Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 336
8 medlemmer og 328 gæster
Brervebrorm, Brian Lindegård Madsen, Emetcor, HjaltebanoExini, Kaleschmus, StevenNic, Thomasmum, Williesoify
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 03-08-2017, 20:24
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Fluxgate compass Vs. GPS-Compass

Hej,

Jeg går og overvejer at opgradere nogle at instrumentere i min båd. Nemlig min VHF, log og muligvis også mit kompas. Jeg har søgt lidt rundt omkring og er rimelig fristet af en Standard Horizon GX1700E VHF som bla. har indbygget GPS. Det betyder også at den har NMEA 0183 udgang. Og i en af de NMEA sætninger den udsender findes der information om hastighed og kurs. Så det er jo nærlæggende at købe eks. NASA Clipper instrumenter der kan modtage NMEA 0183. Der fås et instrument der hedder NASA CLipper Easylog og som bare skal have NMEA 0183 RMC-sætningen for at kunne vise hastigheden målt af GPS´en. Så det er rimelig ligefrem. Dermed fås den præcise hastighed, og intet møllehjul i vandet der bliver påvirket af eks strøm.

Mht. kompas – Så kan man købe et kompas baseret på Fluxgate, eller man kan vælge at købe en kompas repeater. Altså et instrument der ikke selv måler kursen, men kan vise kursen fra et andet instrument – Eks fra en GPS via NMEA 0183. Hvis man vælger modellen med Fluxgate, så skal dette instrument stadig kompenseres for geografisk misvisning, ”lokal” misvisning i båden pga. Metaldele, og man skal stadig selv med/modregne misvisning for strøm og vind. Så det undre mig egentligt hvad fordelen skulle væres ved et Fluxgate kompas kontra et ”GPS kompas”. Jeg er med på at man formentligt først har en GPS kurs når man er i bevægelse, og dermed er ”blind” når man ikke sejler. Men jeg kan godt leve med ikke at kende kursen når jeg ligger stille

Er der nogle der har nogle input om fordele ved fluxgate kompasset som jeg har overset?

PS: Prøv i øvrigt at kigge mod england hvis I skal opgradere nogle af jeres instrumenter. Der er typisk 30-40% at spare ved at handle derovre kontra danmark.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,383
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Emetcor
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:23.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden