Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 355
11 medlemmer og 344 gæster
Anthonylot, CurtisSwerhal, DannySoign, Darmokavecigo, Dorianked, DudleyRuttona, JamesGuaSp, JarockUnrelry, Marcusket, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 20-04-2015, 12:12
MKJ MKJ er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Kolding
Indlæg: 48
Bundmaling på ubehandlet båd

Hej gutter og gut-inder.
Jeg skal til at give min Global Sabre en bund-behandling, da den skal ligge fast i vandet i år.
Men SKAL den have epoxy-primer inden den bundmales?

Og i så fald, hvor mange lag skal den have? Synes jeg har læst andre steder, at de folk som primer giver den et sted mellem 2 og 7 (!!!) lag?

Håber i kan hjælpe :-)

Mvh.
Morten
Reply With Quote
  #2  
Gammel 20-04-2015, 14:58
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by MKJ Se indlæg
Hej gutter og gut-inder.
Jeg skal til at give min Global Sabre en bund-behandling, da den skal ligge fast i vandet i år.
Men SKAL den have epoxy-primer inden den bundmales?

Og i så fald, hvor mange lag skal den have? Synes jeg har læst andre steder, at de folk som primer giver den et sted mellem 2 og 7 (!!!) lag?

Håber i kan hjælpe :-)

Mvh.
Morten

Ja den skal have primer. Antal lag er meget forskellig fra produkt til produkt.

Jeg vil anbefale Jotun Antipest primer. Der skal "kun" påføres 4 lag og den koster næsten det halve i forhold til Hempel og International. Bundmalingen skal der efterflg. påføres 2 lag af.

Jeg vil anbefale Jotun Nonstop VK som jeg har brugt igennem 4-5 år og når jeg tager den op ved sæsonafslutning er der ikke en eneste rue på bunden. Kun lidt slam og alger som nemt kan afvaskes! Derudover er den ofte på tilbud (enten i Bauhaus, T. Hansen eller hvis du Googler).

Der er lige kommet en forbedret udgave af den (Jotun NonStop Supreme) som skulle holde i 2 sæsoner, men denne er helt ny og er derfor ik til at finde så mange steder og slet ikke til en god pris.

Har tidligere brugt forskellige topprodukter (bundmaling) fra Hempel og International som alle gav væsentlig ringere resultat og væsentlig højere pris!
Reply With Quote
  #3  
Gammel 21-04-2015, 11:21
MKJ MKJ er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Kolding
Indlæg: 48
Hej.
Tak for dit svar :-)
Fino - så vil jeg nok indkøbe dette.

Et par yderligere spørgsmål:
1) Gelcoaten skal vel slibes inden 1. påføring. Hvad korn skal jeg anvende?

2) Skal epoxyen slibes mellem hvert lag?

3) Hvor meget mon jeg skal købe? Gider ikke have for meget stående, da det er det eneste projekt jeg har i pipeline. Min båd er 15 fod, men relativ smal og kort vandlinje.

4) Jeg har via mit arbejde adgang til en universal epoxy primer som egentligt oftest bruges på betongulve. Kan den mon bruges?

På forhånd mange tak
Reply With Quote
  #4  
Gammel 21-04-2015, 11:36
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by MKJ Se indlæg
Hej.
Tak for dit svar :-)
Fino - så vil jeg nok indkøbe dette.

Et par yderligere spørgsmål:
1) Gelcoaten skal vel slibes inden 1. påføring. Hvad korn skal jeg anvende?

2) Skal epoxyen slibes mellem hvert lag?

3) Hvor meget mon jeg skal købe? Gider ikke have for meget stående, da det er det eneste projekt jeg har i pipeline. Min båd er 15 fod, men relativ smal og kort vandlinje.

4) Jeg har via mit arbejde adgang til en universal epoxy primer som egentligt oftest bruges på betongulve. Kan den mon bruges?

På forhånd mange tak

Tror bestemt ikke at du kan bruge en primer til gulve. Det til både er jo lavet for at tætne og for at beskytte imod osmose!

Du kan læse mere om primeren (og hvordan man gør) her: http://www.jotun.com/Datasheets/Down...t__Dan__DK.pdf
Reply With Quote
  #5  
Gammel 21-04-2015, 12:03
MKJ MKJ er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Kolding
Indlæg: 48
Okay... Tak.
Primeren jeg kunne få fat i bruges jo egentligt netop til at tætne og beskytte bl.a. betongulve. Men nej, gider ikke at stå med noget der "måske" virker, så køber bare det du har anbefalet .

Tak for info og hjælp.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,280
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, DannySoign
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:33.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden