Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 368
0 medlemmer og 368 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 19-05-2013, 15:51
mlarssen mlarssen er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2011
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 9
Løbet tør og kan nu ikke starte

Hej alle,

Jeg har en Mercruiser 350 MAG MPI fra 2008 med ca 150 timer på bagen. I dag løb jeg desværre tør for benzin under sejlads her. Jeg fik båden slæbt i havn og fyldt benzin på men kan ikke få gang i motoren.

Jeg har prøve at sætte tænding på 10 gange med 2 minutters mellemrum uden at tørne for at elektronikken skulle "udlufte" systemet. Dette hjælp dog ikke, faktisk kunne jeg slet ikke høre noget tegn på at motoren tilføjede benzin til systemet ved nogle af de 10 forsøg. Motoren tørne fint men intet tegn på den vil sætte igang.

Nogle som har forslag til hvorledes jeg kan få båden igang igen? Båden ligger i Lynæs havn og jeg hører til i Jyllinge så vil jo gerne have gang i skidtet hurtigst muligt så jeg kan komme hjem med båden.

Det skal siges at jeg har begrænset forstand på motorer. Jeg ved hvor benzinfiltret sidder men det er næsten også det jeg kan udpege. Hvis der er nogle som bor i nabolaget og hurtigt kan løse problemet sammen med mig vil det være super og jeg giver gerne lidt for ulejligheden.

Mvh
Mikkel
Reply With Quote
  #2  
Gammel 19-05-2013, 16:31
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Jeg halede engang båden op på havnens ophalervogn, hvor tanken var ret tom. Ihvertfald så tom, at da båden stod på bedding, var de 15-20° den hældte bagud nok, til at den elektriske brændstofpumpe ikke kunne suge diesel.

10-15 min senere kravler jeg op i min båd og opdager den stadig kørende brændstofpumpe... (Den originale fødepumpe gik i stykker, og jeg kunne se flere fordele ved en elektrisk fødepumpe.)
Den skal tændes og slukkes via en kontakt..... så kan man jo slukke den under sejlads og "få motorproblemer" som "plejer at løse sig selv efter en 8-12 timers afkøling", hvis man har en god sild ombord man gerne vil overnatte med.
Og så er det nemt, hurtigt og effektivt, når man har skiftet filtre at få udluftet brændstofsystemet. Plus dieselpest er en overstået problem, da pumpen cirkulerer en hel tankfuld gennem filtre og vandudskiller, på under en time.

Nå men: De 10-15 min uden brændstof var nok til at tage livet af pumpen..
Tjek din brændstofpumpe.. et bud på en mulig opstået fejl.

Mvh
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #3  
Gammel 20-05-2013, 17:24
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Jeg tror du er nødt til at lufte den ud manuelt.
Har selv en EFI motor og da jeg sidste år havde motoren ude, var det nødvendigt at skrue benzinslangen af ved indsprøjtningsenheden for at få luftet ud.
Vil foreslå at du finder ud af hvor benzinen kommer ind i selve indsprøjtningssystemet og få den afmonteret og så sætte pumpen til at køre, indtil der kun kommer ren benzin ud uden luft.
Det virkede i hvert fald for mig.
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #4  
Gammel 20-05-2013, 18:56
mlarssen mlarssen er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2011
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 9
Tak til Jer begge for svar.

Efter at have googlet en del samt studeret motorens manual kom jeg frem til at det måtte være en sikring til brændstofpumpen, brændstofpumpe relæet eller selve pumpen som måtte være gået i udu. Ved adskillelse af stikket til brændstofpumpe relæet fandt jeg en del korrosion som jeg fik fjernet med en lille skruetrækker. Dette fik liv i brændstofpumpen som derefter hurtigt ( 10 gange tænding uden at tørne) fik tømt systemet for luft så motoren igen ville starte :-)

Mvh
Mikkel
Reply With Quote
  #5  
Gammel 24-05-2013, 01:01
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Godt det bare var lidt ir.

__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #6  
Gammel 24-05-2013, 12:32
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Fedt Mikkel - Der er ikke ret mange ting som er bedre end en gratis gør det selv løsning.!
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,189
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, adriennevb2
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:43.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden