Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 487
3 medlemmer og 484 gæster
Charlesenece, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 23-07-2013, 23:16
Høegh Høegh er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Næstved
Indlæg: 18
Hvor skal jeg starte?

Hej med jer,

Jeg bor i Næstved, tæt på både Karrebæk Fjord og kysten ud til Smålandshavet. Den senere tid har jeg tænkt en del over, at det jo i grunden er uartigt at bo så tæt på alt det dejlige vand uden at have en båd til at sejle på det. Jeg har lykkedes med at sørge for at fruen også synes at det lyder som en fantastisk idé at undersøge sagen. Så det skal der gøres noget ved!

Vores udfordring lige nu er, at vi intet som helst ved om både eller sejlads. Vi forestiller os noget i retning af en daycruiser med et par sovepladser. Sådan en passer vidst meget godt til os to og vores ønsker om komfort, skæg og ballade osv. Men det kan være at det er noget andet som skal til. Det finder vi ud af. Vi har i hvert fald brug for hjælp til at få at vide hvad vi skal vide inden vi går i gang.

Den korte version: Hvad har man som 100% nybegynder behov for at sætte sig ind i, inden man man kaster sig ud i anskaffelse af båd, udstyr, forsikring, bådplads, osv.

Jeg håber at nogle af jer vil bruge et minut eller to på at dreje mig i den rigtige retning og derefter skubbe mig lidt i gang.

På forhånd rigtig mange tak.

Mvh
Kurt
Reply With Quote
  #2  
Gammel 24-07-2013, 00:26
ufio ufio er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 88
Jeg ville begynde med at tage et speedbådskørekort, og overveje om det skulle være en båd der kan køres på en trailer som kan sættes i vandet fra et slæbested, eller om båden skal ligge fast på en bådplads evt. pga. af størrelsen i forhold til trækdyr mm.

Det er et fint tidspunkt at prøve om det er noget at sejle, der er ledige pladser i alle NSK havne inkl. Karrebæksminde, hvis man vælger en af havnene i Karrebæksminde har man direkte adgang til Smålandsfarvandet, og der er stadig fjorden til en dag det blæser.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 24-07-2013, 15:26
Høegh Høegh er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Næstved
Indlæg: 18
Mange tak for svar! Det gav os lidt at starte på. Herligt!

Jeg har nu læst lidt om speedbådskørekort. Det vidste jeg f.eks. ikke at der er noget der hedder. Det lader til, at man kommer rundt om de vigtigste ting, når man forbereder sig til sådan et. Så det vil vi fluks finde et sted der tilbyder et vinterkursus på.

Bliver der mon også undervist i knuder sådan et sted, eller skal vi skal vi til at undersøge om nogle individer i vennekredsen er, eller har været, spejdere?

Jeg tror nok vi mest er til at have den liggende i vandet et sted i nærheden, sådan at det er nemt at tage ud på en lille tur efter fyraften. Men vi vil nok finde en trailer alligevel, så vi kan køre den væk/hjem/i tørvejr om vinteren.

Findes der i grunden noget i stil med et "FDM for bådejere", hvor medlemmerne kan få hjælp til at gennemgå både for eventuelle mangler, skader osv inden køb osv.?
Reply With Quote
  #4  
Gammel 24-07-2013, 16:10
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Send lige en PM med din mail adresse, så har jeg vist noget materiale til speedbådskørekortet incl. knob(ikke knuder!!!! :-) )
Reply With Quote
  #5  
Gammel 24-07-2013, 16:17
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Fenderen har en købsguide under folderen båd vurdering, prøv at læse den. Den giver svar på en del af det man skal huske.

Derudover er det vigtigt at du får forventnings afstemt med konen og økonomien. Få talt igennem hvad behovet og ønskerne er.

Vi har vores til salg, og har lavet 5 punkter hver ( konen og jeg ), for hvilke ønsker vi har til vores næste båd. Nogle er samstemmende, og vi har så efterfølgende også prioriteret dem....

Den økonomiske del er forholdsvis let for os, da jeg er finans minister herhjemme, selvom hun dog har veto ret
Reply With Quote
  #6  
Gammel 24-07-2013, 18:06
Høegh Høegh er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Næstved
Indlæg: 18
Citér:
Originally Posted by MortenBP Se indlæg
Send lige en PM med din mail adresse, så har jeg vist noget materiale til speedbådskørekortet incl. knob(ikke knuder!!!! :-) )
Pokkers også! 'Knob' er endda et af de ord jeg kender, og så sagde jeg alligevel 'knuder'. Jeg må have indført en kagekasse herhjemme, som skal spædes op når vi glemmer at tale sejlsk

Tak for tilbudet, Morten. Jeg har sendt dig en PM.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 24-07-2013, 18:14
Høegh Høegh er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Næstved
Indlæg: 18
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Fenderen har en købsguide under folderen båd vurdering, prøv at læse den. Den giver svar på en del af det man skal huske.
Storartet købsguide. Jeg tror du har ret i, at vi skal forventningsafstemme en hel del. Især eftersom vi på nuværende tidspunkt er på et stadie hvor "det kunne være dejligt med en båd", og det eneste vi ellers er enige om, er at vi ikke har mod på sejlbåd, i hvert fald ikke i første omgang.

Økonomien er også ganske nem at håndtere her. Jeg indgiver investeringsanmodningen, og den bliver så afvist eller godkendt af kasseren.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 24-07-2013, 19:49
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Et godt råd belært af erfaringen hjemmefra....

Lyt til hvad konen siger, hvis konen ikke er glad eller ikke gider, bliver det ikke nogen succes....
Reply With Quote
  #9  
Gammel 24-07-2013, 23:36
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Og hvis du vil være en dygtig sømand ift. tovværk så se lige disse:

http://www.pernielsen.eu/mineskibe/j...oemandskab.htm

http://www.spejdernet.dk/inspiration...ejsninger.aspx

Øresplejsninger er gode når der skal fortøjres.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 25-07-2013, 21:29
høvding høvding er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: hobro
Indlæg: 142
en ting der er vigtig når man skal ha den første båd. er og vælge den rette til det behov man har. rigtig mange skifte den første båd ud efter ganske kort til fordi den ikke rækker til de behov de havde. det kan være lige fra størrelse til indretning. så tag ud og kigge på rigtig mange. prøv nogen af dem. der er sikkert også nogen her på fenderen som bor i nærheden, som sikkert vil gi en tur, mest af alt. køb noget i god stand, som ikke skal skrues i hver dag
Reply With Quote
  #11  
Gammel 25-07-2013, 23:36
Høegh Høegh er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Næstved
Indlæg: 18
Citér:
Originally Posted by høvding Se indlæg
en ting der er vigtig når man skal ha den første båd. er og vælge den rette til det behov man har. rigtig mange skifte den første båd ud efter ganske kort til fordi den ikke rækker til de behov de havde. det kan være lige fra størrelse til indretning. så tag ud og kigge på rigtig mange. prøv nogen af dem. der er sikkert også nogen her på fenderen som bor i nærheden, som sikkert vil gi en tur, mest af alt. køb noget i god stand, som ikke skal skrues i hver dag
Ja, vi prøver også at undgå at ende med "en lille en til at starte med". Så ender det nok som du siger med at dem bliver skiftet ud igen inden den første sæson er slut. Og god stand er afgjort et must. Kan man med nogenlunde sindsro købe en båd med udenbordsmotor, eller bliver sådan en stjålet stort set samtidig med at man monterer den?
Reply With Quote
  #12  
Gammel 27-07-2013, 21:49
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hej Høegh
Og velkommen til :-)

Er der ikke nogen i jeres omgangskreds med båd? Måske nogle som kunne 'få jer igang', eller minimum forklare lidt om hvad der skal til/kræves :-)

Som de andre brugere skriver handlet det primært om jeres behov/ønske om sejlads :-)
Stil jer selv spørgsmålet - hvad er det egentlig vi gerne vil? Overnatning? Cruise-sejlads? Vandsport? Fart? Sejler vi ud i dårligt vejr? Sejler vi ud med x antal venner hver gang?

Når I ved hvad det er I vil er det kun økonomien der sætter grænserne. :-)
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
Svar

Tags
nybegynder

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,486
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Donaldtar
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:39.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden