Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 575
1 medlemmer og 574 gæster
priscillarm4
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 24-09-2010, 08:11
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Så blev vi ejere

af denne fede birchwood ts 37, som jeg har skrevet om og stillet spørgsmål til i den forgangne måned...
som tidligere nævnt har den jo en af de "famøse" BMW motorer der fra produktionsstart havde det problem at de ikke ret godt ku' lide at komme over 3000 rpm uden at skulle overophede... havde en motormand på båden inden køb.. han kendte udemærket disse motorer, har arbejdet med dem fra de kom frem i 80'erne, og som sådan fejlede maskinen ikke noget... den havde dog problemet med overophedningen da den ikke var/er blevet modificeret som man ellers anbefalede fra BMW's side der tilbage tiden... altså den havde ikke fået monteret anden varmeveksler osv. Da BMW opgav produktionen, og trak sig ud af marine markedet, overtog Mercruiser, og fortsatte dog med den forskel at deres motor er modificeret fra start, sådan en har jeg som nr 2 og som motormanden sagde var den så absolut i topform uden nogen problemer med varmen... dette check resulterede i at vi måtte afvise handelen, med grund i at BMW'en ikke var modificeret.. hvis dette skulle laves så den fungerer på højde med Mercruiseren kostede det ikke under 60K var buddet... med lidt tovtrækkeri lykkedes det at få båden ekstra meget ned i pris, udover de 150K vi havde handlet af pgra. liggetid osv, så vi endte på en rigtig god pris og har nu sat vores motormand igang med at bestille stumper til project "ny varmeveksler og olie køler", det helebetinget af at det kan laves for under 75K. ellers kan handelen gå retur. Mekaniker håber på at kunne finde et komplet kit et eller andet sted derude, detvil reducere prisen betydeligt, ellers er der stumper for 33K.. Da de 2 motorer er identiske, samme blok, så skulle det være lige tilat påbygge, præcis som på mercruiseren... Vi kunne ha nøjedes med en rensning af dvs dele, dette skal så gøres en gang omåret, men ved med mig selv at jeg ikke vil kunne slappe af under sejlads, konstant kigge på måleren af bar skræk for at den skul overophede, så det bliver den store tur... faktisk var det også oppe at vende om man ku finde en brugt Mercruiser et sted derude, magen til den vi har, men det er vist ikke så ligetil med det, det den der hedder D 3,6L 180hk, fandt en til 70K i Sverige, men den skulle renoveres først, så det blev en del dyrere... tanken var at til de penge, minus et salg af BMW'en til ca 15K så blev det næsten samme slut beløb, ca 12K mere og det var jotil at ta og føle på.. nu glæder vi os bare til at få det fikset så den kan komme ud på søen.. ;-) (det kan den godt nu, skal bare holde den under 3000 rpm).

Jeg følger op på projektet, løbende.
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,528
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, priscillarm4
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:11.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden