Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 157
0 medlemmer og 157 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 08-02-2019, 22:21
Tryk Tryk er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2019
Bopæl: Århus
Indlæg: 1
At bo på båd

Hej alle
Først om fremmest er jeg ny her i forummet. Har set mig omkring og vil gerne rose jer for den gode tone. Det oplever man efterhånden sjældent på internettet. 😊

Nå. Jeg ved næsten ikke hvordan, jeg skal gribe mit spørgsmål an, men jeg prøver at kaste mig ud i det.

Min kæreste og jeg er begge 24 år. Vi er draget af havet, både og den maritime verden. Ens for os begge er, at vi har en drøm om at bo på en båd i en havn omkring Aarhus, hvor vi hører hjemme. Men vi ønsker ikke en husbåd i den traditionelle forstand, nærmere en båd, som vi kan sejle i når muligheden byder sig, og vi drømmer mere specifikt om at bo på en katamaran.
Som I nok har opdaget, så har vi ingen rigtig erfaring, og derfor har vi enormt mange spørgsmål:

Kan man overhovedet bo på en katamaran i danske havne, især om vinteren? Her tænker jeg på isolering og varme primært. Så vidt jeg kan læse mig til, er de færreste nyere både isolerede.

Ydermere er der omkostningerne. Vi bor lige nu på omkring 40 kvadratmeter i 8000 Aarhus C - husleje og udgifter står os i omkring 9000 kroner om måneden, og det kunne jo være rart, hvis det var billigere at bo på båd. Det kommer naturligvis an på hvilken havn man ligger til i, men vi synes det er meget svært at researche os frem til informationer omkring pris, både på helårsplads i havn, varme, vand, forsikringer etc.

Vi er indforståede med at levestandarden er en anden, end hvad vi er vant til, men det fanger os blot endnu mere.

Helt til sidst spørger jeg igen: Er det overhovedet lovligt at bo ombord en sådan båd?

Så her spørger jeg altså helt frit, og har du et bud på bare et af mine mange spørgsmål, vil jeg være enormt glad for at læse det.

Mange tak

Josefine og Alexander
Reply With Quote
  #2  
Gammel 16-02-2019, 21:24
Kurt Kurt er offline
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2012
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 4
Hej Josefine og Alexander
Lyder som en fin ide at bo på båden, men der er flere ting i kan gøre inden i fortsætter tanken
Undersøg prisen på en bådplads i den Marina i gerne vil bo i og om det er ok med deres vedtægter
En katamaran er 5+ meter bred og 10-12 meter lang, samt indkøb af båden
Isolering foretages enten med marine fiber eller nogen bruger alt fra ligge-underlag til flamingo, men brandfaren stiger tilsvarende
Men ofte er det ikke muligt at gennemgribende isolere båden, da den så skal skilles ad og delene ikke passer mere, da isoleringen fylder
I skal have en varmekilde, oliefyr/pot fyr eller pilleovn, da i ikke kan leve af varme tanker alene
Båden skal også på bedding og vedligeholdes, så helt billigt er det ikke
Men kig på Utube feks under narowboats, det er kanalbåde som folk lever på i England, der kan i finde inspiration
Held og lykke med projektet
Reply With Quote
  #3  
Gammel 17-02-2019, 12:00
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Spændende projekt, og slet ikke umuligt.

Der er flere ting, I skal være opmærksomme på, inden I kaster jer ud i projektet;

1) Er helårsbeboelse tilladt i den havn, hvor I gerne vil have båden liggende?

2) Vand på molerne er som oftest lukket i vinterperioden, så her skal I finde det et andet sted.

3) Jeres forsikring skal dække helårsanvendelse af båden.

4) Indboforsikring ( som I kender det fra jeres lejlighed i dag ).

5) En katemaran er væsentlig bredere end andre både. Langt de fleste bådpladser prisfastsættes efter bådens bredde.

6) Gensalgsværdien. Katemaraner er svære at sælge, med mindre prisen er derefter. Begrænset interesse fra købere.

7) Kran / bedding, så der hvert år, kan komme frisk bundmaling på evt. anoder.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 108,942
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, cathleenhy2
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 06:43.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden