Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Spørgsmål til køb og vurdering af båd

Spørgsmål til køb og vurdering af båd Skal du have gode råd til køb af ny båd, eller blot have din nuværende vurderet, så er det her vi samler alt info.

» Online brugere: 581
1 medlemmer og 580 gæster
priscillarm4
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 12-04-2013, 21:46
Mop Mop er offline
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: Kolding
Indlæg: 3
Vindö eller glasfiberbåd?

Hej "vand" fans..

Efter mange års fravær fra vandet er lysten til at komme ud igen kommet tilbage så jeg har besluttet at købe en lille sejlbåd. Jeg har haft flere forskellige i kikkerten og havde egentlig besluttet at finde en fin LM22 da jeg synes den opfylder mine krav til plads, kvalitet, pris og udbud..

En aften sad jeg med PC'en og google lidt rundt og faldt over en lille Vindö 22. Som barn har jeg brugt mange sommerferier sammen med en Vindö 50 og alt kom tilbage.. Jeg kunne pludselig mærke det hele igen.. Teaktræet under tæerne, det varme og hyggelige interiør i mørktræ osv og ideen om at få min egen Vindö synes pludselig god..

Jeg kan dog ikke få taget beslutningen... Den ene dag ryster jeg på hovedet over at ville købe en båd med så megen vedligehold og den næste kan jeg ikke undvære træet og fornemmelsen at eje sin egen Vindö.

Jeg vil gerne købe det bedste på markedet og prisforskellen er minimal 10-15000 kr. Vindöen skal findes i Sverige men jeg ser det som en del af projektet at få den hjem til Jylland. De både jeg har haft "dialog" med har fået lavet mange dyre ting som motor, mast, gennemføringer osv..

Mit spørgsmål er vel reelt om det er vanvittigt at kaste sig ud i en mindre træbåd med glasfiber skrog fra sidst tresserne fremfor en 10 år nyere glasfiber båd..

Vil træarbejdet/ vedligeholdelsen blive en pestilens og gøre at man render sur i båden eller vil det blive et mål at få båden til at stå perfekt..? Jeg har begrænset træ erfaring men kan godt lide at rode med ting og elsker finish!

Kom endelig med jeres input, tanker eller erfaringer.. Jeg er i syv sind!

Mvh Morten
Attached Images
File Type: jpg org_2322.jpg (61.7 KB, 4 views)
Reply With Quote
  #2  
Gammel 12-04-2013, 21:54
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det lyder til at du kender fordele og ulemper, træ kontra glasfiber.

Men en ældre træbåd kan jo være ret tidskrævende at vedligeholde, men det vigtigste er næsten, at du få en med forstand på træbåde, til at gå den igennem inden køb, så du ikke ender med at få lavet et dårligt køb.

Har du overvejet om en 22 food er stor nok?
Reply With Quote
  #3  
Gammel 14-04-2013, 06:55
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Man kan let forelske sig i det smukke træ, men man skal tjekke grundigt med en båd i den alder. Er der sorte pletter i kanten mellem kahyt og dæk, eller andre steder, så drop ideen, det betyder vandindtrængen, og kan være ret bekosteligt at få ordnet. Så er der dækket, hvis du kan se nåderne har sluppet, er det skidt. Jeg vil stærkt anbefale dig følgende vedr. dæk. Skyl det over, og se om det tørrer jævnt op, hvis der er steder, som langs med nåderne forbliver vådt længere end andet, er det et sikkert tegn på, at gummiet har sluppet teaktræet. Hvis i værste tilfælde dækket er lagt på finer, vil denne rådne stille og roligt. Det er en meget brugt byggemetode, men jeg ved ikke om det er tilfældet med aktuelle båd. Du burde kunne se, hvordan det er lavet, ved at kikke på undersiden af dækket inde i båden.
Er nåderne sluppet og ligger dækket på finer, ville jeg gå uden om den båd, men det er en smuk lille båd.
Du , fornemmer jeg, vil glæde dig over det smukke træ, og det er da vigtigt, finde ens båd smuk.
Det er jo 2 ret forskellige typer du har valgt ud, både udseende og sejlegenskaber.
Det flotte træ og lang køl og så ren glasfiber med kort køl, gir jo lidt forskellige egenskaber.
Vedligeholdelse af træ er ikke et problem, kun det, at du først kan lakere, når vejret er til det. Hvis du vælger træet, kan vi jo vende tilbage til det.
Pladsmæssigt vinder LM jo nok, men det er jo en ret konkret ting at sammenligne.
Yderligere spørgsmål besvares gerne.
Erik
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.

Sidst redigeret af lynæs; 14-04-2013 kl. 08:07.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 14-04-2013, 17:29
Mop Mop er offline
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: Kolding
Indlæg: 3
Hej, tak for svar :-)

Jeg vil da gerne have en større båd.. Vi er 5 i familien men det er vigtigt for mig at få en båd som er betalt så jeg ikke skal have dårlig samvittighed hvis den ikke bliver brugt. Målet er heller ikke weekend og ferie men hyggelig sejllads til ishuset eller en eftermiddag på vandet :-)

Erik.. Nu blev det jo pludselig mere svært. Jeg vil selvfølgelig tage en "trækyndig" med som selv har bygget træbåde. Dine råd med dækket er gode..

Sælger har mailet mig et billede fra efteråret hvor der er en liste der skal skiftes.. Har kan man også få et indtryk af teakens stand.



Der er lavet en del træarbejde. Jeg har fået nedenstående som der bla. er lavet (på dansk svensk)

Masten restaureret af bådebygger 12
Nybygget cockpit -08
Nyt teakdæk -09
Interiør skrapad og nymalet -08
Nybygget Cockpit mahogni -08
Ny Prædikestol - 09
Overbygning skabed- 10
Nye skrog gennemføringer -10
Erstattet bjælker i gulvet og nylakerede

Det er en smuk båd - også de 44 år taget i betragtning.. :-)



Du har ret - det er to meget forskellige båd typer! Charme og godmodig sejlads frem for en måske hurtigere og mere frisk båd..

Mvh Morten
Reply With Quote
  #5  
Gammel 14-04-2013, 18:09
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Ingen tvivl, det er en smuk båd, som nok er blevet passet fint.
Desværre kan jeg ikke ud fra billedet afgøre, hvad der ligger under teak'en. men det ser umiddelbart ok ud. Og resten ser ud til at være tip top.
Derimod kan jeg se på dine øjne at det er den, du vil ha'.
Og det kan jeg da godt forstå.
Angående sejlegenskaber, må du være klar over, at det er en "rank" båd, d.v.s at den ret let krænger noget over i blæst, men så skal der noget til at krænge den yderligere. Den er nemlig konstrueret således, for at få overhanget ned i vandet, og derved øge sin vandlinie, og dermed farten. Akkurat som min gør.
Attached Images
File Type: jpg b4.jpg (102.2 KB, 6 views)
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 14-04-2013, 21:47
Mop Mop er offline
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: Kolding
Indlæg: 3
Ja - den står øverst på listen men jeg er samtidig bange for at brænde fingrene...
Jeg skal nok give en update!
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,528
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, priscillarm4
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:25.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden