 70 De Lux, der løb vand ud af skummet hver gang man pressede på skummet og finerpladens nederste lag i bunden var pil råddent.

Jeg er ny indenfor marine verdenen - men min første indskydelse i "skum problematikken" var at pakke PU skum eller flamingokugler i plastikposer og svejse dem og derved afskærme opdriftsmaterialet for vand.

Idéen med synkefri er jo fin - men må da indrømme at opleve mættet PU skum limet til skroget gjorde da at jeg kraftigt overvejer IKKE at fylde hulrummet med opdriftsmateriale, hvis det med tiden vil suge vand som en svamp.

Er der nyt på området?
Reply With Quote
  #9  
Gammel 07-04-2013, 23:07
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nej der er vist ikke kommen nyheder

Mange moderne både er bygget som en sanvits konstruktion, hvor så skummet er en del af konstruktionen.
Så der kan man ikke bare uden videre undlade skummet, men kan evt lave forstærkninger, så man undgår skum.

Jeg havde også en rådden bund i min jolle, jeg lavede dobbeltbunden uden skum, og med en prop ind til hulrummet, det har været helt tørt, i de 12 sæsonger der er gået siden rep.

Skal du bruge skum, så er det kun 2 komponent der dur.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 08-04-2013, 02:45
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Ingen skum i min skude.. så skulle det da lige være ølskum.

Skål på en ny sæson.
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #11  
Gammel 09-04-2013, 10:47
Asbjørn Asbjørn er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: 8300, Denmark
Indlæg: 17
Okay,

Som sagt er jeg ny i marine verdenen - så jeg har lidt svært ved at forholde mig til hvad tidshorisonten er i forhold til hvor hurtigt nyt 2 komponent polyurethan skum vil suge vand til sig og det så igen skal skiftes - snakker vi 2 / 5 / 10 / 15 eller flere år? Jeg er klar over, der ikke er et fast svar - og det kommer an på mange variabler: får jeg lavet hulrummet tæt, kommer båden til at være trailer båd eller ligge i havnen osv... (båden bliver formentligt en trailerbåd).

Båden er fra 1971, men det skum jeg har pillet ud var ikke det originale, men alm. PU bygge skum, så jeg ved reelt ikke hvor mange gange skummet er skiftet.

Jeg synes jo godt om idéen med at båden er synkefri og en gang i fremtiden hvor økonomien tillader det vil jeg havde en ~ 40 hk motor (har pt. kun gammel 14 hk) på båden og så er det nok godt at have lidt ekstra opdrift når der kommer flere kg. bagpå. (skal nok lige siges at bådens type plade siger maks 50 hk og maks 8 personer).

Men synes også lidt det er ligesom at tisse i bukserne, når man ved at skummet vil suge vand - det er bare et spørgsmål om hvornår...

Jeg heller egentlig mest til ikke at komme skum i hulrummet og lave bunden af 2 vandfaste finerplader+2xglasfiber, så der er lidt fald med midten og bagud hvor lænse pumpen sidder.

Men så er der selvfølgelig spørgsmålet om den kommer til at ligge godt nok i vandet uden skummetsopdrift når der kommer en noget tungere motor på + 2 eller 4 personer ombord - båden er jo godkendt til maks 50 og maks 8 personer, men det er jo ny båd med skum og alle finerplader gennemtørre.

Hvad vil i råde mig til - skum eller ej?

Hold da op en smøre jeg fik skrevet : )
Reply With Quote
  #12  
Gammel 09-04-2013, 10:53
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Opdriftsskummet har ingen indflydelse på bådens bæreevne, det har kun betydning hvis båden fyldes med vand, så giver det opdrift da hulrummene så ikke kan fyldes med vand.

Tværtimod kan man sige at hvis det alligevel har suget vand er det jo med til at forøge bådens vægt
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #13  
Gammel 09-04-2013, 12:21
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvis skum ikke indgår i en sanvits konstruktion, hvor skummen er med til at give styrke, og stivhed, så ville jeg prøve at undgå det.

Men der burde jo ikke kunne trænge vand ind til skummet, at det så ofte gør det alligevel, er jo pga. dårlig konstruktion.

Jeg har 5 forskellige lufttætte rum i min jolle, de blev trykprøvet, da de var støbt, og var helt tætte.
Her efter 12 sæsonger, er der ikke vand i nogle af dem.

Har du din båd i tørvejr, eller med havnepresenning, når den ikke er i brug, er der mindre risiko for vand i dobbeltbunden.
Hvis der ofte står vand i bunden, i længere tid, er risikoen for indtrængning af vand større.
Reply With Quote
  #14  
Gammel 09-04-2013, 13:12
Asbjørn Asbjørn er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: 8300, Denmark
Indlæg: 17
Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Opdriftsskummet har ingen indflydelse på bådens bæreevne, det har kun betydning hvis båden fyldes med vand, så giver det opdrift da hulrummene så ikke kan fyldes med vand.

Tværtimod kan man sige at hvis det alligevel har suget vand er det jo med til at forøge bådens vægt
Hvordan kan det være at opdriftsmaterialet ikke har indflydelse på bæreevnen? Skummet ligger jo under vandlinjen på båden og har en væsentligt lavere densitet end vand.
Reply With Quote
  #15  
Gammel 09-04-2013, 13:17
Asbjørn Asbjørn er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: 8300, Denmark
Indlæg: 17
Citér:
Originally Posted by je__ns Se indlæg
Hvis skum ikke indgår i en sanvits konstruktion, hvor skummen er med til at give styrke, og stivhed, så ville jeg prøve at undgå det.

Men der burde jo ikke kunne trænge vand ind til skummet, at det så ofte gør det alligevel, er jo pga. dårlig konstruktion.

Jeg har 5 forskellige lufttætte rum i min jolle, de blev trykprøvet, da de var støbt, og var helt tætte.
Her efter 12 sæsonger, er der ikke vand i nogle af dem.

Har du din båd i tørvejr, eller med havnepresenning, når den ikke er i brug, er der mindre risiko for vand i dobbeltbunden.
Hvis der ofte står vand i bunden, i længere tid, er risikoen for indtrængning af vand større.
Okay, trykprøvning var da smart til at teste ens glasfiber arbejde : )

Hvordan forgår det i praksis - bore man et hul og sætter manometer og en ventil i og venter natten over og tjekker manometeret igen?
Reply With Quote
  #16  
Gammel 09-04-2013, 13:40
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg har støbt en prop, i alle hulrum.

Nu kan sådanne rum, jo ikke holde til ret meget tryk.
Jeg pumpede op til jeg kunne se, det begyndte at udvide sig, og så i med proppen.
Jeg testede alt med sæbevand, og fandt ingen utætheder. (inden topcoaten blev påført)
Efter en uge i samme temperatur, løsnede jeg proppen, og der var stadig pænt overtryk.

mvh jens
Reply With Quote
  #17  
Gammel 09-04-2013, 13:48
Asbjørn Asbjørn er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: 8300, Denmark
Indlæg: 17
Ahh ligesom når man tjekker punkterede dæk...

Tak for svarene!
Reply With Quote
  #18  
Gammel 09-04-2013, 22:09
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by Asbjørn Se indlæg
Hvordan kan det være at opdriftsmaterialet ikke har indflydelse på bæreevnen? Skummet ligger jo under vandlinjen på båden og har en væsentligt lavere densitet end vand.
Husk på at båden flyder jvf. Archimedes lov, dvs. det er det ydre "fylde" af båden (skroget) som afgør hvor meget vand der fortrænges, og dermed hvor meget opdrift der er. Herpå har bådens egenvægt naturligvis også indflydelse, og da opdriftsmaterialet er indenfor skroget, påvirker det faktisk opdriften i negativ retning, da det er tungere end luft.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #19  
Gammel 10-04-2013, 08:14
Asbjørn Asbjørn er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: 8300, Denmark
Indlæg: 17
Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Husk på at båden flyder jvf. Archimedes lov, dvs. det er det ydre "fylde" af båden (skroget) som afgør hvor meget vand der fortrænges, og dermed hvor meget opdrift der er. Herpå har bådens egenvægt naturligvis også indflydelse, og da opdriftsmaterialet er indenfor skroget, påvirker det faktisk opdriften i negativ retning, da det er tungere end luft.
Morsomt sidder til composit forlæsning pt. og er lige blevet introduceret til Archimedes lov - jeg er lige lidt bagefter : )
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,523
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Bogdancuj
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:42.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden