Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 561
2 medlemmer og 559 gæster
maximllmt, Richardlek
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 03-05-2009, 12:11
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Mercruiser 4.3L MPI går ud i frigear

Har en ny 4.3L MPI, der går ud en gang imellem, når man går fra eks fremadgående til frigear. Den går ned i omdrejninger og op igen til alm tomgang, men nogen gange dør den helt.

Motoren starter med det samme bagefter når tændingen drejes.

Det er sket 2-3 gange idag på 3 timer, med wakeboard (dvs rigtig meget gear/frigear).

Nogen ideer?, kan der stilles på noget eller skal der en computer på?
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #2  
Gammel 03-05-2009, 12:21
Mark B Mark B er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Sønderjylland
Indlæg: 230
Citér:
Originally Posted by NarkoKrig Se indlæg
Har en ny 4.3L MPI, der går ud en gang imellem, når man går fra eks fremadgående til frigear. Den går ned i omdrejninger og op igen til alm tomgang, men nogen gange dør den helt.

Motoren starter med det samme bagefter når tændingen drejes.

Det er sket 2-3 gange idag på 3 timer, med wakeboard (dvs rigtig meget gear/frigear).

Nogen ideer?, kan der stilles på noget eller skal der en computer på?

Sjovt, jeg har helt præcis det samme problem på min 3.0'er (også kun et år gammel). Den havde det ikke sidste sommer, og jeg er ret sikker på at det er kommet efter der er lavet service på båden!

Jeg lytter lige med
Reply With Quote
  #3  
Gammel 03-05-2009, 13:22
Searider Searider er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: Fredericia
Indlæg: 91
Kablet går stramt..

.. det er et normalt problem på alle mercruisere.
Gearskiftet fungerer ved at der går et kabel fra gearboksen til en vippearm i motorrummet, den vippearm har en swits som afbryder tændingen. Fra vippearmen går der et kabel ud til drevet og skifter så gearet derude. Grunden til at svitsen er der, er for at du kan få den i frigear, det kan man normalt ikke når motoren er i gear, hvis ikke man lige afbryder trækket kortvarigt, det gøres ved at modstanden i kablet når du trækker til frigear lige kortvarigt afbryder tændingen og med det samme den er i frigear skal fjederen på vippearmen trække kablet tilbage fra drevet og motor forbliver derved iigang.
, kablet der går fra motoren ud til drevet skal gå enorm let, hvis det går bare en anelse for stramt, er switsen der sidder på motoren aktiveret for længe og så dør motoren. Det er vigtigt at smøre kablet godt både i motorrummet, men i særdeleshed også nede ved drevet. Så skal man helst have motorbenet trimmet ned når det ikke er i brug, ellers sætter kablet sig i den forkerte stilling og den går igen stramt.

Det vil også være sådan, at så længe båden står på land, kan du tit sagtens sætte den i og ud af gear uden den går i stå, det er igen fordi der på land ikke er modstand på propellen.

Nå men lyn løsningen her og nu er: med slukket motor og benet nede, "motioner" kablet, det gør du ved at skifte fra frem til frigear til bak frem og tilbage måske ca 100 gange, så er det tit at det kører igen, så er fedtet løsnet lidt op igen. Det har jeg tit selv haft held med.

Håber dette kan være en hjælp til selv at få skidtet til at sejle pålideligt igen.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 03-05-2009, 13:52
Mark B Mark B er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Sønderjylland
Indlæg: 230
Citér:
Originally Posted by Searider Se indlæg
.. det er et normalt problem på alle mercruisere.
Gearskiftet fungerer ved at der går et kabel fra gearboksen til en vippearm i motorrummet, den vippearm har en swits som afbryder tændingen. Fra vippearmen går der et kabel ud til drevet og skifter så gearet derude. Grunden til at svitsen er der, er for at du kan få den i frigear, det kan man normalt ikke når motoren er i gear, hvis ikke man lige afbryder trækket kortvarigt, det gøres ved at modstanden i kablet når du trækker til frigear lige kortvarigt afbryder tændingen og med det samme den er i frigear skal fjederen på vippearmen trække kablet tilbage fra drevet og motor forbliver derved iigang.
, kablet der går fra motoren ud til drevet skal gå enorm let, hvis det går bare en anelse for stramt, er switsen der sidder på motoren aktiveret for længe og så dør motoren. Det er vigtigt at smøre kablet godt både i motorrummet, men i særdeleshed også nede ved drevet. Så skal man helst have motorbenet trimmet ned når det ikke er i brug, ellers sætter kablet sig i den forkerte stilling og den går igen stramt.

Det vil også være sådan, at så længe båden står på land, kan du tit sagtens sætte den i og ud af gear uden den går i stå, det er igen fordi der på land ikke er modstand på propellen.

Nå men lyn løsningen her og nu er: med slukket motor og benet nede, "motioner" kablet, det gør du ved at skifte fra frem til frigear til bak frem og tilbage måske ca 100 gange, så er det tit at det kører igen, så er fedtet løsnet lidt op igen. Det har jeg tit selv haft held med.

Håber dette kan være en hjælp til selv at få skidtet til at sejle pålideligt igen.
Det passer med at jeg har fået skiftet den vippearm i vinters og den sikkert kun er justeret "på land" og uden tryg på bagefter.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 03-05-2009, 14:25
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Som skrevet ovenfor, går det en anelse stramt så det dødtløb med switchen, den skal nemlig kun slå fra i mindre end et brøkdel af et sekund.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #6  
Gammel 03-05-2009, 15:03
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Tak ;)

Det må jeg lige prøve.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #7  
Gammel 04-05-2009, 06:35
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
I denne forbindelse, vil jeg lige reklamere lidt for Volvo Penta :-, egentlig også Mercruiser Bravo) (ja, for den sags skyld også OMC Stringer med elektrisk gearskifte, hehe)

Motorerne som er koblet sammen med disse drev, skal ikke afbrydes i tændingen, for at drevet kan trækkes i frigear.

Konuskoblingen i Volvo's drev (og Mercruiser Bravo) hiver man blot i frigear. Mekanikken er lavet sådan, at der kun skal et lille "puf" til, før koblingen slipper.

OMC Stringer, elektrisk skiftet, går også ganske let ud af gear, når strømmen afbrydes. Der sidder en kraftig spiral, som griber omkring et nav, ved hjælp af en elektromagnet, når den får strøm. Det er den måde den holdes i gear. Når strømmen forsvinder, giver den slip.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #8  
Gammel 04-05-2009, 07:25
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Det må være mit næste drev så

Nu må vi se om det bliver i løbet af ugen..... gik på grund igår, (20mph) så er sq spændt på hvad der skal rives ud af pengeposen, trimmet er ihvertfald beskadiet. Men var igår aftes, så kunne intet se. Skal derned efter arbejde og græde snot. Var ellers det lækreste vand til wakeboard, og fik mig en fantastisk tur, indtil føreren tog turen ind over 40cm afmærket område......

Man er godt nok hjælpeløs når man hænger i en line bagefter og prøver at råbe af lungernes fulde kraft.

Men den kunne da sejle ind efter jeg fik drevet tiltet op og skubbet fri. Men kan ikke tiltes helt ned.

Så Stenteq vi ses nok snart.... SNØFT
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #9  
Gammel 04-05-2009, 08:57
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Av av av.
Normalt ville jeg jo skrige på billeder, hvis jeg da ikke vidst hvor smertefuldt det kan være at tage bilelder af et smadret drev.. !

Det er nu Rolf skal på banen
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #10  
Gammel 04-05-2009, 09:22
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Av av av.
Normalt ville jeg jo skrige på billeder, hvis jeg da ikke vidst hvor smertefuldt det kan være at tage bilelder af et smadret drev.. !

Det er nu Rolf skal på banen
Der skal nok komme billeder, men det var i aftes da det var blevet næsten mørkt før vi kom i havn. Båden kommer ikke op før jeg enten har skaffet en trailer eller fået min egen bygget færdig og synet. Men skal ned efter arbejde og se på skaderne...... Og ja det gør ondt, men hey der skete i det mindste ingen personskader det er sq det vigtigste.
Det værste er næsten føreren, er så ked af det. Jeg er ikke sur på personen overhoved, som sagt det er bare penge. Ikke at jeg har dem, men det havde været langt mere forfærdeligt hvis det havde været et brat stop på en sten eller andet hvor folk var kommet til skade. Det er da ærgeligt, men sådan er det når man har det sjovt... shit happens.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #11  
Gammel 04-05-2009, 09:22
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Her på det sidste er jeg blevet gode venner med afmontering og montering af drev så du siger bare til

Billeder
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #12  
Gammel 04-05-2009, 09:25
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
Her på det sidste er jeg blevet gode venner med afmontering og montering af drev så du siger bare til

Billeder

Takker nico

Det kan meget vel komme på tale har dog haft det afmonteret og monteret igen, men kunne nok godt bruge lidt mekaniker assistance, men nu må vi se
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,527
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Dennismaisguisy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:14.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden