Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 458
2 medlemmer og 456 gæster
RichardViect, willmt
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 02-05-2013, 17:20
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Skepsis...

I forbindelse med min annonce omkring salget af vores Wiking, har jeg fået en henvendelse fra en fyr fra London....

Han skriver at han er vild med båden, og at han gerne vil købe den. Men han har ikke tid til at besigtige den, så han vil købe den ubeset, men vil dog gerne se flere billeder.

Han sørger selv for al transport til England...

Jeg synes det lyder lidt underligt, men er det bare mig ? Hvad kan faldgruberne ved det her være, såfremt der er nogen ?

Jeg skal selvfølgelig have pengene, inden jeg overlader båden til andre....
Reply With Quote
  #2  
Gammel 02-05-2013, 17:37
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
I forbindelse med min annonce omkring salget af vores Wiking, har jeg fået en henvendelse fra en fyr fra London....

Han skriver at han er vild med båden, og at han gerne vil købe den. Men han har ikke tid til at besigtige den, så han vil købe den ubeset, men vil dog gerne se flere billeder.

Han sørger selv for al transport til England...

Jeg synes det lyder lidt underligt, men er det bare mig ? Hvad kan faldgruberne ved det her være, såfremt der er nogen ?

Jeg skal selvfølgelig have pengene, inden jeg overlader båden til andre....
Den har jeg hørt før, men hvad fremgangsmåden er vides ikke.Jeg vil ikke tage det seriøst, da det sikkert ikke er seriøst. Det sikkert ikke fra London, men Nigeria. Jeg vil glemme det helt og aldeles.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 02-05-2013, 18:00
speedy speedy er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: løgten
Indlæg: 15
Cool

Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
I forbindelse med min annonce omkring salget af vores Wiking, har jeg fået en henvendelse fra en fyr fra London....

Han skriver at han er vild med båden, og at han gerne vil købe den. Men han har ikke tid til at besigtige den, så han vil købe den ubeset, men vil dog gerne se flere billeder.

Han sørger selv for al transport til England...

Jeg synes det lyder lidt underligt, men er det bare mig ? Hvad kan faldgruberne ved det her være, såfremt der er nogen ?

Jeg skal selvfølgelig have pengene, inden jeg overlader båden til andre....
når han tilbyder at sende bankchek,der er større end det beløb båden koster,kan du være helt sikker på at det er en "nigeriahandel" pengene i kontanter virker altid
Reply With Quote
  #4  
Gammel 02-05-2013, 20:23
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg forstår bare ikke helt, hvad fremgangsmåden er, og hvordan den skal kunne indbringe dem penge....
Reply With Quote
  #5  
Gammel 02-05-2013, 20:26
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Her er en beskrivelse af en lign. situation, dog hvor det er en bil en fra England vil købe: http://www.fdm.dk/fupmagere-forsoege...aa-dit-bilsalg
Reply With Quote
  #6  
Gammel 02-05-2013, 20:35
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Det er en klassisk scam.

Har du for sjov skyld prøvet at tracke hvor mailen er sendt fra via IP addressen ?

Mailen kan være sendt fra London, men der er stor chance for at den er sendt fra et helt andet sted.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 02-05-2013, 21:10
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Tak for linket så forstår jeg da, hvordan de har tænkt sig at få penge ud af det her....

Jeg har ikke prøvet at tracke, det er vildt ud over mine it kompetencer

Nå men jeg er nu ikke så dum, at jeg hopper på det her....
Reply With Quote
  #8  
Gammel 02-05-2013, 21:34
dolphin dolphin er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: _Ringsted
Indlæg: 75
her lidt mere
http://minbaad.dk/nyhed/archive/2012...ad0cd38a38f5ad
__________________
jeanneau 40.3 2006
yanmar 4jh4e 55 hk
Reply With Quote
  #9  
Gammel 04-05-2013, 16:26
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Thanks for your quick response and i will be adding the 3.9% PayPal surcharge to the total amount i will be paying you. So i will be paying directly into your PayPal account without any delay, and i hope you have a PayPal account.I can only pay via the fastest and secure way to pay online i.e (PayPal) here, as i do not have access to my bank account online,but i have it attached to my pay pal account, and this is why i insisted on using pay pal to pay.


I have a private courier agent that will come for the pick up after the payment have been made ...so no shipping included and With the issue of my details,transferring the name of ownership and signing of all paperwork will be done by the courier services company agent so you don't have to worry about that.


It will be so sweet if you can send me your PayPal email now so i can pay in right away and also include your address in your reply as i don't really have much time on here.If you don't have a paypal account, you can easily set up one...log on to www.paypal.co.uk and sign up its very easy... I would have loved to talk to you on phone but i work mainly on the sea and our phone network is down on the sea right now due to bad stormy weather, that was why i sent you a text, i even wonder how my message deliver to your phone but for now we can only communicate through the same mailing channel.await your reply asap.


Regards

Er hans seneste mail....

only way you can buy my boat is by sending cash.

Did I tell you that I work as a police officer ?? Så you can trust me.

Regards
Paulo
.

Og så mit svar på det...underlig nok har han endnu ikke svaret, gad vide om han er blevet syg...
Reply With Quote
  #10  
Gammel 04-05-2013, 16:39
Campion 165(seb)'s Avatar
Campion 165(seb) Campion 165(seb) er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
Billeder: 14
Griner - det er s*u en underholdene historie
__________________
/ Seb

Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha

Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
Reply With Quote
  #11  
Gammel 04-05-2013, 17:29
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Ha ha, spørg ham om han vil forudbetale et depositum grundet din skepsis.
Jeg blev en gang bedt om at forvalte en kræftsyg enke, til en afdød milliadærs formue, til dyreværnsmæssige formål, og for min 'ulejlighed' ville jeg få 20% af milliarderne.
Eneste jeg skulle gøre var, at sende en kopi af mit pas for "korrekt identifikation", så ville jeg straks høre fra hendes advokat.

Der røg jeg heller ikke på limpinden, men svarede at jeg var rørt over hendes historie, men ingen pas havde, om hun ville være så sød at sende mig de 180 us-dollars, som et pas kostede i Danmark.
Behøver jeg at skrive, at jeg ikke hørte noget retur?

Senste forsøg på mailscam (mailadresse fra nigeria, når man graver lidt):

"I am Mr. Vincent Cheng Hoi Chuen, GBS, JP Chairman of the Hong Kong and
Shanghai Banking Corporation Limited.i have a business proposal of Twenty
Two million Five Hundred Thousand United State Dollars only for you to
transact with me from my bank to your country.

All confirmable documents to back up the claims will be made available to
you prior to your acceptance and as soon as I receive your return mail
Via my email address: vcheng008@yahoo.co.jp I will let you know
what is required of you.Your earliest response to this letter will be
appreciated.

Best Regards,
Mr. Vincent Cheng"

Vær kritisk derude.
Desuden, de mails som flyder omkring fra "Nets" og "Skat", skal i heller ikke reagere på.
Ingen myndighed vil afkræve nogen oplysninger via mail.
KUN via login på deres egen hjemmeside.
Det skal i også passe på. KUN via login eller tlf.
Fik for nylig en mail fra mig selv. (min egen mailadresse). Kaldes "spoofing" og folk kan gemme sig under alverdens mailnavne. Selv din egen.
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel

Sidst redigeret af Norvik20"; 04-05-2013 kl. 17:36.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 04-05-2013, 17:33
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Det 'skumle' ved den desperate kræftsyge enkes historie var, at de fleste oplysninger kunne identificeres via google, f.eks at en mand ved det navn hun nævner, døde på den måde hun beskrev (flystyrt) i den lufthavn hun gav navnet på.

Og flere andre ting..
Men er der ikke råd til at forudbetale et nødvendigt pas, så er der nok ingen penge.
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #13  
Gammel 05-05-2013, 12:17
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Jeg har oplevet det samme da vi solgte den gamle båd. Her var det Bobby Dean David som sendte en SMS om at han var interesseret i båden. Jeg synes det lød lidt lummert at en udlænding ville købe min Ørnvik 470, så jeg googlede ham og fandt ud af hvad det gik ud på. Herefter spillede jeg med på legen, og foregav at jeg var dum og ikke havde en klap forstand på PayPal osv.

Jeg fik ham til at tro så meget på, at han havde mig i nettet, at han til sidst begyndte at ringe(fra Malaysia) trods hans engelsk var så ringe at enhver måtte forstå at han ikke kunne have et engelsk navn.

Ideen i deres scam var at de havde betalt DKK 20.000 ekstra til transport som jeg så skulle overføre til et fragtfirma via Western Union.

Til sidst blev jeg så træt af dem - efter de havde forsøgt at ringe 10 gange samme dag, at jeg tog et billede at min bagdel og mailede det til dem med filnavnet Western Union Money Transfer Receipt. Jeg ville gerne have været en flue på væggen da de åbnede den ;-)

Siden hørte jeg aldrig fra dem.
Reply With Quote
  #14  
Gammel 05-05-2013, 13:18
speedy speedy er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: løgten
Indlæg: 15
Talking

Citér:
Originally Posted by MortenBP Se indlæg
Jeg har oplevet det samme da vi solgte den gamle båd. Her var det Bobby Dean David som sendte en SMS om at han var interesseret i båden. Jeg synes det lød lidt lummert at en udlænding ville købe min Ørnvik 470, så jeg googlede ham og fandt ud af hvad det gik ud på. Herefter spillede jeg med på legen, og foregav at jeg var dum og ikke havde en klap forstand på PayPal osv.

Jeg fik ham til at tro så meget på, at han havde mig i nettet, at han til sidst begyndte at ringe(fra Malaysia) trods hans engelsk var så ringe at enhver måtte forstå at han ikke kunne have et engelsk navn.

Ideen i deres scam var at de havde betalt DKK 20.000 ekstra til transport som jeg så skulle overføre til et fragtfirma via Western Union.

Til sidst blev jeg så træt af dem - efter de havde forsøgt at ringe 10 gange samme dag, at jeg tog et billede at min bagdel og mailede det til dem med filnavnet Western Union Money Transfer Receipt. Jeg ville gerne have været en flue på væggen da de åbnede den ;-)

Siden hørte jeg aldrig fra dem.
u rock
Reply With Quote
  #15  
Gammel 05-05-2013, 21:57
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Thanks for your quick response and i will be adding the 3.9% PayPal surcharge to the total amount i will be paying you. So i will be paying directly into your PayPal account without any delay, and i hope you have a PayPal account.I can only pay via the fastest and secure way to pay online i.e (PayPal) here, as i do not have access to my bank account online,but i have it attached to my pay pal account, and this is why i insisted on using pay pal to pay.


I have a private courier agent that will come for the pick up after the payment have been made ...so no shipping included and With the issue of my details,transferring the name of ownership and signing of all paperwork will be done by the courier services company agent so you don't have to worry about that.


It will be so sweet if you can send me your PayPal email now so i can pay in right away and also include your address in your reply as i don't really have much time on here.If you don't have a paypal account, you can easily set up one...log on to www.paypal.co.uk and sign up its very easy... I would have loved to talk to you on phone but i work mainly on the sea and our phone network is down on the sea right now due to bad stormy weather, that was why i sent you a text, i even wonder how my message deliver to your phone but for now we can only communicate through the same mailing channel.await your reply asap.


Regards

Er hans seneste mail....

only way you can buy my boat is by sending cash.

Did I tell you that I work as a police officer ?? Så you can trust me.

Regards
Paulo
.

Og så mit svar på det...underlig nok har han endnu ikke svaret, gad vide om han er blevet syg...
Så you can trust me

Elsker du starter med Så
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #16  
Gammel 05-05-2013, 22:12
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a


Havde jeg sgu ikke engang lagt mærke til...
Reply With Quote
  #17  
Gammel 06-05-2013, 11:30
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Super fedt svar Peter

Nu skal man ikke skære alle over en kam.
Jeg har lige solgt en af mine biler på den måde.

Personligt var jeg da også noget skeptisk men det hele gik efter planen, pengene blev flyttet og bilen blev hentet. Men klart, man skal være varsom
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #18  
Gammel 06-05-2013, 13:23
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Den her skriger dog til himlen Lars...

Og jeg er ikke så forhippet på at sælge, det er jo ikke fordi vi er trætte af båden ( på ingen måde ), jeg vil bare gerne have en større...Så ingen grund til at løbe risikoen.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,417
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Bogdanmae
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:50.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden