Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 297
8 medlemmer og 289 gæster
BerryNep, Evadzo, Evasjf, Marikhaurn, Musanontom, StevenNic, Thomasmum, Vakopigree
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 30-09-2008, 18:01
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Anders Kr`s rystende motor

Snakkede med Anders i dag han har nogle problemer med sin GM 3,0èr den vibrerer helt vildt medmindre han monterer nogle vægte på svinghjulet (!)

Bestemte mig så til at lave denne tråd hvor vi kan forsøge at hjælpe ham.

Først og fremmest er motoren en "hybrid" blok mv er skiftet på et tidspunkt og det tyder på at motoren generelt er samlet af dele fra flere årgange mv

Anders har mistanke til at svinghjulet ikke passer på motoren og er årsag til vibrationerne - det er absolut muligt men da vibrationerne er ret kraftige kunne der også tænkes andre muligheder.

Jeg vil foreslå at Anders måler svinghjulet op (micrometerur på siden) og måler axialt og vertikalt slag i svinghjulet og lige siger hvad måleuret viser

Jeg kunne mistænke at det er et "hjemmelavet" svinghjul GM 3,0èrne er nemlig leveret med flere svinghjul afhængig af årgang - og ikke alle passer sammen boltcirklerne er forskellige og tandkransen skiller også mellem årgangene

Når det er gjort kunne man have mistanke til koblingen - er den lige? hvis du sætter opretterdorn ind i koblingen med fedt på spidsen - og trækker den ud igen uden at dreje den - træder tænderne så lige dybt i fedten hele vejen rundt? hvis ja drev så motoren 1/4 omgang og prøv igen - træder den stadig lige?

Jeg går ud fra at dette billede er af anders motor - det er i hvert fald det billede han har sat ind på Nytdrev`s forum
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #2  
Gammel 30-09-2008, 20:00
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Svinghjul.

Ja, noget tyder på at den er helt gal med Anders´s motor.

Da Anders ringede til mig tidligere i dag omkring problemet med rystelserne, var min første kommentar: Svinghjulet er defekt. For alle tilfældes skyld, anbefalede jeg ham at tage en snak med en fagkyndig ( ENN red. ) for at få hans umiddelbare vurdering af problematikken.

Når motoren er startet op uden at være monteret i båden - som vist på pallen - så er der iflg. Anders ingen rystelser at mærke på motoren. Rystelserne kommer først, når motoren monteres i båden og startes op.
Det er underligt.

Jeg har kigget mine journaler igennem og der findes flere forskellige typer svinghjul til Mercruiser 3.0 liter motor:
12" ( diameter ), 157 tænder på tandkransen
13 3/4" ( diameter ), 168 tænder på tandkransen.
14" (diameter ), 180 tænder på tandkransen.

En af eksploderet skiste jeg er i besiddelse af, kan jeg se en svingningsdæmper der er monteret forrest på motoren ( krumtappen ).
Kan det tænkes, at denne svingningsdæmper ikke er monteret korrekt ?

En anden mulighed kunne være den vulkaniserede kobling, der er vredet.
Bundakslen i drevet, er ikke 100% lige ( båden har været grundstødt ) og "slår" sig så vidt jeg husker 4/10 mm. Hvad siger, ENN ? Er det acceptabelt ? Hvor meget må bundakslen i drevet "slå" sig ?
Jeg mener at den slet ikke må være skæv.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 30-09-2008, 20:06
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Bundakslen - mener du drivakslen med kardanledene? den må man slå et per 100 dele helst slet intet

Jeg vidste ikke at den havde været startet uden for båden - og at den der gik fint - det er jo nye oplysninger.

Hvordan er det når den startes i båden uden drev monteret (monter vandslange på vandtilgangen - så kører den fint uden drev)

Hvordan går den så?

Går den fint uden drev monteret - og opretningen er perfekt + i har kontroleret at koblingen ikke er skæv (det gøres som beskrevet med dorn med fedt på - man måler 4 gange hvor motoren tørnes 90`for hver måling) så skal drivakslen med kardanledene skiftes
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #4  
Gammel 30-09-2008, 20:50
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Bundakslen - mener du drivakslen med kardanledene? den må man slå et per 100 dele helst slet intet

Jeg vidste ikke at den havde været startet uden for båden - og at den der gik fint - det er jo nye oplysninger.

Hvordan er det når den startes i båden uden drev monteret (monter vandslange på vandtilgangen - så kører den fint uden drev)

Hvordan går den så?

Går den fint uden drev monteret - og opretningen er perfekt + i har kontroleret at koblingen ikke er skæv (det gøres som beskrevet med dorn med fedt på - man måler 4 gange hvor motoren tørnes 90`for hver måling) så skal drivakslen med kardanledene skiftes

Nej, med bundakslen mener jeg skrueakslen.

Motoren ryster kraftigt når den er monteret i båden uden drev på iflg. Anders.

Motoren kunne være oplagt at medbringe til Værkstedsdag til et nærmere gennemsyn af kobling, svinghjul etc.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 30-09-2008, 20:52
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Et par billeder mere fra anders
Attached Images
File Type: jpg and1.jpg (46.9 KB, 13 views)
File Type: jpg and2.jpg (20.5 KB, 12 views)
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #6  
Gammel 30-09-2008, 21:01
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
Vi Har målt både kobling og svinghjule op for skævheder, der er intet af det der kaster noget af betydning!

Motoren blev startet ude fra båden, der virbrere det den stod på bare i stedet for motoren, så derfor troede vi at problemet var fundet, det viste det var det ikke da den kom i båden igen :-(

Nu ved jeg ENN lægger et par billeder ind af den måde vi har vejet svinghjulet af på, vi har sat ca 200gram på.!!!! men nu står motoren helt stille, og ryster ikke,

Men jeg har GM, numrene på motoren, dog ikke det originale motor nummer da det er en ny bolk der er kommet i, med ny bolk, stembler og så vidre.
Den er fra 2000, Her er de numre jeg kan finde

Motor nummer. GM14097080-83-00
Svinghul . 14088647N -- GM340Y --- ( rund cirkel med stort ”B” )

Motor nummer fra den gammle motor. 4649662
Men som det ser ud nu, virker vores løsning, og vi har rettet alle skøv hedder, og prøvet at line motoren op og prøvede med en dorn, med fedt på doren som ENN beskriver, og det er OK.

nu er det næste problem mit nye tændings system jeg har fået med, et transister tændingssystem, når det bliver sat på stiller den, den forkerte vej, altså jo flere omdrejninger motoren tager, jo længere efter top tænder den :-S
Reply With Quote
  #7  
Gammel 30-09-2008, 21:24
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Sådan skal et 3.0 svinghjul se ud






dit ser ikke sådan ud anders - hvor mon det svinghjul stammer fra? - mit gæt er fra en ældre 1,5èr og da slaglængden er en ande på de 2 motorer får du den aldrig til at være i balance

den række huller der er boret halvt inde på svinghjuler hvem har lavet dem?
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #8  
Gammel 30-09-2008, 21:33
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
lidt mere info fra mercruiser

Citér:
For the year 2000 GM is shipping these engines with a 14" flywheel.
If you are replacing a 92 - 99 engine, reuse your 12 3/4" flywheel.
If you are replacing a pre- 92 engine you must purchase a late
model 12 3/4" flywheel


Jeg er overbevist om at den renoverede motor ikke er blevet forsynet med et matchende svinghjul anders - det er derfor du har balanceringsproblemer
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #9  
Gammel 01-10-2008, 08:30
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
ENN

Jeg giver dig helt ret i det ikke ligner det der sidder.!
Men der er boret 2 huller så de er ovale, så det svinghjul jeg har kunne gå på, hvem der har lavet dem, vides ikke. dog ved jeg det er fra 2001??? men det er jo også underligt der er købt nyt svinghjul et år efter der er købt ny blok?

Men jeg prøver den løsning, var har lavet med at afveje det var har, og prøve at sejle med det. og hvis det bare funker bliver det løsningen, ellers må jeg jo få fat i et anden svinghjul,
Dog skal svinghjulet nok skiftes på et tidspunkt hvis vi finder det rigtige, men lige nu handler det bare om at få den på vandet

Men iden du kom med at finde en motor der var frostsprængt, var da temlig god, hvis prisen var rigtige, så man kunne tage alle de gode dele til mig selv, sådan så man kunne få en mere "sammenhængende" motor med de "rigtige" dele.
og ikke mindst få prøvet min tænding af igen igen, hvis motoren altså virker nu når den kommer i båden i morgen, ) eller den har bare at virke da jeg vil på vandet i weekenden ;-)
Reply With Quote
  #10  
Gammel 04-10-2008, 16:05
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
Ja,

Nu som man gik og troede alt var godt, og man kunne komme på vandet, så fik jeg startede den op på land med det samme jeg kom hjem, efter min far havde prøvede at afbelancere den, og troede det var kanons,

Men jeg var lidt i tvivl da vi starede den på bukkende, når ja,
Vi smider den da bare op i båden da det måske bare var mig,!
Men nej da vi satte den i båden igen igen igen igen. rystede den ligeså meget som førRainsmi ley

Så nu har vi skrevet til hansen racing, hvor blokken i sin tid er blevet solgt ( http://www.hansenmarine.se/hmmotorer.php )
Og høre om de kan sige os hvilket svinghjul med sikkerhed passer.
Men vi er dertil også komme frem til at det skulle være en uoriginalt blok ?? er dette rigtig? jeg fik det at vide da jeg ga faktura nummert på motoren til triton,? nummret er dette : MP0B181S

Ja nu står vi og ved slet ikke i hvilken retning vi skal gå? skal man købe anden motor? eller ja vi er løbet tør for ider
Reply With Quote
  #11  
Gammel 04-10-2008, 17:38
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hej Anders,

Måske et dumt spørgsmål, men har I prøvet med et originalt svinghjul?
Det er ikke motorophængene?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #12  
Gammel 04-10-2008, 17:56
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Blokken er næppe uoriginal da motorblokke ikke mig bekendt fremstilles uoriginalt (det er der simpelthen ikke noget marked for - og omkostningerne til støbeforme bearbejdning etc er enorme - så motorblokke findes aldrig uoriginalt)

Men Anders - det er svært at vide præcis hvad der er galt da det er en "hybrid" motor (=samlet af flere motorer af forskellig årgang ) og med ukendt historik - har den nogensinde gået ordentligt?? - og hvad blev der sidst rodet med da den begyndte at ryste???

Skulle jeg finde fejlen var der nok i min verden kun den "store model" nemlig at skille motoren ad - veje stempler/plejlstænger - få krumtappen afbalanceret - og få det rigtige svinghjul - efter den tur er fejlen med sikkerhed fundet og motoren vibrerer ikke mere end den skal - men det er jo en større omgang.

Måske Hansen Racing kan fortælle hvor motoren stammer fra og hvad der er galt med den - jeg tipper på et forkert svinghjul (eller rettere - det svinghjul på billedet er med sikkerhed forkert).
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #13  
Gammel 04-10-2008, 17:57
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
Hej lars.

Spørgsmålet du stiller vil jeg også gerne kunne svare "ja det har vi"

Men det kan jeg desværrer ikke som du kan læse i denne tråd vides det ikke pga, af manglene information på motoren hvilket der passer, og motoren er efter signe af hvad jeg har fået at vide, ikke original,
Men så fik jeg også at vide hvis motoren var fra 2000 som jeg har kvitering på, så kan det udstødningssystem ikke side der, da det ikke passer til nyere motore?

Så jeg er helt rundt på gulvet, så mit gæt ud i den blå luft, ville være hvis det var bygget uoriginal, at den er bygget efter en original mercruiser fra en starten af 80,erne så blokken er ny med stempler og sådan, men selve motor designet er gamelt.!

Og motor ophængne er testet, og vi er tilfredse med hvad vi kan få dem til at vandre.
Reply With Quote
  #14  
Gammel 04-10-2008, 18:02
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
ENN.

Ja svinghjulet er forkert.! det er vi jo enige om, og jeg er da også villig til at købe et nyt hvis jeg med sikkerhed kan få et vide hvilket jeg skal købe, da jeg også er sikker på det vil løse mine rystelser.

Men der er ingen der kan fortæller hvad jeg skal købe.
Vi er også derude hvor vi snakke ny motor, Har jeg jo fået i hovede hvad en motor skal koste efter mit gamle udskift, og syntes de motore jeg kan finde er voldsomt dyrer i forhold til jeg kun ga 4800 får min NYE gamle 3,0 jeg hentede i sverige, og solgte min 2,5 for 4000,- plus div små ting, så rundt regnet kostet det mig små 2000,-

Og det finder jeg det jo næppe til igen,

Men for at sige det ligeud, som det står nu er motoren jo ikke brug/salgsbar.
Reply With Quote
  #15  
Gammel 04-10-2008, 18:50
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Det må være muligt at få oplyst hos en Mercruiser forhandler, hvilket svinghjul der passer til det nummer din motorblok har.

Jeg tvivler nu også stærkt på, at der findes en uoriginal motorblok til Mercruiser 3.0 liter ( og også til andre Mercruiser motorer ), og dermed et andet svinghjul.

Der findes uden tvivl tonsvis af renoverede motorer til Mercrusier 3.0´er, men næppe uoriginale.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #16  
Gammel 04-10-2008, 18:56
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
Jeg har en nummer på motoren hvor der står:

GM14097080-83-00

Men der ingen der kan bruge det til noget.
Jeg har dog også dette er der nogen der kan finde noget til de numre?

1M 03310 RQ
Reply With Quote
  #17  
Gammel 04-10-2008, 20:44
eoc
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg skal ikke kloge mig for meget, men førhen brugte mercruiser da f.eks. chevroletmotorer, og jeg forstår ikke hvorfor et uoriginalt men afballanceret svinghjul, skulle få en motor til at ryste.
Egentligt savner jeg lidt logik i det her, hvis motoren kører uden rystelser uden for båden, må rystelserne skyldes det, der her bliver monteret her.
Ellers må man pakke den ind i sort plast, så den ikke opdager, den er blevet flyttet.

Sidst redigeret af eoc; 04-10-2008 kl. 20:54.
Reply With Quote
  #18  
Gammel 04-10-2008, 21:00
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Mercruiser og Volvo benytter skam stadig GM / Chervolet motorer - men Anders spurgte om en "uoriginal" motorblok - og motorblokken til hans GM 181`(også kaldet "Iron Duke" blandt GM fanatikere) er kun produceret originalt - altså af GM

Alle GM`s marine motorer kan ses her:

http://www.gm.com/experience/technol...ne_engines.jsp

Det er disse motorer der ligger til grund for både Volvo Penta og ercruisers benzin i/o motorer

Selve motoren - GM 181`Alias Mercruiser/Volvo Penta 3,0 har sin rod tibage til begyndelsen af 1960èrne og er i dag GM`s mest producerede (i antal) industrimotor - den bruges i Brandpumper - nødgeneratorer - og som bådmotor - den findes i versioner der kører på alt fra Gas til Kerosin

Selve svinghjulet er ikke nødvendigvis i balance - og skal muligvis heller ikke være det - det kan være sådan at der er støbt "vægtklodser" ind i svinghjulet for at kompensere for fx uligevægt i Krumtap mv det afgørende er at hele massen der roterer sammen (Svinghjul og Krumtap og Stempler er i balance når de roterer sammen) - og det er anderse`s ikke den vibrerer voldsomt - formentligt fordi svinghjulet er til en ældre 2,5 liters Chevolet/gm
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #19  
Gammel 04-10-2008, 21:25
eoc
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det forklarer da stadig ikke, hvorfor den kun ryster i båden.
Reply With Quote
  #20  
Gammel 04-10-2008, 21:34
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Nej det er helt rigtigt - men Anders er nu også blevet lidt i tvivl om om den rystede eller ej uden for båden - jeg vil godt satse på at det er et forkert svinghjul - der findes vist 3 forskellige til den GM 3,0 motor - helt afhængig af årgangen - og de kan ikke byttes rundt

Anders har faktisk flere problemer med motoren end bare rysteriet (har nemlig talt telefon med ham flere gange) tændingen er fra en ældre model med platiner etc

Anders fik imidlertid ikke bare en hybridmotor ved købet men også en kasse dele hvor der bla. lå en elektronisk tænding m strømfordeler etc - den er heller ikke kommet til at virke - dens tændingskurve syntes at passe på en motor med omvendt rotationsretning (altså - ved højere omdrejninger burde tændings avanceringen betyde at den stillede tændingen til at tændte tidligere) - men det fungerer omvendt på det tændingsanlæg - det stiller tændingen til senere og motoren kan ikke køre med det overhovedet

He He - han har dælme fået et par vinteropgaver ham Anders - men energien fejler ikke noget ved jeg
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,414
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Vakopigree
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:15.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden