Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 482
2 medlemmer og 480 gæster
StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Se afstemningsresultat: Har du haft driftproblemer i år - 2013?
Nej ingen problemer overhovedet 30 62.50%
Ja lidt småproblemer, der ikke havde med drivlinien eller styring at gøre 11 22.92%
Problemer der betød driftstop på vandet - men løst uden bugsering i havn 6 12.50%
Driftstop der betød at jeg måtte bugseres i havn 1 2.08%
Stemmer: 48. Du må ikke afgive din stemme

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 24-10-2013, 17:14
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Sæson 2013 - Driftsikkerhed

Inspireret af Esben "gamle" tråd....

Har din båd være driftsikker i år - 2013?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #2  
Gammel 24-10-2013, 17:50
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja vores gamle båd den kære Wiking var også i år drift sikker som altid.

Vi fik sejlet rigtig mange timer i den, og maskin mæssigt var der absolut intet i vejen, hvilket altid har været betryggende med den båd.

Den nye dog....ja der måtte vi starte med at få dyserne skiftet på bagbords maskine, og efter det fik vi kun sejlet 3 timer, men det var 3 problemfrie timer
Reply With Quote
  #3  
Gammel 25-10-2013, 07:43
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Både og - som bekendt i en tidligere tråd, så er der kommet nye topstykker, indsugning, benzinpumpe og lidt andre småting på båden i år.

Problemfri - tja, jeg er nu godt tilfreds bådens alder taget i betragtning..
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #4  
Gammel 25-10-2013, 14:33
molboen molboen er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
Ny båd i December sidste år, har sejlet ~ca 40 timer.

Efter en tur med ret høj søgang til Rørvig, skulle der to nye filtre på, og tanken bundsuget hjemme i egen havn 14 dage efter. (med elektrisk pumpe til Zippokamin) alt har spillet max siden da.

Forbrugsbatteri klappet sammen, men der står et nyt Exicde Dual AGM 100A og venter.
Alt i alt er det vist ok med en helt ny (brugt) båd som er købt som beset og uden prøve sejlas.

Til næste år kommer der lidt udfordringer med bundmalingen, men det kan man jo da betale sig fra når nu kroppen har sagt nej....
Reply With Quote
  #5  
Gammel 25-10-2013, 19:44
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Har vist kun haft lidt bøvl med tændingen og det viste sig at være en tændrørshætte der ikke var trykket rigtig på
båden kommer på land imorgen d.26/10 og jeg kommer med tallene fra logbogen (timer -sømil- brændstof)
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #6  
Gammel 27-10-2013, 14:42
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Fletcher'en har også bevist sit værd endnu engang; Navnlig under seneste sejlads, der blev foretaget en kul-sort nat ned gennem Kongedybet i Øresund. Det var en af disse lunefulde nætter, hvor der er vindstille indover land, men kuling udover Sundet. Jeg sendte en SMS hjem, strammede redningsvesten godt ind, placerede projektør og nødraketter ved siden af - og tog så den endelige beslutning om gennemførsel af kursen.

Efter passage af Benzinøen sejlede jeg ind i 8 m/s (16 m/s vindstød) og 1,5-3 m brutale bølger med nogen styrtsø, havskum og fygning ind mod bagbord og mod stævn. Flere gange skete det, at vandet sprøjtede indover stævnen og op over vindspejlet - lige som det skete, at bølger slog så hårdt ind mod bagbord, at overskyende vand fra eksplotionen sprøjtede op over bagbord - og udover styrbord! En voldsom tur, der kun lod sig gøre med projektør til undgåelse af tåbelige fiskebøjer - og takket være Nordre Røse fyr. Takket være udenlandsk mangel på kvalitet, måtte projektørens elektriske forbindelse fastholdes med en solidt plantet fod på stikket - under hele turen. Et propelstop, motorstop eller driftsstop her ville have været fatalt.

Da de værste bøjer var undgået - og indsejlingen til Kastrup Havn, og dens elendige anløbsbelysning, endelig kunne ses forude, vendte jeg projektøren bagud, så jeg kunne se, hvilket helvede, jeg havde gennemsejlet. Det var uhyggeligt; Et kaos af store bølger, brus, havskum og fygning. Jeg hørte i dag en beretning om de mange danske jøder, der under besættelsen måtte tage turen over Sundet i samme oktober, i samme mørke, i samme vejr, i robåde - og uden brug af lys. Voksne, unge og børn. Mange af dem druknede allerede 1 km ude. Så, det er et farligt farvand. Tak, Fletcher.

Sidst redigeret af Fletcher14; 27-10-2013 kl. 15:14.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 27-10-2013, 20:23
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Du må skulle noget meget vigtigt,ellers meget dumt og uforsvarligt i mine øjne.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 27-10-2013, 22:56
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Enig. Jeg begik helt klart den fejl, at sidde med en utilstrækkelig vejrmelding. Hvis jeg havde kigget på FCOO, så havde vejrsituationen over Sundet været mig bekendt. Det gjorde jeg desværre ikke. Der var nemlig vindstille i Københavns Havn. En kritisk fejl. Det var derfor egentlig kun en afvejning af, om den ellers skulle henligge i Københavns Havn - eller jeg skulle sejle gennem den kulsorte nat. Det var endda i sig selv lige på vippen.

Jeg blev så først klar over graden af uvejret over Sundet da jeg var over halvvejs. Da jeg så kunne fornemme det urolige hav i den sydlige ende af Kongedybet, undrede jeg mig noget over vejret - og overvejede, om jeg havde overset noget, og, om jeg skulle vende om. Jeg var dog halvvejs - og det ville også være rart, at komme hjem. Cirka 15 min til havn ved normal jævn fart.

Nordre Røse fyr lyste så klart i horisonten, så med en klar plan med kurs mod fyret og så afstik til Kastrup Havn, så vægtede det alligevel mod gennemførsel. Jeg var meget tryg ved Fletcher'en og kunne jo altid vende om - og få medvind tilbage. Tænkte jeg! Her begik jeg nemlig den fejl, at manglende månelys gør bøjer og fiskenet usynlige. Man forventer nemlig ikke den slags på Sundet - på samme måde som i Køge Bugt eller i fjorde. Men, de er der faktisk i nogle zoner - og er ringe afmærket. Da de første fløj forbi, meget tæt på, så stod det klart, at jeg ikke kunne vende om med risiko for, at ramme dem igen og få net i skruen. Så, nu var det altså bare fuld gas, så eventuelt net eller line kunne blive skåret over.

Projektøren kom nu på - og i det fjerne kunne ses blå blink. Båden hoppede jo, så de blå blink lyste op i takt med bølgegangen. Det var betryggende, hvis det var en slags patruljebåd eller forsvarsøvelse længere fremme. Jeg undrede mig over det, mens båden fløj fra bølge til bølge med store brag. Pludselig stod det klart, at det var søafmærkningen til Amager Strands pynt. De sorte bøjer reflekterer altså blåt om natten. Dermed havde de føromtalte fiskenet forstyrret kursen og jeg måtte nu desværre søge ud mod Sundet igen - og op mod vind og bølger. På denne sidste del af strækningen, cirka 7 min tilbage, var det værst, men heldigvis vidste jeg, at det nu var næsten helt slut med bøjer. Det ville være meget usandsynligt, at møde flere, så strækningen blev gennemført sammenbidt, med projektør og fokuseret på kurs mod Kastrup og det tydelige nybyggede akvarium. Jeg tænkte, at nogle eventuelt kunne se mit kraftige lys, hvis nu jeg pludselig forsvandt ud af syne.

Det sikreste havde været, at blive i Københavns Havn, og, i modsat fald, at vende om da det stod klart med vejret. Det kan slet ikke anbefales, at risikere sådan et uvejr - og de ovennævnte ukendte faktorer. Navnlig ikke, hvis man er alene, som jeg var. Jeg kan i hvert fald takke Fletcher'en og dens Yamaha-motor for, at være så driftsstabil og mig selv for, at være handlestærk i en så presset situation. Panik eller tekniske problemer havde været absolut kritisk.

Omvendt, så er det også erfaringer som disse, der gør en god sømand. Det er her, man lærer, sættes på prøve, og erfarer, hvad man kan klare - og evt ikke kan klare.

Sidst redigeret af Fletcher14; 27-10-2013 kl. 23:44.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 27-10-2013, 23:10
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Tænker bare 3m bølger i en 14fods båd ,i vores stue er der 2,5meter til loftet og bølger der 0,5 meter højre det er vildt.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 28-10-2013, 14:03
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Sidste tur på vej hen til servicekajen for at få skuden hevet op, begynder servostyringen at hakke/hoppe i det? Nogen der har prøvet det før?

Oprette lige en seperat tråd til evt. erfaringer og hjælp...
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #11  
Gammel 28-10-2013, 15:25
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Ud af næsten 100 sejlture, er det også kun 2 gange, at bølgerne har været flere gange højere end båden. De største bølger, jeg nogensinde har ligget i med Fletcher'en, var i Køge Bugt. Jeg har aldrig set noget lignende. De har været højere end en almindelig stue. 3-4 m fra bølgedal til bølgetop - og kun lige plads til båden mellem bølgerne. Det vil sige en ret stor stigning. Vi kunne intet se og måtte ligge pænt mellem bølgerne til vi var kommet et godt stykke. Jeg turde faktisk ikke engang vende om - da der ind i mellem forekom voldsom styrtsø bagved. Ingen tvivl om, at det kunne overfylde båden med vand - eller kæntre båden. Et bruse-vandfald uden lige. Dets røst kunne sommetider høres. Jeg skelede blot - og fokuserede fremad. Ingen grund til forøgelse af eventuel angst. Jeg havde to passagerer med og skulle forekomme rolig.

Om end det er fascinerende, at være konfronteret med naturens krafter og livets skrøbelighed, så er det også lærerigt. Udover de 2 gange, har der været 1 tur med gennemsejling af 1 super-bølge, der var højere end båden - og med dobbelt stigning. Det vil sige, en mur af vand, der var meget brutal. Vi sejlede direkte i gennem bølgen - og mistede desværre kamera mm - og blev meget både. Motoren kørte dog fint. Der var egentlig 1 lidt mindre super bølge efter den, men, den valgte vi, at und-dreje ved at ligge mellem de to bølger til vi kunne kravle over et svagere sted. Der er jo også stor forskel på havsejlads - og fjord-/kanalsejlads, som langt de fleste nøjes med. Der vil uundgåeligt være nogle erfaringer, der skal gøres.

Sidst redigeret af Fletcher14; 28-10-2013 kl. 15:32.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 29-10-2013, 11:00
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57

2013 er det år jeg har sejlet minst ,ikke at vi ikke har brugt båden,men mest som "sommehus" i karrebæksminde og som base for mange ture i vores nye gummibåd.
I lørdags var det slut for i år,pyha for et vaske arbejde.

__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #13  
Gammel 30-10-2013, 13:25
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
2013 har suverænt være mit bedste sejleår.
Ikke kun pga vejret, men også fordi der ikke har været tekniske problemer.
Har ikke gjort timerne op. Det er nok ikke så mange som jeg tror. De fleste ture går trods alt stadig bare ud til Kattinge Vig og så ligger jeg stille der. Har endnu ikke været længere væk end Rørvig.
Fik endda købt og afprøvet en tube med min søn og en af hans kammerater.
Næste sæson skal der mere gang i fiskeriet.

Men noget af det bedste er den fantastiske hjælp jeg har fået fra andre. Specielt fra Lars T og omegn :-)
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #14  
Gammel 03-11-2013, 13:59
asap_217's Avatar
asap_217 asap_217 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2011
Bopæl: Jylland
Indlæg: 79
Toplækker sommer - og som altid - ingen problemer. Den VW marine spinder bare derudaf!
Reply With Quote
  #15  
Gammel 05-11-2013, 00:53
Mand1979 Mand1979 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2012
Bopæl: Nordjylland
Indlæg: 106
Har sejlet ca 500 sømil i år med kun et driftstop:-) Kom til at køre gummibåden, vi har haft på slæb på årets sommertogt, i skruen;-) Det betød at vi måtte liste lige så stille ind til stranden, til båden stod på kølen, så jeg kunne komme i baljen og pille line og et stålbeslag fra gummibåden, ud af skruen. Det var en kølig omgang kl 05.30;-) Skal gummibåden med næste år tror jeg den skal slæbes med en flydende line.
__________________
Albatross 26 årg 1976
Perkins 4/108
Fast aksel

Waveline gummiræser
4 hk mariner
Reply With Quote
  #16  
Gammel 13-11-2013, 08:17
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Slut med Glastron - for denne gang...

Har haft en fornuftig sæson, hvor der ikke blev sejlet så meget som ønsket.
Sæsonen er så afsluttet med at jeg har byttet min gamle tunge båd væk til en lille 14" Skibsplast Sportsman med 40 hk på hækken, indregistreret trailer og montering af træk på bilen. Så jeg har en forhåbning om at kunne trække den lidt rundt i landet og få set nogle steder jeg ikke har været før Den er så allerede sat i vinterhi, men er næsten klar til sæsonstart.
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #17  
Gammel 13-11-2013, 14:55
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Det lyder da super godt, Albjerg. Så skal du da med på cruise i Kbh med Ibber og mig. Må vi se billeder?
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,492
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Avtoservis_kuOn
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:39.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden