Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 492
5 medlemmer og 487 gæster
KabOraseDer, mealeSedRah, miteenhah, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 10-09-2011, 09:21
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Polering: Dulon, Renskib og Top Gear?

Min helt nye båd fik den store tur med Farecla Marine Ultimate UV Wax i foråret - skuffet over den vil jeg nok ikke sige, men jeg må konstatere at der er mørke løbere ned ad siden når regnvand løber fra kalechen og ned. Måske det er lidt farve fra selve den sorte kaleche, men uanset hvad kunne jeg godt tænke mig at finde et produkt som gjorde at disse løbere ikke opstod, hvis det er muligt!

Jeg har derfor kigget på produkter fra Dulon, Renskib og Top Gear - nogen som har erfaringer med dem?

http://viewer.zmags.com/publication/...#/4c270ae7/445
http://marinelageret.dk/baadpleje-28...produkter-503/
www.topgearmarine.eu
Reply With Quote
  #2  
Gammel 10-09-2011, 09:42
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
De sorte løbere tror jeg ikke du kan undgå ligegyldigt hvilken voks/forsegler du bruger.

Det er måske lettere at gøre fjerne dem igen afhængig af hvilket produkt du bruger, men undgå dem igennem en hel sæson har jeg endnu ikke set. Men måske andre har bedre erfaringer ?

Jeg tror ikke det er farve fra kalechen, min er rød og jeg får også mørke løbere. Jeg tror at det er skidt og snavs.

Løberne kan let fjernes med "Black streak remover" produkter, hvis de er vanskelige at fjerne ved almindelig vask.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 10-09-2011, 09:45
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Farecla´en skal bruges i to omgange:

- Påfør Gel Coat Restorer
- Påfør Ultimate UV WAX

Gerne med maskine.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #4  
Gammel 10-09-2011, 09:57
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Farecla Gel Coat Restorer som indeholder en form for slibemidler skal vel ikke anvendes på en hel ny båd...
Reply With Quote
  #5  
Gammel 10-09-2011, 17:29
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Farecla Gel Coat Restorer som indeholder en form for slibemidler skal vel ikke anvendes på en hel ny båd...
UV Wax´en giver kun en beskyttende effekt af overfladen mod blegning, og er som sådan ikke et "polermiddel" til at frembringe glans.

Om biler har jeg ofte poleret dem med Turtle Wax efter de første 6 - 9 mdr. af dens levetid. Det har været helt uden problemer.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #6  
Gammel 11-09-2011, 02:03
Rudebeck Rudebeck er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2010
Bopæl: Kolding
Indlæg: 26
Vi Bruger Renskib's 5 trins program..
- Så fortryder man hurtigt valget af 42 fod båd med flybridge
Reply With Quote
  #7  
Gammel 11-09-2011, 09:07
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Til Rudebeck:

Hvad er dine erfaringer så med Renskib produkterne? Er de nemme at arbejde med og hvordan er holdbarheden og er de bedre end andre produkter du tidligere har prøvet?
Reply With Quote
  #8  
Gammel 11-09-2011, 17:05
Rudebeck Rudebeck er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2010
Bopæl: Kolding
Indlæg: 26
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Til Rudebeck:

Hvad er dine erfaringer så med Renskib produkterne? Er de nemme at arbejde med og hvordan er holdbarheden og er de bedre end andre produkter du tidligere har prøvet?
Vi fik desværre kun givet flybridgen hele turen i år, men glasfiberen blev som ny

Året inden gav Renskib den en prof behandling, hvor resultatet virkelig var i top.

- Så hvis man sætter sig ind i anvendelsen af produkterne, får du helt sikkert et superb resultat. Man skal bare vide at det tager tid at komme igennem alle 5 trin.

Det er første gang vi har poleret en af vores både, før har vi bare brugt wash&wax produkter..
Reply With Quote
  #9  
Gammel 11-09-2011, 18:57
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Men alle 5 trin skal man jo ikke igennem hvis man har en rimelig pæn gelcoat!

Men hvordan med holdbarheden? - Er der kommet sorte løbere ned af siden af båden henover sæsonen?
Reply With Quote
  #10  
Gammel 11-09-2011, 20:51
Rudebeck Rudebeck er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2010
Bopæl: Kolding
Indlæg: 26
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Men alle 5 trin skal man jo ikke igennem hvis man har en rimelig pæn gelcoat!

Men hvordan med holdbarheden? - Er der kommet sorte løbere ned af siden af båden henover sæsonen?
Nej, du kan saktens nøjes med disse 3:

Renskib R-110
Renskib R-140
Renskib Sealer R-130 B

Det er omkring 2 måneder siden jeg har været ved båden sidst, så jeg husker ikke dens stand.. Men de sorte løbere kan vidst ikke undgås med mindre du vasker båden hver eneste dag.

Jeg synes selv at holdbarheden er god. En vask med R-140 og den skinner igen.
Reply With Quote
  #11  
Gammel 14-09-2011, 18:58
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Nå, fik en snak med Martin fra Renskib. Han er opfinder af Dulon produkterne og har efterflg. videreudviklet produkterne som sælges under navnet Renskib.

Han virker virkelig som en meget seriøs mand som virkelig går op i det! Jeg har derfor valgt at købe et komplet sæt og så må jeg afprøve dette og se om holdbarheden og det arbejdsmæssige er bedre end andre produkter jeg tidligere har prøvet.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 14-09-2011, 21:53
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Nå, fik en snak med Martin fra Renskib. Han er opfinder af Dulon produkterne og har efterflg. videreudviklet produkterne som sælges under navnet Renskib.

Han virker virkelig som en meget seriøs mand som virkelig går op i det! Jeg har derfor valgt at købe et komplet sæt og så må jeg afprøve dette og se om holdbarheden og det arbejdsmæssige er bedre end andre produkter jeg tidligere har prøvet.
Lad os endeligt høre/se resultatet. Jeg står overfor at skulle have givet vores den store tur, og har også overvejet Renskib, - så jeg vil gerne høre mere om projektet.
Reply With Quote
  #13  
Gammel 14-09-2011, 21:55
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Det vil jeg gøre - tror desværre ikke jeg kommer igang før til foråret!
Reply With Quote
  #14  
Gammel 19-01-2012, 13:47
BOATOX BOATOX er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2012
Bopæl: Middelfart
Indlæg: 12
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Min helt nye båd fik den store tur med Farecla Marine Ultimate UV Wax i foråret - skuffet over den vil jeg nok ikke sige, men jeg må konstatere at der er mørke løbere ned ad siden når regnvand løber fra kalechen og ned. Måske det er lidt farve fra selve den sorte kaleche, men uanset hvad kunne jeg godt tænke mig at finde et produkt som gjorde at disse løbere ikke opstod, hvis det er muligt!

Jeg har derfor kigget på produkter fra Dulon, Renskib og Top Gear - nogen som har erfaringer med dem?

http://viewer.zmags.com/publication/...#/4c270ae7/445
http://marinelageret.dk/baadpleje-28...produkter-503/
www.topgearmarine.eu
LIDT SENT UDE MEN..
Jeg bruger Top Gear og polerer mange både hvert år..
Top Gear Marines produkter er super enkle at bruge
1) Vask båd med Versatile Cleaner
2) Poler med Buffing Compound fine ( Hvis gelcoat er mat så brug medium)
3) Voks båden med Top Shine Sealcoat Polish

Et godt poler råd uanset hvad du polerer med!
Brug lidt vandforstøvning på din gelcoat før du begynder at polere så undgår du at overfladen bliver for varm og polermidlet brænder fast.

Hurtigt og super resultat..

Hilsen Dani/ BOATOX
Reply With Quote
  #15  
Gammel 19-01-2012, 21:56
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Har nogen af jer erfaring med Ultra Glozz ? Det lyder lovende på http://www.ultra-gloss.com/Dokumente...erpolishUS.htm, men anmeldelserne er noget gamle(2003).
Reply With Quote
  #16  
Gammel 19-01-2012, 22:22
BOATOX BOATOX er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2012
Bopæl: Middelfart
Indlæg: 12
Citér:
Originally Posted by MortenBP Se indlæg
Har nogen af jer erfaring med Ultra Glozz ? Det lyder lovende på http://www.ultra-gloss.com/Dokumente...erpolishUS.htm, men anmeldelserne er noget gamle(2003).
Jeg har testet det og flere såkaldte nano produkter..
Hmm.. Hvad skal jeg sige.. Der er ingen All in One produkter som man kan bruge på sin båd uden at nedbryde gelcoaten og det holder kun et par måneder hvis du er heldig. Jeg kalder det spild af arbejde. (sorry)
En god polering laver man kun med maskine. MEN. Hvis du har lavet en rigtig god polering kan det være at du året efter kun behøver at polere slidte områder og derefter give Beskyttelse.
Top Gear Marines "Fast Cut 3" er lavet til håndpolering med beskyttelse i og holder lidt længere end Ultra Gloss men igen. De holder kun 1-2 måneder og så har man jo ikke udbedret mikroskopiske ridser som bliver større år efter år.
Gør noget ekstra for din båd i år ) Giv den en grundig maskinpolering med efterfølgende beskyttelse. Du vil ikke fortryde det..

Hilsen Dani / BOATOX
Reply With Quote
  #17  
Gammel 19-01-2012, 23:00
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by MortenBP Se indlæg
Har nogen af jer erfaring med Ultra Glozz ? Det lyder lovende på http://www.ultra-gloss.com/Dokumente...erpolishUS.htm, men anmeldelserne er noget gamle(2003).
Jeg har prøvet det på båden, uden nævneværdigt godt resultat. Ligeledes har jeg også prøvet Farecla og Selaclean og jeg syntes ikke at nogen af dem skilte sig specielt godt ud, både hvad angår hvor nemme de er at arbejde med samt holdbarheden.

Men Ultra Gloss bliver brugt i bryggersets stålvask, der virker det fint til at forhindre kalken i at sætte sig Tror vist også at Lars T har brugt det på badeværelsets fliser
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #18  
Gammel 19-01-2012, 23:03
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Jeg er ikke så meget til "wax on - wax off" a la Karate Kid, - så det bliver med maskine. Ultra Glozz reklamerer jo også med at det kan bruges til polering?

Min båd skal have ny primer og bundmaling, hvilket nok kommer til at vare 2 uger pga. overmalingsintervaller. Og så kan den jo lige så godt få en ordentlig polering også. Det skulle gerne være således at fruen kan bruge den som spejl når der skal lægges makeup :-) Så gode råd til produkter og anvendelse modtages gerne ;-)
Reply With Quote
  #19  
Gammel 19-01-2012, 23:04
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Men Ultra Gloss bliver brugt i bryggersets stålvask, der virker det fint til at forhindre kalken i at sætte sig Tror vist også at Lars T har brugt det på badeværelsets fliser
Forb... fliser! Ku være jeg skulle købe en flaske og prøve det på dem! ;-)
Reply With Quote
  #20  
Gammel 19-01-2012, 23:22
BOATOX BOATOX er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2012
Bopæl: Middelfart
Indlæg: 12
Du kan ikke maskinpolere med Super Gloss. Det svarer til at polere med voks og det er spildt arbejde.
Du skal have en rigtig pro polercreme fra 3M, RenSkib eller Top Gear Marine. Jeg bruger selv TopGear Marine produkter som har en beskyttelse som holder hele sæsonen.

MVH Dani / BOATOX
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,485
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, javiernz11
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 10:39.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden