Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 369
8 medlemmer og 361 gæster
ConnorDried, DenpokKebamnbob, Dylanod, Marcusket, mealeSedRah, Murakabrakenia, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 02-10-2013, 23:46
hanstholm hanstholm er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2013
Bopæl: danmark
Indlæg: 3
trim plan

jeg har lige købt en ryds 535 som jeg overvejer at sætte trim plan på så jeg ville lige høre om der er nogle af jer der har en mening om det er noget der virker på at båden har slag side og falder meget hårdt på den ene side
Reply With Quote
  #2  
Gammel 03-10-2013, 13:59
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Et par trimplan vil kunne gøre det. Jeg havde samme problem og monterede trimplan , og jeg fik en helt anden båd at sejle med
Husk det skal være trimplan og ikke smarttabs
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #3  
Gammel 03-10-2013, 14:45
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Har overvejet det samme og havde Bennett i tankerne, da man for ca. 3.000 kr. ekstra kan købe en automatisk styring af det - netop smart med ulige vægt, men der er vist lidt delte meninger om trimplan generelt: http://www.fenderen.dk/forum/showthr...hlight=bennett
Reply With Quote
  #4  
Gammel 03-10-2013, 20:56
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
De her smart tabs, er de helt ubrugelige? Jeg forestiller mig, at ideen er, at de automatisk modarbejder en hældning. Fletcher'en kunne også godt brugt noget trim plan ved jævn til fuld gas - og navnlig med passagerer - og en tom benzintank ud af to.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 03-10-2013, 22:06
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
Et par trimplan vil kunne gøre det. Jeg havde samme problem og monterede trimplan , og jeg fik en helt anden båd at sejle med
Husk det skal være trimplan og ikke smarttabs
Spørger måske dumt, men hvad er forskellen på trimplan og smarttabs?
Reply With Quote
  #6  
Gammel 03-10-2013, 23:03
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Spørger måske dumt, men hvad er forskellen på trimplan og smarttabs?
smarttabs ligner alm trimplan, men er så vidt jeg ved, med en kraftig fjeder (fås i flere tryktrin). ideen med smarttabs er at få båden hurtigere ud af vandet. smarttabs er trykket ned af fjederen når båden ligger stille eller sejler tomgang. når der gives gas hjælper smarttabs med at løfte bagenden af båden, og den planer hurtigere. når båden er over en vis fart presser vandet trimtabsene ud i neutral og de kan ikke styres enkeltvis som trimplan der for det meste er hydraulisk.
er problemet at båden smider sig på siden tror jeg ikke trimtabs hjælper da de jo trykker lige hårdt.
jeg kunne i teorien godt undvære den ene af mine trimplan, da jeg faktisk kun bruger den i styrbord side, som båden vil lægge sig på.

trimplan kan trimmes (justeres ) under sejlads
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #7  
Gammel 03-10-2013, 23:08
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
smarttabs ligner alm trimplan, men er så vidt jeg ved, med en kraftig fjeder (fås i flere tryktrin). ideen med smarttabs er at få båden hurtigere ud af vandet. smarttabs er trykket ned af fjederen når båden ligger stille eller sejler tomgang. når der gives gas hjælper smarttabs med at løfte bagenden af båden, og den planer hurtigere. når båden er over en vis fart presser vandet trimtabsene ud i neutral og de kan ikke styres enkeltvis som trimplan der for det meste er hydraulisk.
er problemet at båden smider sig på siden tror jeg ikke trimtabs hjælper da de jo trykker lige hårdt.
jeg kunne i teorien godt undvære den ene af mine trimplan, da jeg faktisk kun bruger den i styrbord side, som båden vil lægge sig på.

trimplan kan trimmes (justeres ) under sejlads

Ok, vil dog sige at hvis man Googler smarttabs er alle billederne umiddelbart de samme typer som hvis man Googler trimtabs
Reply With Quote
  #8  
Gammel 03-10-2013, 23:21
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
læg lige mærke til hvordan ordene staves

her ses trimplan med hydraulik
og smarttaps
Attached Images
File Type: jpg trimplan.jpg (55.1 KB, 91 views)
File Type: jpg smarttabs.jpg (2.8 KB, 91 views)
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #9  
Gammel 04-10-2013, 01:43
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Det er sjovt, at Finmar'en læner sig til styrbord. Jeg ved ikke, om det er meget forskelligt, hvilken vej propellen roterer, men, Fletcher'en læner sig til bagbord ved jævn til fuld gas - og det er lidt irriterende, hvis der samtidigt er passagervægt. Af en eller anden grund vil alle passagerer gerne sidde i bagbordside, så de kan konversere med kaptajnen.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 04-10-2013, 08:17
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Min båd har også lidt problemer med at den hælder til den ene side under højere fart omkring 3000 omdr.min +

Et andet "problem" er at båden er meget levende ved lav fart dog undtaget, hvis motoren sejtrækker, så er den meget retningsstabil. Problemet med at båden er levende er typisk ved havnefart 2 - 3 knob.

Jeg har monteret en Stingray XXLarge hydrofoil og regner med, at båden måske - med det design som hydrofoil´en har - kan blive lidt mere retningsstabil ved lav fart. Der er ikke konstateret slør i transomen, som f.eks. mange MerCruiser BRAVO´er døjer med. Jeg har overvejet at montere trimflaps, men vil prøve hydrofoil´en først selvom virkningen på de to systemer bør være forskellig.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #11  
Gammel 04-10-2013, 12:15
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Fletcher14 Se indlæg
Det er sjovt, at Finmar'en læner sig til styrbord. Jeg ved ikke, om det er meget forskelligt, hvilken vej propellen roterer, men, Fletcher'en læner sig til bagbord ved jævn til fuld gas - og det er lidt irriterende, hvis der samtidigt er passagervægt. Af en eller anden grund vil alle passagerer gerne sidde i bagbordside, så de kan konversere med kaptajnen.
Min propel drejer mod uret set bagfra din er nok modsat
hvorfor min er sådan ved jeg ikke, men jeg har købt motor og drev fra ny i 2005.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #12  
Gammel 05-10-2013, 00:21
pajero's Avatar
pajero pajero er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2009
Bopæl: Østjylland
Indlæg: 74
Citér:
Originally Posted by hanstholm Se indlæg
jeg har lige købt en ryds 535 som jeg overvejer at sætte trim plan på så jeg ville lige høre om der er nogle af jer der har en mening om det er noget der virker på at båden har slag side og falder meget hårdt på den ene side
Hej herfra. Ja hvis du sætter hydraulisk trim på er det noget der virker, yderligere har du så den fordel at du kan justere bådens hældning alt efter hvordan dine passagerer hopper rundt i båden. Ved sidevind lægger båden sig også på siden når du styrer kontra ( mod vinden ) det kan du også kompensere for med trim.
Mvh Bjarne
__________________
Hvor der er en Jeep er der en vej !
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,307
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Murakabrakenia
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:43.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden