Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 577
0 medlemmer og 577 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 26-08-2013, 15:52
Hjulben Hjulben er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Brøndby
Indlæg: 9
Volvo Penta MD17C Dieselforbrug

Hej alle mand og kvinder :-)

Nogen der ved, hvor meget Diesel en Volvo Penta MD17C (3 cylindret, med 36 HK) bruger i timen, ved normalt brug?

Jeg har netop betalt et depositum, på en Fjord Snekke 21 med en MD17C og er nysgerrig efter, hvor meget Diesel, sådan en bruger. Bare sådan Ca. :-)

Mvh. Hjulben
Reply With Quote
  #2  
Gammel 26-08-2013, 17:03
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Hjulben Se indlæg
Hej alle mand og kvinder :-)

Nogen der ved, hvor meget Diesel en Volvo Penta MD17C (3 cylindret, med 36 HK) bruger i timen, ved normalt brug?

Jeg har netop betalt et depositum, på en Fjord Snekke 21 med en MD17C og er nysgerrig efter, hvor meget Diesel, sådan en bruger. Bare sådan Ca. :-)

Mvh. Hjulben
Normalt når bådejere spørger til brændstofforbrug, så er det på speedbåde eller cruisere med halvstore eller fordrukne benzinmotorer med brændstofforbrug imellem 15 - 150+ liter pr. time..

Hånden på hjertet, så tror jeg ikke at du bliver revet midt over af ærgrelse over det diesel MD17 motoren bruger uanset om det er march- eller topfart..

Bekymringen skal nærmere være i retning af, hvad der kan skaffes af reservedele til motoren og hvor vidt fremskredet gennemtæringsprocesserne er i motoren.

Familiens MB OM352 lastvognsmotor bruger ca. 10 liter pr. time v/ marchfart og slæber en 40 fods stålbåd igennem vandet med en vægt på ca. 9 tons.
Marchfart er 7 knob.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 26-08-2013, 18:23
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Hej,

Et kvalificeret bud vil være ca. 4l/timen hvis ellers du bare sejler med normal hastighed(5-6 knob).

I manualen til min BUKH DV10 står der 240gr./HK/t. I praksis bruger min i omegnen af 1.5l/t. Og da den du spørger ind til her er med 3-cylindre og flere HK bruger den formentligt noget mere. Men som nævnt - Så er det næppe noget du bliver ruineret af....
Reply With Quote
  #4  
Gammel 26-08-2013, 20:30
Hjulben Hjulben er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Brøndby
Indlæg: 9
Nogle reservedele kan stadig fås: http://www.bootsmotoren.de/Volvo-Penta-MD17-C.html
Det er denne båd, jeg har købt: http://www.dba.dk/fjord-motorbaad-21...id-1002737518/

Men så må jeg tro, at den bruger 1,5-4 L/timen
MHT brændstofslugere, så synes jeg det er sjovt at, sparer på brændstoffet.
Altså ikke for pengenes skyld, men for udfordringens/underholdningens skyld.
Nu er det naturligvis meget begrænset, hvor meget man kan stille op i en båd og min ineresse stammer, dels fra min Audi A2 3L og fra min tid, som lastbilchauffør :-)

Elskede når jeg kunne køre 4 km/L når de andre "kun" kunne klarer 3-3,5 km/L

Ud over det, så skal jeg formentlig sejle den hjem, fra Ringkøbing fjord, eller Grenå og så er det jo rart, at jeg kan sige Ca. 43 timer x 4 L Diesel = 172 L Diesel = Ca. 2.000,- Kr. (Ca. 280,6 sømil)
Reply With Quote
  #5  
Gammel 26-08-2013, 21:27
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Hjulben Se indlæg
Ud over det, så skal jeg formentlig sejle den hjem, fra Ringkøbing fjord, eller Grenå og så er det jo rart, at jeg kan sige Ca. 43 timer x 4 L Diesel = 172 L Diesel = Ca. 2.000,- Kr. (Ca. 280,6 sømil)
Jeg tror simpelthen ikke at båd skal være din fritidsinteresse... Det er alt for nøje regnende - tænk, hvis den brugte 5 liter pr. time, så ville du stoppe midt ude i "suppen" og håbe at vind og bølger kunne fragte dig det sidste stykke i havn...
Men en sejltur fra Ringkøbing Fjord til Brøndby i en Fjord snekke med en MD17C og 36 HK som hovedmotor kræver det mod at tage den tur uden grundig inspektion af drivlinien og båden....Jeg ville foretrække at hente båden på en trailer og lade den første prøvetur foregå under vante omgivelser med kystnær sikkerhed - og ikke med en tur igennem Vesterhavet, Jammerbugten, Skagerak, Kattegat og Øresund......
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #6  
Gammel 26-08-2013, 21:43
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg er enig med Rolf, og tænkte umiddelbart det samme da jeg læste indlægget....

En tur fra Grenå eller Ringkøbing til Brøndby er ikke en sejltur, man bør begive sig ud i, uden at vide præcis hvad man har med at gøre....

Og slet ikke i så lille en båd....
Reply With Quote
  #7  
Gammel 26-08-2013, 21:47
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Men derudover ligner det en super fin båd

Men få den nu hjem på trailer
Reply With Quote
  #8  
Gammel 27-08-2013, 06:21
Hjulben Hjulben er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Brøndby
Indlæg: 9
Gennem vesterhavet???
De første 100 km går langs kysten, nord på til Klisterkanalen, de næste 120 km går gennem Klisterkanalen. DVS at jeg har minimum 22 timer med kystnær sikkerhed, til at lære båden at kende. Og ja vesterhavet er ikke til at "lege" med, det er jeg helt med på. Vi sejler naturligvis også kun, hvis vejrforholdene er til det. Jeg arbejder lige nu på, at få den kørt til Grenå.
Men så ryger mine 22 timer med kystsikkerhed :-(

Den er så bare heller ikke lige til at køre, på en trailer. Den vejer 1800 Kg, det kræver en 2500 Kg´s trailer og et køretøj, som må trække den. Så tror jeg det er billigere, at få kranmanden til at fragte den, hele vejen :-)

Nu må vi se, hvad det ender med. Jeg kan jo opdatere her inde. Gætter på, at jeg henter den i næste uge ;-)

Rolf T ha ha ha ha, kan lide din humor...
Kan lige forestille mig en mand, som beregner at turen kræver 48,3L Diesel og tænker, så kan jeg godt klarer det på 45 Liter ha ha ha så kommer der dårligt vejr og pludseligt bruger båden mere brændstof og halvejs ude Tøf tøf GRR prut phuuue... (Stilhed) *GG*

Min beregning går alene, på et formodet budget som så kan stilles IFT en eventuel vejtransport...

Men jeres argumenter gør indtryk og jeg vil overveje og se på mulighederne for vejtransport :-)
Reply With Quote
  #9  
Gammel 27-08-2013, 07:16
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Hjulben Se indlæg
Gennem vesterhavet???
De første 100 km går langs kysten, nord på til Klisterkanalen, de næste 120 km går gennem Klisterkanalen. DVS at jeg har minimum 22 timer med kystnær sikkerhed, til at lære båden at kende. Og ja vesterhavet er ikke til at "lege" med, det er jeg helt med på. Vi sejler naturligvis også kun, hvis vejrforholdene er til det. Jeg arbejder lige nu på, at få den kørt til Grenå.
Men så ryger mine 22 timer med kystsikkerhed :-(

Den er så bare heller ikke lige til at køre, på en trailer. Den vejer 1800 Kg, det kræver en 2500 Kg´s trailer og et køretøj, som må trække den. Så tror jeg det er billigere, at få kranmanden til at fragte den, hele vejen :-)

Nu må vi se, hvad det ender med. Jeg kan jo opdatere her inde. Gætter på, at jeg henter den i næste uge ;-)

Rolf T ha ha ha ha, kan lide din humor...
Kan lige forestille mig en mand, som beregner at turen kræver 48,3L Diesel og tænker, så kan jeg godt klarer det på 45 Liter ha ha ha så kommer der dårligt vejr og pludseligt bruger båden mere brændstof og halvejs ude Tøf tøf GRR prut phuuue... (Stilhed) *GG*

Min beregning går alene, på et formodet budget som så kan stilles IFT en eventuel vejtransport...

Men jeres argumenter gør indtryk og jeg vil overveje og se på mulighederne for vejtransport :-)
Jeg kar lige været på ferie i Ringkøbing Fjord og vi sejlede fra Esbjerg og 6 timer senere var vi i Hvide Sande. Turen var en rulletur, men ikke farlig. Vinden havde været i NV i et par dage og på 5-7 ms. Vi gik ca 8 mil i timen. Min båd er 32 fod og 3,45 m bred rimelig sødygtig og vi fandt ud af hvilke muskler vi aldrig bruger når vi bevægede os rundt. Hvis du beslutter dig at sejle så gå ind på denne side og se dønningerne ved Hvidesande: http://www.hvidesandehavn.dk/vejret.asp
Det bedste du kan gøre er at sejle i en østenvind. Gå godt ud på havet til du finder dybder på 10m+ for at dønningerne bliver længere, inde under kysten er der revler og andet skidt så du vil få en meget urolig tur. Sidst og ikke mindst sejl en time før end tidevandet vender mod nord så får du 2-3 knob og det reducere tiden på Vester havet en del.Med 6 knob skal du regne med 10 timer til Lemvig. Sejl evt om natten, da er vinden mere rolig, men stadig hvis det har blæst meget fra vest de forgående dage så vent 2-3 dage indtil dønningerne har lagt sig. Hvis du vil vide mere så bare spørg. Jeg har brugt ca 1,2L/sm på turen og det svare til 6L i timen på en VP 165 HK og en 5T båd.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 27-08-2013, 12:42
Hjulben Hjulben er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Brøndby
Indlæg: 9
OK og tusind tak for super info :-)

Jeg er nået frem til, at jeg skal finde en i Ringkøbing fjord området, som kan køre båden til Kolding og så vil jeg sejle den hjem der fra. Det giver mig 300 km på vandet, i stedet for 520 km hvor af de første 100 km er i Vesterhavet ;-)

Jeg opretter en ny tråd, for at se om nogen lokale i Vestjylland, kender en som vil tjene en skilling på at transportere båden fra Stauning til Koldning :-)
Reply With Quote
Svar

Tags
diesel, forbrug, md17c, penta, volvo


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,528
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, priscillarm4
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:38.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden