Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 315
7 medlemmer og 308 gæster
Anthonylot, Evaaeg, Marinacxf, Michailyjr, StevenNic, Svetlzop, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 04-11-2008, 11:00
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Vinterkonservering af 4.3 MPI

Ok nu har jeg læst og læst og bliver mere og mere i tvivl om hvad der er det rigtige.
Nåede desværre ikke med på værkstedsdagen, så afventer den hos BS på lørdag.

Men da jeg ikke turde vente med vinterkonservering grundet lovet nattefrost tog jeg chancen og gjorde det efter bedste overbevisning (ihvertfald dele af den) i lørdags.

Da jeg er absolut uden motor erfaring, måtte jeg læse mig til alt herinde og på BS.

Det er en Mercruiser 4,3L V6 MPI.

Følgende blev gjort:

1. Ferskvand på drev med muffe og lod motoren køre igennem 5-10 min
2. Kølervæske blev sluttet til mufferne og kørt igennem til det kom ud af udstødningen.
3. Fogoil blev smidt i indsugningen til det røg som bare H, men motor gik ikke ud så jeg slukkede da jeg næsten havde sprøjtet en hel dåse i. (Lars skriver at det ikke må gøres på indsprøjtnings motorer er det korrekt?)


Der skal smøres osv, men tænke den del kan vente til jeg har fået lidt mere viden på værkstedsdagen. Men mit spørgsmål er i bund og grund, er det helt skidt eller lyder det forholdsvis fornuftigt det jeg har gjort?

Jeg har ikke taget dræningspropper ud (anede ikke de var der)
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #2  
Gammel 04-11-2008, 11:26
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by NarkoKrig Se indlæg
Ok nu har jeg læst og læst og bliver mere og mere i tvivl om hvad der er det rigtige.
Nåede desværre ikke med på værkstedsdagen, så afventer den hos BS på lørdag.

Men da jeg ikke turde vente med vinterkonservering grundet lovet nattefrost tog jeg chancen og gjorde det efter bedste overbevisning (ihvertfald dele af den) i lørdags.

Da jeg er absolut uden motor erfaring, måtte jeg læse mig til alt herinde og på BS.

Det er en Mercruiser 4,3L V6 MPI.

Følgende blev gjort:

1. Ferskvand på drev med muffe og lod motoren køre igennem 5-10 min
2. Kølervæske blev sluttet til mufferne og kørt igennem til det kom ud af udstødningen.
3. Fogoil blev smidt i indsugningen til det røg som bare H, men motor gik ikke ud så jeg slukkede da jeg næsten havde sprøjtet en hel dåse i. (Lars skriver at det ikke må gøres på indsprøjtnings motorer er det korrekt?)


Der skal smøres osv, men tænke den del kan vente til jeg har fået lidt mere viden på værkstedsdagen. Men mit spørgsmål er i bund og grund, er det helt skidt eller lyder det forholdsvis fornuftigt det jeg har gjort?

Jeg har ikke taget dræningspropper ud (anede ikke de var der)
prøv at tappe en lille slat ud ved drænproppen og se om det er kølevæske du får ud. hvis det er så skulle der ikke ske noget
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #3  
Gammel 04-11-2008, 11:54
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hvor lang tid kørte motoren 5 eller 10 min.. For kørte den kun 5min kan det være at den ikke blev helt drift varm - er det ikke omkring de 71gr. at termostaten åbner helt.? og hvis den ikke har været helt åbne er der risiko for at kølervæsken ikke er kommet helt rundt.

Jeg tror nu at det er gjort helt okay med hensyn til kølervæsken, men prøv da lige at fjerne en af de små dræn? hvilket et af drænen det skal være ved jeg ikke.? Det kan være at de er nogle kyndige herinde som ved det?

Jeg skal ikke gøre mig til dommer på det med "fogging" af en EFI/MPI'er.. Jeg har ikke hørt om noget der er gået galt for dem som har gjort det, jeg har kun læst om det. Jeg ved at de ikke kan "kvæles" som en karburator, og er ikke i tvivl om at det kan skade sensorerne og luftmængdemåleren at der bliver sprøjtet en oliehinde på, men hvad der kunne ske ved jeg ikke.? Værste fald er det vel "blot" en uren gang, og nogle nye sensore/luftmængdemåler?

PS - husk lige på at jeg nok er det længste man kan komme en ekspert på vinterkonserveringsområde.. Jeg har dog læst en hel del litteratur inden for området
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #4  
Gammel 04-11-2008, 12:51
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Jeg tror det er OK med fogging oil igennem indsugningen på en 4,3 liters MPI da den har lodret stående spjældhus, men det er ikke noget jeg er ekspert i.
Jeg tror ikke at der er luftmængdemåler på. Mercruiser bruger normalt map sensorer.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 04-11-2008, 12:56
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Cool

Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Hvor lang tid kørte motoren 5 eller 10 min.. For kørte den kun 5min kan det være at den ikke blev helt drift varm - er det ikke omkring de 71gr. at termostaten åbner helt.? og hvis den ikke har været helt åbne er der risiko for at kølervæsken ikke er kommet helt rundt.

Jeg tror nu at det er gjort helt okay med hensyn til kølervæsken, men prøv da lige at fjerne en af de små dræn? hvilket et af drænen det skal være ved jeg ikke.? Det kan være at de er nogle kyndige herinde som ved det?

Jeg skal ikke gøre mig til dommer på det med "fogging" af en EFI/MPI'er.. Jeg har ikke hørt om noget der er gået galt for dem som har gjort det, jeg har kun læst om det. Jeg ved at de ikke kan "kvæles" som en karburator, og er ikke i tvivl om at det kan skade sensorerne og luftmængdemåleren at der bliver sprøjtet en oliehinde på, men hvad der kunne ske ved jeg ikke.? Værste fald er det vel "blot" en uren gang, og nogle nye sensore/luftmængdemåler?

PS - husk lige på at jeg nok er det længste man kan komme en ekspert på vinterkonserveringsområde.. Jeg har dog læst en hel del litteratur inden for området
Som altid hurtige og nyttige svar

Jeg vil tro motoren kørte 10min med ferskvand hvorefter jeg slukkede. en halv time senere startede jeg motoren igen med ferskvand, og lod den køre 5 min før der kom frostvæske på, så den burde være varm. men jeg må lige tjekke med de dræn. Men Temp mener jeg stod på omkring 160F som er 71 grader C.

Nej for jeg oplevede det samme at motoren ikke blev kvalt, men bare begyndte at gå urent og ryge helt vildt. Da der var 1/4 tilbage i dåsen, tænkte jeg det måtte være nok, der skulle jo også være lidt til at putte i cylindrene (ved tændrørene). Men jeg pillede gaskablet af så jeg kunne åbne for spjældet og sprøjte olien ned ellers står det helt lukket i tomgang.

Motoren er helt ny og gået 20 timer eller lige under, så der skal skiftes olie oliefilter, bensinfilter, drevolie osv. Men tænkte det kunne jeg ligeså godt gøre til foråret. (det hele er dog købt.

Nicolas
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62

Sidst redigeret af NarkoKrig; 04-11-2008 kl. 15:19. Begrundelse: Indlagt staveplade
Reply With Quote
  #6  
Gammel 05-11-2008, 11:24
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Det skal helt sikkert nok gå..
Det bliver dog spændende at se om den olie i indsugning har betydet noget, for hvis den ikke har er den fremgangsmåde noget nemmere end en ekstern tank/olie i benzinfilteret osv osv...
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #7  
Gammel 05-11-2008, 12:42
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Det skal helt sikkert nok gå..
Det bliver dog spændende at se om den olie i indsugning har betydet noget, for hvis den ikke har er den fremgangsmåde noget nemmere end en ekstern tank/olie i benzinfilteret osv osv...
På de fleste big blocks har du vandret spjældhus og der foretrækker jeg Mercury's tank/olie metode. Ellers kan der ligge en del konserveringsolie som ligger og søbber rundt i indsugningsplenum delen (måske kaldes det hele spjældhus på dansk ?) og jeg tror at det skal forstøves godt så det bliver suget med ind på en fornuftig måde. Jeg tror at årsagen til at Mercury anbefaler metoden er jo at de har set faktiske problemer hos nogle bådejere (sikkert meget få), og derfor har de lavet en mere fool proof metode.

Anyway Lars fordi man slipper afsted med at gøre noget som ikke er anbefalet 1 gang er det jo ikke sikkert at det altid virker.
Det er lidt ligesom med at skifte til ethanolholdig E10 benzin. De fleste (måske 98%) kan skifte uden problemer, men hvad med de tilbageværende 2 procent som får problemer ?

Iøvrigt er tank/olie løsningen normalt nem, men åbenbart ikke på din ?

Sidst redigeret af BrianL; 05-11-2008 kl. 14:22. Begrundelse: du rettet til man da jeg ikke tænkte på Lars T :)
Reply With Quote
  #8  
Gammel 05-11-2008, 13:41
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Brian - jeg er ikke helt med på hvad du mener?
Jeg har da netop gjort som de anbefaler?

Mercury anbefaler netop ikke metode med at sprøjte konserveringsolie ind i indsugningen på en EFI/MPI motor.

Jeg tror gerne at metoden med den eksterne tank er utrolig nem, når forudsætningerne (fittings) er iorden Både på min og på 7.4'eren var det umiddelbart ikke muligt. Jeg er sikker på at en kyndig mekaniker nok kunne have fikset det, men jeg turde ikke at vriste benzinslangerne af
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #9  
Gammel 05-11-2008, 13:54
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Brian - jeg er ikke helt med på hvad du mener?
Jeg har da netop gjort som de anbefaler?
Jeg tænkte ikke på dig Lars, og jeg mente nok "man" i stedet for du i mit forrige indlæg. Det retter jeg lige.
Jeg hentyder bare til dit indlæg nummer 6 hvor det ser ud til at du vil drage en konklusion baseret på et enkelt stående tilfælde, og siger at fordi det virker for en betyder det ikke at det virker for alle.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 05-11-2008, 14:03
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Nåå sorry - blev helt bekymret..!!
Springer blokken vinteren over. så har både du og Esben mig på nakken ,da jeg jo næsten har fulgte jeres vejledninger til punkt og prikke og nej gider ikke høre om motorolie

Rigtig nok at man ikke kan drage nogen konklusion udfra Narkokrig's tilfælde, men det ville i hvert fald være lidt nemmere Men anyways jeg regner med at få lavet mine fittings så den med den ekstern tank kommer til at virke , man burde jo kunne få lavet noget simpelt
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Vinterkonservering Casper Motor 8 21-07-2009 23:29
vinterkonservering. Strøyer Off topic 2 02-02-2009 21:25
Vinterkonservering stingray 210 Casper T Billeder af båden 4 10-12-2008 13:54
Vinterkonservering a la Mercury Lars T Generelle spørgsmål 44 20-10-2008 20:47

» Statistikker
Medlemmer: 111,464
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Michailyjr
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 02:14.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden