Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 307
5 medlemmer og 302 gæster
bkFluog, GonzalesLog, Killianves, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 02-08-2016, 13:43
Dr. Jones Dr. Jones er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2016
Bopæl: Sondrup
Indlæg: 2
Question Selvoppustelig svømmevest?

Hejsa,

Efter et par solrige dage på vandet denne sommer er jeg begyndt at overveje at skifte min 50N svømmevest ud med en selvoppustelig redningsvest. Det vil klart højne komforten, især på varme dage.

Dog har jeg en stor bekymring, når det drejer sig om redningsveste, især de selvoppustelige. Bekymringen handler om min bevægelsesfrihed og svømmeevne, hvis jeg skulle få brug for at springe i baljen efter mine børn (på 6 og 2 år), der ganske ofte er med i jollen.

Jeg er en habil svømmer og sejler næsten kun i bekyttet farvand (Horsens Fjord). Så jeg bekymrer mig egentlig mest for mine børn og vil gerne være i stand til at hjælpe dem, hvis uheldet skulle være ude. Det vil jeg næsten ikke være med sådan en oppustet badering om halsen.

Er der nogen, der har hørt om selvoppustelige veste i klasse 50N, eller veste, der på anden måde er konstrueret, så de tilgodeser svømmeevne?

På forhånd tak.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 04-08-2016, 01:31
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Da stort set alle redningsveste er baseret på princippet om at skulle vende dig korrekt i vandet ved bevistløshed og holde dit hoved over vandet, bliver det svært at finde nogle som er gode at svømme i. De fleste, hvis ikke alle, egner sig nok kun til at svømme rygsvømning i.

50N vil ingen effekt have som redningsvest. Hvis du ryger i vandet som bevidstløs er minimum 150N og allerhelst mere hvis du vil være så sikker som muligt, på at blive vendt rundt.

Som udgangspunkt er rådet, at man skal sikre sig selv før man kan hjælpe andre, og derfor bør du købe en god redningsvest til dig selv og 2 gode faste redningsveste til dine børn med skridtrem, refleks og fløjte.

Sikkerheden frem for alt, derfor har "svømbarheden" IMHO meget lav prioritet.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #3  
Gammel 04-08-2016, 09:29
Dr. Jones Dr. Jones er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2016
Bopæl: Sondrup
Indlæg: 2
Tak for svaret. Jeg er helt med på forskellen mellem en redningsvest og en svømmevest. Det er klart, at skulle man være bevidstløs, så har svømmevesten ingen funktion. Jeg er også helt enig i dit synspunkt ud fra et 'politisk korrekt' perspektiv. Jeg ville ikke tøve et øjeblik med at tage en 275N på, hvis jeg skulle sejle ud alene.

Men sikkerhed kan være mange ting, dels også en vurdering af risici. Når jeg er ude i fjorden med mine børn, mener jeg, at der er væsentlig større risiko for, at jeg får brug for at hjælpe dem ud af en potentielt farlig eller ubehagelig situation, end at der er risiko for, at jeg selv mister bevidstheden.

Skulle et af mine børn f.eks. falde i vandet, vil jeg gerne kunne følge efter og hjælpe hende op i båden igen. Det ser jeg som en næsten umulig opgave med en oppustet redningsvest om halsen.

Ergo min forespørgsel :-).
Reply With Quote
  #4  
Gammel 04-08-2016, 17:44
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Jeg er helt enig i at sansynligheden for, at dine børn har mere brug for hjælp end at du bliver slået bevistløs, er størst.
Men personligt ville jeg stadig vælge god oppustelig vest med god komfort, og hvis børnene kræver ekstra hjælp som betyder du skal svømme, så må du jo droppe ud af vesten.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
Svar

Tags
oppustelig, redningsvest, selvoppustelig, svømmevest, vest

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,334
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Killianves
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 16:56.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden