Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 579
1 medlemmer og 578 gæster
GGPokerOK
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 27-08-2013, 06:38
Hjulben Hjulben er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Brøndby
Indlæg: 9
Transportdiesel, Motor/Marinediesel eller Fyringsolie.

Hej gæve sejlere, særligt dem som har en dieseldrevet båd.

Jeg sejlede en del, for nogle år tilbage og er nu ved at købe båd igen.
Jeg har fundet mig en båd, med dieselmotor og det går så op for mig, at regeringen som en del af en plan om at reducere Co2 udslippet har lavet en lov, som foreskriver at transportdiesel, skal indeholde 7% biodiesel. Jeg har så læst at det kan man ikke bruge, til båden da det forøger risikoen for dieselpest. (Vand/kondens i tanken)

Så kan man i en hel del havne købe marinediesel. Nu læste jeg så, at der ikke er biodiesel i fyringsolie og jeg har læst et sted og hørt fra en brændstofchauffør at eneste forskel der er på den gamle type diesel, altså det man i dag kalder marinediesel uden tilsat biodiesel og fyringsolie er farven og at der ikke nødvendigvis er tilsat additiv, altså sikring mod frost.

Hvad gør/bruger I og hvad har i hørt eller hvad ved I om emnet?

Det er jo smart måde, at få Kr. i statskassen. Transportdiesel er dyrere end den gamle almindelige diesel og "sjovt" nok, så er marinediesel også dyrere, endda dyrere end transportdiesel.

Jeg vil lige pointere at jeg godt ved, at fyringsolie alene må anvendes til opvarmningsformål.
Vi er altså ude i ren teori her ;-)

Lidt juridisk stof, om emnet: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1801938
Reply With Quote
  #2  
Gammel 27-08-2013, 07:20
Hjulben Hjulben er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Brøndby
Indlæg: 9
Q8 kundeservice, oplyser at forskellen på Marinediesel og fyringsolie er op til 3 ting.
1) Afgiften
2) Farven
3) Eventuelt er fyringsolien ikke tilsat additiv. (Frostsikring)

De oplyser end videre, at vi sagtens kan sejle på transportdiesel, hvis der er tale om en ældre motor. De er nemlig ikke følsomme hvad diesel.... hmm... dieseltallet tror jeg han kaldte det, angår.
Vi skal blot tilsætte 0,5-1% IPA (Isopropylalkohol) som i gamle dage kaldtes karburatorsprit og som i dag formentlig kaldes fugtfjerner.

Så kan man måske holde skruen, i vandet :-)
Reply With Quote
  #3  
Gammel 27-08-2013, 07:22
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Hjulben Se indlæg
Hej gæve sejlere, særligt dem som har en dieseldrevet båd.

Jeg sejlede en del, for nogle år tilbage og er nu ved at købe båd igen.
Jeg har fundet mig en båd, med dieselmotor og det går så op for mig, at regeringen som en del af en plan om at reducere Co2 udslippet har lavet en lov, som foreskriver at transportdiesel, skal indeholde 7% biodiesel. Jeg har så læst at det kan man ikke bruge, til båden da det forøger risikoen for dieselpest. (Vand/kondens i tanken)

Så kan man i en hel del havne købe marinediesel. Nu læste jeg så, at der ikke er biodiesel i fyringsolie og jeg har læst et sted og hørt fra en brændstofchauffør at eneste forskel der er på den gamle type diesel, altså det man i dag kalder marinediesel uden tilsat biodiesel og fyringsolie er farven og at der ikke nødvendigvis er tilsat additiv, altså sikring mod frost.

Hvad gør/bruger I og hvad har i hørt eller hvad ved I om emnet?

Det er jo smart måde, at få Kr. i statskassen. Transportdiesel er dyrere end den gamle almindelige diesel og "sjovt" nok, så er marinediesel også dyrere, endda dyrere end transportdiesel.

Jeg vil lige pointere at jeg godt ved, at fyringsolie alene må anvendes til opvarmningsformål.
Vi er altså ude i ren teori her ;-)

Lidt juridisk stof, om emnet: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1801938
På vestkysten findes der ingen tanke på havnene hvor man kan tanke diesel uden biodiesel. Jeg bruger den fra den lokale tank og har god hygiejne, bruger additiv til at fjerne overskydende vand. Først og fremmest inden du gør noget vil jeg få renset tanken eller som inimuim kikket derned for at se om der er urenheder og få dem fjernet med det samme særlig hvis du vil sejle den hjem gennem Vesterhavet.Du opdager det kun når du kommer ud og rulle og det hele skvulper rundt.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 27-08-2013, 12:45
Hjulben Hjulben er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Brøndby
Indlæg: 9
Tak for råd, alt bliver kontrolleret inden afgang.
Har i øvrigt besluttet at den skal fragtes, på vej fra Stauning til Kolding :-)
Så sparer jeg 220 km på vand, hvor af de første 100 km er Vesterhavet.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 29-08-2013, 11:48
hammerholt's Avatar
hammerholt hammerholt er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: 9370
Indlæg: 135
Billeder: 7
Jeg tror den der diesel diskussion bølger frem og tilbage på hver eneste lystbådehavn, og vores havn er da heller ikke en undtagelse.
I mit optik handler det om udskiftning af tankindhold. Hvis jeg havde en sejlbåd med et ganske lille årligt forbrug, ville jeg helt klart vælge at fylde op med marinediesel i forsøget på at undgå dieselpest. Har man derimod en motorbåd, hvor der ”omsættes” en del diesel i løbet af en sæson, er jeg ikke spor bekymret ved at bruge almindelig dieselolie.
Jeg bruger en 5 – 600 liter dieselolie på en sæson, så det gamle dieselolie er rigeligt fortyndet, desuden tilsætter jeg 1 % karburatoralkohol når båden bliver sat på land, og - indtil videre - har jeg aldrig oplevet problemer.
__________________
Jeanneau Merry Fisher 925
Yanmar BY6 260
Besøg vores havn på:
http://www.hou-havn.dk
Reply With Quote
Svar

Tags
biodiesel, dieselpest, fyringsolie, marinediesel, motordiesel


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,572
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, GGPokerOK
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:43.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden