Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 339
6 medlemmer og 333 gæster
Arakossmomaiz, Austinalet, Einardeple, Lukarskews, MyxirpelaElura, RonaldLah
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 27-09-2011, 10:23
ufio ufio er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 88
Kaleche

Hej
Jeg har bestilt en ny hel kaleche med stænger og det hele ved en kalechesmed til 18000kr. i alt. Han vil have halvdellen af beløbet inden han går i gang, men det er vel meget normalt eller ?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 27-09-2011, 10:37
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg ved ikke om halvdelen af fakturabeløbet er meget normalt ved kalechearbejde, men lukker kalechefirmaet er dine penge med stor sandsynlighed tabt.

Det er svært at gardere sig både som erhvervsdrivende og kunde.

Ved bestillingsvare som ikke lagerføres i DK kræver jeg nu enten forudbetaling af det samlede fakturabeløb, eller 10% af fakturabeløbet. Den resterende del er til forfald, når varerne kan afhentes. Som ofte får jeg det samlede fakturabeløb ved varebestilling.

En undtagelse har jeg lavet med en handel i torsdags. Vedkommende bestilte nye topstykker, udstødningssystemer, pakningssæt mv. til en samlet værdi af 40000,- kr. Kunden ville absolut ikke betale nogen penge forud, og ville handle til anden side, hvis ikke jeg accepterede hans betingelser. Jeg valgte at tro på kunden, og bestilte varerne hos min leverandør, som blev leveret i går til kunden - jeg fik alle pengene ved aflevering af varerne. Det er ikke altid det går sådan, så efterhånden har jeg fået opbygget et fint lille kostbart lager af varer som kunder har bestilt, men aldrig afhentet !
Lageret tæller overhus til OMC Cobra ( FORD V8 ), konverteringssæt til OMC/FORD V8, drevolie i 18.50 liter tønder, afgangsknæ til Volvo Penta/FORD EFI, topstykke til Mercruiser 3.0, Dry Joint manifolder til Mercruiser V6 / V8 og meget mere....

Hvad er tidshorisonten med kalechen ?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 27-09-2011, 11:43
ufio ufio er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 88
Jeg har det ikke så godt med at betale forud, og ville helt klart vælge ham der ikke kræver det. Nu har jeg kun fået en tilbudsgivning som virker rimelig lige på nær forudbetalingen, som jeg så ikke ved om den er normal.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 27-09-2011, 11:54
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by ufio Se indlæg
Jeg har det ikke så godt med at betale forud, og ville helt klart vælge ham der ikke kræver det. Nu har jeg kun fået en tilbudsgivning som virker rimelig lige på nær forudbetalingen, som jeg så ikke ved om den er normal.
Ville du selv købe materialer, sy kalechen for en kunde uden at have fået nogen former for a conto beløb ?

En kaleche er som ofte en specialvare, der laves fra gang til gang, så det er noget svært for kalechefirmaet at sælge den til anden side, hvis du springer fra.....

Der findes mange andre kalechefirmaer, så måske du er heldig og finde et, som ikke kræver forudbetaling og som vil lave din kaleche uden sikkerhed for deres penge.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 27-09-2011, 21:10
Sjip Sjip er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 117
Billeder: 17
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Ville du selv købe materialer, sy kalechen for en kunde uden at have fået nogen former for a conto beløb ?

En kaleche er som ofte en specialvare, der laves fra gang til gang, så det er noget svært for kalechefirmaet at sælge den til anden side, hvis du springer fra.....

Der findes mange andre kalechefirmaer, så måske du er heldig og finde et, som ikke kræver forudbetaling og som vil lave din kaleche uden sikkerhed for deres penge.
Ja men jeg laver også meget og dyrt El arbejde( er elektrik ) uden at få penge på forhånd, skal jeg så også lige have ½ delen inden?
__________________
Nordan 16
Evinrude Elan 35hk 96'

http://www.youtube.com/nordan16
Reply With Quote
  #6  
Gammel 27-09-2011, 21:15
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by ufio Se indlæg
Hej
Jeg har bestilt en ny hel kaleche med stænger og det hele ved en kalechesmed til 18000kr. i alt. Han vil have halvdellen af beløbet inden han går i gang, men det er vel meget normalt eller ?
18.000 lyder af meget.
Hvilken båd /model og årgang er det?

Ofte kan komplette originale kalecher købes i USA til rimelige penge.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #7  
Gammel 27-09-2011, 21:43
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Sjip Se indlæg
Ja men jeg laver også meget og dyrt El arbejde( er elektrik ) uden at få penge på forhånd, skal jeg så også lige have ½ delen inden?
Som ofte deles en kostbar enterprise i portioner, hvor der afregnes efter hver etape.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #8  
Gammel 27-09-2011, 22:17
ufio ufio er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 88
Det er en Seaswirl 250/258 Aft. cabin årg96. Den deler skrog med Maxum 24/2500 men er ikke helt ens med nogen Maxum.
Jeg har set priser på ca. 12-16000 for kluden rundt omkring på nettet så kommer stængerne og opmåling oven i, da de gamle mål ikke duer.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 28-09-2011, 06:59
jan p's Avatar
jan p jan p er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: midtjylland
Indlæg: 65
Billeder: 3
Måske er det muligt at indsætte pengene på en spærret konto, som kun kan frigives med din godkendelse. Så har han hold i pengene, samt du kan dokumentere at det er dine penge i tilfælde af konkurs eller andet
__________________
Tahoe Q5i
Mercruiser 4,3 MPI
Alpha one
Reply With Quote
  #10  
Gammel 28-09-2011, 08:24
Jli Jli er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: May 2011
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 70
Billeder: 3
Det er helt normalt

Jeg har en kammerat, som lige har fået lavet ny kaleche til en Platinum 40, det eneste sted han ikke skulle betale halvdelen af beløbet forud, var et firma i italien, som ville sende den uden at tilpasse...

Og som Nytdrev skriver, han står med en ubrugelig kaleche, hvis du springer fra.
Reply With Quote
  #11  
Gammel 28-09-2011, 21:23
Sjip Sjip er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 117
Billeder: 17
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Som ofte deles en kostbar enterprise i portioner, hvor der afregnes efter hver etape.
ja men ikke i et tilbud til 18000kr

Men Rolf, jeg forstår udmærket dit problem, som forretningsdrivende.
__________________
Nordan 16
Evinrude Elan 35hk 96'

http://www.youtube.com/nordan16
Reply With Quote
  #12  
Gammel 28-09-2011, 21:29
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Sjip Se indlæg
ja men ikke i et tilbud til 18000kr

Men Rolf, jeg forstår udmærket dit problem, som forretningsdrivende.
Jeg hentydede ikke til en opdeling af processen med fabrikation af en kaleche, men ved en større enterprise f.eks. elektrikerarbejde.

Det er ikke mit problem, at kunderne ikke vil betale forud - det er kundernes !
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #13  
Gammel 28-09-2011, 21:39
Sjip Sjip er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 117
Billeder: 17
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Jeg hentydede ikke til en opdeling af processen med fabrikation af en kaleche, men ved en større enterprise f.eks. elektrikerarbejde.

Det er ikke mit problem, at kunderne ikke vil betale forud - det er kundernes !

Okay nu bliver det lidt afsporet, men du mener at der er foreskel på at en kalechemager og en håndværker, skal have penge ude og stå?
__________________
Nordan 16
Evinrude Elan 35hk 96'

http://www.youtube.com/nordan16
Reply With Quote
  #14  
Gammel 10-10-2011, 10:31
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
Citér:
Originally Posted by Sjip Se indlæg
Okay nu bliver det lidt afsporet, men du mener at der er foreskel på at en kalechemager og en håndværker, skal have penge ude og stå?
Jeg kan godt følge jer begge to... Jeg havde problemmet forrige år, med forudbetaling og ingen varer efter 4 uger, her var tale om ganske alm. forbrugsvarer, såsom lanternepærer og LED-pærer samt fitting til en ny gasinstallation. Ting som burde kunne skaffes fra de danske grossister, på rimelig kort tid.
Efter at have rykket den lokale marineudstyrsforretning på havnen, en gange om ugen i fire uger, tabte jeg tålmodigheden, og fik efter et par frækheder fra forretningsindehaverens side, min penge retur.
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,243
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Lukarskews
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 10:06.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden