Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 297
11 medlemmer og 286 gæster
Brantpax, Donaldken, GarikleS, JamesFoese, KabOraseDer, Michaelemili, PranckLoksboisy, RaymondSag, StevenNic, Svetlwyi, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 07-08-2014, 00:58
Lagi Lagi er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Brande
Indlæg: 21
Billeder: 7
Volvo aq 130

Min motor skal skiftes da den har det med at gå i stå og har været et dyrt bekendt skab i reparationer hvad skal der så i jeg har et 270 drev på som det gerne skulle passe på eller laves til at passe på har jo set det er muligt at ombygge motore ville en aq170 eller b30 passe direkte på eller skal der laves noget om
Reply With Quote
  #2  
Gammel 07-08-2014, 08:06
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Puha, er det ikke nemmere at finde en brugt AQ130 fremfor at lægge den store AQ170 i båden med de ændringer det evt. betyder uden at jeg kender dit set-up ?

Herunder tænker jeg også på benzinforbruget på en AQ170.....

Du skriver at den nuværende motor "har det med at gå i stå" - har du undersøgt nærmere, hvad det kan skyldes ? Tit og ofte en bagatel, som er langt billigere og nemmere end at konvertere.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 07-08-2014, 09:10
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Prøv at se i det svenske.

http://www.blocket.se/stockholm/Volv....htm?ca=10&w=3
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #4  
Gammel 07-08-2014, 14:27
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Jeg ville under ingen omstændigheder konvertere til en AQ170. Motoren udgik af produktion i 1975 og den er et stort benzinslugende "møgdyr" Tro mig, jeg har haft én. Jeg ville blive ved AQ130, eren og skulle jeg konvertere, ville jeg vælge en noget nyere type motor og så skifte hele linien inkl. drev. Så vidt jeg ved er 270-drevet heller ikke stærkt nok til AQ170, så du vil under alle omstændigheder efter det hele (ret mig gerne hvis jeg tager fejl). Og ellers er Strøyers bud rigtig godt, da det er en ferskvandskølet motor.
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #5  
Gammel 07-08-2014, 16:37
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Jeg vil også nok sige, at hvis den kun "har det med at gå i stå", så er der ikke nogen god grund til at skifte motoren. Det var værre hvis vand og olie sprøjtede ud alle steder. Der gemmer sig en bagatel et sted. Du vil sikkert gerne have en motor med mere power i, men lige meget hvilken anden type motor du vælger, så skal der lægges nogle timer i, før den sejler igen.

Lad under alle omstændigheder være med at finde en anden gammel saltvandskølet motor og lægge i båden.

Strøyers link, er en af de få brugte marinemotorer jeg tør anbefale at købe brugt. Den serie motorer har altid været ferskvandskølede. Den kan selvfølgelig nok være slidt, men det er der råd for. En rusten motor er kaput.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #6  
Gammel 07-08-2014, 20:18
Lagi Lagi er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Brande
Indlæg: 21
Billeder: 7
Volvo aq 130

Mange har kikket på motoren gennem tiden og der er kostet mange penge på den og hver gang har vi sagt nu spiller den
den har været skilt helt ad der er skiftet block pga rust da vi købte den
toppen er tryk prøvet og renoveret ned nye ventiler og ventil styr fræset sæder
4 nye stempler med ringe og boring af blok
Lejer skiftet
Karburatore i ultra lyds bad nye pakninger svømmer ventiler
Tænding skiftet til elektronisk
Nu gider vi ikke mer når vi ikke kan stole på den
Man ved ikke hvor når den dør det giver somme tider lidt spændene havne manøvre når Best som man slår bak siger det put og lortet dør eller man sejler der ud af i bagene sol og alt bare er godt lige pludselig siger det baaaaaaaaaaaaaaaaaa og den dør og det er ikke sikkert den vil igang igen før den har fået en pause
andre gange starter den med det samme og køre som intet var hendt
Det er ikke til at leve med
Nej jeg skulle nok have beholdt min gamle kutter med hundested motor den var et bøvl at starte og besværlig at tumle men kørte den til jeg sage den skulle stoppe
Problemet med min volvo er at den starter med det samme i havnen man kan give gas køre med skrugen og alt er perfekt man sejler en lille tur og det køre bare
Næste gang man vil ud og sejle og har inviteret konen og venner med for nu skal vi ud og bade .grille. og hygge os i det gode vejr ender det med en tur i et slæbe tov eller mig der står på hoved ned i motoren med ikke så pæne ud tryk
Båden bliver nu brugt til flydende sommer hus
så må vi se til vinter hvad der skal i af motor
Jeg har en bmw 525 tss der kun har kørt 154000 liggende det kan være den skal ud og sejle
jeg har set på you tube en svensker der satte sådan en på 270 drev i en smugler 18
har også dele til at marinisering men skal have lavet noget kobling imellem drev og motor
Min ide med aq 170 var at der er en til salg på gul og gratis og det var næmt at dumpe den i da det jo er en b20 hvor de har glemt at skære de to foreste cylindre af
Reply With Quote
  #7  
Gammel 07-08-2014, 20:27
Lagi Lagi er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Brande
Indlæg: 21
Billeder: 7
Volvo

Båden kan ses her
https://www.facebook.com/pages/Orrsk..._type=bookmark
Reply With Quote
  #8  
Gammel 07-08-2014, 20:39
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Ud fra det som du fortæller og med min erfaring fra lastvogns- og marinebranchen kan der være følgende galt ( som sagt, jeg kender ikke og har ikke set dit set-up );

- Tvivlsom stel-ledning fra akkumulator til motor
- Tvivlsom elektrisk benzinpumpe ( hvis eftermonteret )
- Tvivlsom generator

Vi lavede fra min tid som lastvognsmekaniker ( IVECO København og I.M. Jensen Padborg med 24H service, hvor jeg kørte Døgnservicevognen på Sjælland igennem en længere årrække, indtil jeg skulle på Sergentskolen Sønderborg og reparere tanks, PMV, TMG osv. ) en test med de store eksporttrækkere, som i begyndelsen af 90´erne blev spækket til med elektronisk udstyr bl.a ASR, EDC, shift tronic og meget andet. På enkelte modeller udstyrede man lastbilerne med en ekstra kraftig stel-ledning fra akkumulator til karrosseri - det reducerede antallet af fejlmeldinger på de elektroniske enheder. En ide, som andre mærke-lastvognsværksteder kopierede efterfølgende.

Jeg tror at fejlen - ud fra det som du fortæller - skyldes en elektrisk fejl.

At du har renoveret motoren med nye pakninger, stempler, lejer osv. er indledningsvis uden betydning vedr. den form for driftsstop du fortæller om, og som er vedvarende selv efter en motorrenovering.

Spørgsmål;
Hvor kraftig stel-ledning har du monteret fra akkumulator til motor, og hvordan ser den ud fra fixeringspunkterne ?

Hvad er ladespændingen under drift ?

Har du elektrisk eller mekanisk benzinpumpe monteret ?
__________________
Chi non risica, non rosica

Sidst redigeret af Miss Mancini; 07-08-2014 kl. 23:38.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 07-08-2014, 22:21
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Har godt set B30'eren på guloggratis, den er saltvands/havvandskølet, hold dig for guds skyld langt væk fra den.....

Når ellers det mekaniske fungerer på din motor, er det begrænset hvor meget der kan være galt med en B20, det er langt værre på en moderne motor.

Som miss M er inde på, så er det sikkert et elektrisk problem. Der skal være gode stelforbindelser og den korrekte ladespænding. Nogle typer elektronisk tænding bliver utilregnelig, hvis generatoren overlader bare en lille smule.

Er tændspolen brænd varm når motoren ikke vil gå ?

Og ja, benzinpumpen, er den troværdig ?
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #10  
Gammel 08-08-2014, 12:15
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Forstår godt dine frustrationer.

Men det er sikkert bare en bagatel som driller, selvom det er en irritenrende process at skulle igennem indtil fejlen er fundet.

Med en anden motor risikerer du at få et nyt antal problemer, med mindre du virkelig ved at den nye motor er i orden.

Skal dit problem forstås sådan at med kold motor starter den altid og kører som den skal ?

Men med varm motor kan den gå i stå i tomgang, men også under højere hastigned og nogle gange er umulig at starte igen ?

Den starter altid efter den er kølet af ?

Det kunne lyde som om at tændingen holder op med at virke i perioder. I forbindelse med monteringen af den elektroniske tænding, blev tændspolen også skiftet ?

Det kan være at tændspolen holder op med at virke når den bliver varm.

Selvom der er monteret elektronisk tænding, kan den godt være defekt, så den driller når den bliver varm.
Reply With Quote
  #11  
Gammel 08-08-2014, 15:29
Lagi Lagi er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Brande
Indlæg: 21
Billeder: 7
Ja den blev skiftet den har nemlig også været under mistanke men hiver man et tændrør ud og er der altid gnist fin kraftig gnist det var der også med det gamle anlæg
det virker ikke som om den mangler strøm til at starte lade strøm ligger på ca 13 v målt på batterier 2x 120A med skille relæ
men jeg giver jer ret i at det virker som om den enten løber tør det gør den ikke det har vi prøvet ved at køre fra en dunk med en el pumpe
Eller den mister strøm til tænding har prøvet at køre 12v direkte med et start kabel fra batteri til tænd spole det ændre intet
Jeg tror ikke den fejler noget mekanisk det er tænding eller benzin der går galt
Reply With Quote
  #12  
Gammel 08-08-2014, 16:24
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Er benzinpumpen mekanisk eller elektrisk ?
__________________
Chi non risica, non rosica

Sidst redigeret af Miss Mancini; 08-08-2014 kl. 18:48.
Reply With Quote
  #13  
Gammel 09-08-2014, 08:49
Lagi Lagi er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Brande
Indlæg: 21
Billeder: 7
Mekanisk og på den sidder der en hånd pumpe som jeg har haft en kammerat til at sidde og pumpe på det hjalp heller ikke
vi har prøvet en el pumpe uden held
Det er som om når den vil dø så dør den selv om man pumper med gassen somme tider kan man rede den et kort stykke tid hvis man hurtigt tager gassen fra og sætter i fri gear så halter den skyder spruter og 5 minutter efter dør den eller begynder at gå roligt i tomgang et stykke tid hvis man så sætter i gear igen dør den
Reply With Quote
  #14  
Gammel 09-08-2014, 11:13
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Lagi Se indlæg
Det er som om når den vil dø så dør den selv om man pumper med gassen somme tider kan man rede den et kort stykke tid hvis man hurtigt tager gassen fra og sætter i fri gear så halter den skyder spruter og 5 minutter efter dør den eller begynder at gå roligt i tomgang et stykke tid hvis man så sætter i gear igen dør den
Jeg kender ikke din motor type, men der må være nogle der har forstand på det der kan få den til at køre.

Er det kun i tomgang at problemet opstår ?

Er det så snart den er varm eller er det helt sporadisk ?

Oser den lidt sort, som om den får for meget benzin når det opstår ?

Eller er det nærmere som om den får for lidt benzin ?

Er tændingen korrekt indstillet ?

Er der justerbar luft/benzin tomgangs dyse på en sådan motor ?
Reply With Quote
  #15  
Gammel 09-08-2014, 17:13
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Har du haft problemer med vandholdigt benzin ?

Aftap indholdet fra benzinfilteret og hæld det på en gennemsigtig flaske - er der vand i, vil det synke til bunds hurtigt.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #16  
Gammel 10-08-2014, 00:38
Lagi Lagi er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Brande
Indlæg: 21
Billeder: 7
Motoren er jo bare en volvo b20 der er tunet og marinisert
Det er når den er varm
Den starter altid når den er kold så pumper man 3-4 gange på gassen og drejer nøglen så går den
Har lige haft tændrør ude de er fine lyse og ikke svinet til så den får ikke for meget at leve af måske for lidt hvem ved
Reply With Quote
  #17  
Gammel 10-08-2014, 10:38
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Tændingssystem.....Der ville jeg starte med at fejlfinde.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #18  
Gammel 10-08-2014, 15:46
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
På min tidligere AQ115- B20 sad tændspolen monteret i en bøjle direkte ind mod motorblokken og jeg havde også problemer når motoren var godt varm.
jeg havde mistanken lidt på tændspolen og da problemet opstod igen tog jeg en lille bøtte med vand og satte tændspolen i vandet (vand 3/4 op af spolen) og efter 2 min kørte motoren igen
alle tændkabler blev skiftet til nogle der var lidt længere og spolen blev flyttet ned på fundamentet væk fra varmen og havde aldrig problemet mere
En B20 motor i en bil får kold luft under kørsel det gør den ikke i båd.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #19  
Gammel 31-08-2014, 22:37
Lagi Lagi er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Brande
Indlæg: 21
Billeder: 7
Aq 130 /b20

Har igen rodet med motor og nu køre skidtet sku igen og har ikke gået i stå den sidste uge
jeg har efter et tip rodet med sykronisering af karburatorene med varcum / flov måler
det har hjulpet meget på den den kan nu tage gas hurtigt og trækker fint
Men jeg skifter den nok aligevel da jeg ikke stoler på den
Selv om den køre nok så fint for det har den gjort før
Men vi får se på lørdag der sejler vi fra humlum til Gyldendal og hjem til humlum igen
Hvis Gud og volvo'en vil
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,421
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, PranckLoksboisy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:46.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden