Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 305
9 medlemmer og 296 gæster
Brian Lindegård Madsen, ChesterBip, Darmoketedync, PeerDeloeveno, pemapeent, sandykc16, StevenNic, Thomasmum, TipplerLedyNenty
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 18-09-2012, 13:11
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
undren

Det undrer mig, at den meget alvorlige ulykke, hvor 4 omkom, slet ikke er omtalt i forum. Men måske er der en for mig ukendt årsag
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 18-09-2012, 14:10
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Min ummidelbare vudering er at de fleste fulgte det på sidelinjen på baadgalleri.

Hvor man også så at BT.dk kompierede alles svar ind i deres annoncer.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #3  
Gammel 18-09-2012, 16:20
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hej Erik,

Hvis du syntes det var relevant at oprette en tråd om den ellers utrolig tragiske ulykke så skal du være meget velkommen.

Personligt syntes jeg at jeg får rigeligt af død og ødelæggelse på diverse avisers hjemmeside og egentlig er der i min øjne også en lidt uheldig tendens blandt mange brugere (og nogle gange mig selv), til at konkludere på hvorfor diverse ulykker skete. Måske er det netop grunden til at Ekstra Bladet ikke lader sine brugere kommentere "død og ødelæggelse"-artiklerne.

PS - Her i Roskilde ved vi stadig ikke om vi evt. kender/har kendskab til den omkomne roskildedenser da hans navn stadig ikke er offentliggjort.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #4  
Gammel 18-09-2012, 16:41
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Hej Lars.
Jeg har ikke nogen int. I den omtalte ulykke, bare en undren over, det gik upågtet hen.
Det er jo ellers en anledning til at påpege det det fornuftige i at holde sig nøgtern og vide hvor man er.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 18-09-2012, 16:58
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by lynæs Se indlæg
Hej Lars.
Jeg har ikke nogen int. I den omtalte ulykke, bare en undren over, det gik upågtet hen.
Det er jo ellers en anledning til at påpege det det fornuftige i at holde sig nøgtern og vide hvor man er.
Jeg er med på at du ingen interesse i ulykken har, og er også helt enig med dig - agtåpgivenhed eller hvad det nu hedder er bestemt vigtig at påpege, men igen, ingen ved helt hvad forløbet ved ulykken har været. Om det nogensinde bliver kendt tvivler jeg på.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #6  
Gammel 18-09-2012, 20:08
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Jeg undrede mig faktisk også over at det ikke blev diskuteret her på fenderen, jeg er ikke på baadgalleri så jeg ved ikke hvad der er blevet diskuteret der, men så tænkte jeg at hvad er der egentlig at diskutere ?

Det er rimelig indlysende at de ikke har haft styr på hvor de var.

Jeg tror også at fleste sejlere som har sejlet i mørke tæt ved hvor svært det kan være at orientere sig i mørket, hvis man har prøvet at sejle i vanskelige områder uden afmærkninger, uden GPS. At det område de sejlede i måske ikke kan betegnes som værende vanskeligt ved jeg ikke, det er mere det at man nemt kan risikere at befinde sig et andet sted end forventet.
Det er vel klart at med en grundig navigation og/eller brug af GPS burde det ikke være gået så galt.

Hvis man planer i mørket, også selvom det er med en forholdsvis langsom planingshastighed kan man med en hurtig reaktion muligvis undgå at ramme pæle etc, men en stenmole den skal opdages i god tid for at undgå påsejling, og det kræver en ordentlig spotlight eller lignende at opdage den i tide når der planes.

Endelig er den manglende brug af redningsveste en faktor, men det er vel også rimeligt indlysende ?
Reply With Quote
  #7  
Gammel 22-09-2012, 09:49
albino's Avatar
albino albino er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2012
Bopæl: Ishøj
Indlæg: 16
Der er vel heller ikke så meget at debattere - alle er mere eller mindre enige om, at ulykken er dybt tragisk, men også at det er totalt uforsvarligt at gøre som de gjorde - uden redningsveste, uden kortplotter, klokken sent i buldrende mørke og med sprut i blodet.

En mobiltelefon lidt for tæt på kompasset - så sejler man 10 - 15 grader ud af kurs uden at man ved det - lige nok til at man rammer omtalte høfte i stedet for havnen.
__________________
Troede, jeg havde ild i røven
Men det var lokummet, som brændte

Nobody takes my ship... Kaptajn Haddock i Spielbergs Tin Tin, og Fru Albino i den virkelige 3D verden...
Reply With Quote
  #8  
Gammel 22-09-2012, 13:43
Søren S Søren S er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 62
Citér:
Originally Posted by albino Se indlæg
Der er vel heller ikke så meget at debattere - alle er mere eller mindre enige om, at ulykken er dybt tragisk, men også at det er totalt uforsvarligt at gøre som de gjorde - uden redningsveste, uden kortplotter, klokken sent i buldrende mørke og med sprut i blodet.

En mobiltelefon lidt for tæt på kompasset - så sejler man 10 - 15 grader ud af kurs uden at man ved det - lige nok til at man rammer omtalte høfte i stedet for havnen.
Hej.

Ikke fordi jeg kender nogen af dem der var med i ulykken.
Men ret skal være ret.
Igår kom det frem at der var 3 der var spiritus påvirket ud af de 4 mand.
Altså 1 der ikke havde sprit i blodet.

God dag
Søren S
Reply With Quote
  #9  
Gammel 22-09-2012, 14:23
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Næsten alle nævner " der er vel ikke så meget at diskutere " , men man kunne måske snakke lidt om det skønne, men også krævende ved at sejle i mørke, såsom manglende evne til at bedømme afstande, og ved havneanløb den til tider omfattende baggrundsbelysning i alle farver.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 22-09-2012, 23:52
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Sejler en bådtype, hvor jeg må drikke, indtil jeg ikke længere anses som værende i stand til at føre båden. (Og der skal meget til)
Altså ingen spritgrænse på latterlige 0,5.
Min ligger nok nærmere på 2,0
Og jeg kan stadig lægge pænt til, selvom jeg er ved at snuble i egne trosser under fortøjningen.

Men udover dette humoristiske indslag, så har Lysnæs en pointe.
Natsejlads skal man holde sig fra, medmindre man er bekendt med området.

Og selv da kan det gå galt.

Jeg fandt 1 m2 flydebro midt på fjorden en sen aften.
Den lå godtnok ikke så jeg ville have påsejlet den, men jeg så den fordi den brød bølgerne.
Den vejede nok 100kg, og tænk om man havde sejlet på den, måske uheldigt lige ind i et af hjørnerne, så kunne det have set skidt ud...
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #11  
Gammel 23-09-2012, 22:51
albino's Avatar
albino albino er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2012
Bopæl: Ishøj
Indlæg: 16
Vi sejler helt generelt ikke om natten - uanset hvor charmerende det kan være.

Vi har en 17" skærm på førerpladsen, hvor vi med GPS og Det Levende Søkort kan bestemme vores position og kurs indenfor ca. 20 meter. I princippet kunne vi tage Bøgestrømmen for nedrullede gardiner.

MEN vi er også nogle krystere, forstået på den måde at vi ALDRIG sejler ud, hvis vi ikke er 120% sikker på at vi har taget alle de forholdsregler, man med nogenlunde rimelighed kan forvente.

Og sejlads om natten i lystbåd er altså i vores øjne ikke inde i kategorien 'sikkert', vi ved godt at langt de fleste slipper godt fra det, men vi gider ikke forsøge, det er i vores øjne aldeles unødvendigt og pissefarligt, nogenlunde som at køre bil uden lys.

I er garanteret ikke enige - det beder jeg heller ikke om.
__________________
Troede, jeg havde ild i røven
Men det var lokummet, som brændte

Nobody takes my ship... Kaptajn Haddock i Spielbergs Tin Tin, og Fru Albino i den virkelige 3D verden...
Reply With Quote
  #12  
Gammel 24-09-2012, 10:58
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
sejlads om natten kan virke afskrækkende på mange, dog ikke mig
I de lyse timer sejler jeg hvor der er lav/dyb vand, men i mørke er det noget helt andet, for der sejles kun på det dybere vand.
sejler aldrig tæt på og langt kysten
sejler i sejlrenderne og følger bøjerne (også selvom det kan være en stor omvej)
sejler ikke over 7-7,5 knob
jeg skal være frisk og have en kande kaffe inden for rækkevide

sejlads om natten kan være rigtig flot men også meget forvirrende når man nærmer sig en større by. Alt det lys og bøjerne forsvinder i mængden.

Den tragiske ulykke skyldes ( i mine øjne ) dårlig sømandsskab, men straffen var alt for hård.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år

Sidst redigeret af goffy; 24-09-2012 kl. 13:04.
Reply With Quote
  #13  
Gammel 24-09-2012, 12:50
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
I de lyse timer sejler jeg hvor der er vand, men i mørke er det noget helt andet.
hmm - hvor mon Preben så sejler ?


Hvis gutterne var pattestive da de sejlede, svarer ulykken vel til en spritkørselsulykke i bil. Tragisk helt sikkert - men hvad skal man sige? Sådan noget sker når man kvajer sig på det niveau og i så farlige omgivelser.

At der ikke var nogen før Lynæs der kommenterede det, kan jeg ikke se noget bemærkelsesværdigt i. Hvad skulle det være?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #14  
Gammel 24-09-2012, 13:01
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
[QUOTE=Ulman;40677] hmm - hvor mon Preben så sejler ?


He He det var vist ikke den bedste beskrivelse

hvad jeg mener er at jeg sejler tit på meget lav vand og langt fra afmærkningerne i de lyse timer.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #15  
Gammel 24-09-2012, 13:46
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Jeg er helt enig med den gode goffy.

Natsejlads er et spørgsmål om sund fornuft - og ikke alene et spørgsmål om levende søkort og retvisende kompas. Dette udstyr er alligevel svært, at aflæse, når båden hopper fra bølge til bølge.

Afstem maskintelegrafen efter søen forude, så du kan nå, at undvige den uregistrerede forhindring i overfladen forude. Det være sig en betonklods fra tidligere jernbanebro, en flydende container, en diskret hashryger uden lys på eller blot løsrevet tømmer.

Der er mange fordele ved, at sejle om natten. Du har alle de flotte fyr og de øvrige skibes lanterneføring til din rådighed, søen er ofte rolig og dine nødraketter er synlige på lang afstand. Og så er der ingen kø ved slæbestedet.

Man kan også lære, at se mere kritisk på sig selv; Jeg kunne ikke forstå, hvorfor indsejlingen til Hveen skiftede farve mellem rød og grøn. I meget kortetidsrum synes den endda gul. Vi diskuterede det ombord og blev enige om, at det måtte være nogle pærer, der blev skiftet ud. Det viste sig senere, at der lå en båd for anker foran Hveen, som drejede rundt om sit anker. Ak.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,379
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, TipplerLedyNenty
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:02.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden