Fenderen.dk
 
GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Import af båd fra udlandet samt CE

Import af båd fra udlandet samt CE Her kan du stille spørgsmål til import af båd fra udlandet, samt spørgsmål til CE-mærkning

» Online brugere: 172
0 medlemmer og 172 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #21  
Gammel 21-10-2010, 17:20
mohabba's Avatar
mohabba mohabba er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Nuuk, Grønland
Indlæg: 103
Det er da heldigt at Bombardier er villige til at sende dig dokumentation.

Jeg har førsøgt at få Bayliner til at gøre det samme med en Bayliner 285 fra 2005 fra USA, men det mener de ikke de har overskud til.
__________________
Bayliner 285, 2003
5.7 Mag Mpi
Reply With Quote
  #22  
Gammel 21-10-2010, 18:45
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by HansNielsen Se indlæg
Jeg kan bakke ovenstående indlæg op. Jeg er i en branche, hvor der ofte bliver importeret IKKE CE-mærkede køretøjer/fartøjer. Ifølge loven (citeret herover) er det ulovligt at benytte fartøjer/køretøjer der IKKE er CE-mærkede...såfremt de er importeret/solgt efter juni 1998. Sælger skal stå til ansvar for salg af ikke CE-mærkede fartøjer/køretøjer og kan afkræves en homologering/godkendelse af netop det solgte. Dette er en meget bekostelig affærde for sælger. Desværre er det en kendt situation, at firmaer der importere billige fartøjer/køretøjer bekvemt lukker firmaet om vinteren og åbner et nyt til foråret. Således slipper de for problemerne, og score en god fortjeneste, som endda kan forøges, hvis de "glemmer" at betale dansk moms.

Danmark og Sverige er desværre de 2 eneste lande som ikke kræver en original CE-godkendelse ogl registrering af PWC (bl.a Jet Ski og både). Det gør de i resten af EU. Derfor bruges Danmark tit og ofte som "skraldespand" for fartøjer/køretøjer som ikke gik igennem med en fup CE-godkendelse, købt på internettet. Man har indenfor de øvrige lande lavet en hjemmeside, hvor man kan tjekke win nummer(stel nummeret) og få oplyst om der er udstedt CE mærkning fra fabrikken. Det er fabrikkerne der opdatere denne database og hostes og drives af EU kommisionen.

Indenfor min branche findes der utroligt mange "småting" som kræves for at få den CE-godkendt og dokumenteret med de rigtige EU formulare, men ved en almindelig besigtigelse kan man ikke altid umiddelbart se forskellen. Ville de danske og svenske myndigheder dog bare give ALLE køretøjer/fartøjer en form for registrering ud fra den originale fabriks CE-dokumentation, ville mange problemer være løst. Der arbejdes på sagen, men systemet er tungt, indtil de selvfølgelig finder på at det skal koste en klækkelig formue at gøre dette.

Beklager det lange indlæg, men det er og bliver et hot emne i den nærmeste fremtid.
Hej Hans, kunne du ikke give os linket til den omtalte side hvor man kan slå sit stelnr op?
Jeg ved min er CE-mærket og har også mærkaten men intet papir, til trods for båden er købt fra ny. Det er af samme type som JanP's

Jeg har tjekket hos IMCI.org på producent og der er alle både CE mærkede, men da de sletter gamle modeller, når der kommer nye har man ingen mulighed for reelt at se tilbage i tiden og finde en "ældre" båd.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #23  
Gammel 21-10-2010, 20:58
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er problemet med IMCI´s liste, der er stor set kun de allernyeste godkendelser fra de seneste par år at finde på deres side, men fabrikanterne burde ligge inde med listerne/stelnummer over hvilke af deres både der er fremstillet til at opfylde diverse godkendelser, så de kan sælges i de lande hvor båden opfylder kravene.

Og Bombardier har orden i sagerne og er meget hjælpsomme med at fremskaffe nødvendige papir har jeg erfaret, de mailede endda brugermanual og andre ting til min båd og motor jeg ikke engang havde bedt om, det er da fin service, så nu har jeg brugermanual på båden og motoren også ...
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 108,941
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, alejandrali3
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 03:49.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden