Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 534
3 medlemmer og 531 gæster
FrankRon, generic, georgiafi16
Fleste brugere online var 755, I dag at 02:13.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 12-11-2009, 15:53
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
Så kom prinsessen på land

Efter en laaaang ventetid på de reservedele jeg skulle bruge gik en bekendt og jeg igang med projekt: båd op af vand og gøre vinterklar....

Vi mødtes i havnen kl 09 hvor den første udfordring ventede. Styringen havde sat sig fuldstændigt og det var det første projekt, for overhovedet at komme fra min plads til slæbestedet.... Styringen havde så sat sig, fordi jeg er uvidende klovn (nu mindre uvidende), der ikke havde givet lidt fedt i nibblerne i løbet af sæsonen.. fyyyh, jeg fik skæld ud... Vi gik igang med at skille det af, men den lokale sejlerbiks havde desværre ikke en fedtsprøjte... Så styresystemet blev afmonteret, motoren startet op og så styrede mekanikeren motoren meget manuelt og jeg var på gassen :-D

Næste udfording blev at komme op - kæresten var ikke ankommet endnu med bilen, så vi prøvede lykken med mekanikerens Berlingo... That was a no go.. der holdt heldigvis en flink lastbilchauffør på havnen så lastbil--> tov til Berlingo--> båd på Berlingo og så kom vi op !!!

Så skiftede vi gearkasseolie (der var en smule metalspåner i, ikke godt og igen fik jeg skæld ud), skiftede impelleren (der var i fin nok stand, men nu er det gjort), fik smurt alt imens vi var igang og skiftede tændrør.. jeg har billeder af seancen, men de ligger på kameraet i bilen. Kommer på hurtigst muligt.. Så næste år gør jeg det selv. Fik også gode tips og råd og så meget jeg sejler, bør jeg skifte gearkasse olie i løbet af sæsonen.. og selvfølgelig give fedt, hvor der skal gives fedt!!!!

Jeg var spændt på hvor meget der var groet fast i bunden af båden, men blev GLAD. Der var stort set intet. Det meste kunne tages med en haveslange og en blød børste... Hurra for jeg bundmalede i juli....

Alt blev vasket af indeni (med sæbespåner per anbefaling) og hele båden generelt vasket ned.. så var det derud af til Lolland, hvor hun nu står trygt og godt i en opvarmet fabrikshal..(må lige nævne jeg selv bakkede traileren ind med 20 cm frirum på hver side - meget stolt bror og kæreste ...

Næste år vil jeg prøve at gøre det lidt tidligere, så jeg ikke skal stå udenfor i 4 timer i regnvejr og hygge mig... MEN, alt i alt en super dag og virkelig fedt at lære en masse, såan at jeg kan selv næste gang!!!!

Jeg har vedhæftet et par billeder fra fabrikshallen hvor hun står... (tog jeg på mobilen)..

Så det blev en lidt længere historie :-)

NU glæder jeg mig bare til foråret.....

/Sarah Louise
Attached Images
File Type: jpg november 09 043.JPG (729.7 KB, 9 views)
File Type: jpg november 09 044.JPG (628.5 KB, 7 views)
Reply With Quote
  #2  
Gammel 12-11-2009, 17:47
Manorwar
Gæst
 
Indlæg: n/a
Fint stykke arbejte men som din forsikringsman skal jeg lige henvise til at du skal har 2 låse på din trailerbåd..ellers har du ingen dækning med tyveri fra vinterlager
Reply With Quote
  #3  
Gammel 12-11-2009, 17:56
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Godt gået
At skifte gearolie i løbet af sæson er i mine øjne overkill - men better safe than sorry.

Ps - husk at trimme motoren så langt ned som muligt når den hygger i sit hi Der er ingen grund til at stresse agterspejl eller andre dele.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #4  
Gammel 12-11-2009, 18:31
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Der er da luksus, med et opvarmet vinterhi :-)

Jeg ved godt det er en Honda motor du har, men Quiksilver - high performance , er en helt uovertruffen gearolie, her er der ikke noget med at olien ser træt ud, efter sæsongen.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 12-11-2009, 19:28
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
det har jo været en lærerig dag. En opvarmet hal er da bare dejlig og det giver også mulighed for at gå og nusse lidt ved båden i vinterens løb.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #6  
Gammel 12-11-2009, 21:40
Campion 165(seb)'s Avatar
Campion 165(seb) Campion 165(seb) er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
Billeder: 14
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Godt gået
At skifte gearolie i løbet af sæson er i mine øjne overkill - men better safe than sorry.

Ps - husk at trimme motoren så langt ned som muligt når den hygger i sit hi Der er ingen grund til at stresse agterspejl eller andre dele.
Er jeg den eneste der studser over at styretøjet hat 'sat' sig i løbet af sæson'en??
Jeg har kun oplevet det én gang og det var på en båd der ikke var brugt i 3 år, men aldrig efter endt sæson??

Er det fordi den ligger i havn (maritimt område) frem for hvis det er en trailerbåd der kommer 'væk' fra vandet?
__________________
/ Seb

Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha

Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
Reply With Quote
  #7  
Gammel 13-11-2009, 06:16
Searider Searider er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: Fredericia
Indlæg: 91
Det må jeg sige, du må være den første kvindelige båd ejer jeg nogensinde har stødt på. Godt gået, gid interessen måtte smitte nogle flere :-)
Reply With Quote
  #8  
Gammel 13-11-2009, 06:31
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Campion 165(seb) Se indlæg
Er jeg den eneste der studser over at styretøjet hat 'sat' sig i løbet af sæson'en??
Jeg har kun oplevet det én gang og det var på en båd der ikke var brugt i 3 år, men aldrig efter endt sæson??

Er det fordi den ligger i havn (maritimt område) frem for hvis det er en trailerbåd der kommer 'væk' fra vandet?
Jeg spekulerer også over hvorfor det har sat sig fast så hurtigt. Nu er min godtnok med Z drev, så styretøjet sidder gemt lidt mere af vejen, men i de 13 år jeg har haft den, kan jeg ikke mindes at jeg har smurt det, der er heller ingen smørenipler. Det har fået noget fedt fra fabrikken af, som stadig fungerer. Og rattet har altid kørt let. Det er en alm teleflex.

Det må bl.a. være fordi styretøjet sidder i det fri, at det går fast så hurtigt.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #9  
Gammel 13-11-2009, 07:07
Mark B Mark B er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Sønderjylland
Indlæg: 230
Citér:
Originally Posted by Searider Se indlæg
Det må jeg sige, du må være den første kvindelige båd ejer jeg nogensinde har stødt på. Godt gået, gid interessen måtte smitte nogle flere ............


........ kvinder
Reply With Quote
  #10  
Gammel 13-11-2009, 07:51
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
Ja, mekanikeren undrede sig også over det med styringen da vi talte om det til at starte med.. men da han kiggede på det var der intet fedt tilbage. Han har speciale i påhængsmotorer og mente absolut ikke det var unormalt. Sådan som det sidder monteret på min båd, får det en masse saltvand ind og så skal der fyldes på med lidt fedt en gang imellem... Der sidder nogle stænger og kører frem og tilbage og de får så vand ind (tandstangsstyring??!!)...

Mht. gearkasse olie fornemmer jeg der er lidt religion (generelt med mange ting). I mekanikerens optik er det, det allervigtigste at skifte regelmæssigt.. Mit udgangspunkt er at behandle båd og motor bedst muligt, så levetiden forlænges og at det altid virker upåklageligt når solen skinner og jeg vil afsted!!!!....

Manorwar: jeg har sådan en trailer lås på, der er en kasse med hængelås der går ud over selve krogen/trækdelen på traileren. Hvilken lås skal jeg montere som nummer 2 lås???
Reply With Quote
  #11  
Gammel 13-11-2009, 08:21
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Citér:
Originally Posted by Sarah Louise Se indlæg
Der sidder nogle stænger og kører frem og tilbage og de får så vand ind (tandstangsstyring??!!)...
Godt gået med din første optagning og trailerkørsel
den ekstra trailerlås kan være på hjulet.


Med hensyn til om det er tandstang eller ej, så er det i den anden ende af kablet det ses.
Hvis din mekaniker mener at dit styretøj er noget der skal have ekstra opmærksomhed pga. at det sidder meget udsat ville jeg overveje en hydraulisk styring.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #12  
Gammel 13-11-2009, 08:29
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Strøyer Se indlæg
Godt gået med din første optagning og trailerkørsel
den ekstra trailerlås kan være på hjulet.


Med hensyn til om det er tandstang eller ej, så er det i den anden ende af kablet det ses.
Hvis din mekaniker mener at dit styretøj er noget der skal have ekstra opmærksomhed pga. at det sidder meget udsat ville jeg overveje en hydraulisk styring.
En hurtig google søgning og jeg har ikke kunnet finde en sådan lås - nogen der ved hvor den kan købes?

Jeg må lige tage et billede af styretøjet, næste gang jeg skal besøge min båd ... Hvis det reelt kun handler om at give fedt et par gange i løbet af sæsonen, så vil jeg starte næste sæson på nuværende styretøj og se hvordan det udvikler sig....
Reply With Quote
  #13  
Gammel 13-11-2009, 08:33
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
hov, søgte på hjullås og så kom dette op.. http://dbu.e-supplies.dk/default.asp...info&key=81640

Manorwar: vil det være en løsning som nr. 2 lås???
Reply With Quote
  #14  
Gammel 13-11-2009, 08:35
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
En anden lås som jeg synes er god er denne her: http://www.dintrailer.dk/shop/brende...fety-312p.html

Den kan iøvrigt fastlåse traileren til bilen, når bilen holder parkeret et sted med trailer (eller sågar mens man kører)

Jeg mener den er bedre end den "kasse" lås du omtaler.
Reply With Quote
  #15  
Gammel 13-11-2009, 08:43
Manorwar
Gæst
 
Indlæg: n/a
hjullås

http://www.thansen.dk/product.asp?c=...pn=-2024651981
Reply With Quote
  #16  
Gammel 13-11-2009, 08:46
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
En tidligere tråd om emnet.

18-02-2009, 06:40
Manorwar
Kaptajn af eget skib

................... kræver en hjul og en koplingslås ellers er der ingen dækning med tyverie af trailerbåd.
kunde skal beviser at han har haft begge dele, so husk at opbevare kvitering og tage nogen billeder med settet
jeg anbefaler den appace fra t hansen .begge fås for ca. 600kr og er nemt at montere
http://www.thansen.dk/search.asp?inp...3160060471&n=0
låsene skal have CE mærkat .


__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #17  
Gammel 13-11-2009, 08:52
Sarah Louise's Avatar
Sarah Louise Sarah Louise er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: København
Indlæg: 152
Billeder: 5
Tak! Jeg køber fluks sådan en... Båden står på aflåst område, i aflåst hal så jeg satser på hun også er der til foråret
Reply With Quote
  #18  
Gammel 13-11-2009, 09:08
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg skal vist også forbi T.Hansen og have en hjullås til Dollarprinsessen. Der er "kasselås" på trækkrogen, men en hjullås er god som ekstra gardering.

Måske jeg skulle købe hjullås til to hjul....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #19  
Gammel 13-11-2009, 15:02
Manorwar
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg

Måske jeg skulle købe hjullås til to hjul....
ja og husk min.4stk. til din sandaffeeeeee og send nøglene til mig
MEN
hvem er blind nok at stjåle din prinssesse-- den gammel yogurtbeger

Reply With Quote
  #20  
Gammel 13-11-2009, 15:13
Campion 165(seb)'s Avatar
Campion 165(seb) Campion 165(seb) er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
Billeder: 14
Jeg postede dette i en anden tråd:

..."Bare sørg for at opbevare båden et sted hvor der ikke er 'nogen' der ved hvor den står.
Jeg har/havde min stående i en lade - privat hos en bondemand - der holder øje med den.
Lås den evt. på hjulene, (så kan de ikke køre afsted med den for at arbejde i fred), eller endnu bedre, skru hjulene af..!?"

Mht. din tandstang-styring.
Efter min mening er det nok at fylde den op med fedt. Jeg har aldrig hørt der kan trænge vand ind i styretøjet - det skulle fedtet gerne forhindre, og ydermere er det vel også kun hvis det (styretøjet) er helt nedsænket under vand det kan trænge ind??

Anyways, nu er du bekendt med 'problemet' og kan tage dine forholdsregler mod dette nu, og slutteligt vil jeg mene at hydraulisk styring til en - var det 90 hk? - er liiige i overkanten efter min smag.
Det kan en ny teleflexstyring klare mindst lige så godt.
__________________
/ Seb

Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha

Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 115,035
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, generic
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:39.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden