Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 365
9 medlemmer og 356 gæster
AgenakarerneWen, Ashtontef, DGEdward, Diegotychope, Gelfordreimush, KabOraseDer, LarsFattfoult, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 05-03-2012, 18:18
bayliner bayliner er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2011
Bopæl: sjælland
Indlæg: 11
Skift af motorolie

Nu har jeg i flere år skiftet motorolie og oliefilter på min mercruiser 5,0 hvert år, men nu er jeg blevet lidt nysgerrig om hvad i andre gør. Som jeg ser det er det vel ikke nødvendigt at gøre det årligt. Det må vel også være bestemt af hvor meget man sejler. Hvis jeg skulle skifte olie på min bil når den har kørt samme antal timer som jeg sejler om året skulle jeg gøre det mange gange på et år. Hvad mener i andre
Reply With Quote
  #2  
Gammel 05-03-2012, 20:43
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Anbefaler helt klart at skifte hvert år. Gør det selv uanset timetal.
Ikke så meget på grund af at olien nedbrydes, men mere på grund af det vand der uundgåeligt samles i olien.
Hvis det får lov til at udvikle sig, så kan du vinke farvel til dit bundkar.......
Så skift endeligt hver år
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #3  
Gammel 05-03-2012, 21:01
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg har faktisk bestemt mig for ikke at skifte olien i år, netop grundet det lave timetal sidste år....

Ligesom jeg egentlig heller ikke har tænkt mig at skifte filtre....

Ja faktisk var tanken bare at bundmale også ellers smide den i vandet...

Med hensyn til vand i bundkarret så har jeg til dato aldrig fået noget vand med, når jeg har tømt den for olie, hvilket jeg normalvis gør her medio marts....
Reply With Quote
  #4  
Gammel 05-03-2012, 21:13
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
jeg har nu heller ikke tænk mig at skifte olien i år, grundet det lave timetal og at olien blev skiftet lidt sent sidste år (juni )
Vand i olien er jeg ikke så bange for, da jeg er overbevist om at de dråber vand der event. kunne være kommet, vil fordampe første gang motoren får lov til at køre et par timer.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #5  
Gammel 05-03-2012, 22:00
PJØ's Avatar
PJØ PJØ er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2011
Bopæl: Østjylland
Indlæg: 23
Wink Olieskift

Jeg vil gerne som mekaniker deltage i debatten.

Har selv før i tiden været temmelig krakilsk med olieskift konstant. Nu skifter jeg dog kun hvert andet år.
Sørg for at motoren bliver helt gennemvarm ved sidste opstart/vinterkonservering. Herved koges den kondensfugt der opstår ved koldstarter ud.
Der dannes med tiden en syre i olien, der er skadelig for især blanke overflader (korrosion), men den tilstand opnåes slet ikke med de timetal, vi ligger og kæmper med vejret for at opnå.
M.h.t. rust i bundkarret opstår den udefra, af det vand der skvulper rundt i sumpen, ikke indefra.
Med det sagt, er det selvfølgelig altid bedre at skifte olien for ofte, end for sjældent, og HUSK drevet også...

VH Peter.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 05-03-2012, 23:14
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Jeg skifter olie-filter-drevolie-brændstoffilter og tændrør hvert år, hellere engang for meget hvis det bare for at spare en tusse eller mindre.

Der er et gammel ordsprog som siger ==det er dyrt at være fagtig eller nærrigeller som jeg fik at vide hos en forhandler da vi købte den første båd da jeg spurgte ang brændstof forbrug==HAR DU RÅD TIL BÅDEN ELLER IKKE
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
  #7  
Gammel 06-03-2012, 22:57
bayliner bayliner er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2011
Bopæl: sjælland
Indlæg: 11
Tak for div indlæg. Det bekræfter mig lidt i at de regler som diverse motor producenter foreskriver hvilke er lig dem som bil producenter foreskriver = husk service så tjener vi penge. Selvfølgelig skal båd og bil vedligeholdes, og udgifterne til bare benzin i en sejlsæson er betragtelige; men derfor er der vel ingen god grund til at bruge 5-600kr på et unødvendigt olieskift. De kan vist bruges bedre på et par gode bøffer med rødvin på en smuk sommeraften. ( Den kommer forhåbentligt snart)
Reply With Quote
  #8  
Gammel 07-03-2012, 20:14
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Der er flere faktorer at tage hensyn til udover antallet af driftstimer. Antal ture, antal koldstarter, brugsmønster etc. betyder også noget.

Meget generelt sagt så:
Hvis der kun har været få ture i sæsonen (antal driftstimer under 30), kan det godt forsvares at springe olieskiftet over.

Hvis der sejles ofte og længe, så vil jeg anbefale dig at skifte olie hvert år, ligesom hvis du har mange starter og korte ture så motoren ikke bliver driftsvarm.

Forbrændingsmotorer afgiver en masse stoffer til motorolien, og mængden varierer alt efter forbrugsmønsteret.

Så jeg vil anbefale at du kigger på din brug af båden, og tager beslutning ud fra dette.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,299
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Ashtontef
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:54.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden