Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 354
9 medlemmer og 345 gæster
Anktosglive, Charlesenece, Leenox, Marcusblearry, PorganZoorfaila, StevenNic, Svetlaeb, Thomasmum, UrkrassSep
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 21-08-2016, 18:10
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Er mine AGM forbrugs-batterier virkelig allerede døde???

Hej,

Historien kort: Jeg monterede tilbage i starten af Maj 3 ubrugte, men ikke nye, 70Ah 12V AGM batterier i min båd. Batterierne købte jeg for 3 kasser øl og 3 flasker Gajol til firma-julefrokosten ved en kammerat´s tidligere firma. Batterierne var kommet i overskud fra et kuldsejlet projekt. Jeg ved at batterierne oprindeligt er købt hjem til firmaet august/september 2015, men ved ikke præcis hvornår de er fremstillet idet jeg ikke umiddelbart kan finde en år/uge kode på batterierne. Batterierne blev fuldt opladet med min C-TEK lader da jeg hentede batterierne, og de blev igen fuldt opladet igen inden de blev installeret.

Jeg har nu 2 gange, senest her i weekenden(fredag/lørdag), konstateret at batterierne er LAAAAAANGT fra at have den oplyste kapacitet. Med det forbrug jeg ved der er i båden, sammenholdt med den tid jeg kan se der går inden spændingen er alt for lav(ca. 11V), så vil jeg tro at der max. er 10% kapacitet.

Første gang jeg oplevede at batterierne ikke kunne holde strøm, der mistænkede jeg at det var generatoren der ikke kunne lade nok. Så ledningsnettet fra generatoren blev skiftet med noget meget kraftigere kvadrat. Og spændingen på batterierne under motordrift er nu ca. 14,1V. Problemet forsvandt dog ikke, og er der også når batterierne lades op via landstrøm.

Jeg har igår konstateret at der ikke er nogle læk-strømme der aflader batterierne når vi ikke er i båden. Jeg har også konstateret at alle batterier tager imod stortset samme lade-strøm - både når der lades med motor, og med landstrøm. Så der er næppe et af dem der er defekt, og aflader de andre 2.

Jeg ved at batterierne ikke var fabriksnye da jeg fik dem, og at de ikke har kostet mig ret meget, men undre mig bare over om de virkelig allerede er defekte. Jeg syntes jo at jeg har behandlet batterierne godt ved at sørge for at de var fuldt-opladet inden jeg satte dem "på lager" henover vinteren/foråret. Den gang blev batterierne også ret hurtigt op-ladet, så det tolkede jeg som at de allerede var fuldt opladet da jeg modtog dem. Men de kan jo have været defekte da jeg modtog dem. Desværre har jeg ikke nogen mulighed for at returnér batterierne grundet handelsmetoden.

Men er der noget med at man kan give sådan et AGM batteri et "chock" med en meget kraftig lader, og så vække dem igen?
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
  #2  
Gammel 21-08-2016, 19:39
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er som jeg husket det et problem, hvis ladespændingen er for lav, evt. også hvis din lader er for lille til den samlede ah batteristørrelse.
Problemet er at batterierne sulfater, og ikke kan lades op.
(vi havde problemer med nogle backup batterier på arbejde, for nogle år siden, mener det var problemet, var ikke selv involveret.)

Har du indstillet laderen til AGM ?

bla CTEK MXS 10A har denne mulighed, sådan en har jeg. (men alle Ctek lader, kan vælge en særlig AMG indstilling, ved jeg ikke)
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,357
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Marcusblearry
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:36.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden