Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 585
2 medlemmer og 583 gæster
DennisGloth, Edwardapown
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 03-12-2008, 20:56
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Draco 2500 projekt

Jeg sad og læste om horizonblue`s kæmpe projekt på hans fine hjemmeside prøv at se her:

http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm


Nu ved jeg ikke hvor mange der har prøvet en renovering af en båd i den kaliber - men tro mig det er et kæmpearbejde - og dette er endda imponerende flot udført.

Jeg renoverede for 10+ år siden en Norsk Trifoil båd - den blav totalt renoveret - gulvet skåret ud - skum skiftet (der var vand i) nyt agterspejl blev opbygget (råd i træ) osv osv osv og selvom resultatet blev godt så har jeg ikke længere mod på at kaste mig ud i et sådant projekt

Men se nu Horizonblues - alt laves perfekt - hele båden renoveres - ja selv motorene skiftes med 2 han selv samler af stumper - det er dælme flot arbejde - kig på projektet der er masser af lærdom i at kigge på billederne og se hvordan det gøres - for når alt kommer til alt består vores både jo bare af glasfiber polyester træ og en masse skruer etc.
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #2  
Gammel 03-12-2008, 21:05
Jess's Avatar
Jess Jess er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 977
Billeder: 6
Flot hjemmeside og et super flot projekt !!!
__________________
www.jess.dk
Reply With Quote
  #3  
Gammel 04-12-2008, 19:45
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Tak for det.
Projektet er blevet noget større end jeg havde regnet med, men pyt med det, jeg elsker at arbejde på det. Der er flere som har sagt, at jeg vil gå død i det og ikke lave det færdig og bla bla. Nu har jeg arbejdet i ca 2½ år på projektet, så hvis jeg skulle gå død, ville det være sket nu, tror jeg.

Beskrivelsen på min hjemmeside, er skrevet mens jeg tænkte tankerne. Der er selvfølgelig sket noget siden, så derfor er der skrevet beslutninger, som senere er lavet om.

F.eks. har jeg skrevet at de originale motorer skal genbruges, men det er lavet om nu og de er for længst væk.

Jeg synes ikke at jeg vil slette den del hvor det står, for det er jo egentlig forkert at rette i en dagbog.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 04-12-2008, 20:28
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Jeg ville meget gerne engang se dit projekt da jeg syntes det er spændende - og din kunnen hersker der i hvert fald ingen tvivl om - så måske du engang ville invitere mig og måske Rolf (nytdrev) til at se dit projekt - jeg ved han følger udviklingen på din side ligeså tæt som jeg

Jeg får lyst til selv at kaste mig ud i et sådant projekt igen - der er noget særligt ved en båd man selv har opbygget helt fra bunden og kender hver en skrue i - og ofte kan man faktisk gøre den bedre end da den forlod fabrikken .
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #5  
Gammel 04-12-2008, 20:35
Jess's Avatar
Jess Jess er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 977
Billeder: 6
Jeg følger helt sikkert med på sidelinien, du har min dybeste respekt !!!
__________________
www.jess.dk
Reply With Quote
  #6  
Gammel 05-12-2008, 06:39
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Jeg ville meget gerne engang se dit projekt da jeg syntes det er spændende - og din kunnen hersker der i hvert fald ingen tvivl om - så måske du engang ville invitere mig og måske Rolf (nytdrev) til at se dit projekt - jeg ved han følger udviklingen på din side ligeså tæt som jeg

Jeg får lyst til selv at kaste mig ud i et sådant projekt igen - der er noget særligt ved en båd man selv har opbygget helt fra bunden og kender hver en skrue i - og ofte kan man faktisk gøre den bedre end da den forlod fabrikken .
Vi kan sagtens finde en dag hvor I begge kan komme over og se projektet. Det er i Horsens det foregår, det er lidt langt væk for jer, så en lørdag eller lignende vil nok være bedst.

Det er min mening at lave båden bedre, end da den forlod fabrikken. Der er jo visse ting som man i 1970'erne ikke havde udstyr eller råd til at lave, hvis man skulle have en profitabel forretning. Men det betyder ikke noget for mig, om jeg bruger et par uger på at få en hjørnesamling til at sidde perfekt.

Inde i kahytten, er jeg i gang med at lave paneler oppe under flybridgen. Det er virkelig et pillearbejde, for der er masser af hjørner og samlinger som man ikke bare lige trækker nappa hen over. Samtidig går jeg meget op i at der er så få synlige skruer som muligt. Desuden skal der tilføjes et moderne strejf med lidt LED belysning. Så timerne flyver afsted.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 05-12-2008, 10:10
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Ja, horizonblue har uden tvivl det sorte bælte i at renovere både - se også hans Suntop 1800. Meget flot og gedigent håndværk. Ingenting er overladt til tilfældighederne.

Jeg vil med glæde gerne se de foreløbige resultater omkring renoveringen af FlyFish´en. Måske vi kunne kæde det sammen med næste års bådudstilling i Fredericia ? Hvad siger ENN og horizonblue ?

Omkring dagbogen for projekt FlyFish, synes jeg ikke at der skal rettes i den.
Det er fint at kunne se tilbage på, hvad man tænkte og hvad der blev det faktiske resultat. Jeg mindes også at du på et tidspunkt overvejede Mercedes diesler ( 6 cylindret, 300D, model W124 ), men valget faldt på GM 4.3´ere sammen med Volvo Penta SX drev.

Til projektet med din Drago, vil nytdrev.dk gerne levere reservedele til motor og drev til indkøbspriser. Her vil du uden tvivl kunne spare mange penge sammenlignet med priserne på reservedele hos marinebutikkerne.
Slå et signal, hvis det har interesse
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #8  
Gammel 05-12-2008, 15:36
lbk lbk er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Romdrup ved Aalborg
Indlæg: 211
Billeder: 6
Thumbs up

Hej Horizonblue. Flot, flot arbejde.

Både styr på bådhåndværket og hjemmesiden; som er uhyre prof.
Følger dine projekter med stor respekt for det flotte håndværk, du har præsteret.

Jeg lærer en masse omkring renoveringer ved at se andres projekter.
Har du ikke lyst til at fortælle lidt om dig selv og din baggrund for disse projekter; ud over en kolosal energi.

God arbejdslyst.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 05-12-2008, 20:05
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Ja, horizonblue har uden tvivl det sorte bælte i at renovere både - se også hans Suntop 1800. Meget flot og gedigent håndværk. Ingenting er overladt til tilfældighederne.

Jeg vil med glæde gerne se de foreløbige resultater omkring renoveringen af FlyFish´en. Måske vi kunne kæde det sammen med næste års bådudstilling i Fredericia ? Hvad siger ENN og horizonblue ?

Omkring dagbogen for projekt FlyFish, synes jeg ikke at der skal rettes i den.
Det er fint at kunne se tilbage på, hvad man tænkte og hvad der blev det faktiske resultat. Jeg mindes også at du på et tidspunkt overvejede Mercedes diesler ( 6 cylindret, 300D, model W124 ), men valget faldt på GM 4.3´ere sammen med Volvo Penta SX drev.

Til projektet med din Drago, vil nytdrev.dk gerne levere reservedele til motor og drev til indkøbspriser. Her vil du uden tvivl kunne spare mange penge sammenlignet med priserne på reservedele hos marinebutikkerne.
Slå et signal, hvis det har interesse

Ja, jeg overvejede Mercedes turbodieseler på et tidspunkt. Tror at jeg vil skrive et afsnit om motorvalg, for jeg har virkelig overvejet mange muligheder. Fandt et dokument som jeg har skrevet for to år siden, med pro/contra ved de forskellige valg, det var ret skægt at læse igen.

Indtil nu, er det begrænset hvor mange nye dele jeg har købt til projektet. Der er mest råvarer og værktøj; træ, glasfiber, epoxy, samt en del bajonetsavklinger...hehe :-)
Når jeg skal i gang med at samle drev, tilkalder jeg nytdrev.dk, for der skal bruges en del nye stumper.

Indtil nu har jeg købt en del brugte sager, på DBA, ebay og blocket. Drev, transom, kåber, beslag osv.

Omkring bådudstillingen skulle vi sagtens kunne finde en dag, hvor I kan komme til Horsens og se projektet.

Her er et par billeder af mit "fjernlager". Disse ting er opmagasineret hos min far i Nordjylland. Så dem går jeg ikke og roder med til hverdag.
Attached Images
File Type: jpg DSC_0004.JPG (222.7 KB, 6 views)
File Type: jpg DSC_0006.JPG (289.6 KB, 6 views)
Reply With Quote
  #10  
Gammel 05-12-2008, 20:27
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Hvad kommer din 2500 til at løbe med de 2 nye v6 motorer? det er jo næsten en fordobling af motoreffekten

Sådan et fjernlager kunne jeg godt bruge - konen vil ikke have flere antikke påhængsmotorer herhjemme eller i sverigeshuset - selvom jeg slat ikke er færdig med samlingen
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #11  
Gammel 05-12-2008, 20:51
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by lbk Se indlæg
Hej Horizonblue. Flot, flot arbejde.

Både styr på bådhåndværket og hjemmesiden; som er uhyre prof.
Følger dine projekter med stor respekt for det flotte håndværk, du har præsteret.

Jeg lærer en masse omkring renoveringer ved at se andres projekter.
Har du ikke lyst til at fortælle lidt om dig selv og din baggrund for disse projekter; ud over en kolosal energi.

God arbejdslyst.
Takker

Andetsteds står der lidt om min forbindelse med både igennem tiden.

http://fenderen.dk/forum/showthread.php?t=557

Jeg kan tilføje, at jeg oprindelig er udlært smed, fik i øvrigt et 13 tal for min svendeprøve helt tilbage i 1995. Så håndværk er ikke noget jeg selv prøver mig lidt frem med. Dog har smede-arbejde, i første omgang, ikke så meget med bådbyggeri at gøre. Men det hele går ud på at kunne betjene værktøj, kende materialer og sammenføjningsteknikker.

Efter min smede uddannelse, arbejde jeg i nogle år som smed, men også tillært maskinarbejder. Jeg fik muligheden for at arbejde i virksomhedens dreje/fræseafdeling, det var lærerigt.

Efter ca 4 år, læste jeg til maskintekniker og arbejder i dag som "design technician" på FKI Logistex i Århus, en virksomhed der laver sorteringsanlæg til lufthavne, fabrikker, postcentre m.m.

Alt hvad der skal laves til mine både, i rustfrit stål, laver jeg selv. TIG svejser, sliber og polerer. Takket være min uddannelse, den er heller ikke valgt uden bagtanke.....

Egentlig er det et vanvittigt projekt jeg har kastet mig ud i. At bruge så meget tid og såmænd også penge, er jo blottet for al fornuft. Men Draco bådene og især 2500 Flyfish betyder så meget for mig, at fornuften må komme i anden række.

(Når folk forelsker sig i det modsatte køn, er fornuft også tit en by i Rusland)

Det er såmænd ikke alle mine ting, der skal være så overgejlede som mine både. Jeg kører rundt i en Golf fra 1988 (dog med originale GTI skørter:-).......), og min lejlighed vinder nok heller ingen priser i "bo bedre"

Det er båden der for mig er vigtig. Bilen er blot et transportmiddel, lejligheden sover jeg i, når jeg ikke laver både eller er ude at sejle.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 05-12-2008, 21:08
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Hvad kommer din 2500 til at løbe med de 2 nye v6 motorer? det er jo næsten en fordobling af motoreffekten

Sådan et fjernlager kunne jeg godt bruge - konen vil ikke have flere antikke påhængsmotorer herhjemme eller i sverigeshuset - selvom jeg slat ikke er færdig med samlingen
Jeg vil skyde på, at den kommer til at løbe omkring 36 knob på GPS.

Den skal i hvert fald have propeller, så den er til at styre inde i havnen, altså ikke noget med at den flyver afsted, så snart den kommer i gear. Det kommer måske til at gå lidt ud over topfarten, men bare den kommer på den gode side af 30, uden at blive anstrængt, så er jeg tilfreds.

Så kunne man måske nok nøjes med mindre motorer, men V6'erne har jo en sød gang.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Nyt projekt.. ChristianX Import af båd fra udlandet samt CE 40 04-05-2009 06:12
Billig draco 2000 dc. Strøyer Off topic 17 03-03-2009 23:15
DRACO 1800 Suntop. Miss Mancini Salg af båd 10 15-02-2009 19:41
Mangler et projekt :O ChristianX Generelle spørgsmål 3 06-08-2008 14:00

» Statistikker
Medlemmer: 114,523
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Bogdancuj
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:16.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden