Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 448
2 medlemmer og 446 gæster
StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 29-10-2013, 13:26
Bekker's Avatar
Bekker Bekker er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Måløv
Indlæg: 77
Billeder: 6
Tab af motorkraft

Inden optagning, så skulle maskineriet lige blæses lidt igennem og da jeg netop var oppe og plane så blev motorkraften markant reduceret eller sådan føltes det. Efter båden havde tabt fart så kom motorkraften igen og båden kom igen op at plane, men kun kortvarigt indtil motorkraften forsvandt igen.

Da jeg kom i havn, så bemærkede jeg at motoren hakkede lidt ved ca 1500 omdr. som om den ikke fik benzin nok eller tændingen svigtede, men det var kun ved varm motor den havde det symptom, ved andre omdrejninger lød motoren sund nok.
Jeg har nu checket tændrør og hætter (det så fint ud) og skiftet benzinfilteret, men problemet var der stadig!

Efter båden kom op, så havde propellen temmelig meget begroning på (ruer på bladene), så det har højest sandsynligt haft en indflydelse på den svingende fart(?), men de ujævne omdrejninger ved 1500 omdr. er stadig underligt! Motoren var også lidt vanskelig at starte igen (ved varm tilstand).

Kan det skyldes vand i benzinen eller utæt toppakning? Det bruges ikke noget kølervæske og der er ingen bobler i kølesystemet når motoren kører.

Har I et bud på hvad det kan skyldes?
__________________
Mvh Michael

Four Winns 268 '04
VP 5,7 OSXi 320HK V8
XDP Composite Drev
Reply With Quote
  #2  
Gammel 29-10-2013, 14:10
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Skidt i filteret....

Hov du har skiftet filteret, så er det nok ikke det ;-)
Reply With Quote
  #3  
Gammel 29-10-2013, 15:25
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Vand i brændstoffet er et godt bud.
Har du ikke et vandudskiller monteret ?
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #4  
Gammel 29-10-2013, 18:18
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Benzinpumpe der svigter, når der skal meget "suppe" igennem - et meget kendt problem på VP indsp. motorer af nyere årgang på GM blokken........

Lignende problem kendes også på Merc. indsp. motorer, og her sprøjtes der benzinpumper ud i rå mængder !
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 30-10-2013, 21:09
Bekker's Avatar
Bekker Bekker er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Måløv
Indlæg: 77
Billeder: 6
Goffy: Nej, jeg har kun benzinfilteret hvor VP godt nok påstår at der også er integreret vandudskiller i (!!!), men det har nok en meget begrænset funktionalitet hvis det overhovedet fungerer.
Jeg vil gerne montere en vandudskiller, men så vidt jeg har forstået så er det ikke bare lige når der allerede sidder andet filter, men jeg ved ikke om der er noget om det.

Rolf: Jeg mistænker også pumpen selvom jeg ikke har undersøgt den nærmere og ved heller ikke om der er nogen metode til at checke den! Hvis det er den, så vil det være temmelig ufedt at den står af ude i søen, så hvis der er en måde at checke den på, så er jeg med på en lytter

Er det noget du har på lager?
__________________
Mvh Michael

Four Winns 268 '04
VP 5,7 OSXi 320HK V8
XDP Composite Drev

Sidst redigeret af Bekker; 30-10-2013 kl. 21:16.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 30-10-2013, 23:13
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
[QUOTE=Bekker;44339]Goffy: Nej, jeg har kun benzinfilteret hvor VP godt nok påstår at der også er integreret vandudskiller i (!!!), men det har nok en meget begrænset funktionalitet hvis det overhovedet fungerer.
Jeg vil gerne montere en vandudskiller, men så vidt jeg har forstået så er det ikke bare lige når der allerede sidder andet filter, men jeg ved ikke om der er noget om det.

Jeg har haft problemer med vand i tanken og undrede mig over at det lille filter og vandudskiller som VP er udstyret med ikke viste tegn på vand, men efter at have monteret Racor filter/vandudskiller mellem det eksisterende og tanken fanger jeg et par dl. vand hvert år.
jeg opdagede vandet ved at motoren gik ujævnt når jeg gav lidt gas og båden løftede stævnen ? ? fandt så ud af at sugerøret i tanken sidder i bagenden og der havnede vandet jo når stævnen løftede sig.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #7  
Gammel 31-10-2013, 07:21
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Bekker Se indlæg
Rolf: Jeg mistænker også pumpen selvom jeg ikke har undersøgt den nærmere og ved heller ikke om der er nogen metode til at checke den! Hvis det er den, så vil det være temmelig ufedt at den står af ude i søen, så hvis der er en måde at checke den på, så er jeg med på en lytter

Er det noget du har på lager?
Ja, de elsktriske benzinpumper skaber tit problemer for bådejerne.

Jeg har ikke noget måleudstyr til at kontrollere benzinpumpen - desværre.

Som jeg husker det, er din motor udstyret med en lavtrykspumpe, og den bør jeg have liggende på lager. Jeg tror faktisk at din motor bruger den samme benzinpumpe som jeg har på min OMC´er, så du er velkommen til at låne en ny benzinpumpe og prøve den inden du handler ind. Jeg har altid en ekstra benzinpumpe liggende i båden, netop fordi havari ude i suppen med en defekt benzinpumpe er utrendy...

I dit tilfælde ville jeg altid have et ekstra benzinfilter og benzinpumpe med i båden.

Flere af de havarier som jeg har set med defekte elektriske benzinpumper KAN muligvis relateres til for høj ladespænding under drift eller f.eks., hvis batteriet er fladt og skal lynoplades. Flere af de elektriske benzinpumper jeg har set nærmere på bærer præg af, at være brændt af inden i........
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #8  
Gammel 31-10-2013, 17:13
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Citér:
Originally Posted by Rolf T Se indlæg
Ja, de elsktriske benzinpumper skaber tit problemer for bådejerne.

Jeg har ikke noget måleudstyr til at kontrollere benzinpumpen - desværre.

Som jeg husker det, er din motor udstyret med en lavtrykspumpe, og den bør jeg have liggende på lager. Jeg tror faktisk at din motor bruger den samme benzinpumpe som jeg har på min OMC´er, så du er velkommen til at låne en ny benzinpumpe og prøve den inden du handler ind. Jeg har altid en ekstra benzinpumpe liggende i båden, netop fordi havari ude i suppen med en defekt benzinpumpe er utrendy...

I dit tilfælde ville jeg altid have et ekstra benzinfilter og benzinpumpe med i båden.

Flere af de havarier som jeg har set med defekte elektriske benzinpumper KAN muligvis relateres til for høj ladespænding under drift eller f.eks., hvis batteriet er fladt og skal lynoplades. Flere af de elektriske benzinpumper jeg har set nærmere på bærer præg af, at være brændt af inden i........
Jeg har ikke på noget tidspunkt brugt lynlader på min båd,men den første pumpe jeg udskiftet lignede noget med total nedsmeltning.
Nr.to kørte men gav hverken tryk eller mængde nok
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #9  
Gammel 31-10-2013, 18:35
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Rolf T Se indlæg
eller f.eks., hvis batteriet er fladt og skal lynoplades. Flere af de elektriske benzinpumper jeg har set nærmere på bærer præg af, at være brændt af inden i........
Jeg fik ikke tilføjet, at glemmer man at afmontere batteriforbindelsen med for stor ladespænding og drejer tændingsnøglen til "start" kan det forårsage skader på den elektriske benzinpumpe....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,493
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, czlwxadbehw
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:10.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden