Fenderen.dk
 
GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Import af båd fra udlandet samt CE

Import af båd fra udlandet samt CE Her kan du stille spørgsmål til import af båd fra udlandet, samt spørgsmål til CE-mærkning

» Online brugere: 199
1 medlemmer og 198 gæster
TannerDuh
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 04-08-2010, 00:21
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Manglende CE

Som det er nogle bekendt herinde, købte jeg en nyere Doral 170BR for kort tid siden, og det var min første båd der er så ny den skal have en Ce godkendelse....

Jeg var ikke opmærksom på det da jeg købte båden, helt ærligt så skænkede jeg det ikke en tanke, men efter at have læst en masse om de problemer en manglende godkendelse kan afstedkomme og en samtale med min forsikrings-agent bad jeg sælger om at få den lovpligtige Ce godkendelse tilsendt..

Han havde ikke en sådan og var ikke specielt villig til at medvirke til at fremskaffe den, så jeg måtte meddele ham at det var så vitalt jeg fik den godkendelse at jeg ellers ville se mig nødsaget til at indrage en advokat for at få han´s hjælp til at fremskaffe den.

Det hjalp, nu vil han godt hjælpe med at skaffe en ny, han skrev han skal bruge er foto af den type plade fabrikanteten har sat i båden, så skulle det være muligt at få en ny kopi af godkendelsen.

Det er så ok, men nu kommer det mærkelige, han spurgte Resse Marina i Åbenrå hvor han kender indehaveren til råds, og han sagde til ham at der normalt aldrig fulgte Ce-godkendelser med solgte både, det var nok de var godkendte ????

Hvordan kan man så se den er godkendt ? min Doral har feks ikke et Ce-skilt monteret, kun fabrikantens typeskilt.. og jeg har også hørt der kan fåes forfalskede Ce-skilte til at sætte i båden...

Er jeg helt fejl på den når jeg forlanger at få tilsendt godkendelsen eller en kopi ad af den ?

Der er jo ingen grund til jeg generer sælgeren hvis selve dokumenterne er overflødige, og jeg er jo meget tilfreds med båden, den er i virklig fin stand overalt og afspejler prisen jeg gav godt...

Hvad jeg frygter er de problemer jeg selv kan rende ind i ved et salg eller et uheld hvis der kræves at man har disse papir og skal kunne fremvise dem hvis nødvendigt....

Så hvad er op og ned i denne sag ?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 04-08-2010, 09:48
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Hvad er historien på båden, hvem har importeret den til DK ?
Reply With Quote
  #3  
Gammel 04-08-2010, 10:05
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Det er bådens ankomstdato til et EU land der afgør, om båden skal være CE godkendt eller ej. Skæringsdatoen er d. 16. juni 1998 - alt ankommet til EU efter denne dato, skal være CE godkendt.

Det er sælgers opgave at få båden CE godkendt, hvis det er påkrævet. Du kan i princippet "sende aben videre i systemet" og gøre krav overfor sælger, som så kan gøre krav overfor hans sælger osv. osv.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #4  
Gammel 04-08-2010, 11:10
jan p's Avatar
jan p jan p er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: midtjylland
Indlæg: 65
Billeder: 3
Hvis den er solgt fra ny indenfor EU efter 1998, bør der ikke være nogen problemer.
Måske kan du finde et sted hvor der har siddet et skilt lignende det her:
Attached Images
File Type: jpg Billede124.jpg (106.8 KB, 8 views)
__________________
Tahoe Q5i
Mercruiser 4,3 MPI
Alpha one
Reply With Quote
  #5  
Gammel 04-08-2010, 12:11
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by Chribs Se indlæg
Det er så ok, men nu kommer det mærkelige, han spurgte Resse Marina i Åbenrå hvor han kender indehaveren til råds, og han sagde til ham at der normalt aldrig fulgte Ce-godkendelser med solgte både, det var nok de var godkendte ????

Hvordan kan man så se den er godkendt ? min Doral har feks ikke et Ce-skilt monteret, kun fabrikantens typeskilt.. og jeg har også hørt der kan fåes forfalskede Ce-skilte til at sætte i båden...
Der kommer ikke en decideret CE-godkendelse med en "ny" båd, kun skiltet. Både som er solgt til EU (i et forandlernetværk) er ab fabrik bygget efter CE-kravene, det står værftet indenfor.

Men din båd under alle omstændigheder have et CE-skilt a la det JanP viser.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #6  
Gammel 04-08-2010, 17:37
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg kender ikke bådens historie, men den er fremstillet og importeret flere år efter 1998.

Den har ikke et Ce-skilt monteret i båden, men et type godkendels skilt fra fabrikanten med hvor mange personer den er godkend til osv.

Jeg har også tjekket på nettet og bla. set det indslag der var i tv om både der blev solgt
uden Ce-godkendelse.

På nogle forummer siger nogle personer at der Skal være et Ce-dokument der følger båden, og at skiltet i båden kun er for at vise myndigheds personer den er Ce-godkendt, feks hvis man bliver stoppet af politiet, men at man skulle kunne fremvise en Ce-dokument ved forspørgsel...

Jeg har lidt svært ved at finde hoved og hale i hvad der er lovpligtigt og hvad der ikke er...

Det vidste skilt er da alt for nemt at forfalske, hvordan kan det være nok, det beviser jo intet i sig selv, men under alle omstændigheder forefindes det ikke i båden, så det skal jo fremskaffes og sælger har lovet at sørge for det sker......

Prøv at se her på Basta, der er der vist et ægte og et falsk dokument, ifølge den skal der følge en sådan med båden hvis den er importeret osv. efter 15/06 2010 ......
http://programmer.tv2.dk/basta/artic...b%C3%A5de.html

Sidst redigeret af Chribs; 04-08-2010 kl. 18:13.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 05-08-2010, 10:06
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Frit efter hukommelsen, så mener jeg at du kun får et CE-dokument udstedt, hvis du får din båd individuelt CE-godkendt af en aut. instans (Certified Body).

Bådfabrikanterne CE-mærker selv deres massefremstillede både, der er fremstillet efter CE-normen.
Og det kan være nok med et lille klistermærke, som det billedet viser. Lidt ligesom mærket på brødristeren
Der findes en del indlæg om CE mærkning på de danske bådfora.

Men du kan f.eks sende en forespørgsel til Doral sammen med din båds data.
For de må da være de bedste til at vide, om den er omfattet af CE-normen.

CE-mærkning er i IMHO vildt overdrevet med hensyn til sikkerhed osv.
Personligt har jeg langt større tillid til USCG og Norske Veritas godkendelser.

CE virker på mig bare som en handelsrestriktion, der har meget lidt med søsikkerhed at gøre.
Men det hjælper jo ikke dig i en senere salgssituation
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #8  
Gammel 05-08-2010, 20:37
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Tak for uddybelsen, men sælger er igang med at hjælpe mig, så det ser ud til det ender godt...
Reply With Quote
  #9  
Gammel 06-08-2010, 03:02
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Her er sidste nyt jeg er kommet frem til, lfølge det er der er ingen tvivl, skal loven følges skal der medfølge Ce-dokumenter..

Nedstående er sakset fra Bådmagasinet og der er et link til hele artiklen...

Køber du en brugt båd, er det af største vigtighed at du passer på. Det såkaldte ”fritidsbåds-direktiv” af 16. juni 1996 gav en overgangsperiode på 2 år. Fra 16. juni 1998 er det altså obligatorisk med CE-mærkning. Køber du en brugt båd produceret efter 16. juni 1998 SKAL CE-mærket og tilhørende dokumenter medfølge.

http://www.baadmagasinet.dk/index.ph...141&1281056189
Reply With Quote
  #10  
Gammel 11-08-2010, 18:53
HansNielsen
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg kan bakke ovenstående indlæg op. Jeg er i en branche, hvor der ofte bliver importeret IKKE CE-mærkede køretøjer/fartøjer. Ifølge loven (citeret herover) er det ulovligt at benytte fartøjer/køretøjer der IKKE er CE-mærkede...såfremt de er importeret/solgt efter juni 1998. Sælger skal stå til ansvar for salg af ikke CE-mærkede fartøjer/køretøjer og kan afkræves en homologering/godkendelse af netop det solgte. Dette er en meget bekostelig affærde for sælger. Desværre er det en kendt situation, at firmaer der importere billige fartøjer/køretøjer bekvemt lukker firmaet om vinteren og åbner et nyt til foråret. Således slipper de for problemerne, og score en god fortjeneste, som endda kan forøges, hvis de "glemmer" at betale dansk moms.

Danmark og Sverige er desværre de 2 eneste lande som ikke kræver en original CE-godkendelse ogl registrering af PWC (bl.a Jet Ski og både). Det gør de i resten af EU. Derfor bruges Danmark tit og ofte som "skraldespand" for fartøjer/køretøjer som ikke gik igennem med en fup CE-godkendelse, købt på internettet. Man har indenfor de øvrige lande lavet en hjemmeside, hvor man kan tjekke win nummer(stel nummeret) og få oplyst om der er udstedt CE mærkning fra fabrikken. Det er fabrikkerne der opdatere denne database og hostes og drives af EU kommisionen.

Indenfor min branche findes der utroligt mange "småting" som kræves for at få den CE-godkendt og dokumenteret med de rigtige EU formulare, men ved en almindelig besigtigelse kan man ikke altid umiddelbart se forskellen. Ville de danske og svenske myndigheder dog bare give ALLE køretøjer/fartøjer en form for registrering ud fra den originale fabriks CE-dokumentation, ville mange problemer være løst. Der arbejdes på sagen, men systemet er tungt, indtil de selvfølgelig finder på at det skal koste en klækkelig formue at gøre dette.

Beklager det lange indlæg, men det er og bliver et hot emne i den nærmeste fremtid.
Reply With Quote
  #11  
Gammel 11-08-2010, 20:22
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Du skal da ikke undskylde dit indlægs længde Hans, tværtimod, saglige indlæg der redegør hvorfor reglerne er sådanne, er jo netop det jeg og andre brugere herinde ønsker når vi stiller spørgsmål om alle de ting vi ikke forstår...

Det er det gode ved dette forum, man kommer vidt omkring de forskellige løsninger, svar og tilgange til det problem man ønsker at få hjælp til...

Jeg vil stå fast på mit krav til sælger om at få, ikke alene et ægte typeskilt men også det dertil hørende dokument der beviser at båden virkligt er Ce-godkendt og ikke bare udstyret med et fupskilt eller et afslag der svarer til den omkostning jeg skal bruge til at få båden Ce-godkendt...
Reply With Quote
  #12  
Gammel 11-08-2010, 20:28
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Her er det typeskilt der forefindes i min nye båd, det siger jo ikke en disse om Ce-godkendelse som sælger ellers prøvede at overbevise mig om ved de første henvendelser...
Attached Images
File Type: jpg Can_Doral.jpg (190.0 KB, 19 views)
Reply With Quote
  #13  
Gammel 11-08-2010, 22:05
HansNielsen
Gæst
 
Indlæg: n/a
Takker Cribs for at have læst mit lange indlæg.
Typeskiltet herover er IKKE en CE-mærkning, hvorimod billedet længere oppe (Jan P' indlæg) er det korrekte. Selve domumentations papirene er ikke altid tilgængelige hvis båden har været handlet flere gange. Disse kan oftes skaffes fra producenten/importøren uden beregning. Men bliv ikke "sur" på vedkommende, hvis der opkræves et beløb, da det kræver en del skriveri, forsendelse og foto's. Typisk vil være kr. 1.500,- til 2.000,-
Reply With Quote
  #14  
Gammel 11-08-2010, 23:52
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by HansNielsen Se indlæg
Danmark og Sverige er desværre de 2 eneste lande som ikke kræver en original CE-godkendelse ogl registrering af PWC (bl.a Jet Ski og både). Det gør de i resten af EU.
Jeg mailede engang seriøst med en privat sælger, der anførte der fulgte en omfattende dokumentation med, bl.andet omtalte han et dokument som jeg fik oversat til "bådens dåbsattest". Jeg kan selvf. ikke huske det tyske ord.
Men det skulle ikke undre mig om det var CE dokumentationen.

Er der nogen af jer, der har hentet både i Tyskland, der har fået CE-dokumenterne med, så vi kan se dem ?
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #15  
Gammel 12-08-2010, 19:05
HansNielsen
Gæst
 
Indlæg: n/a
I Tyskland bruger man altid en TUV godkendelse. Det er en Tysk godkendelse som altid accepteres i alle andre Europæiske lande. Men fabrikanter som sælger til Europa laver altid en COC dókumentation. COC betyder Certificate of Conformity. En TUV godkendelse er mindst lige så god som en CE-godkendelse, men det er fabrikanten som levere CE-mærkningen. Da det er meget bekostelig at få en TUV godkendelse, tror jeg ikke der findes nogle fartøjer/køretøjer hvor private mennesker har fået lavet en sådan. Jeg har ikke hørt om nogen.
Reply With Quote
  #16  
Gammel 21-08-2010, 19:05
HansNielsen
Gæst
 
Indlæg: n/a
Lige en lille opfølgning på det med CE mærkning af både.
Jeg er blevet opmærksom på dette firma/hjemmeside. De tilbyder at CE mærke både som kommer fra USA(uden for Europa). Jeg kan ikke se nogle priser, eller få det oplyst fra firmaet, men bemærk, at de selv skriver der kan være forskel på hvordan forskellige lande opfatter/godkender en CE mærkning.

http://cemyboat.com/id50.html
Reply With Quote
  #17  
Gammel 06-09-2010, 22:39
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Så er sagen omkring den manglende Ce godkendelse afsluttet, sælger betaler mig kr 15.000,- til fuld og endelig kompentations...

Han sendte sagen til hans Advokat som prøvede at true mig til at opgive sagen, men jeg skrev tilbage at hun spildte hendes klient´s penge og at jeg nu ville overgive sagen til min advokat for annullering ag handlen...

Hun skrev derpå tilbage med det samme at hun blot var bedt om at afvise sagen af hendes klient, men at de selvføgelig var intresseret i en løsning i mindelighed..

Jeg forslog enten en annullering af handlen med besked om at jeg ville følge at båden ikke blev solgt igen uden den enten var godkendt og lovlig i lovens forstand, eller at køberen var gjort bekendt med at den ikke var det.... eller kr 15.000,- kontant, og den løsning valgte de derpå..

Advokaten var fuldt klar over at de ville tabe sagen med et brag hvis der kom til en retsag, og jeg er selv indrettet sådan, at jeg ville tage den retsag uanset hvad det ville koste mig, igen skal snyde eller true mig uden det får konsekvenser...
Reply With Quote
  #18  
Gammel 06-09-2010, 23:38
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by Chribs Se indlæg
Så er sagen omkring den manglende Ce godkendelse afsluttet, sælger betaler mig kr 15.000,- til fuld og endelig kompentations...

Han sendte sagen til hans Advokat som prøvede at true mig til at opgive sagen, men jeg skrev tilbage at hun spildte hendes klient´s penge og at jeg nu ville overgive sagen til min advokat for annullering ag handlen...

Hun skrev derpå tilbage med det samme at hun blot var bedt om at afvise sagen af hendes klient, men at de selvføgelig var intresseret i en løsning i mindelighed..

Jeg forslog enten en annullering af handlen med besked om at jeg ville følge at båden ikke blev solgt igen uden den enten var godkendt og lovlig i lovens forstand, eller at køberen var gjort bekendt med at den ikke var det.... eller kr 15.000,- kontant, og den løsning valgte de derpå..

Advokaten var fuldt klar over at de ville tabe sagen med et brag hvis der kom til en retsag, og jeg er selv indrettet sådan, at jeg ville tage den retsag uanset hvad det ville koste mig, igen skal snyde eller true mig uden det får konsekvenser...
Det lyder som et godt kompromis, men hvad gør du når båden engang skal sælges?
Så hænger du på ansvaret for at den ikke er CE mærket.
Omvendt så kan de 15.000 vel dække omkostningerne til en korrekt CE mærkning. Så vidt jeg husker er din Doral så ny, at den bør have alt det der kræves for at blive CE mærket.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #19  
Gammel 07-09-2010, 01:15
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg forklarer den nye køber der mangler en sådan og sætter prisen derefter, så er det op til den nye ejer at få en hvis han ønsker det, men et er helt sikkert, jeg sender ikke sorteper videre uden at skriftelig informere en evt. køber...

Det er jo bare en papirtiger, men den gør jo desværre båden mindre værd når man skal sælge den...

Så derfor gik jeg efter et økonomisk kompensation der nogenlunde passer med værditabet i en handel....
Reply With Quote
  #20  
Gammel 21-10-2010, 11:16
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Så er der godt nyt i sagen. Jeg har haft en god dialog med Bombardier i nogen tid, og nu har de fundet min båd via stelnummeret, og den hører under dem der er ce-godkendt, og at den er både fremstillet og siden solgt i 2001 til en Canadisk forhandler/exportør, men at de ikke kan sige hvor den derefter er endt, da deres oplysninger om båden stopper i det øjeblik de læsser den af ved en forhandler hvis der ikke er fejl og mangler i båden der involverer fabrikken....

Jeg fik adressen på exportøren, men det ser ud til de ikke existerer mere....

De beder mig nu om at dokumentere ejerskabet over båden, samt om båden udstyr ? Hvad de så end skal bruge det til, samt at jeg tager et skarpt pic af stelnummeret og mailer det hele til dem, og er alt ok, så vil de mod et gebyr på Canadiske $ 145,- sende mig et godkendelse mærkat til båden samt kopier af godkendelsen....

Men men men, de skriver dog også at min båd er masse fremstillet, og Ce-godkendelsen ikke gælder en specifik båd, men alle dem der er fremstillet efter den norm... Og det kan vise sig at min båd er blevet ændret, så den ikke overholder de normer der kræves og er beskrevet i typens Ce-godkendelse. Og at det er mit ansvar at båden overholder de betingelser til hver en tid...

Og til min store overraskelse hører båden under D katagorien, jeg mente bestemt den var under C katagorien....

Jeg vil nu gennemfotografere båden og sende det hele til dem, og så bare krydse tommelfingre for de siger ok for den....
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 108,941
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, alejandrali3
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 03:35.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden