Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 299
8 medlemmer og 291 gæster
Asamdug, DarylDonCruino, Donaldken, KabOraseDer, Masilhawaype, StevenNic, Thomasmum, VolkarOscigap
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 16-05-2013, 17:39
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
slibning inden Primer

Hej

Købte en sejlbåd i vinters hvor bunden ikke er i helt så god stand som oplyst af sælger, regnede med bare at skulle slibe det værste skallede bundmaling af men inden under dukkede der cirkelrunde huller op, så jeg straks tænkte osmose, men pt ser det ud til at det "bare" er rurer der er kommet helt ind til gelcoaten, og så heldigvis ikke længere. Så den tidligere ejer har tilsyneladende bare smidt ny maling oven på.

Købte i vinters en gang hempel underwater primer, som vist er den de før kaldte yacthprimer på tilbud, men nu hvor jeg skal helt i bund er det måske bedst at bruge deres 2 kompopnente først og så denne her som mellemstrygning inden bundmalingen, så hører gerne et par råd.

ang slibning inden primer, så står der at man skal slibe bunden ru for at sikre god vedhæftning, men hvad pokker er den rigtige kornstørrelse til slibemaskinen for at få den i den rigtige ruhed ?

Ville selv mene det kunne gå fra korn 60 til 80, men det er måske for fint.

Kom ellers noget sent igang med båden da en gang betændte mandler der skulle ud, lige huggede 4 uger ud af kalenderen, så prøver en del ting af på bundmalingen for at komme igang. Har prøvet det meste af en dunk Hempel paintstripper og er lidt overrasket over hvor lidt maling den fjerner af gangen, har givet den for 3 gang idag på det område jeg tester af og først nu er jeg igennem i ca 25 % af området. Da de fraråder at man bruger den direkte på gelcoat er det ikke muligt at bruge den mere der, så har lige købt 3 bøtter Yact kemi, bundfarve fjerner som må sidde op til 12 timer uden det skulle skade gelcoat. Så skal lige finde en dag hvor jeg smører det på om aftenen og fjerner den morgenen efter.

Den anden side af båden er idag blevet smurt ind i brun sæbe så der sker noget der også.

så når jeg engang ved hvad jeg syntes funker bedst så lægger jeg det op her :-)

Lærte ellers idag at der tilsyneladende er en årsag til at Bachos laklinger er så dyre. Købte en bacho lak skraber for flere år siden til rensning af havemøbler og selvom klingen er blevet brugt i mange timer er den altså stadig bedre en de billige klinger de også har i harald nyborg, så bed i det sure æble og kørte i HN på vej hjem fra havnen og købte et nyt blad.

Blev ellrs mobbet lidt i HN :-), for var jo sort over det hele efter skrabningen, og spurgte efter støvmaskerne og fik følgende replik med på vejen. - "det er da lidt for sent, er det ikke ?" :-0

Vh Bo
Reply With Quote
  #2  
Gammel 16-05-2013, 19:03
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvis der er gammel maling der skal slibes vær, vil korn 60 - 100 nok være passende, afhængig af slibemaskine.
Ja du skal bruge noget 2 komponent epoxy, 4-6 lag
Reply With Quote
  #3  
Gammel 16-05-2013, 19:54
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
av det var mange lag, men korn 100 som slut er jo en finslibning, så det må da være et pænt lavere papir de har haft i tangerne hos hempel, også lidt mærkeligt at de ikke bare skriver hvilken korn der vil give den bedste overflade..
Reply With Quote
  #4  
Gammel 16-05-2013, 23:45
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Jeg var gennem samme tur sidste år. Der ligger vist en tråd herinde om det.

I tråden nævnes vist en skraber som er super god. Det er den de har i Bauhaus Nautic. Den er gul og kan monteres på støvsuger. Den er virkelig effektiv.

Jeg gav vores bund 5 lag Jotun Antipest før den fik 2 lag Nonstop VK og jeg mener de anbefalede korn 120 før primeren.

Husk i øvrigt at bundmaling er giftig og skal opsamles og afleveres på genbrugspladsen. Jeg købte en billig HN støvsuger til at sætte på skraberen så jeg ikke ødelagde centralstøvsugeren med det fine støv.

Husk også åndedrætsværn. Epoxy er ikke så godt for de små grå på 1. sal. Køb noget ordentligt, i stedet for støvmaskerne af papir. HN har en 3M som fungerer fint.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 17-05-2013, 11:00
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Har egentligt set den, regnede med at det var en alm skraber, bare til støvsuger. bortset fra i går, hvor jeg lige prøvede at skrabe det løse af, med presenning under selvfølgelig, har jeg jo kun skrabet hvor der har været paint remover på, så regnede med at det var for fugtigt til en støvsuger. så dog lige et youtube clip og med mindre der er snyd med på billedet skraber den jo ekstremt godt, ved ikke om bladet sidder anderledes vinklet end på en bacho skraber. så kunne da godt være at man lige skulle smutte i Bauhaus og købe en på vej i havnen næste gang. :-)
Reply With Quote
  #6  
Gammel 17-05-2013, 16:58
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
så har jeg købt mig en pro scraper, er dog lidt overasket over at bladet der reelt minder meget om bahco's er monteret omvendt, især da man kan se at det er monteret modsat det smig der er i det gule håndtag, tænkte først i butikken at der var en der havde pillet ved den, men sådan så de alle ud, så må indrømme at jeg pt er lidt skeptisk, om ikke andet så til jeg får den afprøvet.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 18-05-2013, 17:03
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Var ude ved båden idag og teste lidt. pro scraperen var ubrugelig ind til jeg fik vendt bladet, så tror de har haft lidt produktionsproblemer der. Den er så umiddelbart ikke lige så god som en Bacho med nyt blad, men det kan jo også være noget med vinklen man holder den i. Kan dog slå fast at de originale bacho blade er markant bedre en de billige, om det er bedre slibning og/eller hårdhed i stålet aner jeg ikke.

fik brugt det sidste af min paintstripper idag, desværre, for fik tanken forleden, at der måske er en grund til at de skriver sølvpapir på bøtten, brugte jo plastik da alle skriver at det er meget bedre/nemmere, men kom til at tænke på når man renser sølvtøj i vand med salt og sølvpapir, så tænkte at der måske sker en kemisk proces ved at bruge sølvpapir istedet for plastik, og om det så skyldes varmen eller lign, så funkede det altså meget bedre idag, selv med de billige skrabe blade, så havde da været sjovt hvis fenderen kunne få en udtalelse fra hempel om der ligger en kemisk proces eller lign bag ved anbefalingerne.

Testede ellers lige 2 skrab på den side der fik brun sæbe for 2 døgn siden, umiddelbart er den omkring niveau med en paintstripper der har siddet en halv time, så er lidt spændt her, især da jeg syntes at plasticen jeg dækkede med virker lidt blød i det nu, så er ikke sikker på at det kan sidde en hel uge før det hele smelter sammen, derudover så er blandingen af sort bundmaling og brun sæbe ved at udvikle sig til en noget grønlig substans der hvor det sidder tykkest, så havde da været sjovt om man kunne bruge farveskiftet som indikator på hvornår den var klar :-0 haha

Sidst redigeret af Hugoianer; 18-05-2013 kl. 17:09.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 20-05-2013, 18:29
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Bare rolig, der er meget sjov i vente for dig endnu.......
Var selv den store tur igennem for et par sæsoner siden, og der hjalp brun sæbe ikke! Så det var den hårde måde med skrabejern og efterfølgende slibning.
Tror jeg brugte korn 120 inden primer.
Husk i øvrigt at få skyllet bunden godt af efter sidste slibning, inden du begynder at male!
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #9  
Gammel 21-05-2013, 00:16
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Jeg husker også jeg studsede over bladet på min pro scraper, men kan ikke huske om jeg vendte det. Men jeg var meget positivt overrasket over min, men det kan også være min bund var nemmere end din. Det tog i hvert fald ikke lang tid at skrabe alt bundmaling og primer af.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 21-05-2013, 09:42
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Ja min sidder ret godt fast, eller også så er der mange lag gammelt lort der skal af, så det skal ske af flere omgange.

Var lige ude at checke båden i morges, for at se status på min brune sæbe, den har funket noget, men kan godt sidde til i morgen så den har fået en fuld uge.

Opdagede så desværre noget der hvor jeg fik skrabet i bund sidste gang. Bunden har flere små cirkler i gelcoaten, de er plane, men jeg kan trykke dem ind med en negl. Tog en kniv og stak i et par stykker af dem, der kommer ikke noget stinkende vand ud, men virker til at de går helt ind til glasfiberen, så er det et gammelt osmose angreb der aldrig er blevet udbedret ?

Købte båden hos http://skovgaard-mortensen.dk/ i efteråret og han havde den på scanboat med max stjerner på bunden hvis jeg ikke husker forkert (Har lavet udprint)

Nogen der kan råde mig til hvad jeg gør nu ?

Skal jo dels have en til at kigge, uvildigt, på om bunden er syg og så er der jo spørgsmålet om den evt. udgift til udbedring, da der jo i såfald vel er tale om at jeg har købt en fejlbehæftet vare. Men ok, nu skal jeg lige trække vejret roligt et par gange og håbe på at der er tale om en mindre ting.

Starter lige med at skrive til bådmægleren om at vi har noget vi desværre skal have kigget på.

Nogen der har sin daglige gang i Hundige Havn som gider at tage et hurtigt kig ?

Vh Bo

Sidst redigeret af Hugoianer; 21-05-2013 kl. 11:33.
Reply With Quote
  #11  
Gammel 21-05-2013, 18:52
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Har lige været ude til aften og skrabe lidt mere af, så jeg næsten er ibund med den ene side og det ser vist ikke helt godt ud, bortset fra ude i stævnen, ser det ud til at der er problemer hele siden hen. bemærkede på et tidspunkt at skraberen lød og føltes anderledes, viste sig at en del af båden har været pudset op med noget der farvemæssigt ligner gulvlim, påført med en fin tandspartel, så der er spagagetti riller i lange baner, derudover har den været spartlet flere steder. de porøse huller er der desværre alt for mange af, men har ikke fundet nogen med væske i.

Så skal helt sikkert have fundet en med forstand på osmose, der kan gå bunden igennem og fortælle hvad det er og hvordan jeg kommer videre herfra.

Har taget en håndfuld billeder jeg evt kan lægge op

Nogen der kender en i omegnen af hundige havn ?
Reply With Quote
  #12  
Gammel 12-06-2013, 18:15
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Status pt er at jeg har fået skrabet båden i bund på nær et par steder, itilfælde af at det ender op med at jeg skal have advokat på.

ang produkter til fjernelse af bundmaling, så fik jeg jo brugt hempel paintstrimmer, yachts malingfjerner, og brun sæbe dækket af folie i 14 dage.

De 2 sidste produkter var afgjort de bedste, med mindre det skyldes mine overarme er vokset af skraberiet :-0 så har man tiden, er brun sæbe altså genial, da den jo er ret billig ang virkningen er de sidste 2 umiddelbart lige gode i mit tilfælde.

Får en bådbygger til at kigge på bunden i næste uge, de har desværre, for mig, lidt travlt på denne tid af året, så afventer stadig status på om det er osmose eller en gang skidt blærer fra støbningen. Bådmægleren var ikke til megen hjælp der
Reply With Quote
  #13  
Gammel 23-06-2013, 15:18
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
Nå båden havde desværre osmose, så hvis ikke handelen kan gå tilbage men ender i et folig, skal jeg jo have lidt styr på hvad der skal ske fremadrettet, så al indput er velkomment.

Noget af en stejl indlæringskurve jeg får til det maritime her
Reply With Quote
  #14  
Gammel 23-06-2013, 15:24
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by Hugoianer Se indlæg
Nå båden havde desværre osmose, så hvis ikke handelen kan gå tilbage men ender i et folig, skal jeg jo have lidt styr på hvad der skal ske fremadrettet, så al indput er velkomment.

Noget af en stejl indlæringskurve jeg får til det maritime her
Hvis den er slemt angrebet af osmose, er sandblæsning vejen frem, og efterfølgende opspartling mv.
Det ligger nok i den svære ende, af gør det selv skalaen, især sandblæsning kræver erfaring.
Reply With Quote
  #15  
Gammel 23-06-2013, 19:05
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
ja det er en svær omgang, bådbyggeren sagde 4000 kr pr m2 af hele hele bunden og det overstiger prisen på båden.

Kan godt forestille mig at sandblæsning er vejen frem, læste godt nok et sted at høvling med efterfølgende let sandblæsning skulle give mindre spartlejob, men tror da så også at det bliver langt dyrere. Og helt sikkert, det er ikke mig der kommer til at betjene sprøjtepistolen, kan godt forestille mig at det kræve et trænet øje at stoppe i rette tid.

Det der med opspartling, er det "rigtig" spartling, eller "bare" mange lag rullet på med efterfølgende slibning ?
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,321
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Asamdug
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:46.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden