Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 365
7 medlemmer og 358 gæster
Hamildeamp, iorinanna, OelkFliepay, RiordianToows, StevenNic, Thomasmum, XardasDeene
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 28-07-2014, 16:46
Lassejd Lassejd er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Nordjylland
Indlæg: 41
Billeder: 2
Angry Mærkeligt skum

Hej sejler

Jeg syntes at det vil være sjovt at skrue olie påfyldnings proppen af i dag. Men da jeg fik den af, syntes jeg ikke at det så godt nu.

Hvad kan det komme af?

Det er en Mercruiser fra 87, 5,7 liter v8.
Attached Images
File Type: jpg 20140728_160556.jpg (207.3 KB, 31 views)
File Type: jpg 20140728_160614.jpg (376.0 KB, 22 views)
Reply With Quote
  #2  
Gammel 28-07-2014, 21:10
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Lidt vand i olien - muligvis kun kondens. Ofte er der lidt kondens inden importen efter f.eks vinteren. Kondens forsvinder efter en sejltur på 30-40 min., hvor olien kommer op i drifttemperatur omkring de 80-90 grader.

Jeg ville tørre dækslet rent og tjekke jævnligt - kommer det igen bør du skifte olien, da du så er sikker på du har hel ny og ren olie på. Tjek så om skummet kommer igen, hvis det gør, har du en utæthed.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #3  
Gammel 28-07-2014, 22:07
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Hvordan ser olien ud på oliepinden ?
Reply With Quote
  #4  
Gammel 28-07-2014, 23:14
Lassejd Lassejd er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Nordjylland
Indlæg: 41
Billeder: 2
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Hvordan ser olien ud på oliepinden ?
Det ser fint ud med olien på pinden.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 28-07-2014, 23:15
Lassejd Lassejd er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Nordjylland
Indlæg: 41
Billeder: 2
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Lidt vand i olien - muligvis kun kondens. Ofte er der lidt kondens inden importen efter f.eks vinteren. Kondens forsvinder efter en sejltur på 30-40 min., hvor olien kommer op i drifttemperatur omkring de 80-90 grader.

Jeg ville tørre dækslet rent og tjekke jævnligt - kommer det igen bør du skifte olien, da du så er sikker på du har hel ny og ren olie på. Tjek så om skummet kommer igen, hvis det gør, har du en utæthed.
Det vil jeg lige prøve tak
Reply With Quote
  #6  
Gammel 29-07-2014, 08:20
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Tyder på kondens i motorolien eller at der ligger kondensvand i bundkaret, som meget ofte er svært at få suget ud ved olieskift.

En god sejltur på en passende længde - og hvad er det så - vil med overvejende sandsynlighed brænde kondensen ud af motorolien.

Worst Case Scenario, er en utæthed i din motor, så vand blandes med olie, men tage det roligt i første omgang, og hold øje med farven på oliepinden.

På det ene billede du har vedhæftet, kan der anes en lille utæthed på den udvendige side af samlingen ved manifold/afgangsknæ lidt i samme genre som profilen thg har oplevet på sin fine Mercruiser 4.3 MPI motor.

Du kan gøre dig den ulejlighed, at aftappe vandet fra udstødningssystemet, rense pakfladerne på manifold/afgangsknæ, og montere nye pakninger igen. En god lille hyggeopgave i det gode vejr..

I samme omgang som udskiftning af pakninger på manifold/afgangsknæ, kan du rense din "flame arrestor". Den må også være sovset ind, hvis oliepåfyldningsdækslet ser ud som vist. Renses med motorvask eller tilsvarende.
__________________
Chi non risica, non rosica

Sidst redigeret af Miss Mancini; 29-07-2014 kl. 08:27.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 29-07-2014, 08:29
Lassejd Lassejd er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Nordjylland
Indlæg: 41
Billeder: 2
Smile

Citér:
Originally Posted by Miss Mancini Se indlæg
Tyder på kondens i motorolien eller at der ligger kondensvand i bundkaret, som meget ofte er svært at få suget ud ved olieskift.

En god sejltur på en passende længde - og hvad er det så - vil med overvejende sandsynlighed brænde kondensen ud af motorolien.

Worst Case Scenario, er en utæthed i din motor, så vand blandes med olie, men tage det roligt i første omgang, og hold øje med farven på oliepinden.

På det ene billede du har vedhæftet, kan der anes en lille utæthed på den udvendige side af samlingen ved manifold/afgangsknæ lidt i samme genre som profilen thg har oplevet på sin fine Mercruiser 4.3 MPI motor.

Du kan gøre dig den ulejlighed, at aftappe vandet fra udstødningssystemet, rense pakfladerne på manifold/afgangsknæ, og montere nye pakninger igen. En god lille hyggeopgave i det gode vejr..

I samme omgang som udskiftning af pakninger på manifold/afgangsknæ, kan du rense din "flame arrestor". Den må også være sovset ind, hvis oliepåfyldningsdækslet ser ud som vist. Renses med motorvask eller tilsvarende.
Tak for hjælpen Jeg må bare i gang med at arbejde
Reply With Quote
Svar

Tags
skum

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,288
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, OelkFliepay
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:12.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden