Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Spørgsmål til køb og vurdering af båd

Spørgsmål til køb og vurdering af båd Skal du have gode råd til køb af ny båd, eller blot have din nuværende vurderet, så er det her vi samler alt info.

» Online brugere: 591
3 medlemmer og 588 gæster
Bogdandjf, HatlodRisamally, RunakFeema
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 26-07-2011, 21:57
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ny båd.....

Vi ( læs konen ) er ved at være derhenne hvor vi synes at vore behov har ændret sig lidt....

Vi overvejer derfor temmelig seriøst at sætte vores Wiking til salg efter denne sæson, og begynde at kigge efter en anden....

Min smag går jo som nogle ved i retningen af marine trawlere, men det er mere ud fra en visuel betragtning, hvor konen er meget mere praktisk indrettet...

Jeg søger derfor lidt info omkring SeaRay - B-liner - Monterey etc type både, her kommer lidt fra hoften....

- Vi sejler sjældent mere end 10 knob, hvor retnings stabile er den type båd ved den fart ?

- Benzin eller diesel ? Jeg foretrækker diesel, men der er bare rigtig mange benziner....

- Brændstofs økonomi ? slag på tasken....

- Generelle fordele / ulemper ?

- Hvor meget betyder bredden egentlig ? Vores Wiking er 3.15 mtr. bred, langt de fleste af den anden type her ligger lige under de 3 mtr.

- 1 eller 2 motorer ? der er rigtig mange med 2 motorer....eneste fordel jeg lige kan få øje på, er at jeg så kan bakke ind til molerne...

- B-linere fra sidst 90'erne, er de så dårlige som rygtet siger ? Jeg synes at de har et fedt design, også er de klart pris billigst på markedet....
Reply With Quote
  #2  
Gammel 27-07-2011, 07:50
Jli Jli er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: May 2011
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 70
Billeder: 3
Jeg kan kun dele ud af egen erfaring. Vi har en Bayliner 2855 fra 1998 med benzin motor. Den kan sejle med to forkellige march hastigheder. 8 knob eller 22 knob, der er ikke rigtigt noget der imellem, da den så bare graver sig ned.
Jeg synes den er ok retningsstabil ved 8 knob (min har duoprop), men den er fladbundet og selvfølgelig mest stabil når den planer.

Økonomi: Det styrer man for største delen selv. Hvis man ikke kan lade være med at ligge og plane (det kan godt være svært), så bruger den mellem 25 og 40 l i timen. Ved 8 knob bruger den ikke ret meget.
Vi har lige været afsted i 12 dage, og brugte en halv tank (200l).
Jeg ved ikke hvor stor forskellen på forbruget er på karburator og indsprøjtningsmodellen. Jeg har Mpi og er ikke skræmt over forbruget.

Rent kvalitetets mæssigt, har Baylinere fra efter 1986, da Brunswick overtog produktionen, ikke de store mangler i forhold til feks Sea-Ray, eller andre Brunswick både. Jeg har i hvet fald ikke noget at udsætte.

En ting vi savner, er at man kan gå på siden af båden. I 2855éren går man op gennem vindspejlet og udover dækket. Trædefladen på siden af båden er meget smal.

Ellers er der rigtigt god plads i både cockpit og kahyt, og tingene fungerer.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 27-07-2011, 08:22
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Kig i Sverige, Tyskland eller Schweiz efter båd som har sejlet i ferskvand....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #4  
Gammel 27-07-2011, 10:09
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Kig i Sverige, Tyskland eller Schweiz efter båd som har sejlet i ferskvand....
Eller England og Holland, hvor der sejler mange kanal-både. Og husk at Schweiz ikke er EU-land. Det kan betyde noget for momsen.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #5  
Gammel 27-07-2011, 12:59
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Eller England og Holland, hvor der sejler mange kanal-både. Og husk at Schweiz ikke er EU-land. Det kan betyde noget for momsen.
Helt enig.

Søgningen bør starte efter en decideret "kanal-båd".

Momsen er selvfølgelig værd at have med i sine overvejelser, hvis der handles udenfor EU.

CE godkendelse kender vi snart alle til...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #6  
Gammel 27-07-2011, 20:10
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Tak JLI for erfarings delingen.

Personligt synes jeg at det må være træls, ikke at kunne sejle imellem 8 og 22 knob, det virker sådan enten eller.....

Gælder det lige ledes de andre mærker af denne type ??

De andre både jeg har haft er alle købt syd for grænsen, jeg har ingen intentioner om at det skal stoppe....

Grunden til kanalbåd er det drevet ??

For selvom udvalget begrænses en del så vil jeg stadig foretrække fast skrueaksel og diesel....

Lige nu ligger vi i Haderslev havn ved siden af en Wellcraft Gran Sport, som er hentet på Gran Canaria for 4 år siden. Den er stor og knap 4 mtr. bred, og indretningen er lige det vi kigger efter....

Men han siger at de sagtens kan sejle og ligge pænt i vandet ved alle hastigheder. Om det er fordi at den er så bred, det ved jeg så ikke....

Men uanset så skal Wiking'en sælges først, 3 både er nok at spænde buen for meget....
Reply With Quote
  #7  
Gammel 27-07-2011, 21:10
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Tak JLI for erfarings delingen.

Personligt synes jeg at det må være træls, ikke at kunne sejle imellem 8 og 22 knob, det virker sådan enten eller.....

Gælder det lige ledes de andre mærker af denne type ??

De andre både jeg har haft er alle købt syd for grænsen, jeg har ingen intentioner om at det skal stoppe....

Grunden til kanalbåd er det drevet ??

For selvom udvalget begrænses en del så vil jeg stadig foretrække fast skrueaksel og diesel....

Lige nu ligger vi i Haderslev havn ved siden af en Wellcraft Gran Sport, som er hentet på Gran Canaria for 4 år siden. Den er stor og knap 4 mtr. bred, og indretningen er lige det vi kigger efter....

Men han siger at de sagtens kan sejle og ligge pænt i vandet ved alle hastigheder. Om det er fordi at den er så bred, det ved jeg så ikke....

Men uanset så skal Wiking'en sælges først, 3 både er nok at spænde buen for meget....
Jeg synes I skal købe en Wiking - det er og bliver den fedeste. Du ved jeg er vild med den båd
Nej, kanalbåde er ikke specielt udstyret med drev. Hold I bare fast i den faste skrueaksel og dieselmotoren. Jeg nævner kanalbådene, fordi det jo netop er ferskvand. Og i virkeligheden er der ikke noget specielt ved en kanalbåd. Det er bare en båd der tilfældigvis har sejlet på kanalerne. Da jeg selv kiggede stødte jeg da på mange halvplanere, der sejlede i søer eller i kanaler i Tyskland, Holland og England. Og jeg mener I stadig bør gå en efter en halvplanende båd. Med mindre at I er sikre på, at I aldrig får brug for at sejlere mere end ca. 10 kn. Så kan I nemlig også gå efter rene deplacementsbåde. Det med farten og hvilke intervaller og cruising fart bådene sejler med, er bestemt af skrogtypen, længden og motorkraften sådan cirka. Generelt er det således:

Deplacementsbåde: Det er dem med køl. De planer overhovedet ikke. De skærer igennem vandet. Pga. nogle fysiske love omkring bådens længde og de bølger båden danner, kan denne bådtype som tommelfingerregel max. sejle sin egen længde i knob. Der findes en finere formel, men tommelfingerreglen kan bruges. Sejlbåde, motorsejlere og nogle rene motorbåde hører til denne kategori.

Helplanende både: Ingen køl og masser af motorkraft gør at båden skyder op af vandet når farten bliver stor nok. Dvs. den skærer sig ikke gennem vandet men planer ovenpå vandet. Når der skrives at man enten sejler med 8 kn eller 22 kn er det fordi man ved 8 kn stadig sejler som en deplacementsbåd. Man har ikke brudt bølgesystemet og planer ikke. Dette er nogenlunde OK i en planende båd, men båden vil ikke sejle ligeså stabilt som en båd med køl. Man skal hele tiden korrigere og det må du næsten kunne huske fra Pumaen. Cruising ved 22 kn er nok den fart der er den roligste ved planing. Alt imellem er noget hø da båden her forsøger at komme op at plane. Du hiver en kæmpe bølge og båden vil stå med snuden højt oppe og røven langt nede. I min kan jeg godt nok plane ved lidt lavere fart end 20-22 kn, men den ligger ikke ligeså godt i vandet. De fleste af de Sea Ray, Baylinere m.m. jeg kan komme i tanke om er helplanende, og vil nok følge det mønster jeg har beskrevet. Jeg har ikke erfaring med de store helplanende både, og det kan være de pga. vægten opfører sig anderledes end dem jeg kender. Dvs. kommer du op i 28+ fod kan det måske være anderledes. Du må høre nogle af dem der har den erfaring.

Halvplanende både: Har måske en lille køl og er kendetegnet ved at have en anden måde at bryde planingstersklen på. Det er sådan en du har og sådan en jeg havde, da jeg havde Nordic'en. De ligger fint ved deplacementsfart og som det helt store sus, ligger de også fint i det attraktive interval mellem 10 og 20 kn. Det gør den helplanende bare ikke og det vil du kunne mærke. Til gengæld kommer de aldrig op i fuld plan og du vil ikke få samme topfart som de helplanende og egentlig mener jeg også at effektiviteten (brændstof, fart) ikke er på højde med de helplanende. Hvis du vil have OK sejlegenskaber ved alle hastigheder og gerne vil kunne komme hurtigt frem ved festlige lejligheder, er den halvplanende et godt bud. Men hør lige dem med de store helplanere omkring sejlegenskaber ved de forskellige hastigheder.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #8  
Gammel 27-07-2011, 21:13
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Jeg søger derfor lidt info omkring SeaRay - B-liner - Monterey etc type både, her kommer lidt fra hoften....

- Vi sejler sjældent mere end 10 knob, hvor retnings stabile er den type båd ved den fart ?

- Benzin eller diesel ? Jeg foretrækker diesel, men der er bare rigtig mange benziner....

- Brændstofs økonomi ? slag på tasken....

- Generelle fordele / ulemper ?

- Hvor meget betyder bredden egentlig ? Vores Wiking er 3.15 mtr. bred, langt de fleste af den anden type her ligger lige under de 3 mtr.

- 1 eller 2 motorer ? der er rigtig mange med 2 motorer....eneste fordel jeg lige kan få øje på, er at jeg så kan bakke ind til molerne...

- B-linere fra sidst 90'erne, er de så dårlige som rygtet siger ? Jeg synes at de har et fedt design, også er de klart pris billigst på markedet....
Jeg har lidt svært ved at se hvorfor Wiking'en ikke opfylder de listede krav?
Den går vel godt i hele fartområdet 0-20 knob, eller ?

Er det et spørgsmål om mere plads eller mere moderne design ?

Jeg har lige anskaffet mig en Sea Ray 275 med 280 HK VP diesel i Tyskland, og den er du velkommen til at besigtige.
Jeg har "kun" haft den i 6 uger, så sejlerfaringerne er lidt begrænsede.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #9  
Gammel 28-07-2011, 07:30
Jli Jli er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: May 2011
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 70
Billeder: 3
Kan kun give Ulman ret i beskrivelsen af helplanere. Jeg har dog en kammerat der lige har hentet en Platinum 40 i Italien. Den kan sejle stabilt op til 18 knob, og har kun et slip mellem 18 og 25kn. Men det skyldes nok vægten og bredden, som er i nærheden af henholdsvis 10 t. og 4 m.
Ulempen ved den størrelse, er 2 store Volvoer, som konsumerer diesel i samme hast, som teenagere drikker shots i Sunneybeach
Reply With Quote
  #10  
Gammel 28-07-2011, 09:46
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ulman du kan jo byde på Wiking'en

Fine beskrivelser af de forskellige typer både, og halvplaner som vi har i dag rækker også fuldt ud til vores behov, mere end 20 knob kommer vi aldrig til at sejle alligevel....

Clasg

Det er indretningen vi er ude efter. Som det er i dag så sidder jeg stort set altid selv og sejler, forstået på den måde at er vejret godt så sidder konen omme foran, har vi gæster med så sidder de altid nede over agterkabinen, og jeg sidder oftest selv....

Derudover er det meget vanskeligt for mig at hjælpe med at ligge til og fra land, da båden er lidt vanskelig at hoppe ind og ud af kabinen i, og jeg kan ikke nå nogle pæle fra min plads....

Konen synes at det er besværligt at komme til og fra båden, og vi ville gerne have muligheden for at bakke til kaj, hvilket denne båd ikke giver.

Det er hoved grundene, for båden som helhed er vi super glade for.
Reply With Quote
  #11  
Gammel 28-07-2011, 18:48
Mikael Mikael er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2011
Bopæl: Herning
Indlæg: 15
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Eller England og Holland, hvor der sejler mange kanal-både. Og husk at Schweiz ikke er EU-land. Det kan betyde noget for momsen.
Findes der sider hvor man nemt kan søge efter disse både i udlandet?
Og hvad med moms, import osv osv hvad er reglerne der?
Reply With Quote
  #12  
Gammel 29-07-2011, 08:13
LarsG's Avatar
LarsG LarsG er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: København
Indlæg: 114
Citér:
Originally Posted by Mikael Se indlæg
Findes der sider hvor man nemt kan søge efter disse både i udlandet?
Og hvad med moms, import osv osv hvad er reglerne der?
Så længe du holder dig indenfor EU så skal du ikke tænke på moms eller andre afgifter.
__________________
Lars


Båd: Maxum 1900 SC2
Motor: Mercruiser 4,3 MPI
Drev: Alpha one gen II
Reply With Quote
  #13  
Gammel 29-07-2011, 09:23
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by Mikael Se indlæg
Findes der sider hvor man nemt kan søge efter disse både i udlandet?
Og hvad med moms, import osv osv hvad er reglerne der?
Hvis der er betalt moms i et andet EU-land, skal du ikke også betale moms i DK.

Holland: http://www.botentekoop.nl/
Internationalt: http://www.boatshop24.com/
Tyskland: http://www.allerleiboote.de/biete/an...d=818&bildnr=3
Internationalt: http://www.best-boats24.net/
Tyskland: http://www.boot24.com/?lang=de
Internationalt: http://dk.europe-boats24.net/
Norge: http://www.finn.no/baat
Sverige: http://www.batnet.se/batmarknad/sok/adv.allt.php
England: http://www.boatshed.com/
Tyskland: http://www.brauckmannboote.de/index.php?id=8&L=1
Tyskland: http://www.gebrauchtboote.de/
Tyskland: http://www.my-boat24.com/web/__lang/...%5bkey%5d/169/
Finland: http://www.nettivene.com/
Tyskland: http://www.thalmann-boote.de/
Sverige: www.blocket.se

Jeg er sikker på jeg også havde en schweizisk, men kan ikke lige finde den. Måske er det en af dem jeg har nævnt som tysk. Nogle af dem jeg har listet, er forhandlere og ikke deciderede søgemaskiner. De har bare tit mange brugte både og kan være et kig værd.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #14  
Gammel 29-07-2011, 09:25
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
der var de

http://www.boot24.ch/chde/src/
http://www.market.scout24.ch/Browsin...id=3800&lng=de
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #15  
Gammel 29-07-2011, 12:05
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Min smag går jo som nogle ved i retningen af marine trawlere, men det er mere ud fra en visuel betragtning, hvor konen er meget mere praktisk indrettet...

Jeg søger derfor lidt info omkring SeaRay - B-liner - Monterey etc type både, her kommer lidt fra hoften....

- Vi sejler sjældent mere end 10 knob, hvor retnings stabile er den type båd ved den fart ?

- Benzin eller diesel ? Jeg foretrækker diesel, men der er bare rigtig mange benziner....

- Brændstofs økonomi ? slag på tasken....

- Generelle fordele / ulemper ?

- Hvor meget betyder bredden egentlig ? Vores Wiking er 3.15 mtr. bred, langt de fleste af den anden type her ligger lige under de 3 mtr.

- 1 eller 2 motorer ? der er rigtig mange med 2 motorer....eneste fordel jeg lige kan få øje på, er at jeg så kan bakke ind til molerne...

- B-linere fra sidst 90'erne, er de så dårlige som rygtet siger ? Jeg synes at de har et fedt design, også er de klart pris billigst på markedet....
Hej Peter,

Det lyder elelrs psændende vi gik også lidt i samme tanker men er af andre grunde kommet væk fra det igen.

Jeg er ikke enig med JLI ang Bayliner'ne, og nu må det her helst ikke opfattest som et korstog mod ejerne af dise, men bådene før 1998 er ikke af samme standard som de er nu. Før 1998 er kvaliteten under SeaRay, Monterey, Maxum og Regal Niveau.

Umiddelbart ville jeg kikke efter Princess, Fairline og måske Sunseeker'er. De plejer at have en fantastisk layout til det europæiske klima. Det er ikke altid at amerikanerne tænker på somre med under 35gr i skyggen Et sporty design betyder desværre ofte en knap som optimal udnyttelse af kabine (ståhøjde mm.).

Benzin eller Diesel afhænger i min verden af hvor meget I skal sejle - Mange timersdrift må en diesel være det rigtige valg, ellers er det en benziner. I den virkelige verden er der ikke den helt store forskel på forbruget. Biler og både kan i den sammenhæng slet ikke sammeliges.

Men spændende - lad os høre mere om processen
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #16  
Gammel 29-07-2011, 14:34
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Er det 1998 der er skæringsdatoen for B-linerne ??

Jeg har hørt 2000, men aner ikke noget om det. Dog er der markant flere til salg fra 1998 - 1999 end der er af nyere.

Med hensyn til brændstof så er det ikke af økonomiske årsager jeg foretrækker diesel, det har 2 andre årsager.

- Diesel udskiller ikke dampe...
- Der er klart flere steder at tanke hvis man sejler diesel kontra benzin.
Reply With Quote
  #17  
Gammel 06-08-2011, 19:57
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Efter rigtig megen søgen rundt omkring har jeg fundet en model, som jeg tror opfylder alle vores behov....

Marex 290 suncruiser

Såvidt jeg kan ræsonnere mig frem til, er det en halvplaner med en helplaners opbygning....er dette mon korrekt ??
Reply With Quote
  #18  
Gammel 07-08-2011, 12:17
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Det er da en helplaner.
Vi har en i havnen her og den har jeg da set plane flere gange.

Har I kikket på en Grandezza?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #19  
Gammel 07-08-2011, 18:27
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Argh...det er jeg da lidt træt af at høre....dog hellere nu end efter et evt. køb...

Jeg er sgu bare så vild med Marex 290 suncruiser og 370 aft cabin....selvom den sidste er så ny, at det nok ikke bliver i dette århundrede jeg får råd til en....

Grandezza har jeg faktisk ikke kigget på. Jeg så en i Søby havn for en uge siden, og det kom decideret bag på mig, at de stadigvæk laver både....

Det kan godt være misforstået, men er det ikke et lavpris mærke ??
Reply With Quote
  #20  
Gammel 07-08-2011, 22:50
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Marex var også i søgeren da jeg kiggede båd. En pragtfuld båd.

Jeg har dog svært ved at tro på at den tunge båd kan gå 30 knob med en 216 HK diesel.

http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=15&cid=1009
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,536
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, HatlodRisamally
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 19:41.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden