Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 293
6 medlemmer og 287 gæster
AkaschaLiz, BenitoWeils, Kaffuirrizof, StevenNic, Svetlwyi, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 11-06-2016, 18:47
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Har min Yanmar 4JH-DTE mon 2 kølevandstemperatur-sensorer?

Hejsa,

Her de sidste 2 gange jeg har været ude og sejle der har der været en "skrattelyd" fra min alarm-giver i mit instrumentbord. Altså den alarm der hyler når der enten er manglende ladestrøm, for lav olietryk eller for høj kølevands temperatur. Der har på intet tidspunkt været lys i nogle af indikatoerne(pånær under opstart), så det er ikke et "langvarigt" problem. På sidste sejltur startede det ca. 30 sek. efter at motoren var startet, så jeg vidste at det ikke var temperaturen der var for høj. Og på sidste sejltur, der viste det sig efter lidt hurtig fejlsøgning, at det var ledningen til for høj kølevandstemperatur der gav problemet.

Det der så undre mig, er at der på selve føleren sidder 2 ledninger. Den ene ledning går ned på siden af motoren ml. intercooler og motorblok, så den har jeg svært ved at se hvor præcis ender. Og den anden ledning går så til instrument-panelet. Og når jeg udelukkende tilkobler sensoren der sidder ved termostathuset er der ingen fejl. Men når den ledning der går ned på siden tilkobles kommer fejlen igen. Efter at jeg trak lidt frem og tilbage i ledningen der går ned på siden af motoren, stoppede fejlen igen.

Iflg. manualen burde der ikke være andre sensorer end den ved termostathuset. Men kan man mon tænke sig, og giver det mening, at sætte en ekstra føler nede ved eks gearkassen(har ikke kigget) eller evt. ved oliekøleren?
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #2  
Gammel 11-06-2016, 20:18
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
defekt temp (alarm) føler, og det er stel som kommer nede fra, da en marine motor er topolet,,,,
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
  #3  
Gammel 12-06-2016, 10:24
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Iflg. manual, hvilket også er konstateret på motoren, så er der kun én ledning fra sensoren op til instrumentpanelet. Og denne ledning vil kortslutte til stel hvis føleren bliver aktiveret. Jeg har prøvet at afmontere ledningen og holde den direkte på motorblokken, og så hyler alarmen konstant og lampen lyser. Så der er ikke nogen seperat stel ledning fra føleren. Stel får den igennem motorblokken.

Men parallelt med den ledning der går til instrumentpanelet, sidder altså den anden ledning som går ned på siden af motoren, og som jeg kun kan se ender inde bagved intercooleren. Og så var min tanke jo om der mon er monteret 2 følere parallelt. Og hvor den anden evt. går til oliekøler el. lign.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #4  
Gammel 14-06-2016, 16:51
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
manual der er el diagram i hvor farver og føler er nævnt

http://boatinfo.no/lib/yanmar/manuals/4jhe.html#/48
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,424
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, BenitoWeils
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:02.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden