Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 492
3 medlemmer og 489 gæster
Anthonylot, miteenhah, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 02-04-2015, 13:46
CPH1420 CPH1420 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Christianshavn
Indlæg: 34
Bundmale pletvis direkte på gelcoat?

I forbindelse med levering af min Yamarin i 2013 betalte jeg forhandleren for at bundmale (tidl. trailerbåd, aldrig malet) og jeg gjorde det samme i forbindelse med søsætning sidste forår.

I år vil jeg selv male, men jeg undrer mig over, at malingen er skallet af i store flager. Ser ud til vi er helt inde ved gelcoaten. Lige før jeg tror, at man i 2013 har sprunget primer over, men det kan jeg næste ikke forstillet mig kan være tilfældet hos en stor, autoriseret forhandler.

Er det helt normalt, at en båd efter 2 sæsoner ser sådan ud i bunden? Kan jeg i år slippe afsted med at slibe let og bundmale inkl de "hvide" pletter? Båden er i år vinteropbevaret et sted med dårlige arbejdsforhold så vil helst udskyde et større slibe/male projekt til næste år.
Attached Images
File Type: jpg image.jpg (298.7 KB, 15 views)
Reply With Quote
  #2  
Gammel 02-04-2015, 19:36
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Nej jeg vil ikke mene at det der er normalt. Bundmaling skal ikke falde af i store flager hvis det ellers er udført korrekt. Hvordan ser det ud andre steder. Hvis du nu prøver med en træpind, kan du så skrabe bundmaling af andre steder end der hvor billedet er taget. Hvis det er tilfældet er det nok hele behandlingen der er udført med tvivlsom succes. Hvis du har betalt ekstra, hvilket du formentligt har, så ville jeg kontakte forhandleren igen og påpege at den behandling du har betalt for ikke er udført korrekt. Og så få forhandleren til at udbedre det.

Normalt vil man vælge forskellige farver på både primer og bundmaling. Derved kan man se hvilken af behandlingerne der ikke er lavet korrekt. Hvis det er gelgoat man kan se som den lyse farve, så bør du kunne se at den har været slebet mat inden behandling med primeren. Hvis det er glat/blank så kunne det tyde på at primeren bare er blevet påført uden slibning. Og måske uden nødvendig rengøring. Og så holder det altså ikke.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #3  
Gammel 02-04-2015, 22:05
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Da vi købte vores nuværende båd, var den også bundmalet fra forhandlerens side.
Da den blev taget op efter første sæson, skallede bundmalingen af et par steder under rengøringen. Det viste sig at der slet ikke var primer på bunden, men blot bundmaling, hvilket jo ikke er så heldigt. Desværre ligger forhandleren i Tyskland så han var ikke til at hugge eller stikke i. Så jeg måtte gennem hele processen med afrensning af bundmaling, fire lag primer og ny bundmaling. Prøv lige at spørge om jeg var lidt mellemfornøjet!
Jeg vil helt klart konfrontere forhandleren med problemet, det ligner i mistænkelig grad det jeg har oplevet.
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #4  
Gammel 03-04-2015, 07:22
CPH1420 CPH1420 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Christianshavn
Indlæg: 34
Mange tak for svar. Jeg har regning på maling af bunden inden levering. Mener 3 lag. Tak for tip om at mærke, om gelcoaten er glat eller ru som tegn på, at den har været slebet. Forhandleren er trods alt ikke i udlandet men stadig ikke helt nemt at lave reklamation når han er på Fyn og båden står i Kbh.

Uanset hvad kan jeg så slippe afsted med "bare" at male den over i år? Som sagt står båden et sted, hvor arbejdsforholdene ikke er særligt gode og jeg vil hellere vente til næste år hvis jeg skal igang med at slibe helt ned, primer osv.

God påske!
Reply With Quote
  #5  
Gammel 03-04-2015, 10:31
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Det er ikke let at svare på når vi stadig ikke ved om båden er med eller uden
primer ?
osmose er ikke at søge med
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #6  
Gammel 04-04-2015, 08:15
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Jeg ville slet ikke tøve med at sende båden tilbage i hovedet på forhandleren, med besked om at det hele skal laves om, denne gang med foto dokumentation på korrekt udført arbejde.

Hvis du begynder at udbedre "skaden" selv, så vil forhandleren med stor sandsynlighed afvise din klage.

Jeg har en god fornemmelse af hvilken forhandler der er tale om, og hvis det er tilfældet er jeg desværre ikke overrasket over, at der er sjusket med arbejdet ...😞
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #7  
Gammel 04-04-2015, 09:50
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Hvad farve har de skaller der falder af, på bagsiden?
Blå= så har båden ikke fået primer eller bundmalinger slipper primeren.
Hvide eller grå= så slipper primeren bådens gelcoat.
Det er en ommer..
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #8  
Gammel 04-04-2015, 10:45
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Bumme-lum, det ser ikke godt ud og ligner mistænkeligt, at malerarbejdet ikke er udført fagmæssigt korrekt.

Så store flager må slet ikke "skalle af" på en båd uanset, om det er en trailerbåd eller ej.

Min egen båd er en kombination af trailerbåd og fastliggende igennem en hel sæson i havnen. Båden blev sidst bundmalet i 2004 ( Jeps, 11 år siden ), og ser stadig frisk ud. "Sporene" i v-skroget er naturlige nok efter de mange op- og nedtagninger på trailer, men store flager skaller ikke af.

Båden har siden sin fødsel i 1992 været bundmalet og naturligvis forbehandlet med primer.

Jeg mener afgjort, at det arbejde du har fået udført af forhandleren mht. bundmaling er mangelfuldt.

Fremgangsmåde;
- Undlad at udbedre noget som helst på bunden før du har kontaktet forhandleren.

- Hvis ikke forhandleren vil erkende sit ansvar for skaderne, så må du en tur igennem det danske retssystem med syn&skøn af det udførte arbejde.
Fra sagen anlægges og til domsafsigelse, må du IKKE bruge båden. Som ofte tager sådanne sager omkring 1 - 2 år før der falder en afgørelse.
Attached Images
File Type: jpg IMG_0114.JPG (1.65 MB, 7 views)
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #9  
Gammel 04-04-2015, 12:30
Terkel Terkel er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Holbæk
Indlæg: 38
Billeder: 11
Tilbage med den med det samme!!!!!
Eller find et kompromis med en der kan lave det her i KBH, og sende regningen til Fyn...
Reply With Quote
  #10  
Gammel 04-04-2015, 15:16
CPH1420 CPH1420 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Christianshavn
Indlæg: 34
Tak for hjælpsomme svar.

Flager er tynde og blå på begge sider.

Jeg betalte forår 2013 den fynske forhandler (synes indtil videre det et dårlig stil at nævne navn) 7000,- for "1 x bundbehandling" og som dum nybegynder bad jeg ikke om udspecificering. Jeg har sendt ham billeder og lille videoklip (som jeg desværre ikke kan uploade her) hvor jeg kan pille små flager af med fingrene og blotte den glatte gelcoat. Kun 5-6 afgrænsede områder men alligevel...

Her er hans umiddelbare reaktion:

"Hej Xxxxxx

Vi har anvendt Internationats Cruiser bundmaling.

Jeg vil anbefale dig at give primer på de steder hvor maling er skallet af inden du påfører Cruiser.

Filmen kan jeg desværre ikke åbne,

Med venlig hilsen / Best regards/ God Påske
Xxxx"

Jeg har nu bedt ham oplyse hvad omtalte "bundbehandling" egentlig bestod af.
Reply With Quote
  #11  
Gammel 04-04-2015, 17:19
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Som jeg læser det, har forhandleren ikke anvendt primer før bundmaling - forhandleren skriver jo imellem linjerne, at du skal anvende primer de steder, hvor bundmalingen er skallet af måske fordi han ikke har benyttet det.

Samtidig har forhandleren nu givet dig lov til at udbedre de mangler dog skal du selv betale for materialer og tid...

Jeg mener der er tale om en klar garantisag, så den ligger helt klart til højrebenet set fra mit synspunkt.

Du kan vælge at køre sagen ved de danske domstole som en småsag under 50.000,- kr., hvis ikke forhandleren vil gøre arbejdet om igen med at bundbehandle din båd korrekt. Omkostninger for at fragte båden til forhandleren påhviler altid køber, såfremt der er tale om en garantisag.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #12  
Gammel 04-04-2015, 22:12
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by CPH1420 Se indlæg
Jeg betalte forår 2013 den fynske forhandler (synes indtil videre det et dårlig stil at nævne navn) 7000,- for "1 x bundbehandling" og som dum nybegynder bad jeg ikke om udspecificering.
Hvor stor er din båd? Iflg dette link koster det 500kr/kvm - hvilket dækker nedslibning, 3xprimer og 2x bundmaling. For den pris du har betalt dækker det en båd på eks. 5,6*2,5 meter...

http://www.marselisborgmarine.dk/side/badservice
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #13  
Gammel 05-05-2015, 06:54
CPH1420 CPH1420 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Christianshavn
Indlæg: 34
Mange tak for hjælpsomme svar. Her er forhandlerens svar:

"Vi har altid primet inden bundbehandlingen. Det ser ud til at primer har sluppet nogle steder, jeg vil anbefale dig at slibe og prime hvor det har sluppet. Du behøver ikke at være nervøs, båden er bygget til at ligge i vandet om den er bundbehandlet eller ej."

Efter jeg har brugt 3 dage og ca 2500,- på materialer kunne jeg ved slibningen konstatere, at bunden har været primet. Der er bare rigtig mange steder, hvor primer "har sluppet" (læs: bundmaling påført direkte på gelcoat). Jeg har i samråd med Watski slebet, givet 3 lag International Primocon og 2 lag International Cruiser mens jeg tænkte over, hvad jeg i sin tid fik for de 7000 kr, jeg oprindeligt betalte for bundbehandling. Jeg valgte i sin tid at købe båd hos en større forhandler i den tro, at jeg derved ville undgå den slags situationer. Jeg er blevet klogere. Eftersom jeg bor i Kbh og hverken har bil eller trailer, har en evt. reklamationssag ikke været en option. Iøvrigt vil jeg også hellere sejle end skændes med forhandler. God sommer og endnu engang tak
Reply With Quote
  #14  
Gammel 05-05-2015, 08:08
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Forhandleren KAN have ret, men alligevel må for- og grundbehandlingen anses for at være kritisabelt udført, når man tager det i betragtning, at forhandleren må være professionel inden for sit fag.

Det sker også inden for andre fagområder, at professionelle begår fejl. Bilverden er fx en af dem både med bilernes samlekvalitet, værkstedernes reparations- og servicekvalitet mv.

Fornuftigt at du lader sagen ligge selvom det er surt tjente penge du må betale med for andres fejlagtige arbejde...

God sejlsæson.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,485
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, javiernz11
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 10:48.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden