Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 360
9 medlemmer og 351 gæster
Chenorpriobby, Diegoabracuams, FlintScult, miteenhah, mviwyfvdsxi, OnatasSek, RhobarFairiuS, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 03-01-2016, 10:41
Tipman Tipman er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Kolding
Indlæg: 13
VHF antenne

Nogen der har forslag til en VHF antenne til min Doral 170 speedbåd?
Jeg havde købt en ha156 men den rækker kun 500 m ud af havnen.
Antennen skal ikke være for stor og synlig på båden.
Hvor kan man ellers få ordentlig vejledning i en butik?
__________________
Hilsen Frank

Doral 170
Mercury 115 EFI
Garmin 50S
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
  #2  
Gammel 03-01-2016, 20:17
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Hej,

Har du nogen speciel mistanke til antennen? Der kan være flere ting galt. Men 500m er helt sikkert ikke anvendeligt til ret meget. Og hvis der er noget galt i din installation kan du ende med at ødelægge din VHF radio. Kan se at selve antennen bliver leveret med 20 m. kabel. Hvis det eks. ligger "pænt" stripset sammen som en lille rulle kan det sagtens være problemet. Sådan en antenne bør ikke have mere end alle højest nødvendigt ekstra ledning tilsluttet - og det må IKKE rulles sammen i en lille klump.

Det kan også skyldes for lav forsyningsspænding til din VHF.

For at kunne hjælpe bedst muligt vil det være fint at vide om alt var OK inden du skiftede antenne, eller om det er en helt ny installation du lige har lavet. Derudover - Hvem var det du checkede afstanden med? Var det en håndholdt VHF som fruen holdt mens hun sad i bilen på molen, eller var det den lokale havns opkalds kanal? De 500 m. var det dig der sendte eller modtog?
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #3  
Gammel 04-01-2016, 06:22
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Tipman Se indlæg
Nogen der har forslag til en VHF antenne til min Doral 170 speedbåd?
Jeg havde købt en ha156 men den rækker kun 500 m ud af havnen.
Antennen skal ikke være for stor og synlig på båden.
Hvor kan man ellers få ordentlig vejledning i en butik?
VHF er line of sight så jo højre din antenne er jo længere rækker den.
HA156 ser ud til at være meget kort og er din båd lav så får du ikke lang rækkevidde.
Hvis din total længde af din antenne og modtagers total længde over havoverfladen har du rundt regnet 4 km rækkevidde ( 8 km radius ) dette er dog teoretisk, samt at der ingen forhindringer er.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 05-01-2016, 22:26
Tipman Tipman er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Kolding
Indlæg: 13
Antennekablet ligger rullet sammen da jeg ikke helt vidste hvor den skulle være. Derfor stripsede jeg det sammen i et bundt. Jeg vil da prøve at korte den nogenlunde op.

Jeg snakkede med en fyr som har en sejlbåd og normalt kan række hele vejen ud af fjorden. Ved nærmere eftertanke lå han dog bag en 3 m høj mole og jeg kan ikke huske hvor han har sin antenne, måske nede bag molen. Det må nok have et forsøg mere med en som lige mere frit. Det var samme rækkevidde begge veje mener jeg.

Min speedbåd har et vindspejl af glas rundt. Antennen sidder bag førersædet helt op af vindspejlet, hvor vindspejlet begynder at bue ned mod båden. Antennen rækker ikke meget op over glasset. En sælger sagde at mange monterede deres antenne inden for glasset og det ikke gjorde så meget. Jeg vendte også båden så antennen havde frit udsyn mod havnen men det hjalp ikke noget. Jeg vil også forsøge med antennen over vindspejlet.

En elektronik fyr fortalte mig at nogen antenner kræver et ground plan, dvs. en flade af metal at blive monteret på. Jeg ved ikke hvor vidt det passer? Derfor tænkte jeg en anden type antenne kunne hjælpe.

Jeg havde forestillet mig at kunne række hele Kolding fjord ind? Er det forkert tænkt af mig med sådan en antenne?

Jeg har købt antennen i tilfælde af en nødsituation hvor jeg gerne vil kunne kalde Lyngby og få hjælp. Men vil da også gerne kunne komme i kontakt med andre når jeg nu har den.
__________________
Hilsen Frank

Doral 170
Mercury 115 EFI
Garmin 50S
Reply With Quote
  #5  
Gammel 06-01-2016, 06:17
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Tipman Se indlæg
Antennekablet ligger rullet sammen da jeg ikke helt vidste hvor den skulle være. Derfor stripsede jeg det sammen i et bundt. Jeg vil da prøve at korte den nogenlunde op.

Jeg snakkede med en fyr som har en sejlbåd og normalt kan række hele vejen ud af fjorden. Ved nærmere eftertanke lå han dog bag en 3 m høj mole og jeg kan ikke huske hvor han har sin antenne, måske nede bag molen. Det må nok have et forsøg mere med en som lige mere frit. Det var samme rækkevidde begge veje mener jeg.

Min speedbåd har et vindspejl af glas rundt. Antennen sidder bag førersædet helt op af vindspejlet, hvor vindspejlet begynder at bue ned mod båden. Antennen rækker ikke meget op over glasset. En sælger sagde at mange monterede deres antenne inden for glasset og det ikke gjorde så meget. Jeg vendte også båden så antennen havde frit udsyn mod havnen men det hjalp ikke noget. Jeg vil også forsøge med antennen over vindspejlet.

En elektronik fyr fortalte mig at nogen antenner kræver et ground plan, dvs. en flade af metal at blive monteret på. Jeg ved ikke hvor vidt det passer? Derfor tænkte jeg en anden type antenne kunne hjælpe.

Jeg havde forestillet mig at kunne række hele Kolding fjord ind? Er det forkert tænkt af mig med sådan en antenne?

Jeg har købt antennen i tilfælde af en nødsituation hvor jeg gerne vil kunne kalde Lyngby og få hjælp. Men vil da også gerne kunne komme i kontakt med andre når jeg nu har den.
Tror ikke der er noget galt med din antenne.
Hvilken VHF har du? Er det en håndholdt eller stationær VHF? Når du kun kan nå 500 m ud af havnen kan det skyldes at din VHF sender 1 W og at hvis du ligger bag beton molen i Kolding havn så kan molen godt æde dit signal. En sejlbåd har normalt deres antenner monteret i masten så den er sikker 4-5 meter eller mere over havet.
Se evt. her: http://www.shipshop.dk/shipshop_guid...nner-a-25.html
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 07-01-2016, 17:32
Tipman Tipman er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Kolding
Indlæg: 13
Det er en lowrance stationær radio og jeg sender på hi, så jeg sender med 25 w. Men kan jo heller ikke modtage. Tror den skal over glas at sidde og kablet skal rulles ud og kortes op.

Hvor langt kan jeg forvente at række med den lille antenne?
__________________
Hilsen Frank

Doral 170
Mercury 115 EFI
Garmin 50S
Reply With Quote
  #7  
Gammel 07-01-2016, 23:45
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Tipman Se indlæg
Det er en lowrance stationær radio og jeg sender på hi, så jeg sender med 25 w. Men kan jo heller ikke modtage. Tror den skal over glas at sidde og kablet skal rulles ud og kortes op.

Hvor langt kan jeg forvente at række med den lille antenne?
Formlen ser sådan ud: dkm = 4.124 ∗ √hm
d= distancen du ville kunne række i km og Vhm er antenne højden i meter. Er din antenne 1 meter over vandoverfladen vil den teoretisk kunne række lidt over 4 km.
Kan du korte dit kabel op? Jeg ved ikke om det må være rullet sammen.
Husk at VHF er line of sight altså skal de som snakker sammen kunne se hinandens antenner, så jo højre din antenne er jo bedre sende/modtage forhold. Vær sikker på at du får nok strøm til din vhf og at dine stik er rene for ir.
Når du sender bruger den ca 6 amp ved 13,6v så der skal nogle rimelige kraftige ledninger til din vhf. Jeg vil mene du som minimum skal have 4m2 ledning til din vhf.
Håber dette kan hjælpe dig ellers må du skrive igen.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 09-01-2016, 14:47
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
Formlen ser sådan ud: dkm = 4.124 ∗ √hm
d= distancen du ville kunne række i km og Vhm er antenne højden i meter. Er din antenne 1 meter over vandoverfladen vil den teoretisk kunne række lidt over 4 km.
Lige en præcisering af teksten ovenfor. Det er den SAMLEDE antenne højde der skal anvendes. Dvs. at antenne højden som det andet skib har, skal lægges sammen med din egen antennehøjde. Hvis den anden båd du snakkede med var en sejlbåd, så er der god chance for at hans antenne har været monteret i toppen af masten og dermed sagtens kan komme op over en mole. Hvis den eks. har været 8 meter oppe, er det altså ca. 4 x kvadratrod(1+8) = ca. 12 km.

Det er også vigtigt at huske at der er andre forhold der kan forringe din antenne. Ideelt set bør der ikke være metal genstande tættere på antennen end 1m idet at det delvis kan "kortslutte" signalet fra antennen. Dette kan dog være svært at opfylde.

Tror hovedproblemet er at dit antenne valg ikke er ideelt til din båd. Den antenne du har er primært beregnet til sejlbåde - samt at den sidder (for) lavt. MEN det er også værd lige at kigge dine forsyningskabler igennem, og sikre at det er et fornuftigt kvadrat der er anvendt(som Softice også nævner). Evt. måle hvilken spænding der er oppe ved din VHF når der sendes.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #9  
Gammel 20-05-2016, 22:03
Tipman Tipman er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Kolding
Indlæg: 13
Problem løst

Jeg havde monteret stikket forkert så skærm sad ikke rigtigt på. Nu rækker den i hvert fald hele vejen ind ad Kolding fjord. Har også kortet kablet op. Tak for jeres gode input.
__________________
Hilsen Frank

Doral 170
Mercury 115 EFI
Garmin 50S
Reply With Quote
  #10  
Gammel 20-05-2016, 22:57
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Tipman Se indlæg
Jeg havde monteret stikket forkert så skærm sad ikke rigtigt på. Nu rækker den i hvert fald hele vejen ind ad Kolding fjord. Har også kortet kablet op. Tak for jeres gode input.
Alle tiders.Kan være vi ses. Vi ligger i nordhavnen i Kolding
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,399
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, FlintScult
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:13.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden