Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 354
9 medlemmer og 345 gæster
Anktosglive, Charlesenece, Leenox, Marcusblearry, PorganZoorfaila, StevenNic, Svetlaeb, Thomasmum, UrkrassSep
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 30-08-2011, 19:48
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Forårsklargøring

Ja ok, - måske lidt tidligt at tænke på, men jeg vil gerne prøve at gøre så meget som muligt her i det kommende efterår, - så der er mindre at lave til foråret.

Vi skiftede båd i sommers. Den "nye" båd, havde den forrige ejer fået bundmalet og poleret i foråret. Jeg er lidt tvivlsom overfor kvaliteten, - da jeg synes det han havde betalt for det lød lidt for billigt.

Poleringen synes jeg at have læst mig godt frem til hvordan den skal gribes an, - og umiddelbart vil jeg mene jeg kan nøjes med polish og derefter voks.

Bundmalingen er jeg mere luren ved. Jeg har ingen anelse om hvad der er brugt, - og om der overhovedet er brugt primer, og bare malet hård bundmaling på, eller om der er brugt primer, men derpå en bundmaling som ikke er egnet til speedbåde.

Umiddelbart har jeg mest lyst til at slibe det hele ned til gelcoaten, men det er jo et kæmpe arbejde.

Derfor vil jeg gerne høre dem med erfaring på området om flg.:

1: Hvordan kan jeg evt. se forskel på primer og bundmaling? Hvis det i det hele taget kan lade sig gøre.
2: Hvad foreslår I jeg bruger til en speedbåd? Umiddelbart havde jeg selv tænkt på Hempel Light Primer og Hempel Hard Racing(fordi dem har jeg læst om i den lille søstærke)
3: Hvad med den del af motorophæng/trim som er under vandlinien, - skal den ikke også behandles?
4: Vil jeg kunne slibe det gamle bundmaling og evt. primer af i efteråret, og evt. også give den primer inden den sendes til vinteropbevaring? (For at spare tid til foråret)

På forhånd tak!
Reply With Quote
  #2  
Gammel 01-09-2011, 09:06
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by MortenBP Se indlæg
Ja ok, - måske lidt tidligt at tænke på, men jeg vil gerne prøve at gøre så meget som muligt her i det kommende efterår, - så der er mindre at lave til foråret.

Vi skiftede båd i sommers. Den "nye" båd, havde den forrige ejer fået bundmalet og poleret i foråret. Jeg er lidt tvivlsom overfor kvaliteten, - da jeg synes det han havde betalt for det lød lidt for billigt.

Poleringen synes jeg at have læst mig godt frem til hvordan den skal gribes an, - og umiddelbart vil jeg mene jeg kan nøjes med polish og derefter voks.

Bundmalingen er jeg mere luren ved. Jeg har ingen anelse om hvad der er brugt, - og om der overhovedet er brugt primer, og bare malet hård bundmaling på, eller om der er brugt primer, men derpå en bundmaling som ikke er egnet til speedbåde.

Umiddelbart har jeg mest lyst til at slibe det hele ned til gelcoaten, men det er jo et kæmpe arbejde.

Derfor vil jeg gerne høre dem med erfaring på området om flg.:

1: Hvordan kan jeg evt. se forskel på primer og bundmaling? Hvis det i det hele taget kan lade sig gøre.
2: Hvad foreslår I jeg bruger til en speedbåd? Umiddelbart havde jeg selv tænkt på Hempel Light Primer og Hempel Hard Racing(fordi dem har jeg læst om i den lille søstærke)
3: Hvad med den del af motorophæng/trim som er under vandlinien, - skal den ikke også behandles?
4: Vil jeg kunne slibe det gamle bundmaling og evt. primer af i efteråret, og evt. også give den primer inden den sendes til vinteropbevaring? (For at spare tid til foråret)

På forhånd tak!
Spørgsmål 1: Primer, dem jeg lige kender til, plejer at være hvide eller grå, så hvis din bund er blå og du kradser/sliber lidt i det og der kommer en anden farve til syne og det ikke er gelcoaten, så er der sikkert primer på. Malingsfjerner kan opløse bundmaling, men ikke primer, så det kan også afsløre om der er noget under bundmalingen.

Spørgsmål 2: Hard racing er sikkert ok, jeg har selv brugt International trilux i en del år, og har været ok tilfreds. Bl.a fordi det kan males på aluminium også, ved ikke om hard racing kan.

Spørgsmål 3: Jeg vil sige at det afhænger af hvor meget af beslaget der er under vand, når båden ligger stille, uden der er nogle folk i båden. Er der meget af beslaget som er under vand, kan det da godt få noget bundmaling, der kan gå på aluminium. Der kan jo gro en stor uldtot på beslaget.

Spørgsmål 4: Du kan sagtens give den primer her i efteråret og vente med bundmaling til foråret, men være opmærksom på at primeren skal rives op med sandpapir, når det har stået og tørret så længe, ellers kan bundmalingen ikke binde.

Men hensyn til at fjerne det gamle bundmaling, så er jeg mere tilhænger af at skrabe det af. Bundmaling stopper sandpapiret til ret hurtigt, så der skal skiftes papir ofte. Et skrabejern stopper ikke til, det bliver bare slidt. Brug først et smalt skrabejern for at komme i bund, og derefter et bredt, for at tage de streger man efterlader. Med det brede skrabejern skal man trykke ufatteligt hårdt, for at komme igennem. Det går lettere med det smalle, man skal bare køre flere gange.

Jeg har selv skrabt en 25 fods båd af OVERALT, over vandlininen(den havde fået autolak), med et smalt og bredt SANDVIK skrabejern. Tør ikke tænke på hvor mange kilometer sandpapir der skulle have været brugt til at slibe det af. Skrabejernet skulle blot slibes en gang imellem, på en diamantskive. En almindelig slibesten kan ikke slibe skæret.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #3  
Gammel 02-09-2011, 10:00
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Har selv skrabt al maling af min 262 i vinters, et anstrengende og ikke mindst beskidt arbejde.
Bunden havde kun fået to lag bundmaling og ingen primer..............
Brugte skrabejern og ca. 40 sliberondeller til excentersliberen, men så var den også fin.
Fire lag primer og to lag bundmaling.
Hard racing kan anbefales til hurtigere både, til drevet vil jeg klart anbefale Trilux.

Prøv og gratte lidt i malingen for at se hvad der gemmer sig nedenunder.

Jeg har det udgangspunkt at alt under vandlinien skal beskyttes!
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #4  
Gammel 02-09-2011, 18:08
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Hvilke typer sliberondeller skal bruges(korn), - til hele runden, altså maling af, måske ny primer, og bundmaling?
Reply With Quote
  #5  
Gammel 04-09-2011, 10:09
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by MortenBP Se indlæg
Hvilke typer sliberondeller skal bruges(korn), - til hele runden, altså maling af, måske ny primer, og bundmaling?
Når jeg virkelig skal have fjernet noget maling, plejer jeg at bruge det groveste papir der findes, korn 40 eller 60. Det er klart at er det en overflade som skal have en flot finish, med blank lak, skal man ret hurtigt op i noget finere papir, ellers kan ridserne ses. På bundmaling er det ikke noget jeg spekulerer alverden over.

Som jeg lige husker det, så bruger jeg ikke noget papir der er finere end korn 120, når der skal slibes i forbindelse med bundmaling.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #6  
Gammel 04-09-2011, 19:59
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
En del firmaer sliber med korn 60 før der primes.
Det kan ikke ses når båden har fået 3-6 lag primer.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #7  
Gammel 05-09-2011, 09:56
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Jeg kan kun tilslutte mig.
Jeg brugte korn 60 til afslibning efter afskrabning, dog skal man være opmærksom på, at man nemt kan slibe igennem gelcoaten, hvis man ikke passer lidt på. Om du bruger korn 60 eller 600 kan ikke ses efter 4-5 lag primer. Hvis du vil have en flot bund (til ære for fiskene) kan du slibe inden du giver sidste lag bundmaling, men helt ærligt: Hvis du kan håndtere en malerrulle, så får du såmænd en fin finish med lidt omhu.
Hvis du ikke kan male bundmaling på det sidste lag primer, inden primeren er helt tør, så skal du lige slibe let med korn 120 for at forbedre vedhæftningen.
Jeg har brugt ovennævnte og både min primer og bundmaling sidder stadigvæk fast, også efter en højttryksrensning.

God arbejdslyst!
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #8  
Gammel 11-09-2011, 21:50
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Hvordan har bundmaling det med højtryksrenser? Jeg har et par gange givet min bund en tur med en 100 bar højtryksrenser. Måske jeg skulle have ladet være?
Reply With Quote
  #9  
Gammel 12-09-2011, 08:16
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Hvis ellers forarbejdet er gjort ordentligt, så ser jeg ingen problemer ved at bruge en højtryksrenser, slet ikke en "hobbymodel" på 100 bar.
Alternativet er jo vandslange og børste, så vælg selv............
Kender flere der har rengjort med højtryksrenser med betydeligt mere tryk og de har ikke haft problemer.
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #10  
Gammel 12-09-2011, 08:41
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by kjaerlarsen Se indlæg
Hvis ellers forarbejdet er gjort ordentligt, så ser jeg ingen problemer ved at bruge en højtryksrenser, slet ikke en "hobbymodel" på 100 bar.
Alternativet er jo vandslange og børste, så vælg selv............
Kender flere der har rengjort med højtryksrenser med betydeligt mere tryk og de har ikke haft problemer.
Prøv med en stålbåd, hvor pladerne er my-tynde......
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #11  
Gammel 12-09-2011, 12:01
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
At spule bunden med højtryksrenser er jeg ikke bekymret for. Man holder en tilpas afstand med vandstrålen.

Hvis der er noget som sidder ubegribeligt hårdt fast, ruer f.eks, plejer jeg at skrabe dem af. I det tilfælde er jeg ikke så begejstret for højtryk, for jeg synes at det er hård kost at spule dem af. Man spuler og spuler på den samme lille plet.

Almindelig "andemad" plejer at ryge af ret hurtigt, med højtryk.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #12  
Gammel 12-09-2011, 15:42
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
højtryksrenser bør bruges med omtanke. For nogle år siden havde vi 2 både her i Varde, som fik konstanteret OSMOSE
Ejerne mente selv, at kraftig brug af stor industri højtryksrenser var årsagen, fakta er at det var de eneste både i havnen som fik afrenset bunden med højtryksrenser.
så gør man sig visse tanker, hver gang båden kommer på land og højtryksrenseren findes frem godt det kun er en lille hobby maskine jeg har.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år

Sidst redigeret af goffy; 12-09-2011 kl. 20:16.
Reply With Quote
  #13  
Gammel 21-10-2011, 09:31
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Hej

Harald Skrald har tilbud på slibeskiver hvis nogen står og mangler:

http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp...ibeskiver&n=10

Billigere end original Bosch, - dog nok en anden kvalitet, - men det kan jeg leve med.
Reply With Quote
  #14  
Gammel 21-10-2011, 09:46
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
højtryksrenser bør bruges med omtanke. For nogle år siden havde vi 2 både her i Varde, som fik konstanteret OSMOSE
Ejerne mente selv, at kraftig brug af stor industri højtryksrenser var årsagen, fakta er at det var de eneste både i havnen som fik afrenset bunden med højtryksrenser.
så gør man sig visse tanker, hver gang båden kommer på land og højtryksrenseren findes frem godt det kun er en lille hobby maskine jeg har.

Jeg har netop købt en ny STIHL højtryksrenser med justerbar dysse. Max. tryk er 150 bar.

Fantastisk stykke værktøj til spuling af båden, havefliserne, taget mv.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #15  
Gammel 20-11-2011, 17:04
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Hej

Jeg prøvede lige at slibe lidt på bunden af båden, for at se hvad der gemmer sig inde under bundmalingen.

Hurtigt blev farven "ren" hvid, og det fortsatte den med til der pludselig kom noget mørkt til syne. Aha, - det må være primeren, - men ak nej, det var glasfiberen. Så klamhuggeren som har bundmalet den har åbenbart sprunget primeren over :-( Jeg synes også det lød lidt for billigt at man kunne få bundmalet og poleret en båd for 5000 kr.

Jeg har vedhæftet lidt billeder til eksperterne. Det er lidt svært at se forskel på bundmaling og gelcoat når de har samme farve.

IMG_0306 viser vandlinien hvor jeg har spulet alger og snask væk.
IMG_0307 viser hvor jeg har slebet med excentersliber(korn 40)

Når jeg skal til at fjerne bundmalingen, er det så meget vigtigt at den er helt væk, og sker der noget ved at jeg kommer ned til glasfiberen? Altså skal jeg have malet den bare plet med gelcoat inden primeren?

Hvis jeg bruger malingsfjerner, f.eks. Hempels Paint Stripper, vil det så også opløse gelcoaten når der nu åbenbart ikke er primer mellem de 2 lag?

Og er der nogen som kan anbefale nogle steder i det midtjyske som evt. kan gøre det (ordentligt) for mig, for rimelige penge?

På forhånd tak!
Attached Images
File Type: jpg IMG_0306.jpg (254.2 KB, 4 views)
File Type: jpg IMG_0307.jpg (263.8 KB, 6 views)
File Type: jpg IMG_0308.jpg (288.5 KB, 3 views)
Reply With Quote
  #16  
Gammel 21-11-2011, 17:53
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Puha! Det lyder betænkeligt meget som noget jeg har oplevet i en ikke så fjern fortid........
Havde også en bund, der kun var bundmalet, uden primer.
På med vanten og få skrabet af og slebet. Skulle du slibe igennem gelcoaten, vil jeg ikke være så nervøs, da fire-fem lag primer lukker effektivt af. Jeg vil anbefale knofedtsmetoden, malingsfjerner er noget kras stads. Prøvede selv lidt og gelcoaten blev helt blød........ Du kan være heldig med at bruge kaustisk soda, men det er ikke helt ufarligt.
Skal du have en professionel til at gøre arbejdet, så er jeg sikker på, at du bliver en del fattigere. Det er ganske tidskrævende. Brugte selv ca. 100 timer på det, samt en mindre formue på primer med mere..........
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #17  
Gammel 24-11-2011, 20:58
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Jeg prøvede lige med en malingsskraber at kradse lidt i malingen, og det ser ud til, at jeg relativt let kommer ned til gelcoaten. Umiddelbart vil jeg mene der kun er knap 1 mm. bundmaling, men nu var der ikke så meget lys så jeg kunne se det nøjagtigt.

Så det er vel blot at smøge ærmerne op og komme i gang ;-)
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,357
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Marcusblearry
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:37.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden