Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 223
1 medlemmer og 222 gæster
Veronareb
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 27-12-2013, 01:08
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Nødraketter & Nytårsaften

I forbindelse med nytårsaften, er det i nogen lande tradition, at affyre dato-overskredne nødraketter. Det er formentlig ikke lovligt, uden politiets dispensation, i Danmark, men, hvordan forholder vi os egentlig til det? Vi ser jo alle nødraketter over byen nytårsaften. Mange kan formentlig ikke kende forskel. Og slet ikke på de hvide.

Umiddelbare fordele: De dyre nødraketter går ikke spildt - og kan pryde himlen. Nødraketter er formentlig stabilt og sikkert. Dem, der affyrer, kan lære, at holde nødraketter rigtigt - og affyre dem korrekt. Det kan være kritisk i en nødsituation. Jeg har, eksempelvis, aldrig selv prøvet det - og var under en natsejlads, i høje bølger og brutal sø, bekymret for, om jeg overhovedet ville kunne finde, åbne og affyre mine nødraketter i tide.

Umiddelbare ulemper: Defekte nødraketter kan forårsage skade på tøj eller hænder? Nødraketter er eventuelt ikke færdig udbrændt - inden de lander på ejendomme, altaner, haver, biler eller jord - og forårsager brand eller skade? En anmeldelse fra en observerende person i nærheden og efterfølgende politisag kan føre til en eventuel bøde eller påtale?

Hvad er Jeres erfaring/holdning?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 27-12-2013, 08:00
asap_217's Avatar
asap_217 asap_217 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2011
Bopæl: Jylland
Indlæg: 79
Citér:
Originally Posted by Fletcher14 Se indlæg
I forbindelse med nytårsaften, er det i nogen lande tradition, at affyre dato-overskredne nødraketter. Det er formentlig ikke lovligt, uden politiets dispensation, i Danmark, men, hvordan forholder vi os egentlig til det? Vi ser jo alle nødraketter over byen nytårsaften. Mange kan formentlig ikke kende forskel. Og slet ikke på de hvide.

Umiddelbare fordele: De dyre nødraketter går ikke spildt - og kan pryde himlen. Nødraketter er formentlig stabilt og sikkert. Dem, der affyrer, kan lære, at holde nødraketter rigtigt - og affyre dem korrekt. Det kan være kritisk i en nødsituation. Jeg har, eksempelvis, aldrig selv prøvet det - og var under en natsejlads, i høje bølger og brutal sø, bekymret for, om jeg overhovedet ville kunne finde, åbne og affyre mine nødraketter i tide.

Umiddelbare ulemper: Defekte nødraketter kan forårsage skade på tøj eller hænder? Nødraketter er eventuelt ikke færdig udbrændt - inden de lander på ejendomme, altaner, haver, biler eller jord - og forårsager brand eller skade? En anmeldelse fra en observerende person i nærheden og efterfølgende politisag kan føre til en eventuel bøde eller påtale?

Hvad er Jeres erfaring/holdning?
En ting er sikkert! Nødraketter er ulovlige at bruge til andet end nødsituationer.
Langt fra vand vil de jo nok ikke udløse nogen redningsaktion, men i nærheden er vand vil det i mine øjne være helt uacceptabelt.
Men....der fyres en del af nytårsaften, se her:

http://www.fyens.dk/article/166:Indl...yrer-man-da-af

Men læs også denne:

http://www.beredskabsinfo.dk/indland...r-af-for-sjov/
__________________
Mvh
Boatman

Hurra for nordiske både med fast skrueaksel
Reply With Quote
  #3  
Gammel 30-12-2013, 17:36
Fagotten Fagotten er offline
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2013
Bopæl: Jylland
Indlæg: 5
Vedr. Nødraketter så skal de kun bruges som de er tiltænk, altså på vandet hvis man er kommet i nød.
Alt andet er uforsvarligt, dumt og ulovligt.
Gem dem til den dag hvor man evt. kom i nød, de vil virke uden tvivl og Du vil være glad for at have de ekstra raketter med, det er jo ikke sikkert de første bliver set.

Godt nytår og jeg håber du aldrig får brug for at affyre dem.

Fagotten
__________________
NIMBUS 35 DC CORONA
2 * 200 HK Volvo Penta Diesel Med Duoprop drev.
Dobbelt så sikkert....Dobbelt så dyrt
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,287
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, cliftonwz4
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 19:57.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden