Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 167
2 medlemmer og 165 gæster
Donaldtar, Trealdslifs
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 28-06-2014, 21:10
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
Anvendelse af hydrauliske trimplan

Vi er ved at købe ny båd, og var i dag ude at testsejle en 26 fod Sea Ray Sundancer. Vi kommer fra en 22 fods Regal, så der er selvsagt forskel i sejleegenskaber. 2 ting der slog mig var:
1) Ved lav hastighed havde båden "promillesejlads" hvor man hele tiden skulle korrigere med rettet.
2) Trods stort set ingen sø, gik båden utrolig meget op og ned, uanset hastighed.

Båden har hydrauliske trimplan, men den nuværende ejer er ikke særlig bådkyndig, så han bruger dem ikke. De står bare konstant i oppe position. Vi kommer fra en båd uden trim, og har ingen erfaring med trim. Selvom jeg godt kan regne en del af funktionerne med trim ud, så vil det være en stor hjælp hvis nogen kunne forklare mig anvendelsen i forskellige situationer, og samt et bud på om korrekt anvendelse vil gøre en forskel i de to ovennævnte situationer.

På forhånd stort tak!
Reply With Quote
  #2  
Gammel 29-06-2014, 07:27
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Fænomenet omkring "promillesejlads" ved langsom fart er et kendt problem på Mercruiser Alpha One og BRAVO transom - dog ses det som ofte kun, når der er monteret en stor motor i båden typisk 5.7 liter og derop af.

Problemet består i, at styretappen i toppen af transomen er slidt i den bøsning, hvori den er monteret. Slitagen sker, når motorens drejningsmoment ( øjeblikeværdi ) er for stort og båden skal hurtigt ud af vandet, så er der nemlig en enorm belastning på styretappen, bøsning mv.

Der findes et repkit. til udbedring af dette, men min erfaring - og siger kun min erfaring er - at det sjældent er en holdbar og fremtidssikret løsningsmodel.
Hvorfor ikke ? Skaderne på styretappen og transomen sker som ofte efter 10 års levetid, og netop derfor kan andre komponenter i transomen også være i behov for en udskiftning. Derfor anbefaler jeg, at man skifter hele transomen og beholder den gamle til reservedele eller sælger den f.eks. på dba.dk

Ved udskiftning af transomen skal motoren ud. I den anledning får du så muligheden for at udskifte evt. utætte pakninger, male motorrummet eller andre vedligeholdelsesopgaver som med motoren monteret kan være besværlige eller umulige at komme til.

Omkring dine trimflaps skal de medvirke til stabil sejlads når båden planer. En korrekt justering af dem kan gøre sejladsen mere behagelig. Der findes mange forskellige trimplansystemer på markedet, hvor de mest populære er fra Bennett, Lenco eller QS. Enkelte trimplanproducenter tilbyder et system med elektrisk justering af trimflapsene, så båden efter forholdene altid ligger optimalt i vandet under sejlads.

Omkostninger til at få skiftet transom:
- Ny transom ( Alpha One eller BRAVO ), kr. 20000,-
- Af- og påmontering af motor, kr. 12000,-
- Forbehold for omkostninger til udskiftning af div. dele i motorrum og på selve motoren.

Hvis du kalkulerer med et budget til udskiftning af transomen på ca. 35000,- kr. er det ikke helt skævt.

Der findes ingen uoriginale transomer - endnu.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 29-06-2014, 07:57
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Der behøver ikke være slid , planende både slinger altid lidt når der sejles langsomt ,hvis der er slid forstærkes dette fænomen til det uudholdelige.
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #4  
Gammel 29-06-2014, 08:07
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
de hydrauliske trimplan er gode til at holde steven nede når man skal båden op at plane , du kan også bruge dem til at plane langsomt,det kan være en fordel i høj sø, hvor der også kan være brug for at rette båden op ved kun at bruge det ene trimplan i sidevind
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #5  
Gammel 29-06-2014, 09:37
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
Hvis det er transom der skal skiftes, er det da godt vi ikke har købt båden endnu. Jeg skal snakke med det værft det har udført service på båden de seneste 6 år, og høre hvad de mener. Stort tak for indspark.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 29-06-2014, 10:59
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Det er en god ide at have en uvildig fagmand med - og det er hverken værftet eller sælger.....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #7  
Gammel 29-06-2014, 13:17
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Citér:
Originally Posted by Miss Mancini Se indlæg
Det er en god ide at have en uvildig fagmand med - og det er hverken værftet eller sælger.....
Nej de vil gerne beholde deres kunde ,og inderømme der er noget de har overset
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #8  
Gammel 30-06-2014, 08:24
Mark B. Mark B. er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2013
Bopæl: Anonym
Indlæg: 11
Lyder som et voldsomt indgreb som Rolf foreslår.

Vores Sea Ray med 3.0 l har altid slingret en smule ved meget lav hastighed og den har vi haft fra den var helt ny af og burde derfor ikke have haft nogle slidte dele. Jeg har sejlet i et hav af både i alle størrelser igennem mine knap 20 år på vandet, og har oplevet at næsten alle både har slingret en lille anelse ved lav hastighed.

Jeg siger ikke at Rolf ikke har ret, meen.. ring lige til en aut. mekaniker eller 2 og få nogle andre indspark :-)

God dag og held og lykke :-)
Reply With Quote
  #9  
Gammel 30-06-2014, 10:25
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Der findes personer der er så kloge, så hvis de er i tvivl om noget, spørger de bare sig selv....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #10  
Gammel 30-06-2014, 12:57
Mark B. Mark B. er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2013
Bopæl: Anonym
Indlæg: 11
Citér:
Originally Posted by Miss Mancini Se indlæg
Der findes personer der er så kloge, så hvis de er i tvivl om noget, spørger de bare sig selv....
Tak for de kønne ord, Rolf Husk at Rolf har interesse i at sælge flest mulige nye stumper. Det er jo din forretning

God dag fra Sønderjylland
Reply With Quote
  #11  
Gammel 30-06-2014, 14:50
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg er nu lidt enig med Mark..... ;-)

Jeg har endnu til gode at høre en ejer af en planende båd, referere at hans båd er retnings stabil ved lave hastigheder...skroget er designet til at sejle bedst, når der er noget fart på....

Men det er da en god ide at undersøge det ordentligt inden et køb.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 30-06-2014, 14:57
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Mark B. Se indlæg
Tak for de kønne ord, Rolf Husk at Rolf har interesse i at sælge flest mulige nye stumper. Det er jo din forretning

God dag fra Sønderjylland

Og det er en forretning, hvor vi sidste år omsatte for 275 mill. DKK., udelukkende ved at få kunder i de forskellige tråde på fenderen, BG og BS...

Det tyder på at du allerede på folkeskolernes første sommerferiedag keder dig bravt i det sønderjyske...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #13  
Gammel 30-06-2014, 22:25
Mark B. Mark B. er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2013
Bopæl: Anonym
Indlæg: 11
Citér:
Originally Posted by Miss Mancini Se indlæg
Og det er en forretning, hvor vi sidste år omsatte for 275 mill. DKK., udelukkende ved at få kunder i de forskellige tråde på fenderen, BG og BS...

Det tyder på at du allerede på folkeskolernes første sommerferiedag keder dig bravt i det sønderjyske...

... men du kan ikke benægte at du driver en forretning (som du ganske vidst har solgt, men til familie som det ser ud til?) der sælger netop de ting som du foreslår manden at udskifte.

Tilgengæld kan du åbenbart godt klandre mig for ikke at vide noget om bådes sejlegenskaber, trods at jeg er vokset op i et maritimt miljø og allerede i en tidlig alder har sejlet i mange store som små både og har oplevet tilsvarende i rigtig mange af disse både og dermed bidrager med noget real erfaring og ikke noget du har læst på nettet (jeg regner ikke med at du sejler så meget med den båd du ofte omtaler og åbenlyst har store problemer med, trods at du forhandler de ting der skal til for at få den til at sejle korrekt )

Uden alle dine indlæg på BG, BS og Fenderen.dk igennem årene havde du vel næppe den samme forretning som du har i dag - det kan selv du ikke benægte

Jeg bidrog med min erfaring og gjorde opmærksom på at du står bag disken i en forretning der sælger netop de ting som manden måske mangler og derved kan gøre dine indlæg farvede. Lad det derefter være op til manden selv at vurdere om han skal have skiftet alle de dele, eller som jeg skriver, lad ham indhente andre autoriserede bådmekanikeres meninger Længere er den vel ikke, Rolf?

P.S. - Hvis min telefon i de kommende mdr. ringer og jeg bliver truet, kan jeg regne ud det er dig Rolf - det var samme stunt du lavede med mig for nogle år tilbage på BS hvor du også ringede og truede mig til at slette et negativt indlæg om din dengang nystartede virksomhed Og jeg er iøvrigt ikke nogen skoledreng længere

Sidst redigeret af Mark B.; 30-06-2014 kl. 22:38.
Reply With Quote
  #14  
Gammel 01-07-2014, 04:51
Campion 165(seb)'s Avatar
Campion 165(seb) Campion 165(seb) er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
Billeder: 14
Mark 1 - Rolf 0.
Skal vi sige vi lukker den der??
Al videre mudderkastning kan vel foregå pr. PM for jeg synes ikke denne 'diskussion' om hvem der har et horn i siden på hvem, fremmer seriøsiteten her på sitet.

Kom igen gutter...
__________________
/ Seb

Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha

Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
Reply With Quote
  #15  
Gammel 01-07-2014, 06:20
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
http://www.fenderen.dk/forum/showthr...onteringss%E6t

Det var nu fenderen.dk tråden blev oprettet af Mark B og ikke BS.

Konspirationsteorier og forkerte oplysninger i det sidste sønderjyske indlæg, vil jeg lade forblive ubesvaret til glæde for denne tråds formål.

På forhånd tak...
__________________
Chi non risica, non rosica

Sidst redigeret af Miss Mancini; 01-07-2014 kl. 07:19.
Reply With Quote
  #16  
Gammel 01-07-2014, 10:23
Mark B. Mark B. er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2013
Bopæl: Anonym
Indlæg: 11
Rolf - Beklager at jeg huskede forkert. Jeg mente det var BS. Jeg har ikke så travlt med at slå mit navn fast på nettet de enkelte steder, så det beklager jeg at have husket forkert

regal 2250 skrev :
1) Ved lav hastighed havde båden "promillesejlads" hvor man hele tiden skulle korrigere med rettet.


Rolf skrev :
Problemet består i, at styretappen i toppen af transomen er slidt i den bøsning, hvori den er monteret. Slitagen sker, når motorens drejningsmoment ( øjeblikeværdi ) er for stort og båden skal hurtigt ud af vandet, så er der nemlig en enorm belastning på styretappen, bøsning mv.


Rolf, han giver jo ikke gas, så hvordan kan styretappen være belastet når han skriver at det er ved "lav" hastighed at problemet opstår og ikke når han giver gas, som du skriver?

Som sagt, vi har altid haft en smule slingren ved lav hastighed og jeg har aldrig tænkt over hvorfor det var der. Men du skal prøvesejle nogle flere både, så vil du opdage at det ikke er ualmindeligt
Reply With Quote
  #17  
Gammel 01-07-2014, 10:45
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Ved lav hastighed må forstås, at motoren har fået "gas". Hvordan kan man ellers opleve, at båden har "promillesejlads" ?

Hvis båden har "promillesejlads" må der også være fremdrift - det kan IMØ kun ske ved at motoren har fået "gas" og propellen i rotation.

Båden kan selvfølgelig godt have "promillesejlads" uden at motoren har fået "gas" og propellen er deaktiveret i rotationsretningen, men så driver båden og sejler ikke. Sådan opfatter jeg ikke problemstillingen i tråden.

Jo, i det øjeblik motoren får "gas" og propellen aktiveres, så er der belastning på styretappen, og hvis der er slør i styretappens bøsning, vil dette give "promillesejlads" i større eller mindre omfang - se dette link:

http://www.nytdrev.dk/transom_alphao...4_578_581.html

Styretappen er nr. 7 på billedet.

Jeg håber at forklaringen giver mening.

Hvis der er mulighed for at undlade at bruge mit civile navn i trådene, vil jeg sætte pris på det - selvom enkelte måske ser det som en kærkommen lejlighed til at gøre det imod mit ønske.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #18  
Gammel 01-07-2014, 11:15
Mark B. Mark B. er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2013
Bopæl: Anonym
Indlæg: 11
Citér:
Originally Posted by Miss Mancini Se indlæg
Ved lav hastighed må forstås, at motoren har fået "gas". Hvordan kan man ellers opleve, at båden har "promillesejlads" ?

Hvis båden har "promillesejlads" må der også være fremdrift - det kan IMØ kun ske ved at motoren har fået "gas" og propellen i rotation.

Båden kan selvfølgelig godt have "promillesejlads" uden at motoren har fået "gas" og propellen er deaktiveret i rotationsretningen, men så driver båden og sejler ikke. Sådan opfatter jeg ikke problemstillingen i tråden.

Jo, i det øjeblik motoren får "gas" og propellen aktiveres, så er der belastning på styretappen, og hvis der er slør i styretappens bøsning, vil dette give "promillesejlads" i større eller mindre omfang - se dette link:

http://www.nytdrev.dk/transom_alphao...4_578_581.html

Styretappen er nr. 7 på billedet.

Jeg håber at forklaringen giver mening.

Hvis der er mulighed for at undlade at bruge mit civile navn i trådene, vil jeg sætte pris på det - selvom enkelte måske ser det som en kærkommen lejlighed til at gøre det imod mit ønske.

Du skrev helt konkret, når båden skulle hurtigt ud af vandet, så der er vel ikke nogen tvivl om at du mener når båden skal i plan? Lad os nu holde os til det konkrete du skrev.

Dit navn er alment kendt i diverse fora, så jeg ser ikke hvad problemet er i at os der kender dig som Rolf - fortsætter med at omtale dig ved dit borgerlige navn? Eller hvad er der sket, som pludselig bevirker at du nu ikke vil være kendt på nettet længere? Du har da ellers investeret uanede mængder tid på at fortælle om din store benzinsluger, ældre båd og senge- og madrasverdenen med dit navn bagved?
Reply With Quote
  #19  
Gammel 01-07-2014, 12:19
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Når båden skal i plan og motorens drejningsmoment er for stort / kraftigt, så sker der meget slitage på styretappen og bøsningen i toppen af transommen.

Det slitage der sker, viser sig - efter tid - som "promillesejlads" ved langsom fart.

Dine sidste tre linjer har jeg ikke yderligere kommentarer til selvom jeg håbede på din forståelse for mit ønske !

Jeg ser derfor frem til dine konstruktive indlæg på sitet til glæde for alle brugerne herinde, og undres måske lidt over, hvorfor din nye profil siger "få indlæg / kommentarer, ingen båd, 0 - 1 års sejlerfaring" osv. Nogen ting står i skærende kontrast til dine tidligere oplysninger i denne tråd, og ikke mindst, at din tilsyneladende "gamle" profil med +200 indlæg er ophørt herinde selvom jeg ikke har gjort særlig store anstrengelser for at finde den mv.

Jeg håber at dit engagement og tilbagevenden til fenderen.dk vil være udbytterigt for alle brugerne herinde, og naturligvis, at du kan bidrage med din efter sigende brede erfaring fra det maritime miljø, enten i små eller store både.

fenderen.dk er et site som er en "vidensdatabase" for passionen med at sejle, og jeg tror, at vi alle herinde hilser enhver bruger velkommen, som har en lang erfaring i det maritime miljø, og kan bidrage til den videre udvikling til dette uanset om der er tale om en jolle eller "familiefærge".

Velkommen tilbage med ønsket om en god om konstruktiv debat omkring vores fælles passion, nemlig det at sejle.
__________________
Chi non risica, non rosica

Sidst redigeret af Miss Mancini; 01-07-2014 kl. 13:15.
Reply With Quote
  #20  
Gammel 01-07-2014, 12:22
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Da jeg havde min Wiking til salg, fik jeg en del henvendelser fra folk med både ( de ville alle bytte.....det ville jeg ikke ) som Baylinere, Searay o.l.

1 af de gængse spørgsmål var, er den retnings stabil ved 8-10 knob, for det var deres ikke....

Iflg. dem var deres både først rigtig retnings stabile ved fart over 16-18 knob....som vel også er march hastigheden ved største parten af den type både....
Reply With Quote
Svar

Tags
sea ray, trim, trimplan

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,061
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, WilliamLes
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:24.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden